Gå til innhold

Eheim 1048, utrolig svak.


Anbefalte innlegg

Jeg har nå i lengre tid irritert meg over min eheim 1048. Den er utrolig svak. Jeg brukte 15 min bare på å få vannet til å gå rundt i systemet, og lufta er umulig å få ut.

 

Slik som det er nå, er det bobler som danser rundt inni slangene når pumpa er i gang, når jeg skrur av pumpa, flyter de litt oppover. Er det noe galt med min pumpe? eller er alle eheim pumpene så svake?

 

 

Har det koblet opp slik

 

Vanntank-pumpe-cpu-gpu-radiator-vanntank.

Har ogå prøvd vanntank-radiator-pumpe-cpu-gpu-vanntank.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror neppe det er noe galt med pumpa di.

De er såpass enkle i konstruksjon at nær sagt "ingenting" kan virke bare delvis i pumpa. Enten så går den eller så står den, enkelt sagt.

 

Jeg tror sirkulasjonsproblemet ditt ligger andre steder i systemet, eller at summen av motstanden i blokker og radiator er såpass stor at sirkulasjonen blir kraftig redusert. Kunne vært artig å få greie på hvilket fabrikat / komponenter du bruker, det var jo umulig å finne ut av på bildet.

Men aner jeg en MIST CPU-blokk under slanger og ledninger?

 

Selv om pumpa di skal levere 600 ltr/t, så vil den faktiske flow gjennom systemet være langt lavere, kanskje ned mot 150 til 200 ltr/t. Vannet vil da få så lav fart gjennom systemet at det nok kan bli vanskelig å få luften vekk fra de høyeste punktene.

En løsning kan være å tippe kabinettet over til en av sidene, men bare pass på at pumpa hele tiden har tilgang på vann.

Du nevner ingenting om temperaturproblemer, så da er det kanskje ikke annet enn et irritasjonsmoment, det med lufta?

 

Ellers vil jeg foreslå følgende rekkefølge i systemet. Tank - pumpe - raddis - CPU - GPU og tilbake til tank, uten at dette er avgjørende for hverken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Tror neppe det er noe galt med pumpa di.

De er såpass enkle i konstruksjon at nær sagt "ingenting" kan virke bare delvis i pumpa. Enten så går den eller så står den, enkelt sagt.

 

Jeg tror sirkulasjonsproblemet ditt ligger andre steder i systemet, eller at summen av motstanden i blokker og radiator er såpass stor at sirkulasjonen blir kraftig redusert. Kunne vært artig å få greie på hvilket fabrikat / komponenter du bruker, det var jo umulig å finne ut av på bildet.

Men aner jeg en MIST CPU-blokk under slanger og ledninger?

 

Selv om pumpa di skal levere 600 ltr/t, så vil den faktiske flow gjennom systemet være langt lavere, kanskje ned mot 150 til 200 ltr/t. Vannet vil da få så lav fart gjennom systemet at det nok kan bli vanskelig å få luften vekk fra de høyeste punktene.

En løsning kan være å tippe kabinettet over til en av sidene, men bare pass på at pumpa hele tiden har tilgang på vann.

Du nevner ingenting om temperaturproblemer, så da er det kanskje ikke annet enn et irritasjonsmoment, det med lufta?

 

Ellers vil jeg foreslå følgende rekkefølge i systemet. Tank - pumpe - raddis - CPU - GPU og tilbake til tank, uten at dette er avgjørende for hverken det ene eller det andre.

Ac cuplex pro på cpu

Skjermkortblokk produsert av deg bilde

Blackice 2 pro

eheim 1048

Gamle utgaven av denne tanken. (samme tank uten propell.)

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Aha!

Det forklarer langt på vei saken. Begge de blokkene er ganske restriktive mht flow, spesielt Cuplex-blokka! Den er vel en av de aller trangeste på markedet, så langt jeg vet. Og i kombinasjon med den Cathar-klona, så er det ikke så rart at du sliter litt. Den er jo relativ restriktiv den også.

Hadde forresten helt glemt at det var du som fikk den CPU-blokka. :blush:

 

Du har et par alternativer her:

1: Demonter CPU-blokka, og fjern den dyseplata som ligger rett under innløpet.

Det bør være ganske enkelt, og ettersom blokka har "O"-ring tetning, vil det ikke gi deg problemer med å få blokka tett igjen. Dessuten, jeg tror ikke du vil få noen økning i CPU-temperaturen, kanskje tvert imot. Det vil i alle fall gi deg en økt flow gjennom blokka. Når du ser dyseplata og de meeget små hullene i den, så vil du helt sikkert skjønne hva jeg mener.

 

2: Skaff deg en kraftigere pumpe. En dyrere løsning, men i verste fall må du kanskje gjøre det.

 

Da jeg i sin tid brukte den GPU-blokka, så hadde jeg aldri noen problemer med å bli kvitt luft i systemet, men så bruker jeg også en litt kraftigere pumpe; En Maxi-Jet 1000 / 1200, som gir ca 1000 ltr/t i fritt fløde.

 

Du sier imidlertid ingenting om temperaturene dine? Hvordan ser de ut?

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Den BIOS-tempen høres urimelig høy ut! I alle fall så lenge du har vannkjøling.

 

Føleren inntil CPU? Inntil core eller inntil HS? AMD / Intel?

Om du ikke har føleren helt inntil core, så vil den nok vise for lite. Reell temp ligger da antakelig et sted midt imellom.

 

Men prøv å plukke vekk den dyseplata (stor som en femøring), og se hva som skjer!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Etter en tur i badekaret med pumpa fant jeg ut at vis den sto med utsprutet oppover, gav den bare støt med vann, vis jeg snudde litt på den, fikk jeg en gjevn stråle.

 

Etterpå skrudde jeg opp blokka, og det viste seg at dysen var tetta igjen med algegrøt. Så jeg rensa blokka, fjerna dysa, tømte oppi ekstra mye algedreper. Og nå fylte pumpa systemet raskere en hva hydorpumpa jeg hadde før gjorde. :love:

 

Takk for hjelpen skrue. Jeg hadde aldri tenkt på at jeg burde åpne vannblokka.

Lenke til kommentar

Goodie! :mrgreen:

 

Vannkjølinga trenger jo en "tannpuss" i ny og ne den også! :p Da tenker jeg nok at du også blir kvitt lufta i vannet, og samtidig får du nok hyggeligere temps også!

 

Btw: Hvorfor ikke bruke 10-15% frostvæske i stedet for algedreper? Det fungerer omtrent like bra, og frostvæska forhindrer jo korrosjon i tillegg.

 

Jeg ville uansett vært forsiktig med å kombinere de to tingene, aldri godt å vite hva litt "uheldig" kjemi kan medføre. Så bruk i alle fall bare én av dem.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
Goodie! :mrgreen:

 

Vannkjølinga trenger jo en "tannpuss" i ny og ne den også! :p Da tenker jeg nok at du også blir kvitt lufta i vannet, og samtidig får du nok hyggeligere temps også!

 

Btw: Hvorfor ikke bruke 10-15% frostvæske i stedet for algedreper? Det fungerer omtrent like bra, og frostvæska forhindrer jo korrosjon i tillegg.

 

Jeg ville uansett vært forsiktig med å kombinere de to tingene, aldri godt å vite hva litt "uheldig" kjemi kan medføre. Så bruk i alle fall bare én av dem.

Det er acfluid, den hindrer vel både alger og korrosjon?

Lenke til kommentar

Antakelig.

Men jeg kjenner ikke stoffet godt nok til å påstå hverken det ene eller det andre.

Ettersom du til tross for bruk av acfluid opplever alger eller hva det nå kan være, så har det antakelig ikke gjort jobben godt nok?

En sak som i stor grad kan påvirke / fremme algevekst uansett, er om maskinen / vannkjølinga eksponeres for sterkt lys.

En maskin som står i sollys / dagslys med plexi i sidedøren, vil fort få fart på algene!

Om så er tilfelle, så dra ned rullegardina! Eller flytt maskinen til en litt mer skjermet tilværelse.

Påskebrun blir den uansett ikke! :p

Lenke til kommentar
Yngvejos Skrevet 26/03/2005 : 00:24

  Etter en tur i badekaret med pumpa fant jeg ut at vis den sto med utsprutet oppover, gav den bare støt med vann, vis jeg snudde litt på den, fikk jeg en gjevn stråle.

Hei :)

Nå har jeg jo intrykk av at du har fått fikset ditt system, men jeg skjønte ikke helt dette du sier med pumpen her, eller hva løsningen på det ble...

Jeg forstår jo at hovedproblemet har vært alger i blokker osv, men dette du sier med at pumpa ikke leverte jevn stråle med utløpet oppover hørtes jo ikke helt normalt ut, hvis dette var snakk om å kjøre pumpen uten andre komponenter.

 

Jeg vil i alle fall anbefale deg og få renset pumpe og hele systemet (ikke bare blokka) om du ikke har gjort det allerede.

 

Som Skrue sier ang Kuplex blokka er den svært restriktiv, og er jo laget for å kjøle godt med lav flow (i følge Microplex er det lite å vinne på pumer over 1046)

Så så lenge den ikke er tettet av alger vil den funke fint selv om det ikke er rare vannmengden som går gjennom systemet. Det som vel kanskje kan bli et problem, er når man kombinerer en slik blokk med en som er konstruert for mye større flow...

 

Men det er ikke sikkert du vil oppleve noe problemer med det, bare et lite tips om du ikke skulle få til ønsket temperatur på skjermkort/ evnt chipset

 

(Onkel Skrue; har du forsøkt å ta ut "dyseplata" av Cuplex, og i så fall hvilke erfaringer gjorde du deg med det?)

Lenke til kommentar

(Onkel Skrue; har du forsøkt å ta ut "dyseplata" av Cuplex, og i så fall hvilke erfaringer gjorde du deg med det?)

Nei, det har jeg ikke hatt tid til å prøve, har ikke engang fått testet blokka i orginalutførelse.

Grunnen til at Cuplex-blokka havnet her, var en forumbruker som gjerne ville prøve / byttelåne Cuplex-blokka med en TDX-klone, som han gjerne ville beholde om den viste seg bedre. Har ikke hørt noe mer fra fyren, så antakelig er han fornøyd?

 

Men om man fjerner den dysa, gjerne i kombinasjon med en kraftigere pumpe, så vil jeg tro at Cuplex-blokka vil fungere vel så bra?

Det er i alle fall min antakelse.

En vakker dag får jeg håpe at jeg får tid til å bekrefte det også..........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...