Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor lang kan kabelen være mellom router og pc?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg fikk innstallert ADSL2 fra Smartcall for noen dager siden. Jeg har pcen nede i kjelleren, mens routeren/modem ble innstallert i etagen over. Jeg har strukket en nettverkskabel fra routeren og ned til pcen i kjelleren, men jeg får ikke kontakt med nettet. Jeg får altså ikke tildelt ip. Bruker jeg en 2 meter lang kabel mot laptopen min er det ingen problem.

 

Kabelen er ca 15 meter lang, men dette burde vel ikke være noe problem? Eller er den for lang? Noen som kan hjelpe?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ein ferdig kabel eller ein du har knepe på pluggane sjølv?

Takk for svar!

 

Jeg har laget den selv. Har mekket mine egne nettverkskabler i flere år og har aldri hatt noen problemer med det før iallefall. Jeg tenkte først at det hadde blitt en feil etter første montering. Derfor klippet jeg av pluggene og monterte 2 nye, men samme problem.

Lenke til kommentar

hehe, problemet er at du sikkert har noe clas ohlson shit av noen tenger og plugger... disse er rett og slett bare lame

 

hvis du har clas ohlson shit så gjør følgende når du skal lage pluggene:

 

4 klikk på tanga og så hører du pluggen lage et "klikk"

 

pinnene til pluggen blir sikkert bare dyttet for langt ned i pluggen så den ikke får kontakt med pinnene i switchen, pc'en routeren eller hva det enn er....

 

så prøv og ikke få de pinnene på pluggen til å så veldig langt ned...

Lenke til kommentar
hehe, problemet er at du sikkert har noe clas ohlson shit av noen tenger og plugger... disse er rett og slett bare lame

 

hvis du har clas ohlson shit så gjør følgende når du skal lage pluggene:

 

4 klikk på tanga og så hører du pluggen lage et "klikk"

 

pinnene til pluggen blir sikkert bare dyttet for langt ned i pluggen så den ikke får kontakt med pinnene i switchen, pc'en routeren eller hva det enn er....

 

så prøv og ikke få de pinnene på pluggen til å så veldig langt ned...

Haha.. point taken :)

 

Neida, jeg kjøpte tanga på Ps-Data for 4 år siden. Pluggene stammer heller ikke fra han Clas.

 

Det var en som nevnte at kabelen må krysses? Kabelen jeg fikk fra smartcall og som jeg brukte mellom routeren og laptopen er ikke krysset og jeg gjorde ikke noe mer med kabelen jeg lagde heller.

Lenke til kommentar

Du skal ikke krysse den.. men det høres for meg ut som om du har laget en kabel som fungerer bra over kortere avstander, og ikke over lengre avstander. Se at du har riktig fargerekkefølge på parene. Ta en ferdig laget kabel og se at du får riktig. Hvis ikke husker jeg feil skal det være:

 

Hvit-oransje, oransje, hvit-grønn, blå, hvitblå, grønn, hvitbrun, brun.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så skal kabelen være krysset hvis den går direkte fra ruteren til pc'n.

Hvis det står en hub eller switch mellom ruteren og pc'n så skal ikke kabelene være krysset.

 

Edit: Den kabelen du har på 2 meter som funker på laptopen din er sikkert krysset

Endret av Ronny M
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så skal kabelen være krysset hvis den går direkte fra ruteren til pc'n.

Hvis det står en hub eller switch mellom ruteren og pc'n så skal ikke kabelene være krysset.

 

Edit: Den kabelen du har på 2 meter som funker på laptopen din er sikkert krysset

Kabelen som går fra routeren til PC'en skal ikke være krysset! Har hatt 3-5 PC'er koblet til router i flere år, og de kablene er IKKE krysset!

Lenke til kommentar

jo, du ma bytte om leding 4 og 5 på ene siden da tipper jeg det funker

de måtte jeg på de to lange strekkene jeg lagde både her og

hjemme hos min onkel

 

 

f.eks

i ene enden - andre enden

1 - 1

2 - 2

3 - 3

4 - 5

5 - 4

6 - 6

7 - 7

8 - 8

 

 

ikke spørr hvorfor men det funker

Endret av rmacvest
Lenke til kommentar

Håper du har sjekket at link lampa på Nic og ruter lyser.

 

Som en tidligere har nevnt her. Par rekefølgen er meget viktig å følge. tar man bare å smekker sammen en kabel 1-1 vil den mest sansynelig virke på korte avstander, men siden par da kan bli splittet blir det for mye støy og overhøring over lengere avstander.

 

Riktig rekkefølge er:

 

hvit/orange - Orange - hvit/grønn - blå - hvit/blå - grønn - hvit/brun - brun

 

Kobler du slik bør det virke. :thumbup: Og om det ikke skulle virke går det ann å sjekke om kabelen er hel med et multimeter. (Det kan jo hende du har et brudd et sted på kabelen...)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Den kablen som går fra modemet direkte til PC'en skal være krysset.

Den kan være du ikke behøver vis nettverkskortet gjør det om selv. For dette er det mange kort som kan gjøre pga. Auto-negotiation som er på mye av nyere utstyr. Her har du en GOD beskrivelse om hvordan du skal koble en Cat 5e kontakt.

 

Maks meter på en Cat 5e er 100 meter. Kan ikke bli lengre grunnet attuniation.

 

Jeg ville prøvd med en krysset kabel fra Modemet og til PC. Vis du går til noe annet kan du bruke rett. Prøv å feil, lett å gjøre litt feil når man lager selv.

 

Vis du tenker litt lengre så hadde jeg gjort det litt anerledes som f.eks sette opp kontakter på begge stedene da dette er greiere i mitt syn. Dette er ikke dyrt og da lettre vis noe skal flyttes eller gjøres om.

 

Håper du får til dette her. Lykke TIL.

Lenke til kommentar

Jeg og naboen min kjøpte en del meter med cat 5-kabel for ca. et år siden. Han kutter opp og lager pluggene selv. Jeg ba han om å lage en kabel på ca. 15 meter, sånn at jeg kunne koble PCene min sammen. Nå står de ved siden av hverandre, men vil gjerne flytte de til hver sin ende av leiligheten.

 

Det gjorde han, men det virka ikke. Jeg fikk et varierende pakketap på mellom 60-90%. Noen ganger gjerne 100%. Andre ganger 0%, men det var svært sjeldent. Det var altså 3 og 3 ping jeg sendte. Sendte jeg mange ganger, så var nok det reelle pakketapet på rundt 80%.

 

Dette førte til at maskinene ikke kunne snakke sammen. Iallefall ikke over delte mapper i Windows.

 

Så lagde han en liten kabel på 1 meter. Bang, funka som et skudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...