Gå til innhold

YMDb - legg ut din liste


Ceaucescu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du virkelig syns eraserhead er tidenes beste film syns jeg litt synd på deg faktisk ;) Men mest av alt syns jeg synd på deg fordi du føler at du må gå fysisk til verks mot dem som ikke ser ting som deg. (Ja jeg er ikke veldig alvorlig når jeg sier dette)

Tja... hvis man skal være seriøs:

Eraserhead er da hyllet og roset i alle retninger. Dens plass i filmhistorien er jo egentlig udiskutabel. Hver gang Cinematék og filmklubber setter den opp, så fylles salene. Filmen bygde jo alene (ok, i lag med The Rocky Picture Horror Show også) opp betegnelsen "kult film".

Greit nok at du og noen finner den sær, men å gå til angrep på Eraserhead på den måten viser jo egentlig bare tegn på uvitenhet. Det får deg jo bare til å se dum ut. Særlig når du bruker at du synes den er ekstremt oppskrytt som et slags argument. Har dessuten alltid vært av oppfattelse at å kalle noe "oppskrytt" er tidenes mest idiotiske argument i segselv også. (Da forutsetter det jo tross alt at det finnes noe "allmenn oppriktig metasannhet" om en film, og det er jo helt latterlig.) Men den er jo uansett en av de mest innflytelsesrike filmene som finnes.

 

Rottentomatoes

Kritikerne har tilsammen gitt den 100% her. Dvs, at ikke én kritiker har gitt den dårlig karakter.

 

Allmovie

Allmovie er et slags filmleksikon. Tar ikke dette med fordi den har fått 5 av 5 stjerner her, men fordi det står her at den er at den har høy historisk verdi, samt artistisk.

Kan godt rive frem sitater fra filmbøker jeg har liggende og, om nødvendig.

 

Lynch brukte 5 år på å lage denne filmen. Den er perfeksjonert så til de grader, og han gjorde nesten alt selv. At det går an å like Lynch, men ikke Eraserhead er ihvertall nytt for meg.

 

S,

Lenke til kommentar
Tja... hvis man skal være seriøs:

Ja vi kan godt være seriøs :) Problemet med kult filmer er at dersom de rette menneskene hyller en film vil en røys med andre følge. Ingen andre steder er det færre individuelle meninger enn i enkelte filmbuff miljøer. Det er en haug med JA mennesker som ser på andres reaksjon før de tørr å mene noe selv og det er jo litt trist. En film skal jo underholde eller på annen måte gi deg noe. Gjør den ikke det er det en menneskerett å si dette uten andres fordømmelse. At du sier jeg ser dum ut når jeg sier at jeg syns Eraserhead er oppskrytt får bare være. Jeg har ikke for vane å forsøke å dømme folks intellekt etter en post på forumet men du må få mene hva du vil. ;)

 

Ellers er posten din preget av motsetninger og arroganse. Du sier på mange måter at Eraserhead er et mesterverk og jeg ser dum ut som kritiserer den, samtidig sier du at det ikke finnes en allmenn oppriktig metasannhet. Gjelder det kun for de som liker det samme som deg?

 

Det er heller ingen automatikk i at dersom "alle" de kule liker den så må jeg bli stor fan av den. Jeg syns den var grei nok, masse smågroteske scener og godt laget for all del, men rett og slett kjedelig og ikke noe jeg gidder å se igjen. At han brukte 5 år på den og den er perfeksjonert er fullstendig irrelevant. Det gjør den hverken mer eller mindre underholdende og gjør ikke meg mer positivt innstilt overfor den.

 

Jeg måtte også le når jeg så at det var nytt for deg at man kunne like Lynch men ikke Eraserhead. Det er nok mange som gjør det skjønner du og jeg har heller aldri sagt at jeg mislikte den. Syns som sagt bare at den er oppskrytt som faktisk ikke vil si annet enn at jeg føler den har fått urettmessig mye halleluja i forhold til det jeg personlig føler den fortjener. Det har ingenting med en slags opphøyd, objektiv, allmenngyldig sannhet.

Lenke til kommentar
Problemet med kult filmer er at dersom de rette menneskene hyller en film vil en røys med andre følge. Ingen andre steder er det færre individuelle meninger enn i enkelte filmbuff miljøer. Det er en haug med JA mennesker som ser på andres reaksjon før de tørr å mene noe selv og det er jo litt trist. En film skal jo underholde eller på annen måte gi deg noe. Gjør den ikke det er det en menneskerett å si dette uten andres fordømmelse.

 

Tja. Er jo en fin konspirasjonsteori det. Problemet ligger vel i at slike teorier kun stemmer for filmer du selv personlig ikke liker. Filmer man selv liker har selvsagt aldri med noe slikt å gjøre.

Jeg liker f.eks ikke Matrix, men å gå så langt som å si at grunnen til at den er så populær er fordi halvparten ikke tørr å innrømme at de synes den er dårlig? Nei. Det blir faktisk bare patetisk.

Men okei, hvis det i din verden stemmer så greit for meg. Jeg ser det dog inte.

 

At du sier jeg ser dum ut når jeg sier at jeg syns Eraserhead er oppskrytt får bare være. Jeg har ikke for vane å forsøke å dømme folks intellekt etter en post på forumet men du må få mene hva du vil.

 

Ehem, vel at du mener det er nå én ting. Men det var nå også måten du sa det på.

Det virket som kritikk av listen jeg lagde. Hva er egentlig poenget med å svare en liste som har Eraserhead som en av favorittfilmene med at du "egentlig synes den er ekstremt oppskrytt".

Hva i all verden er vitsen? Spurte jeg engang etter kommentarer?

Ville du likt å hatt en bedreviter som kom å "anmeldte" listen din med å forklare hva han syntes var bra og ikke?

 

Ellers er posten din preget av motsetninger og arroganse. Du sier på mange måter at Eraserhead er et mesterverk og jeg ser dum ut som kritiserer den, samtidig sier du at det ikke finnes en allmenn oppriktig metasannhet. Gjelder det kun for de som liker det samme som deg?

 

Vel, at du kommer "å forklarer meg" at filmen egentlig er oppskrytt får deg til å se dum ut ja.

Greit nok at det er din mening, men hvorfor skulle det interessere meg? Jeg har jo aldri sett deg før denne tråden engang. Jeg bare påpeker at det er nærmest ingen i dag som ikke anerkjenner den som en viktig film historisk.. det virker bare litt fjollete med lekmenn som kommer å forteller at en film bare er "oppskrytt", akkurat som du vet best.

Når du sier "jeg liker ikke Eraserhead, jeg synes den er kjedelig" så henvender du deg til din egen mening.. men når du du sier "Eraserhead er ekstremt oppskrytt" så påstår du plutselig at alle andres *meninger* er feil, samtidig som du hentyder at du vet best. Du synes ikke selv at dette kvalifiserer til ordet "dumt"?

Men klart, du har jo en god forklaring på dette da i den geniale konspirasjonsteorien din da. Det skal du tross alt ha.

Eraserhead jo tydeligvis historiens største bløff osv fordi ingen tørr å si at de ikke liker den. Kongens nye klær og sånn. Alle vet at det er en drittfilm men sier noe annet fordi de vil være en i den "kule gjengen", mens du er det lille barnet som tørr å fortelle at kongen egentlig er naken.

Du er helten i eventyret her. Prinsen på den hvite hesten.

 

Men konspirasjonsteorier er artige egentlig. Har endel selv.

Jeg tror for eksempel at Elvis sto bak angrepet på den 11. September greia i lag med masse lestatianske romvesener fra Mars, og at de gjorde det som et plott for at USA skulle angripe Islam. Jeg tror dessuten at Bush var med på det. Høh! Den teorien er faktisk nesten like vill som din! :w00t:

 

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Jeg tror dessuten at Bush var med på det. Høh! Den teorien er faktisk nesten like vill som din! :w00t:

 

Tja.. jeg mente ikke noe ille med å kommentere listen din og jeg hadde syns det var artig hvis du kom med dine synspunkter på min. Det er vel det som er meningen med en slik. Hvis du tok det ille opp får jeg bare beklage men det var i alle fall ingen slemme intensjoner bak :)

 

Jeg tror heller ikke jeg nevnte noe om konspirasjon men kommenterte at mange er kveg og følger sine forbilder i ord og handling. Er du en ku Svankmajer? ;)

Lenke til kommentar

Det var svært så nærtagen man var på Ereaserhead da.

 

Men ble litt nysgjerrig da det ble skrevet dette:

"...det virker bare litt fjollete med lekmenn som kommer å forteller at en film bare er "oppskrytt"..."

 

Er du en fagmann?

EDIT: dette var selvfølgelig ment til Svankmajer.

Og ikke ta det ille opp siden det er et sårt tema. Er bare nysgjerig.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
Tja.. jeg mente ikke noe ille med å kommentere listen din og jeg hadde syns det var artig hvis du kom med dine synspunkter på min. Det er vel det som er meningen med en slik.

 

Å. Jeg synes den er helt patent jeg. Lider kanskje litt av "Det er kun i Amerika man lager virkelig BRA film"-syndromet, men du har filmer som Himmel Über Berlin og et par Luc Besson filmer som egentlig frigjør det samtidig. Veldig mye klassikere da, veldig sånn "IMDB250-style go-go" med Shawshank Redemption og The Godfather på topp osv, selv om du har filmer som frigjør deg fra dette også. Filmer som Mullholland Drive, Donnie Darko, Apocalypse Nå, Requiem for a Dream, Himmel über Berlin, Blade Runner og Pi anser jeg som høydepunkter og redder vel alene listen til en ca. 5 i terningskast, mens jeg prøver å late som at jeg ikke ser Matrix og Lock Stock. Dessuten befriende Tarantino fritt! Weee! (Selv om Lock Stock etter min mening er en Tarantino klone og gjør seiersermonien litt kortere.) Star Wars på topp er ganske dristig, men ikke nødvendigvis negativt. Tradisjonell liste på mange måter da, veldig preget av klassikere som går igjen på veldig mange lister på YMDB. Virker ikke som du har noen nisje over hva slags filmer du liker, og det er der jeg personlig synes de mest interessante listene kommer. Folk som liker gamle science fiction filmer, folk som liker obskur mexikansk surrealisme, folk som liker asiatiske martial arts, folk som liker cheesye gamle skrekkfilmer fra 80-tallet, etc. Filmfans i dag er så besatt av IMDB250 at alle får helt lik smak virker det som.. Men jeg synes listen din er noen hoder bedre enn de fleste lister. Men alt dette er igjen min mening.

 

Jeg tror heller ikke jeg nevnte noe om konspirasjon men kommenterte at mange er kveg og følger sine forbilder i ord og handling. Er du en ku Svankmajer? ;)

 

Eraserhead var igrunn filmen som gjorde meg interessert i film. At man ikke trenger å kopiere virkeligheten hvis man skal lage film.. filmmediet er såpass utrolig at man bruke det i helt uendelige baner. Eraserhead bruker f.eks ytre bilder for å vise indre forstyrrede følelser og gjør dette på en svært unik og særegen måte, og fungerer dermed som finfin postmodernisme. Lynch driver med dette enda. Jeg oppfatter han som et geni, men jeg har ingen problemer med å forstå at endel ikke har sansen for filmene hans. Men jeg ville ikke gått så langt som å si at jeg "synes synd på dem".

Kveg-teorien din er 'interessant' uten at jeg helt ser sammenhengen. Mener du at jeg har et forbilde som liker Eraserhead, og at jeg derfor tvinger megselv til å like den? Hvem er forbildet her? Synes fortsatt det høres ut som en sammensvergelsesteori at alle filmer man selv ikke liker som er populær kun er det fordi 90% er kveg som ikke tørr å ikke like den.. men det får bli ditt utsagn. Det blir for paranoid for min del ihvertfall.

Men til spørsmålet: Ja.

 

bOMS:

Jeg tenkte mest i forhold til begrepet "oppskrytt". Hva gir en rett til å påstå at alle andre har feil angående en film, og at man selv er fanebærer av den egentlige rene sannhet?

Når jeg sier lekfolk så tenker jeg mest på små verdensmestre som er sikker på at de vet best. Folk som prøver å snakke på vegne av hele verden. Når du sier at Eraserhead ikke er en film som man kan se flere ganger gjør du nettopp dette. Du tar din egen mening og ordlegger det som en sannhet.

 

S,

Lenke til kommentar
(...)

bOMS:

Jeg tenkte mest i forhold til begrepet "oppskrytt". Hva gir en rett til å påstå at alle andre har feil angående en film, og at man selv er fanebærer av den egentlige rene sannhet?

Når jeg sier lekfolk så tenker jeg mest på små verdensmestre som er sikker på at de vet best. Folk som prøver å snakke på vegne av hele verden. Når du sier at Eraserhead ikke er en film som man kan se flere ganger gjør du nettopp dette. Du tar din egen mening og ordlegger det som en sannhet.

 

S,

Vel, hvis du leser første post som ble skrevet skriver han "Jeg synes Ereaserhead er ekstremt oppskrytt", så han la vel inn at det er en personlig mening.

 

Og hvis du referer til min post hvor jeg skriver at det kanskje ikke er en film som man ser flere ganger så er vel det også en personlig mening eller anbefaling.

 

Jeg synes ingen har skreket så veldig høyt opp at Ereaserhead er en dårlig film, men kanksje ikke like fantastisk som enkelte synes. Her er det vel ingen bortsett fra muligens deg som har påtatt seg verdensmesterrollen. Men likte den vendingen diskusjonen tok i siste post hvor den ble sakelig igjen. Da henger ting litt mer på greip og det blir et poeng å lese.

 

Det jeg mener er selv om det sikkert ikke kommer frem i det jeg skrev, er at i stedenfor å gå til motangrep så er det bedre å be folk forklare seg hvis man mener noen har utalt seg feil eller dumt.

Lenke til kommentar
Vel, hvis du leser første post som ble skrevet skriver han "Jeg synes Ereaserhead er ekstremt oppskrytt", så han la vel inn at det er en personlig mening.

 

For tredje gang: Er det en personlig mening å forhøye sin egen mening over alle andres?

Når man sier at noe er "oppskrytt" så er det et angrep på andres meninger. Da ligger det som grunnlag at man mener at sin egen mening er bedre eller mer sannferdig enn andres.

Hvis person A og B elsker en film og derfor skryter av den, hva gir en person C rett til å si at den er oppskrytt? Da må person C tro at hans mening er mer riktig enn A og B sin.

 

Og hvis du referer til min post hvor jeg skriver at det kanskje ikke er en film som man ser flere ganger så er vel det også en personlig mening eller anbefaling.

 

Sitat: "Vel Ereaserhead er ihverrtfall en av de første filmene til Lynch, og er en film som er verd å se, men som kanskje ikke har like mye i seg til at den er verd å se mange ganger"

 

Jeg synes det ser ut som du prøver å si noe annet her enn din personlige mening.

Hadde du sagt "Den var for min del verdt å se, men jeg tror ikke jeg ville sett den flere ganger" eller noe ala det så hadde det vært din mening. Når du sier "Den er verdt å se, men ikke flere ganger" så synes jeg det virker som du prøver å si noe allmennt utover degselv. Og da kan man jo begynne å lure på hva som får deg til å tro at du har sertfikat til å tale på vegne av hele verden.

Dessuten er det jo i tillegg en helt syk påstand slik jeg ser det og. Eraserhead er kanskje den filmen i hele verden du nærmest er NØDT til å se flere ganger for å forstå fullt ut.. Personlig har sett den et eller annet tosiffret tall. Men greit, hvis du nå i etterkant påstår det er en personlig mening, så greit, whatever.

 

Jeg synes ingen har skreket så veldig høyt opp at Ereaserhead er en dårlig film, men kanksje ikke like fantastisk som enkelte synes.

 

Jeg har ikke reagert på at noen synes at Eraserhead er dårlig heller. Go ahead.

 

Her er det vel ingen bortsett fra muligens deg som har påtatt seg verdensmesterrollen.

 

Å? Hva har nå jeg gjort foruten om å beskytte Eraserhead fra din og Carnifex selvpålagte "sannheter"?

 

Men likte den vendingen diskusjonen tok i siste post hvor den ble sakelig igjen. Da henger ting litt mer på greip og det blir et poeng å lese.

 

... for DEG.

Her går du igjen opp på talerstolen som sannhetens talsmann og snakker for hele verden.

Det er dette jeg reagerer på. Ikke hva du enn måtte synes om Eraserhead.

Mulig du bare ordlegger deg klønete her, men det virker faktisk ikke slik.

 

Det jeg mener er selv om det sikkert ikke kommer frem i det jeg skrev, er at i stedenfor å gå til motangrep så er det bedre å be folk forklare seg hvis man mener noen har utalt seg feil eller dumt.

 

For å minne deg på hva dette startet med, så var det Carnifex som startet med å kritisere punkter på min liste ut av det blå i en ganske kritisk favør, og som dessuten senere kommenterte at han syntes "synd på meg" fordi jeg synes Eraserhead er en av tidenes beste filmer. Jeg sa riktignok at dette fikk han til å se dum ut og jeg har lagt frem respektive kilder som viser at de fleste kritikere anser det som et mesterverk osv, men jeg synes ikke jeg har opptredd noe verre enn noen andre i denne tråden. Jeg ba aldri om denne diskusjonen.

 

Men om det skulle være interessant å avslutte dette nå snart så er det greit for meg.

 

S,

Lenke til kommentar
Å? Hva har nå jeg gjort foruten om å beskytte Eraserhead fra din og Carnifex selvpålagte "sannheter"?

Herregud for en vattnisse du er Svankmajer. :D Er det virkelig nødvendig å tillegge meg meninger i hytt og pine for så å diskutere mot dem etterpå?

 

Nå gidder jeg ikke forklare meg mer. Hvis du ikke gidder å lese (ja lese, ikke bare plukke ut noen ord her og der) det jeg skriver, så er jo dette fullstendig meningsløst :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...