Gå til innhold

Creative Zen Micro batteritid og reklamasjon


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Zen Micro for ett par måneder siden.

12 timer batteritid var det oppgitt på websidene til Komplett, samt på www.nomadworld.com

"4 timer mer enn iPod mini" tenkte jeg "Det blir fett"

Rett i fella gikk jeg.

 

Det første jeg gjorde når jeg kom hjem med den nye mp3 spilleren min var å sjekke om det var noen ny firmware til spilleren. På www.nomadworld.com så jeg en advarsel om at man ikke måtte tilkoble laderen stikkontakten før man koblet spilleren til laderen- dette ville redusere batteriets levetid.

Rynket litt på nesen over dette, litt amatørmessig å slippe ett produkt ut på markedet uten å sjekke etter slike fatale feil, men så at det var en ny firmware oppdatering som skulle fikse dette.

 

Men, jeg oppdater fort at de 12 timene som batteriet skulle holde ikke var i nærheten av faktisk levetid på batteriet.

Ringte Creative support i Irland, og det spurte de meg om åsen farge spilleren min hadde, åssen bitrate mp3ene mine hadde, og om jeg lot den ligge avslått lenge om gangen (!).

Da begynte jeg å lukte lunta. Bruker spilleren strøm når den er avslått??

 

Jeg bruker spilleren min ca 1 time hver dag. Om natten så er den avslått. Og jeg oppdaget at den mister ca 60-90 minutter med strøm HVER NATT.

Så de 12 timene blir redusert til ca 6-7 timer med reell avspillingstid i løpet av ett fulladet batteri. Dette er 1 time MINDRE enn iPod Mini (men HAR hørt at iPod Mini brukere sliter med lignende probemer, og har bare 4-5 timer avspillingstid).

PLUSS at jeg oppdaget at spilleren TØMMES HELT for strøm hvis man lar den være tilkoblet usb-porten på en avslått pc (!).

Lar man spillere ligge i flere dager uten å være i bruk, f.eks en ukes tid, så kan du regne med at den er tømt for strøm når du vil bruke den.

 

Sjekket forumet til Creative support, og så at det var MANGE som klagde på dette. At batteriet ikke varer de lovte 12 timene er ett GJENNOMGÅENDE problem med Zen Micro (!). De har t.o.m. forandret teksten på www.nomadworld.com i løpet av de siste 4-5 ukene...

"Up to 12 hours2 of continuous playtime with removable lithium ion rechargeable battery"

Ordet "continuous" var ikke å finne der tidligere. Så dette har vist seg å være en feil ved design, og er altså ikke en produskjonsfeil.

 

Jeg ringte Creative igjen og konfronterte dem med dette, og de kunne bekrefte at flere kunder har rapportert dette. Jeg sa at jeg forventet pengene tilbake nettopp fordi batterilevetid var hovedårsaken til at jeg kjøpte denne spilleren

De sa at jeg burde vente til sommeren fordi da skulle det komme en ny versjon av spilleren, og den ville ikke ha samme problem.

 

Rett tilbake til Datakjeden med spilleren min.

Fikk pengene tilbake (måtte diskutere -litt- først, men det gikk forholdsvis greit).

 

Synd at Creative har bæsjet på leggen sin her.

Det var en tøff spiller.

Men rævva batteriteknologi.

 

Sniff.

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg en Zen Micro for ett par måneder siden.

12 timer batteritid var det oppgitt på websidene til Komplett, samt på www.nomadworld.com

"4 timer mer enn iPod mini" tenkte jeg "Det blir fett"

Rett i fella gikk jeg.

 

Det første jeg gjorde når jeg kom hjem med den nye mp3 spilleren min var å sjekke om det var noen ny firmware til spilleren. På www.nomadworld.com så jeg en advarsel om at man ikke måtte tilkoble laderen stikkontakten før man koblet spilleren til laderen- dette ville redusere batteriets levetid.

Rynket litt på nesen over dette, litt amatørmessig å slippe ett produkt ut på markedet uten å sjekke etter slike fatale feil, men så at det var en ny firmware oppdatering som skulle fikse dette.

 

Men, jeg oppdater fort at de 12 timene som batteriet skulle holde ikke var i nærheten av faktisk levetid på batteriet.

Ringte Creative support i Irland, og det spurte de meg om åsen farge spilleren min hadde, åssen bitrate mp3ene mine hadde, og om jeg lot den ligge avslått lenge om gangen (!).

Da begynte jeg å lukte lunta. Bruker spilleren strøm når den er avslått??

 

Jeg bruker spilleren min ca 1 time hver dag. Om natten så er den avslått. Og jeg oppdaget at den mister ca 60-90 minutter med strøm HVER NATT.

Så de 12 timene blir redusert til ca 6-7 timer med reell avspillingstid i løpet av ett fulladet batteri. Dette er 1 time MINDRE enn iPod Mini (men HAR hørt at iPod Mini brukere sliter med lignende probemer, og har bare 4-5 timer avspillingstid).

PLUSS at jeg oppdaget at spilleren TØMMES HELT for strøm hvis man lar den være tilkoblet usb-porten på en avslått pc (!).

Lar man spillere ligge i flere dager uten å være i bruk, f.eks en ukes tid, så kan du regne med at den er tømt for strøm når du vil bruke den.

 

Sjekket forumet til Creative support, og så at det var MANGE som klagde på dette. At batteriet ikke varer de lovte 12 timene er ett GJENNOMGÅENDE problem med Zen Micro (!). De har t.o.m. forandret teksten på www.nomadworld.com i løpet av de siste 4-5 ukene...

"Up to 12 hours2 of continuous playtime with removable lithium ion rechargeable battery"

Ordet "continuous" var ikke å finne der tidligere. Så dette har vist seg å være en feil ved design, og er altså ikke en produskjonsfeil.

 

Jeg ringte Creative igjen og konfronterte dem med dette, og de kunne bekrefte at flere kunder har rapportert dette. Jeg sa at jeg forventet pengene tilbake nettopp fordi batterilevetid var hovedårsaken til at jeg kjøpte denne spilleren

De sa at jeg burde vente til sommeren fordi da skulle det komme en ny versjon av spilleren, og den ville ikke ha samme problem.

 

Rett tilbake til Datakjeden med spilleren min.

Fikk pengene tilbake (måtte diskutere -litt- først, men det gikk forholdsvis greit).

 

Synd at Creative har bæsjet på leggen sin her.

Det var en tøff spiller.

Men rævva batteriteknologi.

 

Sniff.

Imponert :yes:

Utrolig at du i det hele tatt greide og få pengene tilbake!

Hvor lang tid hadde du hatt den til du leverte den tilbake?

Lenke til kommentar

Hadde spilleren i ca 2 måneder før jeg fikk levert den tilbake...

 

Creative Support insisterte gang på gang at jeg skulle kjøre masse (håpløse) tester for å bekrefte at jeg hadde problemer med batterilevetiden. De ville vel med dette poengtere at den HAR 12 timer avspillingstid.

Tilbake kunne jeg (hver bidige gang) gi dem tilbakemeldinger at at dette KUN er -kontinuerlig- avspillingstid.

 

Hvem hører på musikk i 12 timer kontinuerlig om gangen? Kan man ikke sette spillere på pause, for så å fortsette lytteopplevelsen om en dag eller to?

 

Til slutt fikk jeg endelig tynt ut av en kar på Creative Support at de virkelig hadde problemer med batterilevetid på spilleren og at det ikke lenger var snakk om enkeltifeller.

Og da var det rett ned i butikken med spilleren igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått den nye versjonen av spilleren fordi jack inngangen skurret. Dette er noe MANGE har hatt problemer med. Jeg oppdaget at det er en ny lyseffekt rundt displayet. Hentet den for 1 time siden og den lader nå, skal gi tilbakemelding etterhvert hvordan den fungerer. Jeg bruker forløpelig et av de gamle, men ubrukt batteri siden Creative "glemte" å sende med batteriet mitt. Noe jeg egentlig ikke har så mye imot da jeg ikke hadde satt laderpluggen i spilleren først osv. :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...