Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan en venn komme på Internet gjennom min PC?


Anbefalte innlegg

Prøvde å komprimere emnetittelen, men da mistes som kjent en del informasjon og kvaliteten minsker. :p

 

Jo, i dag skal jeg ha miniLAN med meg og en kamerat. Jeg surfer trådløst på Internet gjennom et vindu og en (tre)vegg. Antenna til nettverkskortet er brukket og jeg får ikke maks kontakt, hvis det har noe å si. Nok om det. Sannsynligvis kommer han hit, men han har ikke trådløst nettverkskort. Til opplysning har han ingen planer om å kjøpe det heller. Så jeg lurer på om han kan komme ut på Internett gjennom min PC? Og hvis det går (helst uten 10 timer med programmering av rutere osv.), forklar hvordan også.

 

Takker for (seriøse) svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du har LAN kort i din PC i tillegg til WLAN kort og din venn har LAN kort i sin PC kan han få internett gjennom din PC.

Du trenger en krysset nettverkskabel mellom PC1 og PC2 alternativt 2 vanlige nettverkskabler og en switch.

 

Følg veiledningen for internett tikobling i WXP så finner dere ut av dette, dere må sette opp en bridge i PC med tilgang til WAN og tilkobling via enn annen PC i PC uten direkte tilgang til WAN.

Lenke til kommentar

Trodde folk som var her på forumet regga seg her for at de er interessert i data, og kan litt om det selv, meen så kommer det personer med erfaring lik null, og lurer på hvorfor man må bruke kabler i nettverk?!???

HALLO OG HADE!

 

Du kobler deg opp til wlan, kryssakabel fra ditt NETTVERKSKORT til den andre maskinen sitt NETTVERKSKORT, deretter setter du NETTVERKSBRO mellom det trådløse og "ledning"Kortet ditt.

 

Du må selvsagt også ha STRØM til begge maskiner, tastatur og evt. mus for å styre maskinene, en SKJERM for å se hva du gjør, jeg foretrekker å sitte på stol mens jeg utøver dette, ANBEFALES, (Sett da også skjermen på et bord i lik høyde)

Var det no mer? Strøm til skjermen? Kanskje lyd hvis du har lyst til å høre på musikk eller skyting fra spill, (Tilkobles lydkortet)

 

Og, ja... Sist men ikke minst; Lykke til, anbefales å ha det klart FØR kameraten kommer slik at det ikke blir fiasko-lan hvor begge sitter med singleplayer på BF1942, litt bitre for at de ikke har kompetanse nok til å sette opp nettverk, og litt bitre pga. søvnmangel.

Koselig :cool:

Lenke til kommentar

Det er litt lenge siden jeg gjorde dette med windows men kan gi ett forsøk!

 

Last ned ett program som heter sygate. Dette lar deg dele internett via din maskin. Du trenger det bare på vertsmaskinen, altså din. På den andre maskinen setter du din som gateway.

 

Er vel litt mer configurering enn dette som må til men post her når du har installert programmet så kan jeg hjelpe deg videre

Lenke til kommentar

man kan jo også bruke den ikke fullt så kjente ether4floppy konverteren. Da er det bare å dele floppystasjonen, så har den andre tilgang til internett og delte mapper på den maskinen det gjelder. Men på dette alternativet må man ha ett nettverkskort i den ene maskinen. den kan likeledes kobles i en switch. Alternativt kan man bruke floppy2floppy, men den har sine begrensninger iom at en kan brukes bare mellom 2 pc'er.

 

legger ved bilde av de to alternativene:

 

ether4floppy.JPG

floppy2floppy.JPG

 

:yes::thumbup:

lykke til med lanpartyet

Lenke til kommentar
man kan jo også bruke den ikke fullt så kjente ether4floppy konverteren. Da er det bare å dele floppystasjonen, så har den andre tilgang til internett og delte mapper på den maskinen det gjelder. Men på dette alternativet må man ha ett nettverkskort i den ene maskinen. den kan likeledes kobles i en switch. Alternativt kan man bruke floppy2floppy, men den har sine begrensninger iom at en kan brukes bare mellom 2 pc'er.

 

legger ved bilde av de to alternativene:

 

ether4floppy.JPG

floppy2floppy.JPG

 

:yes::thumbup:

lykke til med lanpartyet

LOL :D

Lenke til kommentar
Man trenger da ikke et ekstra nettverkskort for å dele internett... Det kan gjøres blant annet via nullmodem eller Bluetooth.

Kan ja, men neppe noe man vil gjøre for å oppnå anstendig hastighet, nullmodem er jo isdn speed, bluet. er vel noe raskere, men langt fra kablet ethernet.

Lenke til kommentar

For å komme med et seriøs svar.

 

Hvordan har dere tenk å få lan?

 

Ved usb-linking eller ved standar ethernet lan kabel.

 

Uansett for at du skal dele internett er det nok til at du går til tilkoblingen din til internett og velger egenskaper og så avansert og hykker av for del denne tilkoblingen på nettverket. (dette gjelder XP)

 

Edit: Og dere andre slutt å gi unyttige svar.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Man trenger da ikke et ekstra nettverkskort for å dele internett... Det kan gjøres blant annet via nullmodem eller Bluetooth.

Kan ja, men neppe noe man vil gjøre for å oppnå anstendig hastighet, nullmodem er jo isdn speed, bluet. er vel noe raskere, men langt fra kablet ethernet.

Her er det snakk om internett, man får vel rundt en megabit gjennom BT.

Lenke til kommentar

Nå kom jeg på at jeg har standard nettverkskort integrert i hovedkortet, sorry for at jeg ikke kom på det før. :p Blir vel ikke store problemet nå, som jeg har fått så mange bra svar. Takker. :) Ikke til deg da, olaman. Jeg trodde sånne som deg som registrerer deg på et forum er smart nok til å ha en hjemmeside? :p (Ja, det var tull)

 

Dette emnet kan jo like godt stenges nå som jeg har fått den hjelpen jeg trenger. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...