Gå til innhold

Shutdown ved last?


Anbefalte innlegg

Eg skal bruke ei strømforsyning til å drive en bilradio i garasjen.

 

I god tru klippa eg over alle kontakter og satte igang med å koble opp greiene skikkelig, med sukkerbiter og det hele :) Eg har samla alle 12V og jordledninger i bunter, slik at eg ikkje aner hvilke jord som hører til kor. Har dette noe å si?

 

Problemet er følgande: Eg kobler opp strømforsyninga, kobler power-on til jord og får 12V på 12V ledningane mine, radioen fungerer og viser klokkeslett (minimalt med strøm). Men med en gang eg skrur på radioen og lasten øker, skrur strømforsyninga seg av.

 

Er det noen spesielle jordledninger som må brukast? Eg tok bare en random fra bunten..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, sånn eg har skjønt det og, sånn det såg ut inni strømforsyninga, uten at det videre lett å se kor alle ledningane gikk.

 

Radioen skal ikkje trekke så mye, i og med at ingen høgtalere er kobla på. Alt er sjekka for kortslutninger.

 

Det kan også nevnast at + ledningen på vifta til PSUen er klipt og forlenga for å bli kobla på radioens remote-utgang, slik at PSUen kan stå på hele tida, mens vifta bare vi gå når den får belastning på seg. Kan dette ha noe å si?

 

PSUen skal tåle 6A ved 12V. Belastninga av radioen vil jo vere varierande med volumet.

Endret av Jeez
Lenke til kommentar

Nei, kobla på ei anna (mindre) vifte på utgangen nå, med samme resultat, vifta gikk derimot ei god stund lenger enn PSUvifta gjorde når eg kobla den gjennom remote. Kan dette tyde på at det bare er en kondensator som leverer strømmen?

 

Har det noe å si hvilken av de tre 12V uttaka på PSUen som får belastninga? Eg har tatt alle 3 i samme sukkerbiten. Kan det hende at belastninga blir for liten for at PSU starter opp siden den er fordelt på tre kanaler liksom?

Endret av Jeez
Lenke til kommentar
Evt kan du jo bare sette inn en mostand der vifta skulle vært! Da slipper du bråket med vifta når det ikke er på belastning :)

Men er det faktisk sånn at det må vere strømgjennomgang på vifteuttaket for at strømforsyninga skal gå? Eg veit ikkje om det er viftestyring på PSUen min, men det virker jo logisk at PSUen skal kunne fungere sjøl om vifta ikkej går også?

Lenke til kommentar

Jeez:

Årsaken til at PSU stopper etter en kort stund at sannsynelig at du ikke belaster den med det som er minimum. De fleste PSU stopper hvis det ikke er last på en del av de ulike spenningene, spessielt 5V og 12V. Prøv å koble til en harddisk slik at den kan trekke litt strøm. Hvis den starter da, må du finne på noe "nyttig" som kan trekke litt strøm. Kanskje lys?

 

Grunnen til at den mindre vifta gikk litt lenger er at den ikke lader ut kondensatorene i PSU like fort som dem store vifta.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...