Gå til innhold

350D og mørke blitsbilder?


Anbefalte innlegg

Jobber som mange av dere vet i fotobutikk. Vi har til nå solgt i bøtter og spann av Canon EOS 350D, og det forstår jeg godt. Kameraet er utrolig lite og nett, og yter meget bra.

 

Men i dag fikk vi første misfornøyde kunde på tråden. Hans problem var at når man tar blitsbilder med den innebygde blitsen, blir de markant mørkere enn når man tar bildet uten blits og heller bruker lenger lukkertid. Dette til tross for at han bruker samme ISO og blenderåpning når han skal ta bildet, og avstanden ikke er for stor. Blitsbilder blir for mørke også på autoinnstillingen. Han sendte oss tre prøvebilder... ett uten blits (perfekt eksponert), ett med blits (undereksponert) og ett med blits med blitskompensasjon +1 (bra eksponert). Vi prøvde det samme med kameraet i vår butikk og opplevde noe av det samme. Når han tar bilder med ekstern blits, blir bildet bra.

 

Noen med 350D som har opplevd noe lignende? Når jeg ringte produktsjefen for Canon fikk jeg bare høre at han måtte sende inn kameraet til sjekk. Når jeg konfronterte han med alle kamera vi testet var slik, mente han at vi måtte sende inn alle kameraene :roll: Kanskje en firmware oppgradering på gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til 350D men jeg har sett et par trådet som går på noe av det samme med 20D og speedlight blitzene.

 

Selv har jeg aldri fått undereksponering med blitz, selv i godt dagslys der jeg bruker blitzen som fill-in. (har 580EX)

 

Gjør et par søk på www.dpreview.com sitt canon forum på "underexposure" eller liknende, skal være en del tråder om emnet.

Lenke til kommentar
Noen med 350D som har opplevd noe lignende? Når jeg ringte produktsjefen for Canon fikk jeg bare høre at han måtte sende inn kameraet til sjekk. Når jeg konfronterte han med alle kamera vi testet var slik, mente han at vi måtte sende inn alle kameraene :roll: Kanskje en firmware oppgradering på gang?

Jeg fikk mitt kamera i dag, og syntes at blitsbildene så mørke ut på LCD-skjermen. Har ikke fått lest dem inn på PC ennå.

Lenke til kommentar

Har ikke bildene her hjemme, men han som vi snakket med påsto han hadde sjekket histogrammet, og at det viste at bildet var undereksponert. Hvis noen snille 350D eiere tar en sjekk med sitt kamera, og sier hva de opplever, så kan vi finne ut om vi bør pushe Canon for en firmwareoppgradering eller ikke.

 

Ta bildet i ett rom med relativt lyse vegger. La kameraet stå på samme sted. Ta ett bilde i P uten blits, deretter med blits. Pass på at ISO er satt til det samme (i dette tilfellet 400). Prøv gjerne også med blitskompensasjon og med AUTO.

 

En annen tilleggsinfo er at han vi snakket med hadde tatt bilder der han zoomet inn... da ble bildet riktig eksponert. Han brukte for øvrig 17-85 IS USM linsa til Canon.

Lenke til kommentar
Ta bildet i ett rom med relativt lyse vegger. La kameraet stå på samme sted. Ta ett bilde i P uten blits, deretter med blits. Pass på at ISO er satt til det samme (i dette tilfellet 400). Prøv gjerne også med blitskompensasjon og med AUTO.

Det virker som om kameraet er overfølsomt overfor reflekser når man bruker blits. F.eks. tok jeg noen bilder på badet mens ungene badet i dag, og på bilder hvor blitsen gir skarpe reflekser (i f.eks. fliser, vinduer eller andre blanke overflater) blir bildene 1/2-2/3 steg undereksponert.

 

Det hjalp ikke å velge eksponeringskompensasjon, mens derimot blitskompensasjon ga bedre resultat.

 

Skal se om jeg får prøvd det du foreslår, Afseth.

Endret av fishlake
Lenke til kommentar

"Problemet" dere har kan for meg ikke se ut som annet enn at det er lysmålinga som spiller dere et lite puss ;)

 

Om lysmåling står på gjennomsnittsmåling vil dette skje. Bruker man derimot kameraet i M-mode og bruker midtre fokuspunkt vil portretter bli perfekt eksponert. (mulig at 350D har mer avansert lysmåling på de andre punktene også?)

 

En annen mulighet igjen er å bruke FEC aktivt. Rett det midtre fokuspunktet mot ansiktet på modellen og trykk på FEC. Da har man muligheten til å endre utsnitt innen en viss tidsramme før man tar bildet. Dette kan selvfølgelig også brukes uten blitz for å få ansiktet på modellen til å bli det i bildet med den beste eksponeringen.

 

Jeg vet at å lese manualer er nedtur for mange mannfolk ;) men det er bare å krype til korset og få det gjort jo før jo bedre. Kan man ikke bruke verktøyet sitt får man ikke det beste ut av det heller :thumbup:

 

Her finner man det man trenger å vite ++ http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Problemet til vår kunde er at han ønsker at også andre i familien skal kunne bruke det, men da må det stå på AUTO. Og med AUTO og blits, blir bildene undereksponert (ganske mye også etter hva jeg kunne se på eksempelbildene han sendte oss der han sammenlignet blitsbilder med bilder uten blits). Han har sendt en mail til Canon nå... blir spennende å se hva de svarer.

Lenke til kommentar

Om man bruker P-mode istedet for Grønn Auto kan man bruke FEC, noe som er enkelt både å lære bort og å bruke aktivt.

 

Grønn Auto burde det ikke vært lov å ha på dslr :no: da det hemmer en fotografs utvikling noe grusomt å bli hengende fast i autoinnstillinger fremfor å finne ut hvordan man setter opp kameraet selv ;)

 

På Canonsk er P-mode det samme som Grønn Auto, bare det at man kan velge RAW(på 300D er det kun Jpeg i Automoduser), sette den ISO'en man vil bruke og ikke minst at man kan bruke FEC. Å sette fokuspunktet der man selv ønsker er også noe man får muligheten til i P-mode, men som ikke lar seg gjøre i Grønn Auto.

 

 

Canons svar vil nok kanskje være noe slikt som dette:

"Siden kameraet er kjørt på Grønn Auto bruker det evaluerende lysmåling og vil ta hensyn til lyse og mørke områder i hele billedruten. Kameraet kan dessverre ikke tenke og aner derfor ikke hva i bildet fotografen vil ha riktig eksponert. Portrettet hvor det er zoomet inn stemmer helt riktig bedre enn de andre, noe som kommer av at det er zoomet inn og ansiktet dominerer billedflaten og lyset blir målt ut fra det."

 

Mvh: Frode :innocent:

Lenke til kommentar
Leste på et forum at 350D brukte ISO 400 i dagslys noe som brukerne syntes var merkelig, skulle ha  brukt 100 sa de, noen som kan sjekke hva dere bruker(på automatikk)

Kan du ikke velge ISO selv?

Hvis man velger programautomatikk så vil kamera velge. Hvis man ikke bruker programmer, så har man full kontroll.

Lenke til kommentar
Problemet til vår kunde er at han ønsker at også andre i familien skal kunne bruke det, men da må det stå på AUTO. Og med AUTO og blits, blir bildene undereksponert (ganske mye også etter hva jeg kunne se på eksempelbildene han sendte oss der han sammenlignet blitsbilder med bilder uten blits). Han har sendt en mail til Canon nå... blir spennende å se hva de svarer.

Kameraet skal ikke undereksponere. (punktum)

 

Men dersom det er slik at det er stor kontrast i motivet, noe som kan skje dersom man bruke blitz på nært hold, så må kamera velge om de opplyste områdene skal være overeksponert, eller om de mørke skal være underskponert.

 

Men da skal man se en liten topp i histogrammet i de høye nivåene i tillegg til i de lave. Se bildet der øverste er problemmotiv, og der neste er rett og slett feileksponert (gitt at dette kommer rett fra kameraets automatikk).

 

Hvis portrettet på full-auto gir noe ala det øverste, så velg heller portrett-program. Da skal kamera skjønne hvordan et typisk motiv skal se ut, og ta hensyn til det.

 

Er det fortsatt feileksponert, så er det kamera sin feil.

post-208-1111495972_thumb.jpg

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Problemet til vår kunde er at han ønsker at også andre i familien skal kunne bruke det, men da må det stå på AUTO. Og med AUTO og blits, blir bildene undereksponert (ganske mye også etter hva jeg kunne se på eksempelbildene han sendte oss der han sammenlignet blitsbilder med bilder uten blits). Han har sendt en mail til Canon nå... blir spennende å se hva de svarer.

 

Hvis han ikke har registrert seg og kontaktet help-desk (tror de sitter i Gøteborg)

kan han ikke regne med svar. I motsetning til Canon i Norge er de kjepegreie på help-desk.

 

Svarene fra canon.no til privatpersoner er vanligvis ikke så informative.

De svarer alltid slik:

 

 

 

 

Takk for din henvendelse til [email protected].

 

 

NB!

Dersom din henvendelse gjelder følgende produkter vil du IKKE motta svar på

din mail

utover denne automatiske svarmailen:

 

 

Kamera, digitalkamera, videokamera, projektorer og kikkerter,

Laserskrivere, blekkskrivere eller blekkbaskerte multifunksjonsprodukter

Telefakser, skannere, personlige kopimaskiner eller regnemaskiner.

 

For disse produktene gjelder:

 

vennligst velg blant alternativene nedenfor.

 

Spørsmål om pris, bruksanvisninger, spesifikasjoner og kjøp: Ta kontakt med

en av våre mange forhandlere (dette gjelder også i forbindelse med

forsikringssaker - forespørsel om verdi o.l.)

http://ww2.canon.no/wpp/forhandler/

 

For service/reparasjon: Ta kontakt med autorisert serviceverksted:

http://www.canon.no/Support/privat_bruk/Serviceverksteder/

 

Har du problemer med eller spørsmål knyttet til bruk av et produkt du har

kjøpt:

https://self-service.canon-europe.com/ssentry.cgi?r=no&l=no

 

Her vil du finne svar på de mest stilte spørsmål og problemstillinger.

Skulle du mot formodning ikke finne svar på ditt spørsmål på denne siden,

finner du på venstre side linker der kan du registrere deg som bruker og

deretter sende inn ditt spørsmål.

 

Alternativt kan du ringe vår HelpDesk på telefon 22 62 93 21. Den er åpen

alle hverdager

fra kl. 08.00 - 17.00. Du vil da bli hjulpet av norsk- eller

skandinavisktalende personell.

 

Med vennlig hilsen

Canon Norge as

Lenke til kommentar
Et par eksempler på undereksponerte blitsbilder

Så vidt jeg kan se av histogrammet så har du ingen deler av bildene som er helt svart. Det betyr at du har informasjon over alt og ingen gjengrodde områder. Dermed kan ikke bildet karakteriseres som undereksponert. Bare det det inn i et bilderedigeringsprogam og bruk levels eller kurveverktøyet.

 

Det man selvsagt kunne ønske seg var at det dynamiske området var utnyttet bedre, slik at man fikk mer detaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...