Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig aktivitet på vgs.


Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan det er med muntlig aktivitet på videregående. Er det sånn at man ikke kan få gode karakterer på skolen dersom man ikker er muntlig aktiv i timene? Altså, man kan lese masse stoff til en prøve, få en 6'er, men likevel være i fare for å få en 4'er på kortet på grunn av mangel på aktivitet?

 

På ungdomsskolen har jeg i alle fall merket det med mange. De som er muntlig aktive og gjør det relativt bra på prøver, får som oftest ganske gode karakterer. Selv de som er veldig muntlig aktive får ofte gode karakterer på kortet, til tross for at de ikke gjør det fullt så bra på prøver/prosjekter o.l skriftlig arbeid.

 

Så da lurer jeg på, hvordan er det på videregående? Vil dere som elever si at det er lett å få gode karakterer selv om man ikke er muntlig aktiv? Eller må man være snakke mye i timene for å få gode resultater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva man gjør i timene på vgs har ingenting å si untatt når læreren melder i fra om at det skal være muntlig vurdering. Du har rett på å vite når du blir vurdert og ikke, så i de fleste fag er det kun skriftlige prøver. Det eneste faget vi hadde muntlig vurdering i gjennom tre år var historie, og der kun et par ganger.

Lenke til kommentar

Det man i allefall kan vite først er jo att noen fag er rene muntlige fag... F.eks Naturfag GK

 

Det er jo endel skriftlige prøver som ingår i faget, men det er så absolutt ikke dette som teller mest. det kan være pekepinner hvis man ligger å "vipper" på karakterer.

( Hvis man holder seg på ett bra nivå, rundt 4/5 på prøver) Er det ikke noe i vegen for å score høyt på terminkarakterer hvis man er aktiv i timer.

Tips: Les igjennom kap. før man møter til time så man alltid er "ett skritt foran" de andre. Dette tar ikke lang tid å gjøre, og det gir bra resultater i faget... :yes:

Lenke til kommentar
det er ofte trynetilleg som gjelde også. vet om minst 3 jenter i klassa som aldri sier et ord i norsken og får 5 muntlig. jæva piss spør du meg.

Samme hos oss, bare at her er guttene i en gruppe mens jentene er i en annen gruppe. Med det mener jeg at læreren gir oss gutter som regel karakteren 3 på alt, mens jentene får bedre. Dette gjelder naturligvis ikke alle jentene da, men de får generelt bedre enn guttene. F.eks. jeg, som har fått 3 og 4 på alle prøver gjennom sist halvår fikk 3 på papiret, mens ei jente som hadde fått 2 på alt, og hadde slurvet med innleveringene også fikk 3 innført. Hvor rettferdig er det? :realmad: Forbanna shittlærer spør du meg.

Lenke til kommentar

Vi hadde det sånn i de aller fleste fag, at muntlig aktivitet i timene alltid talte positivt på karakteren. Det talte også som oftest negativt å ikke være aktiv, det fikk vi i alle fall beskjed om i starten av de fleste fagene.

 

Men det påvirket ikke karakterene så voldsomt, prøver o.l. talte selvsagt mye mer.

Lenke til kommentar

Egentlig skal muntlig aktivitet telle like mye som prøver o.l, men med de fleste lærere skjer det ikke i praksis. Min erfaring er at det er bedre å snakke i timen og si litt feil, enn det å ikke snakke i timene. Det er også lettere(tro det eller ei) å få god karakter på prøvene hvis læreren blir kjent med deg gjennom aktivitet i timene. Det spiller iallefall ikke negativt inn!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle teste ut dette med å være muntelig og hvor mye det telte egentlig. Var aktiv i alle økonomi timene i første termin på salg og service. Fikk 4 og 4+ på de 3 prøvene vi hadde. Jeg hadde vært muntelig aktiv i alle timene (Kødder ikke nå) Jeg fikk karakter 4. Jeg vil tro at det muntelig ville ha påvirket karakteren min hvis jeg hadde vært på vippen til 5, men det var jeg ikke. Nå driter jeg i å være aktiv i timene og da går det ganske dårlig, men får sikkert 4 i denne termine også :)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle teste ut dette med å være muntelig og hvor mye det telte egentlig. Var aktiv i alle økonomi timene i første termin på salg og service. Fikk 4 og 4+ på de 3 prøvene vi hadde. Jeg hadde vært muntelig aktiv i alle timene (Kødder ikke nå) Jeg fikk karakter 4. Jeg vil tro at det muntelig ville ha påvirket karakteren min hvis jeg hadde vært på vippen til 5, men det var jeg ikke. Nå driter jeg i å være aktiv i timene og da går det ganske dårlig, men får sikkert 4 i denne termine også :)

Det beste er vel kanskje da å lese ekstra godt til prøver etc. Har fått inntrykk av at skriftlig arbeid teller mest på vg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...