Gå til innhold

Kan tonerpulver blandes, refyll av laserskriver?


Anbefalte innlegg

Jeg har en oki laserskriver som er noen år. Fysisk så lar det seg gjøre å fylle opp røret med tonerpulver og sette det i skriveren uten søl i skriveren.

 

Er det store forskjeller på tonerpulver?? Dette handler om økonomi, noen kopimaskiner har tonerpulveret i en vanlig firkantet boks. Jeg vurderer å kjøpe en slik tonerpulverboks, åpne den og helle pulveret opp i tonerrøret til laserskriveren.

 

Dette blir en slags refillmetode. Poenget er at jeg får mer pulver for pengene ved kjøp av en større pulverboks.

 

Har noen erfaringer på dette eller tips til linker om forsøk på slik.

Er tonerpulver bare tonerpulver, eller er det klare forskjeller på egenskapene i ulike pulver?? -F.eks. temperaturen som kreves på valsene i laseren/kopimaskinen??

Min laserskriver er en Okipage 10i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å sjekke litt ut. Har tilgang på billig kopimaskinpulver-beholdere, men ikke laserskrivertonerpulver. -Hvis det er noen forskjell på dette da?

 

Jeg er fristet til å prøve ut det her... Laserskriveren er godt brukt, så det er ikke krise om jeg gjør noe dumt. Helst skal den jo virke en stund til :o)

Lenke til kommentar

var en som sa til meg at de fargepulveret var både kreftfremkallende og annet, derfor ville han ikke ta i slikt uten å bruke hansker osv.

 

Du bør kanskje sjekke opp om det er noe farlig, men logisk sett er det nok ikke sunt å puste inn små fargepartikler av denne typen.

 

Like logisk som det er å tenke seg at røyking ikke er sunt. Sier seg selv at det ikke er bra å suge i seg røyk. Lungene er liksom laga for vanlig luft.

Lenke til kommentar
var en som sa til meg at de fargepulveret var både kreftfremkallende og annet, derfor ville han ikke ta i slikt uten å bruke hansker osv.

Man skal nok være litt forsiktig med pulveret. Jeg så nå på emballasjen til pulverboksene vi har her, det stod ingen advarsel om kreftfare o.l. Kun det at man skal unngå å puste inn tonerstøvet, og være i et ventilert rom.

Firmaer bruker å si i fra hvis noe er skadelig, f.eks. at man bør bruke hansker osv.. -Så dem ikke blir saksøkt av skader, bivirkniner et produkt påfører noen over tid.

Lenke til kommentar

tvilsomt at du får kreft at pulveret, men jeg ville vel ikke inhalert det.

men hva var det du tenkte på? å ta tonerrester fra en kopimaskin og hive det i en laserskriver?

Hvis ja, så tror jeg at det burde funke. (note: jeg tar forbehold om at jeg kan ta feil, så, ikke skyt meg hvis det ikke funker. ;))

Såvidt jeg vet er det ingen forskjell på toner, annet enn i farge.

Lenke til kommentar
...hva var det du tenkte på? å ta tonerrester fra en kopimaskin og hive det i en laserskriver?

Ja. Tonerpulver til en del nyere gulvstående kopimaskiner kommer i enkle plastbeholdere til å åpne og lukke. Det er ikke alltid plastbeholderen blir tom for pulver ved påfylling av kopimaskinen, da lukker man beholderen og fyller på resten senere.

Tenke jeg da kan prøve med å ta litt pulver fra en slik beholder å helle forsiktig over i pulverrøret som er til laserskriveren hjemme. -Så dette er ikke noe praktisk problem.

 

Spørsmålet mitt er fremdeles om slikt pulver har ulike egenskaper det er viktig å vite om, eller om alt tonerpulver går om hverandre??

 

Jeg ser jo at det selges tonerrefill til gjenbruk av tonerbeholdere, for maskiner som krever at en pulverbeholder må byttes ut. I maskiner hvor pulveret bare helles over fra en kanne så har jo ikke refill noe for seg, fordi man kun fyller på pulver i løs vekt opp i et kammer.

 

Det er penger å spare på dette, og lite søl (i forhold til blekk)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...