Gå til innhold

Hvordan vinne en diskusjon?


Winters

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å være bastant og trass, samt snakke med et høyt tonefall og bruke avanserte ord i lange og heller kompliserte setninger hjelper ofte.

Prøv å dumme ut personen du diskuterer med, og prøv å få eventuelle personer i område til å støtte din teori, gjerne ved hjelp av penger eller gaver.

Feiler dette tyr du til ekstrem vold.

Lenke til kommentar

Hvordan vinne en diskusjon (med forbehold att man du har rett).

1. Aldri diskuter med en idiot, uansett hvor saklige argumenter du kommer med vil idioten aldri tro på deg.

 

2. Sørg for å ha rikelig med dokumentasjon, gjerne mer en nødvendig.

 

3. Alltid være saklig.

 

4. Sørg for å være klar i din tale.

 

Du vet att du har vunnet når:

1. Motstanderen din truer deg med en omgang med juling.

 

2. Motstanderen gir deg en omgang med juling.

 

3. Du blir tvunget til å gi motstanderen din juling etter att han fløy på deg.

 

4. Motstanderen blir usakelig.

 

- D.J.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øøøøh. Brae forslag her ja. :roll:

Du kan jo også prøve noe som ikke er blitt nevt her, det er å være ydmyk og prøve å være så mye enig med motparten som mulig, så lenge det ikke går ut over dine egne argumenter og meninger. Derved vil du gå fra en diskusjon til en hyggelig meningsutvekling hvor begge tilslutt inngår et kompomiss. Dermed er dagen reddet.

 

 

 

 

 

SÅ BANKER DU LIVSKITTEN UT AV HAN... MWAHAHAHAHAHAHA :D

Lenke til kommentar
ikke ha diskusjonen med ei jente!! :p

Å vinne en diskusjon med en jente er meget enkelt, de fleste jenter vet hva de mener, problemet er bare at de ikke vet hvorfor de mener det. Ta f.eks, jeg jeg har bilde av bush på min msn, så kommer det ei jente som skriver til meg:

 

Jente:"Hvorfor har du bilde av den drittsekken Bush?"

Meg: "Hva gjør bush til en drittsekk?"

Jente:"Han bare er det"

Meg: "jammen hvorfor?"

Jente: *det kom aldri noe svar*

Lenke til kommentar

Jeg diskuterer ganske ofte høylytt med mamma når vi er uenige om noe, og pleier nesten alltid å vinne, enten hun vil inrømme det eller ei ;) .ellers er jeg familien store kranglefant, og har da funnet ut hvordan jeg best vinner diskusjoner:

 

For det første: Aldri la mostanderen din avbryte deg. hvis du er midt i en setning, og morparten bryter inn, gjenta setningen du hold på med å si, veldig sakte, men samtidig veldig høyt, helt til motparten har sluttet å snakke. Begynn på nytt hver gang motparten av bryter deg på nytt. da fullfører du setningen din. Denne teknikken er veldig nyttig.

 

Vri på det moparten sier: Prøv å finne utsagn som motstrider hverandre, og trekk dette fram, og få motparten til å forklare deg hva han/hun egentlig mener, om nødvendig brukes teknikk 1 for å få ordet.

 

En veldig viktig ting er å be om eksempler. Eks: motparten sier du alltid gjør etellerannet. Bruk da teknikk 1 og Si: kom med et eksempel da! Sannsynligheten er stor for at den du diskuterer med ikke klarer å finne eksempler, og blir stående og stampe, mens du kan komme et knallbra argument for din sak som du har spart litt på.

 

Og generelt, vær frampå. Kritiser ALT motstanderen sier, og gjennta dine punkter gang på gang, til moparten har hørt det så mange ganger at det går inn.

 

 

Hvis man diskuterer på denne måten blir det ofte høylytt, men det funker svært bra. stå på ditt, og ikke godta å bli overkjørt av motparten.

Lenke til kommentar

Fy faen kan moderator slette alle piss inlegg her? Blir så forbanna jævla fjortisser!

 

 

For å vinne må du knuse motpartens argument, og komme med en bedre forklaring!

 

Du må ha et godt ordforåd

 

Være saklig

 

Komme med eksempler

 

Snakke et språk motparten kanskje ikke like lett forstår

 

Ikke drite ut motparten, respekter at han tar "feil" og prøv å forklar

 

Ikke vær bestemmt eller opptre irriterende

 

Og om du skjønner at det du sier ikke er rett alikevel, innse det!

 

Ikke avvis motpartens argumenter som feil, men belys det han sier fra en annen side som dreper argumentet

Lenke til kommentar

har alltid rett :p

 

men bruk kropsspråket. ver saklig. ikke skrik ut agumentene dine før motparten er ferdig med og snakke. og ikke bruk avanserte ord, det er bare ondt. ikke ver redd for og "tape". en diskusjon skal opplyse et tema, ikke overbevise alle om du har rett.

 

har om diskusjon på skolen nå, vinner som oftest :)

Endret av MagE
Lenke til kommentar
Fy faen kan moderator slette alle piss inlegg her? Blir så forbanna jævla fjortisser!

 

 

For å vinne må du knuse motpartens argument, og komme med en bedre forklaring!

 

Du må ha et godt ordforåd

 

Være saklig

 

Komme med eksempler

 

Snakke et språk motparten kanskje ikke like lett forstår

 

Ikke drite ut motparten, respekter at han tar "feil" og prøv å forklar

 

Ikke vær bestemmt eller opptre irriterende

 

Og om du skjønner at det du sier ikke er rett alikevel, innse det!

 

Ikke avvis motpartens argumenter som feil, men belys det han sier fra en annen side som dreper argumentet

Du har nok rett. :)

Lenke til kommentar
For å vinne må du knuse motpartens argument, og komme med en bedre forklaring!

 

Du må ha et godt ordforåd

 

Være saklig

 

Komme med eksempler

 

Snakke et språk motparten kanskje ikke like lett forstår

 

Ikke drite ut motparten, respekter at han tar "feil" og prøv å forklar

 

Ikke vær bestemmt eller opptre irriterende

 

Og om du skjønner at det du sier ikke er rett alikevel, innse det!

 

Ikke avvis motpartens argumenter som feil, men belys det han sier fra en annen side som dreper argumentet

Jeg syns at det du sier her, er den beste måten å diskutere på (det er slik jeg prøver å diskutere). Men det er dessverre ikke den beste måten å vinne på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...