Gå til innhold

Test av Sharp TM200


Anbefalte innlegg

Dette er min første test, og jeg har dessverre ikke digitalkamera, så alle bilder av mobilen blei tatt med min webcam.

 

Design og kvalitet

 

Mobilen har en koksgrå metallic sølvfarge som gjør at den ser veldig luksuriøs ut. Kvaliteten er god, man merker når man holder telefonen i hånda at den sitter godt. Ved første øyekast så legger man merke til kameraet med en gang, fordi den er rundt og stor. Eneste ulempe med denne mobilen er at den har ekstern antenne, som er litt for lang etter min smak. Men heldigvis fikk jeg kjøpt en miniantenne på ebay, så nå er den perfekt som jeg vil ha det.

 

Image0820.jpg

Image0800.jpg

Image096.jpg

Image091.jpg

Image097.jpg

 

Skjerm og menyer

Sharp har laget denne modellen spesielt for T-mobile i tyskland, derfor er det ikke så lett å få tak i denne andre steder enn der. Mobilen er brandet T-mobile, men min er ulåst, så alle funksjoner fungerer fint. Eneste ulempen med at den er T-mobile er at vi må bruke deres meny og layout. Men heldigvis så er menyen her fine med store ikoner og lett å bruke, i motsetning til noen vodafone menyer jeg har sett skrekkeksempler av på nettet.

Menyen er veldig kjap og responsiv i tillegg til at den er lett å forstå. Det var ingen problem for meg å gå inn og sette opp mms og wap manuelt.

Skjermen er noe for seg selv, den har 265k farger, 320x240pixler og er ca. 2,2" stor. Det er en fryd å se på bilder med denne mobilen. Eneste mobil i Norge som kanskje kan matche med denne skjermen er s700i.

Tastene er behagelige å taste på med god respons. Telefonen har både Æ,Ø og Å, så det er intet problem å skrive/motta sms/mms på norsk. Den er ikke like rask til å skrive sms som de gamle nokia jeg hadde, men ikke så treig at det gjør noe, man må bare finne fram til riktig hastighet og la det bli en vane.

 

Maskinvare og bundle

Med i mobilen fikk jeg ikke noe annet fra Sharp enn handsfree, lader, manual og selve mobilen. Men ekstra utstyr som bordlader og usbkabel går an å kjøpes. Mobilen har SD minnekort-plass, og den leser kort helt opp til 1gb. Dette kommer godt med siden mobilen både har 2mp kamera og mp3spiller.

Etter å ha brukt telefonen i nærmere 2 måneder så må jeg konstatere at lyden er god på samtaler.. har ingen trøbbel med å høre dem på den andre siden av linjen, og de hører meg like godt. Høyttaleren som speakerphone fungerer også bra.

Det første jeg lastet ned med wap er jbenchmark1 og 2. På jbenchmark1 fikk jeg 618 med vanlig oppløsning, og 1064 med mindre oppløsning. På jbenchmark2 fikk jeg 21 med vanlig løsning og 42 med mindre oppløsning.

Med oppløsning mener jeg at man kan velge large eller normal på javaprogrammer. Dette er veldig nyttig fordi de fleste javaspill der ute kjører på mye mindre oppløsning enn denne 320x240, dermed kan vi spille de gamle spillene med full skjerm istedenfor bare en liten del av skjermen.

 

Oppkoblingsmuligheter

Telefonen har bluetooth. Denne bluetooth kan brukes til det meste utenom objekt veksling mellom to mobiler. Jeg tipper denne begrensningen er fordi produsenten vil at folk skal sende flere mms. Den har ikke infrarød heller. Og usbkabel må man kjøpe selv. Heldigvis for meg så har broren min en usbkabel til hans gx32, som fungerer fint med denne mobilen også.

Denne mobilen kjører gprs klasse 10, men den mangler både edge og er ikke en 3g telefon, så folk med utkikk etter en rask internettmobil, blir nok skuffet over denne.

 

Nyttefunksjoner

Denne mobilen er nok ikke en av de avanserte typen. Den har en enkel kalender der hvor man kan skrive notis, men dessverre ikke velge alarm for begivenheten.

Alarmfunksjonen er litt mer avansert der man kan velge opp til 5 forskjellige alarmtidspunkt, dessuten kan man velge hvor lenge og hvor ofte snoozefunksjonen går.

Den har også en kalkulator som i tillegg til vanlige funksjoner kan omregne valuta.

Man kan lagre opptil 500 kontakter med denne telefonen, for hver kontakt kan man ha 3 numre, 2 email, adresse, bilde og i tillegg en notis. Man kan organisere kontaktene i forskjellige grupper slik at hver gruppe har egen ringesignal, tilsammen 9 grupper.

Man kan også ta opptak opptil 1minutt, såkalt voicememo.

Mobilens administrering av filer er veldig enkelt og lett å bruke. Man har en mediameny med følgende valg: photos(bilder man tar med kameraet til mobilen), pictures(bilder man kopierer fra pc), sounds(lyder man tar opp og ringetoner), music(mp3sanger),games and more(alt java man laster ned ligger her), video, og memorystatus. Det fine er at man kan velge å se mellom handset memory og memorycard, dermed vet man hva som ligger i minnet til mobilen og hva som ligger i sdminnekortet.

 

Underholdning

Det skuffende var at mobilen kom med ikke et eneste spill. Man må laste ned spill selv via wap fordi det går ikke an å kopiere spill via minnekort heller. Med litt googling fant jeg ettpar nettsider med gratis spillnedlasting via wap. Dette fungerte som smurt, og jeg har 14 spill liggende i mobilen nå. Spillene fungerer flytende uten noe problem i det hele tatt.

Mp3funksjonen fungerer helt greit. Lyden på høyttaleren er høyt og klart, men mangler bass. Med de følgende headphones får man bedre lyd. Mp3funksjonen bruker jeg bare når jeg sitter på banen/bussen til skolen eller byen og slikt. Skal jeg på en lengre tur må jeg nok ta med min beatsound for å få best lyd. En annen ulempe med mp3spilleren er at man ikke kan gjøre noe annet med telefonen når man hører på musikk.

 

Kamerafunksjon

Kameraet er en 2megapixel med flash og autofocus. Man kan ta bildene i autofocus, semiauto og manuel. Jeg bruker som regel semiauto, for da venter jeg på at kameraet har fokusert, også tar jeg bildet når jeg er klar.

Ved 2megapixel blir det litt mer støy i bildene enn mindre oppløsning i tillegg til at det tar lengre tid å lagre og se bildene. Sjansen for å ta klare og fine bilder er mindre. Jeg foretrekker å ta bildene i 1megapixel for da er det størst sjanse å få brae bilder. Man kan velge mellom 2megapixel, 1megapixel, large, medium og small.

Man kan også ta videoklipp, men dette er begrenset til 298kb.

 

Noen bilder tatt med kameraet i 1megapixel:

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

Bilde 5

Skal legge ut bilder av 2megapixler senere hvis noen ønsker å se kvaliteten.

 

Konklusjon

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med mobilen. Jeg er ingen proff mobilbruker og er fornøyd med designet og kameraet i tillegg til den flotte skjermen. I tillegg har den mp3spiller hvis bussturen blir for kjedelig. For mitt forbruk vil jeg gi den terningkast 6.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Super test. Den beste lesertesten jeg har lest!

Mange skriver test for tidlig og oppdager ikke små irriterende feil før etter testen er postet. Da blir det gjerne en skrytepost for den nyinnkjøpte mobilen.

 

Tilbake til testen:

Telefonen ser utrolig fin ut. Har du dimensjoner og vekt oppgitt? Eneste som skuffet meg i testen var den simple kalenderen.

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

Utrolig imponerende kamera!

 

Flott hvis du hadde skrevet om hvor mye du måtte gi :-)

 

Bra test!

 

"Da blir det gjerne en skrytepost for den nyinnkjøpte mobilen."

 

- Dette sier vel mer om de som prater om skryteposter enn de som legger ut previews, minitester eller "spion"bilder. Er vel heller misunnelse

Endret av Mobilguiden666
Lenke til kommentar

Takk for all den gode tilbakemeldingen. Jeg brukte amobil sine tester som mal .

 

Angående størrelsen på mobilen, så er den ingen lettvekter med sine 96 x 49 x 27 mm og 120g. Men fremdeles er den en del mindre enn s700i når begge er i lukket tilstand. Den er nesten like høy som k700i og en del tykkere, men med så stor skjerm, så er det nok vanskelig å presse ned størrelsen. Så hvis du vil ha en liten og lett mobil, bør du styre unna denne.

 

Noen flere bilder tatt med mobilen:

 

1megapixel mode:

Narvesen reklame tatt i mørke med blitz

Oslo City en travel lørdag ettermiddag

 

2megapixel mode:

Selvportrett

Min gode nabo

 

Blir spennende å sammenligne bildekvaliteten til w800 og k750 med denne mobilen siden de har lik specs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...