Gå til innhold

nForce4 SLI kort - DFI, MSI eller ASUS?


Lakesis

Anbefalte innlegg

Skal bygge en gamingrig med nevnte hovedkort. Spørsmålet er enkelt og greit;

 

Hvilket er det beste av disse 4 hovedkortene:

 

-DFI Lanparty NF4 SLI-DR

-Asus A8N-SLI Deluxe

-MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,Socket-939 BT eller MSI K8N Neo4 Platinum/SLi

 

 

Hadde egentlig bestemt meg for ASUS kortet,men så leser jeg sånt som dette: http://www.amdzone.com/index.php?na...03c6df9cd3aea88

 

Er ASUS kortet dårlig, eller er dette bare en vrang person som har uflaks?

 

DFI kortet synes jeg er lekkert, og kommer godt ut i testen hos Anandtech.

 

MSI kortene vil jeg vel også tro er bra, men mangler vel vanlige PCIe spor? (ikke at det er noe problem for meg enda)

 

Prismessig er vel MSI Neo4 og ASUS de rimeligste, mens DFI og MSI Diamond er tett oppunder 2000,-

 

 

Det som skal brukes på kortet er følgende:

 

-AMD64 CPU - enten 3500+, 3800+ eller 4000+ (litt ettersom hva økonomien tillater)

-X850XT PE skjermkort

-2 GB med RAM

 

Hvilket kort bør jeg velge?

 

 

Ang. RAM til kortene; skal ha 4 stk. 512MB brikker som er gode i dualchannel. Hvilke minnebrikker bør jeg velge til en overkommelig pris? (overkommelig = ikke mer enn ca. 3 000,- totalt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus-kortet er ikke dårlig. Sannsynligvis så har nok personen som har testet det vært ganske uheldig. I testen her på HW.no kom det også godt ut og fikk tilogmed anbefaling.

 

Så kommer det: DFI SLI-DR er et bedre kort, men det er også mye dyrere. Det er først og fremst fordi DFI-kortet har masse funksjoner som ikke finnes på Asus-kortet balnt annet mulighet til å gi veldig høye spenninger til både RAM og CPU. Dette er ikke noe du trenger hvis du ikke skal overklokke. For deg som ikke skal ha SLI, eller muligheten til å oppgradere til SLI så kan DFI Ultra-D kortet være noe å titte på. Det har samme funksjonene som DR-utgaven men koster mye mindre. Det skal da sies at Ultra-D ikke har like fancy bundle som SLI-DR.

 

MSI K8N-Diamond kom veldig godt ut i testen på HW.no og viste seg flott til overklokking, selvom DFI-kortet nok er bedre til dette fordi det kan gi ekstreme spenninger. Diamond-kortet har også et veldig bra onboard lydkort fra Cretive Live-serien. Dette krever vel og merke en litt sær strømforsyning som kan lvere -5V til kortet. ATX 2.0 forsyninger har ikke noe krav om å kunne gi -5V. Legg forresten merke til at på hjemmesidene til MSI så står det at det følger med bluetooth-modul til dette kortet, det gjør det ikke allikevel.

 

De andre MSI-kortene, K8N Neo4 Platinum, og SLI Platinum er kort som kommer mer på nivå med Asus sitt kort. Platinum SLI er vel egentlig ganske utelukket for deg ettersom du ikke har bruk for to PCIe 16x når du skal kjøre med et ATI-kort.

 

Selv sitter jeg også i sittuasjon at jeg skal ha meg nye deler også snart, men for min del så har jeg ikke så god råd :no: og derfor blir jeg nok å skal ha et nV 6600GT og et "billig" hovedkort. I den anledningen har jeg sett ut et Asus A8N-SLI Dlx fordi det har 8 SATA-porter (hvorav 4 SATAII), noe som du ellers bare finner på de dyrere kortene. DFI Ultra D har kun 4 SATAII porter. Samm gjelder for MSI Neo4 Platinum/SLI. I tillegg så kan jeg kjøpe meg f.eks. et bra lydkort å allikevel komme billigere ut av det enn DFI-kortet (tenker på Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS til ca 500 kr). Det skal sies det at lyd-kvaliteten på onboardlydkort er mye dårligere enn f.eks. nForce2. Dette gjelder dog ikke for MSI K8N Diamond. ;)

 

 

Angående RAM, hvorfor skal du ha 2 GB? Det er jo ingenting du har bruk for slik som kravene er idag, med mindre du skal bedrive video og bilde-redigering da.

 

Håper dette hjelper deg i valget av hovedkort iallefall. :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper ett MSI K8N-Diamond. Er da onboard lydkortet fra Creative såpass bra at jeg ikke behøver å kjøpe ett standalone? (hadde egentlig tenkt på SoundBlaster Audigy 2 ZS)

 

Når det gjelder PSU; jeg har tenkt å kjøpe en Thermaltake Silent PurePower 680W. Den leverer vel -5V? Så den burde isåfall passe bra til MSI kortet?

 

Det er mulig jeg kommer til å klokke litt, men det er vel ikke det som er "prioritet nummer 1" hos meg. Jeg skal ha ett stabilt og kjapt system til gaming først og fremst.

 

RAM; jeg vil anta at 2GB vil komme godt med etterhvert (til spilling), så jeg tenkte at når jeg først bygger en ny PC fra grunnen av, så kan jeg like godt sette inn 2GB med en gang. Men det vil altså være helt bortkastet? Kan det faktisk være bedre å legge er penger i ett bedre sett med 2x512 brikker til å begynne med?

Hva bør jeg se etter/kjøpe av minneløsninger for å utnytte disse hovedkortene best mulig og i spill?

 

SLI; er det totalt bortkastet siden jeg ikke skal ha nVidia gfx? Vil ikke ATI kort kunne brukes i fremtiden? (Her har jeg ikke peil, men jeg mener å ha hørt noe om det... eller er dette ekslusivt for nVidia nå og for alltid?)

Jeg har vurdert litt frem og tilbake, og har kommet frem til at jeg vil heller ha top-of-the-line single løsning fra ATI istedet for en SLI løsning fra nVidia.

Lenke til kommentar

vel... et tips.. om du skal ha winchester så ikke velg MSI sli Platinum om du skal klokke.... virker som om mange av rev 1 av disse korta har trøbbel med å poste over 220fsb med winchester.... bare sånn til opplysning....

 

testen anandtech gjorde der de fikk 375fsb på et slikt kort var med en clawhammer

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Ati skjermkort hvis du skal ha SLI-hovedkort. Kjøp et 6800GT, eventuelt to, så får du bruk for SLI. ;)

 

Tilføyning: Ut ifra de testene jeg har lest er det i grunnen gode kjøp alle tre hovedkortene. Tror ikke du risikerer å gjøre noen stor feil uansett. Jeg registrerer dog at det har vært svært mye entusiasme rundt DFI-kortene, men det er hovedsaklig på grunn av overklokkingsegenskapene. Du må nesten vurdere selv hvor mye dette betyr. Selv har jeg kjøpt et vanlig ASUS A8N SLI-kort, til dels på grunn av prisen. Det er jo store prisforskjeller her...

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Ville valgt DFI NF4 Ultra-D hvis jeg skulle bytte idag .

DFI har kommet ut med ikke mindre enn fem offisielle bios utgaver siden launch i tillegg til betaer .

Det virker som de har kommet lengst med bugfixer/workarounds for A64 og NF4 chipsettet .

 

Hos MSI går det rimelig treigt med bios engineerene til sammenlikning.

Asus har jeg ikke fulgt noe med på .

Lenke til kommentar

Men vil 2 stk 6800GT kort gi bedre ytelse enn X850XT PE i dagens spill og de som kommer i nær fremtid? Det er ikke akkurat noen billig løsning.

Og det bruker vel mye mer strøm, avgir mye mer varme og støyer mer også?

 

Og jeg spør igjen, vil onboard Creative Live kortet på MSI Diamond være like bra som ett SoundBlaster Audigy 2 ZS?

Lenke til kommentar
Ikke kjøp Ati skjermkort hvis du skal ha SLI-hovedkort. Kjøp et 6800GT, eventuelt to, så får du bruk for SLI. ;)

Tips: Legg det innlegget i signaturen din.

Hvis han har planer om å kjøre SLI, skjønner han nok at han må kjøpe nvidia kort. Blir bare meningsløst den påstanden din.

Lenke til kommentar
Ikke kjøp Ati skjermkort hvis du skal ha SLI-hovedkort. Kjøp et 6800GT, eventuelt to, så får du bruk for SLI.  ;)

Tips: Legg det innlegget i signaturen din.

Hvis han har planer om å kjøre SLI, skjønner han nok at han må kjøpe nvidia kort. Blir bare meningsløst den påstanden din.

Hva behager? Jeg besvarte et spørsmål: "SLI; er det totalt bortkastet siden jeg ikke skal ha nVidia gfx? Vil ikke ATI kort kunne brukes i fremtiden? (Her har jeg ikke peil, men jeg mener å ha hørt noe om det... eller er dette ekslusivt for nVidia nå og for alltid?)"

 

Men tilbake til deg, Lakesis, så er det selvfølgelig urimelig dyrt med to 6800GT i SLI, og selv om ytelsen er bedre enn ett X850XT PE, står det kanskje ikke i forhold til prisen.

Men for å si det på en annen måte: jeg ville revurdert om jeg ville kjøpt ett av de dyreste SLI-kortene hvis jeg ikke skal ha SLI. Jeg ville anbefalt det DFIs Ultra-kort. :)

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Liker lyden i min "Diamond" "bedre" enn "soundstorm" i mitt eks A7N8X-Deluxe, har Klipsch 2.1 høytalere (4år), ser ut som det "lysner" ang. Wlan/BT løsninga, Komplett har med trådløst til 1879,- ikke mange "øre" dyrere enn korta som kom uten (mitt er ett av de..), spennende å se hvilken løsning MSI kommer med, ingen merking på mi eske eller hos Komplett dengang om at Wlan/BT mangla - heller en fin lapp inni med gratulasjon om mitt fine trådløs kort

:thumbdown:

Gikk for Tagan 480-U01 til mi 939 løsning, alle effekter oppgitt er kontinuerlige, peak ligger litt over med ei "peak tid" på ett minutt bl.a. peak effekt på 580W, 20% over 480W :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal ikke dømme de andre kortene for mye.. men jeg har et DFI nF4 Ultra-D og har aldri vært så godt fornøyd med noe annet HK (har vel hatt en 20stk.)

 

Har lest fem review der dette kortet har fått toppkarakterer og hvis du har planer om å overklokke skal du bare glemme alle de andre merkene du listet opp.. DFI er bare helt rått når det kommer til OC

 

EDIT:

Du vet vel at du får problemer med å kjøre høy hastighet på minnet hvis du skal bruke alle RAM-slottene. På nF4 kan du bare offisielt kjøre max DDR333 på T2 med fire RAM-brikker sammen

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Men vil 2 stk 6800GT kort gi bedre ytelse enn X850XT PE i dagens spill og de som kommer i nær fremtid? Det er ikke akkurat noen billig løsning.

Og det bruker vel mye mer strøm, avgir mye mer varme og støyer mer også?

 

Og jeg spør igjen, vil onboard Creative Live kortet på MSI Diamond være like bra som ett SoundBlaster Audigy 2 ZS?

Utifra tester så får man maks 50% mer ytelse i noen tilfeller, i HL2 så er ytelsen med 2x6800 kun 12% høyere enn 1x6800.

 

Tror det var et gjennomsnittstall på ca 36% det man får på SLI, her er i alle fall en artikkel som kritiserer SLI SLI gets kicked by reader

Lenke til kommentar

For ATIs versjon av SLI , AMR eller MVP må man vente på et

radeon express chipsett for AMD64 .

Foreløpig er det et for Intel på trappene .

Asus er visstnok de første som viser frem ATis "AMR" eller

Multi VPU (MVP) teknologi skal visst være det korrekte å bruke.

Kortet benytter et chipsett kalt RD400 .

Det supporterer 1066 MHz FSB, DDR2-667, Gigabit LAN ,

8 kanals lyd , 6 SATA porter med RAID support .

 

 

For å si det enkelt

Nvidia chipsett NF4 SLI = nvidia 2*6600GT , 2*6800GT/Ultra .

Radeon chipsett med MVP støtte = Multiple ATI GFX kort .

 

Så sverger man til ATI grafikk kort er det liten vits med et nvidia SLI

hovedkort , hvis man ikke planlegger å bytte gfx kort senere .

Lenke til kommentar

Tror nok du trygt kan legge pengene du sparer ved å kjøpe 2GB RAM til å heøøer kjøpe 1GB kvalitets-RAM osm kan klokkes lengre, og er mye raskere (CAS 2).

 

Ellers tror jeg ikke lyden på K8N Diamond er bedre enn et Audigy 2ZS. Lyddelen som står på Diamond er vel av typen Creative Live som var på markedet før Audigy-kortene kom.

Lenke til kommentar

Hiver meg på her. Hadde egentlig tenkt meg ASUS-kortet, men DFI Ultra-D kortet så bra ut. Tror liksom ikke at jeg kommer til å få råd til et 6800 GT kort med det første. Jeg er også glad i å klokke, men RAMen jeg har kommen nok til å sette sine begrensninger. Kommer nok bare til å bruke 2 PCI slotter uansett (lydkort og Spectrum FanCard). Hva ville vært det lureste kortet å kjøpe i min situasjon? Kortene koster jo nesten det samme. Tenkte meg å kjøpe MIST 500W PSU og denne kjøleren.

 

EDIT: Har ikke DFI noe flasheprogram, kun fra diskett?

Endret av Odland81
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal trekke noen konklusjoner ut ifra alt dette, må det vel bli noe som dette:

 

-Ingen vits med ett SLI kort, siden jeg skal ha ATI.

 

-Heller kjøre 1GB med rask RAM (både pga. at enkelte kort ikke kjører bra med alle slots fylt og at det ikke er noe ekstra å hente enda med 2GB).

 

-Kjøre ekstra lydkort (SoundBlaster Audigy 2 ZS).

 

 

Så, hvis jeg prøver med dette oppsettet her da;

 

-DFI nF4 Ultra-D

-1GB ram, 2x512 brikker - hvilke brikker bør jeg satse på? (merke? CAS2? timing? osv.)

-AMD64 3500+

-X850XT PE

-SoundBlaster Audigy 2 ZS

 

Vil dette da kanskje være det beste oppsettet utifra mine krav?

 

Skal inn i ett Thermaltake Xaser Shark, med en Thermaltake Silent Purepower 680W Strømforsyning (som jeg regner med vil være en bra nok PSU?)

 

 

Hva er tilsvarende hovedkort til DFI nf4 Ultra-D, fra andre merker?

(F.eks. Asus A8N-E, nForce4 Ultra?) Er DFI kortet ett av de bedre?

Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser kjempefint ut, Lakesis.

Når det gjelder minne, går OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512) Rev 2 for å være blant det aller beste for denne type oppsett. Det ekstreme overklokkingspotensialet i hovedkortet ditt bør kanskje støttes av bra minne. For øvrig er jo ikke minnet det som umiddelbart gir mest uttelling, så du kan selvfølgelig også satse på andre brikker, f.eks. Crucials Ballistix 3200, Corsairs TwinX 3200, eller Kingstons HyperX 3200-brikker skulle duge.

For øvrig tror jeg ikke du trenger så sterk strømforsyning. Jeg har dessuten lest en test av denne strømforsyningen nylig, som tiulsier at den ikke yter så godt som den burde. Jeg har ikke noen strømforsyninger å anbefale for hånden, men det var en stor test av strømforsyninger hos

Toms hardware nylig, som burde kunne gi en pekepinn. La andre anbefale noe for deg her, men jeg vurderer selv Enermax-strlmforsyningen, som man får en 485-Watts variant av her.

Og kabinettet har jeg bare hørt gode ting om.

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt denne PSU'en i tråden jeg har for det komplette oppsettet mitt:

 

OCZ PowerStream strømforsyning 520W - 20/24pin ATX, 23 dBA @ 60% load

 

Den er vel muligens bedre?

 

 

Har sett på minnebrikkesettet under den du nevner (i pris iallefall);

 

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 2x512MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

 

Prisforskjellen er 600 kroner - er det verdt det? Hva vil forskjellene være til DFI hovedkortet?

Lenke til kommentar
Hiver meg på her. Hadde egentlig tenkt meg ASUS-kortet, men DFI Ultra-D kortet så bra ut. Tror liksom ikke at jeg kommer til å få råd til et 6800 GT kort med det første. Jeg er også glad i å klokke, men RAMen jeg har kommen nok til å sette sine begrensninger. Kommer nok bare til å bruke 2 PCI slotter uansett (lydkort og Spectrum FanCard). Hva ville vært det lureste kortet å kjøpe i min situasjon? Kortene koster jo nesten det samme. Tenkte meg å kjøpe MIST 500W PSU og denne kjøleren.

 

EDIT: Har ikke DFI noe flasheprogram, kun fra diskett?

Ingen som kan hjelpe meg litt med dette?

Lenke til kommentar
Jeg ble anbefalt denne PSU'en i tråden jeg har for det komplette oppsettet mitt:

 

OCZ PowerStream strømforsyning 520W - 20/24pin ATX, 23 dBA @ 60% load

 

Den er vel muligens bedre?

 

 

Har sett på minnebrikkesettet under den du nevner (i pris iallefall);

 

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition PC-3200 2x512MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

 

Prisforskjellen er 600 kroner - er det verdt det? Hva vil forskjellene være til DFI hovedkortet?

OCZ-strømforsyningen du viser til har godt rykte på seg. Gå for den.

Når det gjelder minnet, så kan du sikkert satse på det andre OCZ-minnet du linker til i den andre tråden. Jeg vet ikke om det er like bra til overklokking, men det skulle sikkert duge. Det hele står og faller på om du vil ha optimalt utbytte av overklokingspotensialet i hovedkortet ditt eller ikke. Men 600,- er stor forskjell, enig i det. I begge tilfeller tror jeg du gjør et godt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...