Gå til innhold

NTFS Formatering, ikke akuratt et NEWB spørsmål må jeg si..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kanskje litt lang topic, men drit i det.

 

Jeg vil formatere den ene disken min i Windows, men når jeg får opp vinduet så kan den bare formatere til NTFS, hvorfor da ikke FAt32 som jeg gjorde med den forrige partisjonene?

 

1. Er det mulig å gjøre slik at jeg kan formatere den til FAT32?

 

2. Hvis ikke, lønner det seg med compression som NTFS støtter?

 

 

Mvh

Rafael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som først og fremst lønner seg med NTFS er at det er veldig stabilt og du får svært lite/ingen feil på filene og mappene i forhold til med FAT32.

Mye tryggere å bruke NTFS har jeg erfart, slipper å bruke scandisk til støtt og stadig. Når jeg en sjelden gang bruker scandisk, så finner den ingen feil.

Lenke til kommentar

Ja, NTFS er det man skal bruke, med mindre man absolutt _må_ ha tilgang til disken/partisjonen på håpløst foreldede operativsystem som Windows 95/98/ME.

Om du vil bruke kompresjon er jo opp til deg. Du sparer jo litt plass, men det går tregere å bruke de komprimerte filene. Du trenger ikke komprimere hele partisjonen heller, bare de mappene/filene du vil.

Lenke til kommentar

Formater til NTFS. Mer stabilt. Windows anbefalte aldri Diskfragmentering på min IBM 60GXP(selges nå) den var formatert som NTFS. Jeg liker heller Seagate Barricuda IV. Har to stykk i Raid 1. Hva skal jeg med en 60GXP som bråker noe inni "*%&$£@{¤"?

 

Det er ikke noe spørsmål, hvis du kan formater eller konverter til ntfs. Har du Win9x må du nok dessverre fortsatt ha FAT32.

 

2k/XP

start-run-cmd

c: fs:ntfs

 

Tror det var slik, rett meg hvis det er anderledes.

 

Uansett anbefaler jeg ikke å konvertere partisjoner med Win9x eller oppgradert fra Win9x-Xp, dette kan føre til mye kluss, kan kreve at man må reinstallere hele OS.

Lenke til kommentar

Quote:


Roger23 skrev:

Om du vil bruke kompresjon er jo opp til deg. Du sparer jo litt plass, men det går tregere å bruke de komprimerte filene. Du trenger ikke komprimere hele partisjonen heller, bare de mappene/filene du vil.


 

Min erfaring er at _lesing_ går raskere fra filer som er komprimert på NTFS-partisjoner, mens skrivingen selvsagt tar lenger tid avhengig av hvor kraftig prossessor du har. Ellers synes jeg det går helt greit å kjøre spill fra komprimerte filer, og spillene lar seg generelt komprimere en hel del hvis de består av mange småfiler.

Har du plenty med plass er det vel ingen gode grunner til å komprimere?

 

MVH

TheLoco

Lenke til kommentar

Hehe...dere kommer til å le, men la gå...

Jeg har aldri formatert en hdd før( fordi jeg ikke har behøvd d). Lasta ned BootdiskCreator (til Win XP) og restarta...Leste fra diskettene ( 6 stk.) og så kom en meny:

 

1. Sette opp WIn XP

2.Reparere (husker ikke akkurat hva det stod)

3. Exit

 

Spørsmålet: hvordan kommer jeg ut i MS-DOS slik at jeg kan skrive formatkommandoen?

Lenke til kommentar

Hvis du bruker w2k eller XP har du ikke MS DOS i bunn.

 

Bootdiskene til XP har _ikke_ DOS som system.

Få tak i en win 98 - bootdisk.

Trapp inn, boot opp.

Skriv fdisk. På spørsmål om Large.. svar:ja.

slett ønsket partisjon.

Reeboot med disketten.

Lag ny(e) partisjon(er).

Reeboot.

format X:

 

-Hvor X er drevet du skal formatere.

 

Har du w2k/XP installert åpner du utforskeren (windows explorer) høyreklikker, på drevet (partisjonen) som skal formateres, velg format. Filsystem: NTFS til w2k/XP. (står som default).

 

Det samme gjelder for win98/ME, bare at du ikke får valgt filsystem.

 

Hvis du vil øve deg på hvordan kommandoer skrives, så har w2k/XP i tillegg et emulert dosmijø via "Command Prompt".

velg: "start" "run" skriv:cmd *enter*

Deretter skriver du: format X:

Etter formatering gjentar du prosedyren, men skriver:

convert X: /FS:NTFS

 

 

Til flisespikkere: Ja jeg vet at NT har de samme egenskapene jeg har tilegnet w2k/XP, men jeg har med vilje utalatt å nevne denne dinosauren av et OS, for å ungå forvirring hos en som tilsynelatende ikke er helt stø i PC - ratting.

No offence Nysil :smile:

Lenke til kommentar

Du kan jo opprette en partisjon, som XP formaterer til NTFS under instalasjon.

Da blir det som følger:

trapp inn w98 disk.

fdisk.

ny partisjon.

reboot.

format X:

XP - CD.

Boot fra CD.

Be happy.

 

Du kan ikke starte instalasjonen fra DOS.

XP booter fra CD.

 

Se etter "press any key to boot from CD" når du starter maskina. Husk at du må enabla booting fra CD i BIOS først.

 

Tror det skal funke uten partisjonering og formatering også, idet XP har eget partisjonsverktøy som kjører under installasjon.

 

[edit]:glemte den store flate orddelingstasten etpar ganger

 

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2002-06-28 09:41 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...