Gå til innhold

NTFS Formatering, ikke akuratt et NEWB spørsmål må jeg si..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, men uansett må du ha en partisjon å installere win på.

 

Ikke bli forvirra :smile: ta bare å trapp inn XP - cd'en og boot fra den. Her får du etter ei stund spørsmål om partisjonering og formatering. Lag en 14 GB partisjon for XP (C:, og resten for lagring el.l (D:).

Formater C: til NTFS, tut % kjør og etter ca 35 - 45 min er du oppe og går...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 09:11, Jalla skrev:

Bootdiskene til XP har _ikke_ DOS som system.

Få tak i en win 98 - bootdisk.

Trapp inn, boot opp.

Skriv fdisk. På spørsmål om Large.. svar:ja.

slett ønsket partisjon.

Reeboot med disketten.

Lag ny(e) partisjon(er).

Reeboot.

format X:


 

Du trenger IKKE å restarte pc'en mellom sletting av partisjoner og oppretting av nye med fdisk... Bare å slette og så lage nye for så å reboote... skal en innstallere w2k/xp så er vel det enkleste å bare boote på cd-platen anyway... :wink:

Lenke til kommentar

Mulig noen har svart det samme, men jeg har dårlig tid og ikke tid til å lese hele tråden.

 

Jeg prøvde å formatere en partisjon til FAT32 fra Windows XP fordi jeg skulle bruke den i Windows 98 også. Men jeg fikk kun NTFS som valg. Når jeg prøvde å sette ned størrelsen på partisjonen, så kunne jeg velge FAT32. FAT32 støtter ikke partisjoner over ca. 31-32 gigabyte.

 

NTFS støtter mye større partisjoner (ikke sikker på hvor store, men...).

Lenke til kommentar

Jeg mener da bestemt at jeg hadde en 57.3 GB partisjon med FAT32, da jeg kjørte Windows "møkkaOS" ME. Så jeg tror FAT32 støtter mere enn 32GB partisjoner.

 

Jeg startet opp fra WindowsME bootdisk, startet fdisk og formatterte hele harddisken (ibm60gxp) som FAT32. Funket helt fint det

 

[ Denne Melding var redigert av: Spaz på 2002-06-28 11:19 ]

Lenke til kommentar

plz ikke kom med flere spørsmål om formatering nå da... d hadde vert en lettelse.... sorry hvis jeg fornærmet noen av dere =) er bare så lei tåpelige spørsmål som d allerede er sider på nettet som svarer... da vil jeg herved at alle bookmarker bootdisk.com GL HF GG ;D

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-27 20:56, blanc skrev:

HAr du prøvd å formatere disken med formatkomandoen i DOS ? Det går sikkert.Du finner vel en grei bootdisk på nettet en plass.


 

 

toosmooth, du vet vel at ntfs ikke er støttet av dos, ergo får du heller ikke formatert med kommandolinja :p

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-28 09:31, Nysil skrev:

Ok

Kan jeg ikke bare:

Få tak i en win 98 - bootdisk.

Trapp inn, boot opp

Skrive Format ©

Reboote med Win Xp CD

Installere XP?


hvorfor ikke bare drite i det, sette cdrom som 1st boot device (i bios, duh-oh), slenge i en bootable 2k (xp - urk) og formatere c når du får valget om hvor du skal installere os'et ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...