Gå til innhold

Deja-vu, et mysterium...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hukommelsen er faktisk mye mindre til å stole på enn de fleste av oss er klar over.

Jeg mener du er for konkret i påstanden om hvordan hjernen fungerer.

Du skriver "enn de fleste er klar over". Hvilken utdanning har du som hever deg over "de fleste", og hvor er kilden til faktadetaljene dine? Du generaliserer jo menneskehjernen.

 

Noen har en utmerket hukommelse hvor de, ved å bruke litt andre tankeganger, kan hente ut informasjon fra hukommelsen på en helt annen og mer nøyaktig måte. De indekserer de forskjellige bitene med enkle huskeregler. Huskereglene er enklere å finne frem, og blir som en nøkkel til den dypereliggende infoen.

 

Jeg tror alle mennesker bruker hjernen sin forskjellig, og hvorvidt en kan stole på hukommelsen vil nok variere fra person til person. Hjernens hukommelse er så avansert og fantastisk at vi aldri kan sette oss 100 % inn i hvordan det fungerer.

 

Med mindre du har snakket med tusenvis av forskjellige mennesker om hvordan de oppfatter at hjernens hukommelse fungerer, så tar du utgangspunkt i at det er ditt eget hukommelsessenter du ikke kan stole på.

var en dokumentar om dette på tv, de tok med en gruppe ut i en ørken, for å se noe, husker ikke helt hva, men ved siden av stien de gikk på var det noe som lignet en ufo og en bevepnet vakt, som stod ett stykke unna, og sa ingenting...

 

etter 1 mnd fikk de inn samme gruppa for intervju, en og en, INGEN forklarte riktig det de så, noen påstod at de hadde sett en liten grønn mann, de fleste sa at det var flere vakter og at de virket truende(noe de ikke gjorde), forklaringen var altså HELT anderledes enn det som faktisk skjedde, så hukomelsen er ikke til å stole på.

 

forsøket ble gjort pga retten, folk som forklarer ting som skjedde for gjerne 10 år siden endrer seg mye, og man kan derfor ikke stole helt på det

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg vil tro at det er en slags "feilkobling" i hjernen, på en måte som tvangstanker, bare motsatt. Man føler seg sikker på at "wow, dette har skjedd før". Egentlig er det bare hjernen som sender dobbelt opp av noen signaler.

 

Min teori :)

Akkurat den teorien jeg har hørt også. Hjernen glipper litt i en brøkdels av et sekund, så kommer man tilbake igjen, så oppfatter man den samme tingen to ganger.

 

 

Men jeg liker heller å tro at det er noe overnaturlig med det, men mitt logiske sinn sier at det er feil. :p

Lenke til kommentar
Hukommelsen er faktisk mye mindre til å stole på enn de fleste av oss er klar over. Hjernen er utrolig flink til å på egen hånd fylle ut med egne detaljer for å gi et helhetlig inntrykk, enten det gjelder hukommelse eller det gjelder ting du opplever i øyeblikket.

Kan man stole på den hjernen som har kommet med den teorien der?

Eller med andre ord: Kan en hjerne evaluere seg selv?

Jeg tviler...

 

Edit: Det er like paradoksalt som at et slette-program ikke kan slette seg selv.

Kan det vel! I alle fall på unix... (det blir unlinka fra filsystemet - og når programmet ikke er i bruk lenger (når det er ferdig med å slette seg selv), sletter kjerna det fra diskens overflate.

 

Eller "rm -rf /". Knerter det meste ;)

 

Det gjør forøvrig "format c: /q" også

 

Delja-vu... Jeg har opplevd *ett* spesielt plakat-prosjekt i naturfag tre ganger...

Lenke til kommentar

Samme tilfelle som Chris88 og anth. -

 

Glipper av noen sekunder ubevisst og drømmer om fremtiden. Men jeg merker det ikke. Dager/uker/måneder etter skjer akkurat det som jeg har dagdrømt om. Først da husker jeg drømmen. Jeg vet hva personene rundt meg sier, og vet hva jeg kommer til å si selv. Greier ikke å gjøre noe annet enn det i "drømmen".

Lenke til kommentar

Jeg har blitt fortalt, ang dette spørsmål, av diverse psykologer (forskere) - at mange mener at det er en hendelse i fortiden, som blir koblet med en annen opplevelse i forhold til det en da vil oppfatte som deja-vu.

 

Altså opplevelse 3 (da deja-vu) er en kobling mellom opplevelse 1 og 2. De gangene det skjer med meg, prøver jeg å plukke sanseinntrykket fra hverandre; og finne ut, "hva er det egentlig som slo meg her" - for så å se hvordan det egentlig kan henge sammen. Noen ganger går det, andre ganger, da blir jeg bare troende av meg:)

Lenke til kommentar

Good evening. Tonight on 'It's the Mind', we examine the phenomenon of déjà vu. That strange feeling we sometimes get that we've lived through something before, that what is happening now has already happened. Tonight on 'It's the Mind' we examine the phenomenon of déjà vu, that strange feeling we sometimes get that we've ...

Anyway, tonight on 'It's the Mind' we examine the phenomenon of déjà vu, that strange...

Lenke til kommentar

hmm...

Dette har skjedd meg fleire ganger. At eg har tenkt på kva som kjem til og skje.

Eg har liksom eit foto i hodet som eg ser igjen. Det er ofte med folk i "fotoet" Lyd er med også, sei seier akkurat det eg har "opplevd" før.

Hmm men det er ei stund sida sist no da.

Det er jo litt sprøtt og tenkte på.

Lenke til kommentar
Jepp. Først så har jeg sett en ting jeg mener jeg har sett før, og så har jeg sett det en gang til, etter å ha sett det to ganger før. Jeg tror ikke på at det jeg har sett er sant, selv om jeg har sett det med mine egene øyner, men det må være en løsning på det. Hva kan det være? ;)

Ikke for å være slem, men å ordlegge deg klart og utvetydig er noe du bør vurdere å jobbe litt med.

 

Jeg fatter ikke bæret av hva du prøver å si. :lol:

Skal prøve å forklare det ved å gi deg et eksempel

 

På mandag drar jeg på butikken. Mens jeg skal betale ser jeg et person som tar opp en mobiltelefon, og begynner å snakke i den. Når jeg ser dette mener jeg å huske at jeg har sett akkurat dette før.

Så, en uke etterpå, når jeg skal betale igjen ser jeg den samme mannen som tar opp den samme mobiltelefonen og sier det samme som han sa en uke før. Hele butikken er også fulstendig lik. Da mener jeg at det er tredje gang jeg ser dette.

 

Skjønte du det nå? Kort sagt. Deja-vu dobbelt opp ;)

OK, da er jeg med. :yes:

 

Men det trenger ikke være mer mystisk enn at hukommelsen din lurer deg. Du husker noe delvis, og hjernen din fyller ut detaljene.

 

Hukommelsen er faktisk mye mindre til å stole på enn de fleste av oss er klar over. Hjernen er utrolig flink til å på egen hånd fylle ut med egne detaljer for å gi et helhetlig inntrykk, enten det gjelder hukommelse eller det gjelder ting du opplever i øyeblikket.

 

På den måten tror vi ofte at vi husker ting, men så husker vi rett og slett feil. På samme måte kan vi gjenkjenne ting, men så kan detaljer, som hva han sa i telefonen, være feil. Hjernen har fyllt inn feil detaljer, og du opplever et deja vu.

Ja, hjerna vår er flink til og fylle ut ting.

 

F.eks ein morgon, låg og tenkte på Idol av alle ting, så tenkte eg, dette må da være spelt inn på forhånd, faen tenkte eg, held dei oss for narr? Men så kom eg til og tenke på at vi ringer jo inn og stemmer, ok, eg konstaterer at det er direkte sending. Er seffølgelig ikkje heilt våken når dette skjedde... var halvveges i jon blund land.

 

Andre ting, som er nesten det samme.

 

Har venta på ei pakke fra f.eks komplett lenge. Har fått sporingsnr og har sjekka posten sine sider ofte. Så lurer eg på om eg skal gidde og stå opp og sjekke om pakka faktisk er kommet fram. Og det er her det baller på seg, eg tenker på ein måte at pakka ikkje kommet fram, for da kan eg sove lengre. Eg ser for meg netsporinga på skjermen. Så vånker eg litt meir, tenker etter, kordan kan eg vite at pakka ikkje er kommet fram? har ikkje sjekka nettsporinga.

 

Dette er vel ein blandig av drømmer og virkligheit.

Har hatt det fleire ganger slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...