Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får 2 stk. EMG(81/85) plass i en Ibanez RG321MH? Hvis det gjør det, blir nok dette mitt neste gitarkjøp :)
eg vet ikke sikkert om pickupene vil passe eller ikke, men etter hva jeg fostår så går disse på batterier og det vet jeg ikke om du har plass til på den gitaren. Men jeg er ikke sikker, noen andre vil antagelig gi deg et bedre svar ;) Endret av Strat90
Lenke til kommentar

Det som musikklæreren min sier, er at vi skal i en 8 tonet skala, går notene:

hel - hel- halv - hel - hel - hel - halv

 

der hel, betyr at vi stiger en tone, og halv betyr at vi stiger en halv tone (sier seg selv)

 

til i morgen skulle vi skrive de skalaene, med navn på notene.

vi lærte at vi skulle skrive de f eks slik:

A H C# D ....

 

hva betydde # og f eks Eb eller Db ? b'en er det jeg snakker om.

Lenke til kommentar

# betyr en halvtone opp, mens b betyr en halvtone ned.

Dvs at D# og Eb er den samme tonen, eller du kan skrive det som Fbb om du vil. I Norge har vi en tendens til å skrive mest med # og vi legger da til en 'iss i uttalen. Ciss, Ess, Fiss osv. Husk at bokstavene har opprinnelse i C-dur og at det i mellom bokstavene E-F, C-B ikke er heltone, men halvtone!

 

Jeg ville funnet frem en oversikt over gitar eller piano med noter på, så ser du hvordan det hele henger sammen. EDIT: feks http://www.guitarists.net/scales/index.php

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Jeg vet at f.eks. Eb og D# er det samme, men jeg har hørt man skal bruke # når man skal til en høyere halvnote. Og b når man skal til en lavere halvnote. Kan noen bekrefte dette?

 

Notene ville da bli noe som dette oppover en oktav:

C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# - A - A# - B - C

Og nedover:

C - B - Bb - A - Ab - G - Gb - F - E - Eb - D - Db - C

 

Litt rotete, men håper dere forstår :)

Endret av Strat90
Lenke til kommentar

Cb er det samme som B...

 

Tenk på det som på et piano. Hver hvite tangent er de ulike bokstavene. Du ser kanskje at to plasser på skalaen (B-C og E-F) mangler en svart tangent mellom. Men steget mellom B-C og E-F er like stort som mellom C og C kryss. Derfor kalles det en halvtone...

 

her er den skalaen du setter spørsmålstegn ved :)

 

--

post-83845-1173894689_thumb.jpg

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...