Gå til innhold

hvilke konsekvenser fikk tsunamien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir min første post i dette forumet. Ønsk meg gjerne velkommen.

 

Jeg mener mye av konsekvensene har vært at Vestlige land har måttet pumpe penger inn i Thailand. Dette vil ikke gi seg med detførste ettersom dette landet kommer til å trenge tilskudd fra andre land i mange år fremover.

Fører bare dette opp på listen over hendelser som har kostet oss i Vesten mye penger

Lenke til kommentar

Jeg mener at denne katastofden har blitt "dyttet oppover" i mediene mer en den bør ha vært. Det er klart at det var en alvolig katastrofe, men ikke så storsom den ble femstilt.

 

Kun noen få dager etter katastrofen hadde det dødd fler mennesker i afrika pga. sult og aids. Penger har til og med ble "tatt" fra afrika og gitt til katastrofen. pengene til sultene og syke filk i afrika ble brukt på å bygge opp turismen i Thailand,for å sette det litt på spissen.

Lenke til kommentar

Fokuset på Afrika har forsummet, det dør 40 000 barn daglig. Dvs art hver 8'ende dag har det dødd flere barn i Afrika enn i denne katastrofen.

Grunnen til at det har vert et voldsomt mediefokus på denne katastrofen.

Er for det første at det er ikke ofte slike ting skjer. Disse enorme natur kreftene er jo fascinerende.

Men den andre hovengrunnen er jo at feriesteder ble rammet. Og disse stedene var jo befolket med europeere på ferie.

 

Det kommer et antall tsunamier (husker ikke antallet akkurat nå) hvert år. Men disse er mindre og treffer ofte fjerne steder uten hvite menn, og da blir det en begrenset dekning av dette.

Kanskje en liten spot på CNN og et spesial program på Natinal Geografic.

Men dette er ikke bevisst rasisme, men et resultat av den underliggende rasismen i vårt samfunn.

 

Men for å hjelpe, så er det 2 ting som kan gjøres.

1: Gi penger til en veldedig organisasjon, for øyeblikkelig hjelp.

2: Reise på ferie i de rammede områdene. Det er kanskje den mest effektive måten å hjelpe. For de dette skaffer arbeidsplasser, for lokal befolkningen. og er med på å akselerere gjenoppbygningen av den lokal infrastrukturen.

Lenke til kommentar

Det er da vel naturlig at man setter større fokus på hendelser som har virkning på den vestlige verden når man bor i Vesten!

Hvor mye har det for oss å si om 100 fiskere dør i jungelen i amazonas p.g.a en flodbølge? Blir nyheten mer aktuell hvis en nordmann på ferie også døde? -Ja.

Det er da ikke rart, og har intet med "underliggende rasisme" å gjøre. Jeg forstår ikke engang hva du mener med "underliggende rasisme"

Lenke til kommentar
- Mye bra snippet -

Å støtte deler av verden hvor det er systemiske mangler på mat er jeg faktisk imot. Vet det er jævlig kynisk, men om et land ikke har ressurser nok til å fø sine innbyggere er det en "naturlig" korreksjon av populasjonen.

 

Å la befolkningen vokse over enhver ramme for hva den lokale økologi kan støtte er uansvarlig. Å forvente at andre skal mate deg ut av problemet i evig tid er også uansvarlig.

 

Katastrofer (tørke, jordskjelv, tsunami osv) er det en rett og plikt å hjelpe. Men å støtte opp områder som er vanvittig overbefolket er og blir feil. Da ber man om at lidelsene må fortsette mer eller mindre til evig tid.

 

Intervensjoner for å fjerne diktatorer som bevisst sulter sin befolkning støtter jeg også, men det er "touchy" å la vesten invervenere i den 3dje verden (imperialisme osv)

 

Så å støtte folk/nasjoner i en vanskelig situasjon er greit. Konstant støtte for å opprettholde en skjevhet er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...