Gå til innhold

Hvordan sette opp FTP-server?


Cera

Anbefalte innlegg

Skal overføre en del filer så tenkte å sette opp en ftp-server, er dette mulig å gjøre vha en trial-versjon av cuteftp? Eller må en bruke annet program (gratis?) Og hvordan gjør en dette steg for steg.

 

Takker alle som bidrar til å løse denne floka :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger jo med ftp-programvare til XP professional og W2k prof., men den er ikke den letteste å bruke.

 

Hvis ikke må du bruke en ftp-server applikasjon som feks caesar FTP om du skal ha en som er gratis. Det finnes mange flere om du søker på www.download.com eller nonags.com (husker ikke adressen i farta).

Lenke til kommentar
port 21 (eller den porten du velger serveren skal kjøres på) må forwardes (i ruter) til maskinen hvor ftpserveren ligger

 

Det er gjort...både i ruter og adsl modem... jeg får til å overføre på nettverk..mn ikke med "internett ip"

Mener du at folk på utsiden ikke får logget seg inn på serveren din?

 

pkt 1. Vi må anta at du setter opp serveren rett, og at brannmuren slipper gjennom trafikk (både i router og software i PC)..

 

pkt 2. Folk utenfra kontakter din server på din internett-IP på en avtalt port som gjerne er 21. I routeren må du sette NAT til å videresende all trafikk over port 21 til din intranett-IP på den maskinen som serveren står..

 

feks: IP. xxx.xxx.xxx.xxx, port 21 -> router NAT IP. 192.168.2.153 port 21. -> PC ftp server port 21.

 

Er dette satt opp riktig, vil jeg anbefale deg å gå til pkt 1 igjen og vurdere om det er noe galt der.

Du sier at du har satt det opp både i router og adsl-modem, og det gir meg en mistanke om at du har et adsl-modem som fungerer som router i tillegg. Stemmer dette? Vil også anbefale å skru av DHCP i dette tilfellet, så har du mer kontroll på NATingen.

Lenke til kommentar

har telenor som isp....bruker speedtouch 510i...

 

feks: IP. xxx.xxx.xxx.xxx, port 21

 

fks 80.213.xxx.xxx ??

 

router NAT IP. 192.168.2.153 port 21

 

192.168.0.x ??

 

PC ftp server port 21

 

hvor er det mulig å finne denne?

 

 

Takk :thumbup:

 

EDIT : ta en titt : NAT

Endret av Silver2k
Lenke til kommentar

Mine forslag til IP var bare tilfeldige :), men ja, det var ca det jeg mente. Tanken min var at adsl-modemet ga en intranettadresse som tildeles videre til routeren (om denne er separat) som gir et ekstra ledd.. kan ikke adsl-modemet settes i bridgemodus så omgås dette?

 

Jeg overlater til noen som kjører speedtouch selv å guide videre. Ligger det ikke noe hjelp ala relativt.net (tatt ned dessverre) ute på nettet?

 

Edit: dette er egentlig Cera sin tråd så beklager off-topic diskusjon fra min side.

Endret av hart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...