Gå til innhold

Dual boot problem


Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp med dualboot her.

 

har 2 disker i maskinen.

på hda er det installert windows.

 

på hdb er det installert suse linux. denne er partisjonert slik:

 

hdb1: boot

hdb2: reiser

hdb3: ntfs

hdb4: swap

 

Jeg installerte suse på hdb og definerte at grub skal ligge på hdb1(first sector on boot partition) altså IKKE i mbr på hda.

 

alt gikk greit og jeg bootet i suse, gikk i shell og skrev dette:

 

"dd if=/dev/hdb1 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1"

 

 

så fikk jeg bootsect.lnx filen, denne kompierte jeg over på mountet c: partisjon på hda disken.

Jeg la filen der og føyet til: c:\bootsect.lnx="suse" i boot.ini filen.

 

Når jeg så velger suse fra oppstartsmenyen til windows kommer det bare opp en melding som sier: "GRUB Loading Stage2..." og ingenting skjer, uansett hva jeg trykker på.

Maskinen er ikke låst, jeg kan lett trykke ctrl-alt-delete og restarte den.

alle adnre valgene i menyen funker greit.

 

 

hva galt har jeg gjort? er det meg det er noe galt med :( eller er det susen som tuller seg?

 

 

Takker for alle svar.

 

mvh.

db-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, grunnen er at om jeg installerer på mbr, kan det være vanskelig å fjerne det etterpå.

 

Jeg vil ha windows partisjonen min urørt det er derfor jeg installerer den på hdb som er en annen fysisk disk.

 

 

Er det noen andre som har lignende oppsett?

 

takk

 

db

Lenke til kommentar
Jo, grunnen er at om jeg installerer på mbr, kan det være vanskelig å fjerne det etterpå.

 

Jeg vil ha windows partisjonen min urørt det er derfor jeg installerer den på hdb som er en annen fysisk disk.

Ikke værre enn å starte opp med Windows-CD'en, gå inn i recovery-konsoll og skrive "fdisk /mbr". Og Windows-partisjonen din endres ikke av installering på MBR.

Lenke til kommentar
Jo, grunnen er at om jeg installerer på mbr, kan det være vanskelig å fjerne det etterpå.

 

Jeg vil ha windows partisjonen min urørt det er derfor jeg installerer den på hdb som er en annen fysisk disk.

Ikke værre enn å starte opp med Windows-CD'en, gå inn i recovery-konsoll og skrive "fdisk /mbr". Og Windows-partisjonen din endres ikke av installering på MBR.

Og jeg mister windows sin bootloader med det samme...

 

Hvordan får jeg den til å fungere etterpå?

 

 

mvh.

db

Lenke til kommentar
Jo, grunnen er at om jeg installerer på mbr, kan det være vanskelig å fjerne det etterpå.

 

Jeg vil ha windows partisjonen min urørt det er derfor jeg installerer den på hdb som er en annen fysisk disk.

Ikke værre enn å starte opp med Windows-CD'en, gå inn i recovery-konsoll og skrive "fdisk /mbr". Og Windows-partisjonen din endres ikke av installering på MBR.

Og jeg mister windows sin bootloader med det samme...

 

Hvordan får jeg den til å fungere etterpå?

 

 

mvh.

db

Nei, "fdisk /mbr" installerer Windows sin bootloader på MBR.

Lenke til kommentar

Men nå er jo linux-boot mye bedre uansett. Og MBR vil alltid være et godt alternativ. Jeg kjører dual-boot på de maskinene som har mer enn ett operativsystem. Den ene maskinen min har 3 operativsystemer installert (windows, linux og FreeBSD), og jeg bruker linux-oppstartsmenyen. Den fungerer helt topp, og jeg bruker MBR. Men jeg bruker ikke grub, men LILO, da det er det Slackware benytter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...