Gå til innhold

Nybegynner, e-300 ,300d ,350d eller d70?


Anbefalte innlegg

vil ta steget opp til speilreflks, har ett panasonic lumix dmc-fz3 fra før. Har sett meg litt rundt og funnet :

Nikon d70 med 28- 100 objektiv til 8 500,-

canon 300d med 18- 55 objektiv +1GB minnekort til 6795,-

olympus e-300 med 14- 45 objektiv til 7000,- + frakt

canon 350d med 18- 55 objektiv til 8000,- + frakt

alle prisene er her i norge. Er nybegynner med speilrefleks men har tatt mange tusen bilder med kompakt diketalt kammera. Har noen noe seriøst svar på hivlket som er det beste alternativet for meg sett på pris og standeren for en nybegynner som meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil bare legge til ut ifra min egen erfaring i samme situasjon som deg.

 

Jeg ville ha speilrefleks fordi jeg så eksempler på ekstreme gode bilder med ekstrem god kvalitet.

Hørte også om ekstreme gode ytelser....

 

Det jeg hadde hørt en smule mindre om, er at for å få disse ekstremitetene, som jeg tross alt siklet på, så ble også prisen ganske så ekstrem.

 

Om du kjøper et speilrefleks med kit-linse, så får du kanskje ikke det du egentlig går og sikler på, men noe som er "temmelig mye bedre enn" et kompakt. Bedre, men kanskje ganske langt unna det du kanskje egentlig drømmer om.

 

Ville bare si det, kanskje det ikke gjelder deg i noen tilfeller, men jeg gadd ihvertfall å skrive det :)

 

F828

Lenke til kommentar

Ta ut Nikon d70 med 28- 100 objektiv til 8 500,- og sett inn Nikon D70 med 18-70 objektiv til 8 995,- det gir deg mye mer for pengene. 28-100 objektivet er ikke mye å samle på.

 

Det hadde vært en fordel om du hadde fortalt hva du synes det gamle kameraet ikke var bra nok og hvilke type bilder du har tenkt å ta. I noen tilfeller så er ikke kit objektivene bra nok.

 

Kansje det billigste kameraet er bra nok til deg, eller kansje du må ha et dyrere kamera med et eller flere dyrere objektiver. Det kommer an på behovet ditt.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Holder på å gjøre den samme oppgraderingen som deg. Til de alternativene du har satt opp ville jeg også byttet til Nikon D70 m/ 18-70, forutsatt at du vil ha vidvinkel. 28-100 gir bare 42mm (35mm film-format), og det er dårlig vidvinkel. 28-100 gir selvfølgelig bedre tele.

 

Prisforskjellen mellom 300d og 350d er så liten at 350d'en sikkert vil være en bedre investering, da den vil holde seg best i pris (min spekulasjon) de kommende par årene. At 350d er et bedre kamera kan heller ikke være tvil om, selv om 300d også er et bra kamera.

 

Tenk heller framover, og hvilket system vil du satse på. Om få år er sannsynligvis prisene på et helt annet nivå enn i dag når det gjelder kjøp av hus. Optikken har du fra før, så en ytterligere oppgradering til nytt (eller to hus) blir derfor en lavere terskel. Det er mye dyrere å bytte system...

 

Alle kameraenehusene du har listet opp kan du lage utmerkede bilder med. Canon kit'et (18-55) går for å være det svakeste, men jeg har sett glimrende bilder tatt med dette også. Dyktig etterbehandling kan gjøre underverker.

 

Dersom du vil benytte jpg-format direkte (ikke raw/tiff), er mitt inntrykk at Canon gir beste bildekvaliteten. Her er helt sikkert uenighet.

 

Jeg ser også ang 350d at det skal kunne brukes iso 1600 med "sensasjonelt lite støy". Det kan være greit å ta med seg til innendørsfotografering med unger i aktivitet.

Lenke til kommentar

Er selv på utkikk etter mitt første digitale speilrefleks. Har lest side opp og ned med alt av tester som jeg har kommet over. Har derfor blinket meg ut enten D70 eller 300D. Syns egentlig av D70 blir litt dyr, derfor har jeg sett litt på 300D.

 

Idag fikk jeg litt godt tid, så jeg tok en runde på byen for å sjekke litt. Var innom fire forskjellige butikker i Trondheim. Ingen av disse ville egentlig anbefale 300D, de ville heller kjøpt D70 med kit linsen 18-70. På den ene butikken så fikk jeg holde canon linsa i den ene handa, og Nikon linsa i den andre. Forskjellen i vekt, var STOR!! og det var også kvaliteten mente selgeren.

 

Prisene på disse butikkene varierte mye. Faktisk fra 8990 til 12500,- for D70 med 18-70.

Nå kjører Japanphoto tilbud på D70 med 18-70 og 70-300 linsa, til den nette sum av 9999,- Så i slutten av neste uke, når de har fått inn dette på lager, så blir det nok en D70 på meg.

 

Jeg spurte også alle selgerene om de ville anbefale meg å vente til 350D var i butikken, før jeg bestemte meg, samtlige sa NEI. Grunnen var det at de syntes det var for lite, de visste ikke hvor de skulle gjøre av lillefingeren. De nevnte også det med 8 megapix, det høres fint ut sa de, men en vanlig amatør har ikke bruk for det.

 

arnstein

Lenke til kommentar
Jeg spurte også alle selgerene om de ville anbefale meg å vente til 350D var i butikken, før jeg bestemte meg, samtlige sa NEI. Grunnen var det at de syntes det var for lite, de visste ikke hvor de skulle gjøre av lillefingeren. De nevnte også det med 8 megapix, det høres  fint ut sa de, men en vanlig amatør har ikke bruk for det.

Nei, det vil jeg nok tro de sa. De fleste selgere ønsker å lukke handelen NÅ og da hjelper det lite å anbefale et kamera som er tilgjengelig først om noen uker. Når de har 350D i hylla får nok pipen en annen låt.

 

Uten å ha prøvd 350D er jeg også redd for at det er for lite (og lett). Selv 300D synes jeg er for lite. Etter å ha prøvd med og uten batterigrep var jeg ikke i tvil og kjøpte med batterigrep. Skulle jeg kjøpt kamera nå og hatt penger til prisforskjellen hadde jeg valgt en 350D (med batterigrep). 350D er mer fleksibelt når det gjelder innstillinger enn 300D. Større buffer slik at du kan ta flere bilder i serie er også et stort pluss. Har mistet et par potensielle blinkskudd fordi bufferet var fullt. 8 kontra 6 MP er etter min mening av underordnet betydning.

 

Mvh Bård

Lenke til kommentar

Er i samme situasjon og har lest side opp og side ned med tester og meninger. Det koker nok ned D70 m/kit linsa 18-70 og en god blits i starten. Så får jeg se hvilke behov som melder seg mtp linser senere.

 

Det går nok 1 mnd eller 2 ennå før jeg bestiller, så jeg håper på at introen av 350D presser ned prisen på D70 litt.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe speilrefleks for første gang, var og prøvde canon 350 på fotomessa i oslo i helgen og synes d var helt genialt, d skal jeg ha :thumbup: , d var bittelitte og passer meg perfekt siden jeg ikke har digre "arbeidshender" :tease:

 

På messa sa forøverig en olympus selger at de skulle komme med et nytt sett til 300 med 2 kit linser denne uka, tror d var 8 laken for d kittet.

Lenke til kommentar

Ang Canon 350D, så holdt også jeg det på messa.

Jeg har selv 20D så for meg er det ikke aktuelt med 350D.

Hvis jeg hadde valget mellom 300D, D70 og 350D så hadde jeg valgt 350D.

Jeg har det man kaller "arbeidshender" eller pølsefingre om du vil, men 350D passet fingrene mine også veldig bra tross liten størrelse.

 

Jeg er storfornøyd med min 20D, men som sagt 350D var flott og grei å holde.

Virker mer "proff" fremfor 300D men hht byggekvalitet etc.

Lenke til kommentar

Jeg testet og en EOS 350D på messen i helgen, og må si jeg likte kamera, det var riktignok lite, og jeg får ikke tak med lillefingeren, men det gjør jeg heller ikke på min 20D, det som derimot er viktig ar at det lå godt i hånden alikevel, det virker sollid, i allefall like solid som D70, men det som ville vært avgjørende for meg ved valg mellom 300D / 350D er at det siste har de mulighetene som i sin tid fikk meg til å gå fra 300D --> 20D

 

- mulighet til fritt å velge lysmålemetode

- Bedre kontroll over blitsen

- rask oppstarttid

- bedre ytelse/lengre serier

- mindre støy på høyere ISO

- fritt valg av autofokusmetode, slik som følgefokus uten om sportsprogrammet

- RAW og jpg samtidig i separate filer, kjempekjekt, bruk jpg der det er ok, dra frem RAW utgaven av de virkelige blinkskuddene og få frem "det lille ekstra"

 

Det var bare ett par momenter jeg kom på i farten, tviler på om jeg hadde oppgradert til 20D om det var ett 350D jeg hadde i fjor høst....

 

Når det gjelder optikk så er min erfaring at det lønner seg å satse på kvalitet, dvs styre unne de aller billigste, gamle standard zoomene, 18-55 kit objektivet til Canon er igrunn ok, særlig prisen tatt i betraktning, og det at vidvinkelobjektiver gjerne koster en del, derfor er 18-55 fin å begynne med til men finner ut hva man trenger... har selv endt opp med disse 4 objektivene som dekker det jeg har av bruksområder..

 

EF 17-40 f4 L USM

EF 24-70 f2,8 L USM

EF 70-200 f2,8 L USM

EF 85mm f1,8 USM (til portretter, knallgodt objektiv, skarpt, raskt, lite og lett)

 

Det finnes mange billigere alternativer, men ikke hopp på det første og beste, og fotobutikken på hjørnet har ikke nødvendigvis så ekstremt mye mer peiling enn en litt avansert amatør... ikke ta alt de sier for god fisk....

 

Tips: kjøp så lyssterke objektiver som du har råd til, og ha i allefall en 35 eller 50mm f1,8 tilgjengelig for svakt lys inne, det å ta bilder uten blits er noe som virkelig kan gi stemningsfylte og gode bilder av familie / barn inne.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Anbefaler deg å ta en tur innom en butikk for å ta og føle på alle kameraene, slik at du kan gjøre deg et inntrykk av hvilket du liker best selv. Jeg kjøpte D70 i januar etter å ha sett anbefalinger og tester her på akam, foto.no og digit.no og også D70 best etter å ha "kjent på" D70 og 300D som var alternativene for meg da. Tror nok det er lettere å få tak i billigere(brukte) objektiver til Nikon og Canon.

 

Ut i fra det jeg har fått med meg ville jeg valgt slik!

Alt.1 Nikon D70 med 18-70 objektiv

Alt.2 Canon 350D med 18- 55 objektiv

Alt.3 Olympus E-300 med 14- 45 objektiv

Alt.4 Canon 300D med 18- 55 objektiv

Alt.5 Pentax (for dyrt)

 

:thumbup: Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Har

 

Husk at hvis du er student er det et alternativ nummer 6. (Som burde være første alternativ...) Nemlig Olympus E-1 i KIT med 14-54 objektivet til kr 9990. Det er 6.000 kroner avslag for studenter på dette KITet... (Se egen tråd om dette, samt sak som ihvertfall i øyeblikket likker på akams forside.)

 

E-1 er altså storebroren til E-300, og egentlig myntet på det profesjonelle markedet, men selges nå til alle som er studenter (etter det jeg kjenner til gjelder det også skoleelever, til en rå rabatt som visstnok er spnset direkte fra Olympus Japan for å promotere det nye fourthirds-systemet)

 

Men for all del - som flere har sagt - gå i butikken og ta og føl på/test kameraene, i tillegg til å sjekke andre anmeldelser på nettet! Ytterpunktene her er etter min mening Canon og Olympus. 300D er rene plastleketøyet. E-1 er laget i en magnesiumlegering og støv/vantett og med et skikkelig objektiv (bare objektivet koster mellom 4- 6.000 i "løsvekt" så det sier noen om kvaliteten. Men som 90 % av de andre her på forumet anbefaler jeg selvsagt det kameraet jeg selv gikk for. Så gå i butikken og sjekk selv! (Det dummeste man kan gjøre er selvsagt å kun lese masse på nettet og bestille direkete uten å ha tatt i de forskjellige kameraene.)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Men for all del - som flere har sagt - gå i butikken og ta og føl på/test kameraene, i tillegg til å sjekke andre anmeldelser på nettet! Ytterpunktene her er etter min mening Canon og Olympus. 300D er rene plastleketøyet. E-1 er laget i en magnesiumlegering og støv/vantett og med et skikkelig objektiv (bare objektivet koster mellom 4- 6.000 i "løsvekt" så det sier noen om kvaliteten.

hehe, plastleiketøy var vel å ta i litt hardt ;) , men ein skal merke seg at både d70 og 300d (og 350d?) har plast-chassis, medan altså t.d. E-300 har metall-chassis.

Ikkje at det nødvendigvis treng å bety så veldig mykje i dagleg bruk, men Olympus bør få eit stort pluss i margen her.

 

Ser forresten at ein får E-300 til ca 6300 no, og at ein får 40-150mm til ca 15-1600. Det er billig :thumbup:

 

Elles er eg enig i det du skriv, og student-tilbudet på E-1 er absolutt noke ein bør vurdere.

Men 5 Mpix er no ein gong 5 Mpix, trur nok at 8 Mpix vil være ein meir akseptabel størrelse i tida framover, og der har E-300 (og sjølvsagt 350d) ein stor fordel...

Endret av hev
Lenke til kommentar

Den siste uken har jeg vært i samme situasjon som deg, klaus peder... I går falt valget på Olympus E-1 - Mest på grunn av student-tilbudet, men også på grunn av byggekvaliteten på selve kameraet, forskjellige omtaler og alternativene som uansett lander på 10.000, men er "dårligere"...

 

Men i dag, selvsagt tilbake til forumet, omtaler, sammenlikninger...

 

Jeg må bare spør:

Hva skjer her? "lillebroren", Olympus E-300, er mye billigere, og har mer MegaPixels... Resten av spesifikasjonene ser veldig like ut. Er det bare byggekvalieteten man betaler for?

 

Se her:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...ids%5B%5D=21866

Lenke til kommentar

De viktigste forskjellene som jeg har funnet er at E-1 er bygget for røffere bruk, også utendørs i dårlig vær. E-1 har også vesentlig bedre på seriebilder, spesielt i raw. E-300 har innebygget blitz, E-1 må ha ekstern hvis blitz er nødvendig. Dessuten har du vel fått med 14-54 objektivet i stedet for 14-45.

5 vs 8mpix har liten betydning for bildekvaliteten, for 8 mpix er mye for brikken i E-300. Kanskje for mye ifølge testen på digit.no.

Endret av Sammy1
Lenke til kommentar

Bare ikke gjør den klassiske feilen å tro at bildene dine blir veldig mye bedre bare fordi du får deg et bedre kamera. De blir riktignok teknisk bedre (hvis du vet hva du gjør), men det er fremdeles fotografen som avgjør.

 

Det ble jo tatt bilder for 40 år siden som gruser 99,9% av det beste en god amatørfotograf kan få til idag - og det med utstyr som 'alle' - både amatører og proffer - ville ledd av idag :)

Lenke til kommentar

Jeg har selv lekt litt med tanken på spilrefleks i det siste og har da sett gjennom noen tester, blandt annet av E-1. Utifra de testene jeg har lest virker det som om E-1 ikke får helt topp resultater. I en test nevnte de at det ikke strakk helt opp til å være et pro-kamera og at det også hadde noen svakheter som ikke gjorde det ideelt for amatøren (beklager mangel på referanse, husker ikke hvor jeg leste det). Nikon D70 og EOS 300d får jo ganske mye ros i de fleste tester, så da synes jeg det blir litt vankelig å sammenligne modellene. Er det den høyere prisen som gjør at E-1 blir vurdert ut fra et annet ståsted og derfor ikke scorer like bra til prisen som f.eks D70 og 300d som er "billig speilrefleks"? Hvis man ikke tenker på byggekvaliteten, er da E-1 et bedre kamera enn de andre? En annen ting jeg også lurer på er om det er negativt at den høyeste iso-verdien er 800, når det er "vanlig" med iallefall 1600 idag (også flere kameraer som har lite støy med høy iso-verdi bl.a Pentax *ist DS)

 

~Jostein

Lenke til kommentar
Nikon d70 med 28- 100 objektiv til 8 500,-

canon 300d med 18- 55 objektiv +1GB minnekort til 6795,-

Har nettopp kjøpt meg D70 med 18-70mm kit og er kjempefornøyd. Liker kameraet bare bedre og bedre (masse knapper å leke med :) ) Var borte hos en kamerat og testet hans Canon 300D med 18-55mm "objektiv". Det virket billig og skralt i forhold. Edit: Savnet også ISO-Auto funkjsonen på 300D.

 

Onde tunger skal ha det til at 18-55mm objektivet som leveres med Canon, kun er der for at det skal sitte noe i kamerahuset som tetter igjen hullet i midten, og til nøds sende nok lys til CCD'en så man får noe som minner om et bilde :!:

 

Har aldri prøvd Olympus E-1, så jeg skal ikke uttale meg noe om det.

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Jeg må bare spør:

Hva skjer her? "lillebroren", Olympus E-300, er mye billigere, og har mer MegaPixels... Resten av spesifikasjonene ser veldig like ut. Er det bare byggekvalieteten man betaler for?

E-1 er vel mer robust og etc. beregnet for proffbrukere ellers virker de jo ganske like.

Kan jo være at Olympus pøser ut "gammel" E-1 for å presentere en etterfølger snart? :blush:

:thumbup: Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...