Gå til innhold

Å forstå utviklingen av en Character


Anbefalte innlegg

Sitter forran en brukermanual og ordbok for å prøve å finne ut hva disse kriteriene betyr.

 

Dexterity

Agility

Vitality

Charisma

Strength

Intelligence

Mind

 

Jeg spiller Final Fantasy XI online.

Disse kriteriene kjenner man fra andre spill også som diablo og andre RPG spill.

Håper noen har kunnskap om dette.

 

Det jeg lurer på er hva min character får igjen i praksis, av å bli bedre på de forskjellige kriteriene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare på noen :

 

Dexterity -> Ikke helt sikkert, muligens noe med hvor god man er med buer.

Agility -> Hvor godt man "dodger" angrep.

Vitality -> Hvor mye liv man har.

Charisma -> Er vel hvor godt likt man er.

Strength -> Hvor mye damage man gjør og evt. hvilke ting man kan bære.

Intelligence -> Hvor mye mana man har.

Mind -> Vet ikke, har ikke hørt om denne skillen før.

Lenke til kommentar

GuardiaN--: dex har ikke noen direkte sammenheng med buer, men den bestemmer attack rating'en din, defense'en, og sjansen for å treffe et objekt (diablo).

 

Hva 'Mind' er, aner jeg ikke. Aldri hørt om, men det hørtes jo ut som noe med intelligens å gjøre.

Endret av huf
Lenke til kommentar

i ff betyr statsa følgende:

 

STR (Strength) - Affects how much damage your physical attacks cause.

DEX (Dexterity) - Affects your chances of landing a physical attack and your chance of inflicting/receiving a critical hit.

VIT (Vitality) - Affects your defense against physical attacks.

AGI (Agility) - Affects your chances of dodging a physical attack from an enemy and is also related to your long range attack accuracy.

INT (Intelligence) - Affects Black Magic power.

MND (Mind) - Affects White Magic power, determines how well you resist abnormal status and also determines your magic defense.

CHR (Charisma) - Affects the success rate on charisma related skills.

 

litt rotete for oss som vandligvis spiller d&d, er det mer logisk for ff-spillere i måten det er satt opp på?

 

slit med både dexterity og agility, det burde jo være det samme, og intelligence og mind burde også være samme stat. :ermm:

Lenke til kommentar

Fra ordboken:

 

Dexterity - Fingernemmhet/behendighet

Agility - Smidighet

Vitality - Vitalitet/energi

Charisma - Karisma

Strength - Styrke/krefter

Intelligence - Intelligens/informasjon/underretning/eterretning

Mind - Sinn/sjel/hjerne/forstand/instilling

 

:)

Lenke til kommentar

Hei

 

Dette kan jeg svare på. Har mange dager bak meg i FF XI. Er selv magiker (WHM/BLM), og vet eksakt hva disse trenger. Det du trenger hvis du skal være RDM, BLM, SMN eller WHM er mind og intelligence. I tillegg har du undergrupper som Enmity som er viktig ettervært, men dyrt å få i starten da dette ligger på equip. Skal du være beastmaster er f.eks. Charisma svært viktig. Bare spør ivei om du lurer...

Lenke til kommentar
Hei

 

Dette kan jeg svare på. Har mange dager bak meg i FF XI. Er selv magiker (WHM/BLM), og vet eksakt hva disse trenger. Det du trenger hvis du skal være RDM, BLM, SMN eller WHM er mind og intelligence. I tillegg har du undergrupper som Enmity som er viktig ettervært, men dyrt å få i starten da dette ligger på equip. Skal du være beastmaster er f.eks. Charisma svært viktig. Bare spør ivei om du lurer...

I spillet er jeg WARRIOR/MONK

Er veldig opptatt av at min Character skal slå fort med tunge våpen.

Vet du hvilken kriterie jeg burde ha mer av og evt hvilken job jeg burde ha for å slå fort med great sword?

 

Mye nyttig info her.

 

I noen spill så er DEXTERITY hurtiget, virker det som.

 

Men kan noen forklare meg hva smidighet betyr?

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar
i ff betyr statsa følgende:

 

STR (Strength) - Affects how much damage your physical attacks cause.

DEX (Dexterity) - Affects your chances of landing a physical attack and your chance of inflicting/receiving a critical hit.

VIT (Vitality) - Affects your defense against physical attacks.

AGI (Agility) - Affects your chances of dodging a physical attack from an enemy and is also related to your long range attack accuracy.

INT (Intelligence) - Affects Black Magic power.

MND (Mind) - Affects White Magic power, determines how well you resist abnormal status and also determines your magic defense.

CHR (Charisma) - Affects the success rate on charisma related skills.

 

litt rotete for oss som vandligvis spiller d&d, er det mer logisk for ff-spillere i måten det er satt opp på?

 

slit med både dexterity og agility, det burde jo være det samme, og intelligence og mind burde også være samme stat. :ermm:

Dette var nyttig :)

Lenke til kommentar

Ja, sant. Nyttig. Så ikke den posten før nå. Det er ikke, og skal ikke være, lett å lage en god person. Men:

 

Disse skillsa er en ting. De øker etterhvert som du får høyere level, og bedre utstyr. Dyrt utstyr = høye skills. I starten er ikke dette mye å tenke på, men etterhvert som du får mer penger, og mulighet til å skaffe deg bedre utstyr er dette lurt å tenke på. Altså ikke stress i starten. Tenk heller på å lære deg spillet. Som regel kan du ganske fort se hva du trenger ved å se på utstyret som kan skaffes til din WAR og se på dette hva det gir i +.

 

Så kommer andre ting som gjør personen din, WAR, god i jobben:

 

* Du får kastet på deg en magi som heter haste, og som gjør at du slår mye kjappere. Mindre delay.

 

* Du får kastet på deg protect som gjør at du får bedre beskyttelse/DEF, og/eller shell som gjør deg mer motstandsdyktig mot magi.

 

* Du spiser mat som gjør at du får + i de skillsene som du trenger over en viss periode avhengig av hvilken mat du spiser.

 

* Man har en skill for hver type wåpen. I ditt tilfelle sword. Denne skillen øker etterhvert som du slår med ditt våpen. Denne skillen kan du øke i party, eller solo/alene. Denne skillen avgjør blant annert hvor god du er å treffe med ditt våpen, og hvor hardt du slår.

 

Dette er ting jeg kommer på i farta som kan hjepe deg litt. Jeg har aldri spilt WAR så det er begrenset hva jeg kan hjelpe med, men prøver så godt jeg kan :) Det er kort sagt MYE å sette seg inn i, men ikke still så høye krav til deg selv i begynnelsen. Det går ikke. Dette spillet tar lang tid å lære seg. Jeg føler meg nesten som en noob enda jeg har playtime på 31 aktive døgn.... Spillet er så stort at jeg er helt rystet :yes: Og det vil bli større...

Lenke til kommentar
Ja, sant. Nyttig. Så ikke den posten før nå. Det er ikke, og skal ikke være, lett å lage en god person. Men:

 

Disse skillsa er en ting. De øker etterhvert som du får høyere level, og bedre utstyr. Dyrt utstyr = høye skills. I starten er ikke dette mye å tenke på, men etterhvert som du får mer penger, og mulighet til å skaffe deg bedre utstyr er dette lurt å tenke på. Altså ikke stress i starten. Tenk heller på å lære deg spillet. Som regel kan du ganske fort se hva du trenger ved å se på utstyret som kan skaffes til din WAR og se på dette hva det gir i +.

 

Så kommer andre ting som gjør personen din, WAR, god i jobben:

 

* Du får kastet på deg en magi som heter haste, og som gjør at du slår mye kjappere. Mindre delay.

 

* Du får kastet på deg protect som gjør at du får bedre beskyttelse/DEF, og/eller shell som gjør deg mer motstandsdyktig mot magi.

 

* Du spiser mat som gjør at du får + i de skillsene som du trenger over en viss periode avhengig av hvilken mat du spiser.

 

* Man har en skill for hver type wåpen. I ditt tilfelle sword. Denne skillen øker etterhvert som du slår med ditt våpen. Denne skillen kan du øke i party, eller solo/alene. Denne skillen avgjør blant annert hvor god du er å treffe med ditt våpen, og hvor hardt du slår.

 

Dette er ting jeg kommer på i farta som kan hjepe deg litt. Jeg har aldri spilt WAR så det er begrenset hva jeg kan hjelpe med, men prøver så godt jeg kan :) Det er kort sagt MYE å sette seg inn i, men ikke still så høye krav til deg selv i begynnelsen. Det går ikke. Dette spillet tar lang tid å lære seg. Jeg føler meg nesten som en noob enda jeg har playtime på 31 aktive døgn.... Spillet er så stort at jeg er helt rystet  :yes:  Og det vil bli større...

Største problemet jeg har hatt i kamper er at jeg bommer for mye og har gitt døden som resultat. Ganske sikker på at det er Weapon skill med Great Sword som ikke er tipp topp enda.

 

Men det viktigste for meg nå er å vite hvilken kritere jeg bør ha for å permanent slå fortere. Løpe fortere hadde også vært fint hehe

 

Mulig Dexterity og Agility vil oppfylle mine ønsker da?

 

Men når jeg fikk MNK som subjob så slo min War mye fortere. og hvilken kriterie fra MNK er det?... Kanskje en sub job med mer av en spesiell kriterie vil få meg til å slå fortere?

 

MNK har høy Vitality og mye HP. Betyr det at jeg har mer HP pga Høy vitality, eller er det to adksilte kriterier?

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar

Weaponskillen din kan du sjekke. Gå inn på status på menyen, og velg weaponskill/combatskill (husker ikke helt). Der ser du hva du har av skills på de forskjellig type våpnene. Når dette tallet er blått betyr det at skillen er CAPa til den levelen du er på. DVS. at den ikke kan økes før du når en ny level på jobben din, og skillen har skiftet farge til en slags gulfarge.

 

De eneste, etter det jeg vet, som fysisk kan løpe fort pga. jobben sin er THF. De har noe som heter flee. Utenom det går det an å skaffe seg klær som gjør at du øker hastigheten din med mange prosent i spesielle områder/nasjoner. Utenom dette er alternativet teleport, warp, chocobo eller airship/båt. Jeg har selv alle teleports utenom Vhazl, warp, chocobolicense og airshippass til Kazham :)

 

Jeg kan så si ingen ting om MNK, men bare vet de som er på min level kan være helt syke til tider :)

 

Ja, rett/god subjob har mye å si. Den virker inn på din mainjob. Du burde bare lese litt rundt på nettet om dette så finner du nok ut om hva du burde velge.

 

Det siste spørsmålet ditt har jeg faktisk problemer med å svare på nå. Det jeg vet er at HP og MP øker etterhvert som du blir høyere lvl. Det samme gjør skillene. Den øker også mer desto mer optimal subjob du har. HP og MP bestemmes også hvilken rase du er. Tarutaru har mye MP f.eks. HP og MP kan også økes ved å ta på seg utstyr som gir + i MP og/eller HP. Men tenker jeg meg om nå så tror jeg nok ikke HPen din øker pga. VIT. Dog minker sjangsen din for å miste mye HP i en kamp. Dette baserer jeg på utstyret som finnes med + i MP og HP som er dyrt, og det Square definerer skillene til å være.

Endret av DJ ZooL
Lenke til kommentar
Weaponskillen din kan du sjekke. Gå inn på status på menyen, og velg weaponskill/combatskill (husker ikke helt). Der ser du hva du har av skills på de forskjellig type våpnene. Når dette tallet er blått betyr det at skillen er CAPa til den levelen du er på. DVS. at den ikke kan økes før du når en ny level på jobben din, og skillen har skiftet farge til en slags gulfarge.

 

De eneste, etter det jeg vet, som fysisk kan løpe fort pga. jobben sin er THF. De har noe som heter flee. Utenom det går det an å skaffe seg klør som gjør at du øker hastigheten din med mange prosent i spesielle områder/nasjoner. Utenom dette er alternativet teleport, warp, chocobo eller airship/båt. Jeg har selv alle teleports utenom Vhazl, warp og chocobolicense :)

 

Jeg kan så si ingen ting om MNK, men bare vet de som er på min level kan være helt syke til tider :)

 

Ja, rett/god subjob har mye å si. Den virker inn på din mainjob. Du burde bare lese litt rundt på nettet om dette så finner du nok ut om hva du burde velge.

 

Det siste spørsmålet ditt har jeg faktisk problemer med å svare på nå. Det jeg vet er at HP og MP øker etterhvert som du blir høyere lvl. Det samme gjør skillene. Den øker også mer desto mer optimal subjob du har. HP og MP bestemmes også hvilken rase du er. Tarutaru har mye MP f.eks. HP og MP kan også økes ved å ta på seg utstyr som gir + i MP og/eller HP. Men tenker jeg meg om nå så tror jeg nok ikke HPen din øker pga. VIT. Dog minker sjangsen din for å miste mye HP i en kamp. Dette baserer jeg på utstyret som finnes med + i MP og HP som er dyrt, og det Square definerer skillene til å være.

Så jeg egentlig bør være er THF/WHM da. Hvis jeg får flee fra thf og haste, protect fra WHM.

 

Eller bør jeg være THF/RDM? elelr RDM/THF...

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen god ide` å blande magi og fysikk sammen. Enten magi som main og sub, eller fysikk som main og sub.

 

Grunnen til at jeg nevner magier du har nytte av er at dette får du kastet på deg om du er i et ok party hvor folk kan jobben sin. Party er du så si avhengig av etter lvl 11. Er du ikke i et linkshell som kan hjelpe deg litt? Er selv i et med kun nordmenn, og får en del hjelp der. Svært nyttig.

Lenke til kommentar
Nei, det er ingen god ide` å blande magi og fysikk sammen. Enten magi som main og sub, eller fysikk som main og sub.

 

Grunnen til at jeg nevner magier du har nytte av er at dette får du kastet på deg om du er i et ok party hvor folk kan jobben sin. Party er du så si avhengig av etter lvl 11. Er du ikke i et linkshell som kan hjelpe deg litt? Er selv i et med kun nordmenn, og får en del hjelp der. Svært nyttig.

Jeg er veldig glad i å sloss i Solo. kanskje WAR/RDM ville vært best da..

Hvis jeg da får Protect og haste av RDM så ville jeg vært godt på vei...

 

Men hvis jeg skal ha WAR/MNK og være avhengig av WHM/RDM så ville en armor med VIT+ og Dex+ vært mest optimalt...

 

noen tips?

Lenke til kommentar

STR, DEX og VIT ville jeg tippet på. Jeg har dog ikke mulighet å gå inn på noen sider å sjekke dette nå. Søk på final fantasy xi på google så får du mange gode tips. Jeg har lest MYE for å gjøre min WHM/BLM best mulig :) Den personen du skal bygge opp nå er helt motsatt av min, så jeg har som sagt ikke nok kunnskap til å hjelpe deg så mye.

 

Du vil ikke komme så langt i spillet om du kun skal spille solo. Du er avhengig av andre sin hjelp for å fullføre eventyret :) Det beste da er å skaffe seg et linkshell man trives i, og får litt hjelp i blant. For å sette ting på spissen vet jeg om en fiende som krever 18 stykk lvl 75 (max level man kan bli i dette spillet) i allianse for å drepe...

Lenke til kommentar
STR, DEX og VIT ville jeg tippet på. Jeg har dog ikke mulighet å gå inn på noen sider å sjekke dette nå. Søk på final fantasy xi på google så får du mange gode tips. Jeg har lest MYE for å gjøre min WHM/BLM best mulig :) Den personen du skal bygge opp nå er helt motsatt av min, så jeg har som sagt ikke nok kunnskap til å hjelpe deg så mye.

 

Du vil ikke komme så langt i spillet om du kun skal spille solo. Du er avhengig av andre sin hjelp for å fullføre eventyret :) Det beste da er å skaffe seg et linkshell man trives i, og får litt hjelp i blant. For å sette ting på spissen vet jeg om en fiende som krever 18 stykk lvl 75 (max level man kan bli i dette spillet) i allianse for å drepe...

Mesteparten av de lvl'ene jeg har opparbeidet meg har jeg fått i solo. Og jeg kan fint ta en fiende som jeg får over 100 i exp fra. Men problemet er å sitte å heale og håpe på at en RDM elelr WHM kommer spaserende forbi. Kan hende noen fineder oppdager meg hvis jeg sitter å healer lenge nok. Så kanskje WAR/WHM ville passet best så jeg raskt kan heale meg oppigjen og kaste protect og haste på meg selv. Da vil jeg kunne drepe flere fiender på kortere tid.

 

På en annen side så er ikke War/WHM så ideelt iet party. Da er det bedre med Tank muligheter. Som War/Mnk eller War/Pld

 

Men hovtingen med Topic er at Jeg vil ha min war til å slå fortere med å ha den rette Subjoben og vite hvilke kritereier mitt utstyr bør ha for å oppnå det målet.

 

Litt rart at det er så lite beskrivelser av hva som får Characteren til å slå fortere. det er jo en ganske betydelig ting.

Lenke til kommentar

Gå inn på ffxi.allakhazam.com og du finner garantert det du trenger å vite. Den databasen har jeg brukt fra dag 1, og den er helt syk. Sinnsykt mye informasjon om ALT. Så å si at du ikke finner noe informasjon er bare tull :) Spillet kom ut som beta i 2002, og final i 2003 (i Japan) så det skulle ligge flust med ting ute på nettet.

 

Det er dyr som aggroer på healing ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...