Gå til innhold

Var WoW like bra som alle trodde?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ingen planer om og spille noe som helst mmorpg, men jeg bare lurte på om all hypen rundt WoW stemmer. Er det så bra som alle spillemagasiner vil ha det til?

Er det mange som har prøvd det men som så har gått lei?

Endret av Loffelur
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes den fortjener all hypen den har fått. Nå var jo vi som spilla i betaen allerede klar over hvor bra wow faktisk var :)

Har vært litt pirking på grafikken, men selv synes jeg den er helt utrolig til å være et mmorpg.

Da skal også sies at dette er et veldig nybegynner vennlig spill, en del andre mmorpg,s kan bli litt overveldene for mange.

Skrevet
Jeg er ikke imponert over grafikken; den er like dårlig som i spill som kom for 4-5 år siden. Men selve spillingen skal være bra.

Hvillke spill tenker du på da?

Kunne godt tenkt meg eksempler her altså...

Synes grafikken er helt grei jeg! :yes:

Skrevet

Synes grafikken er fantastisk jeg, det er sånn Warcraft grafikken skal være, "tegneserieaktig".

WOW er et bra spill, det er det ikke tvil om. Men er du en person som ikke liker å sitte inne 24/7 å spille så er det ikke noe for deg.

Jeg synes det blir for kjedelig, ALT for mye springing!

Så gjør man det samme hele tiden uten å noen gang nå et mål :S

Skrevet

Prøvde det i 14d åpen beta. Ikke imponert over spillet sånn generelt.

Det har noen "fattige" fordeler:

1. Lett å lære seg, selv min mor kan lære seg wow

2. Ok grafikk, god steming, alt er veldig pent.

3. Enkle menyer, ikke spesielt avansert (bra for nybegynnere)

4. Det er lett å drepe udyr, slik at du blir "sterkere"

Men hallo? Hva er det jeg tenker med? Er dette alt jeg syntes er bra med et spill som får 6'er over hele rekka. JA. Hvorfor det? Jeg skal si noen av mine egne hovedpunker:

1. Spillet krever ingen skillz. Den med best utstyr og som vet hvordan man skal bruke det vinner. Tragisk syntes jeg :no:

2. FORFERDELIG ensformig.

3. Enkelt. ALT for enkelt, greit jeg blei ikke lvl60 på to dager, men det er heller ikke poenget. Poenget er at det ikke krever spesielt mye av deg.

4. OSV

Egentlig så vurde alle lese hva som står på VG sin BLOG om dette spillet!

Endelig en som tør å si sannheten.

Alt i alt, ikke imponert. :thumbdown:

Skrevet

Kjøpte skiten, testa et par timer og gikk lei... Sitter nå og lurer på hvordan jeg skal avslutte kontoen min.

Ok, så var jeg sikkert ikke i målgruppen til spillet, men med de berømte terningkast 6 i hytt og fette, måtte jeg jo teste.

Når det er sagt, så bør vi vel kanskje ta de terningkastene med både 3 og 4 klyper salt... Bare hype og fjas alt sammen.

Skrevet (endret)
Spillet krever ingen skillz. Den med best utstyr og som vet hvordan man skal bruke det vinner. Tragisk syntes jeg :no:

Blir vel litt feil å si at det ikke krever skillz, og kun de som er best vinner, det er slik det er i alle spill, mer eller mindre. :)

edit: spiller ikke denne typen spill dog. Uttalelsen ovenfor er på generellt grunnlag.

(må innrømme at alle slike spill virker like målløse på meg som tibia :p)

Endret av Nomix
Skrevet
Flyttes fra "Diskuter spill og tilbehør - PC"

Ble en diskusjon om ett dataspill flyttet fra kategorien "Diskuter spill og tilbehør" til Skjermkort og TV-kort?! :hmm:

Skrevet
Spillet krever ingen skillz. Den med best utstyr og som vet hvordan man skal bruke det vinner. Tragisk syntes jeg :no:

Blir vel litt feil å si at det ikke krever skillz, og kun de som er best vinner, det er slik det er i alle spill, mer eller mindre. :)

edit: spiller ikke denne typen spill dog. Uttalelsen ovenfor er på generellt grunnlag.

(må innrømme at alle slike spill virker like målløse på meg som tibia :p)

Nja, jeg kan ta et eksempel. La oss si at jeg er lvl30 og slåss mot en som også er lvl30. Jeg har bedre "outfit" enn personen jeg skal "stå stille og slå på".

Om vi to er like gode, dvs at han/hun vet like mye som meg, så vinner jo jeg fordi her går det ikke på hvor eller hvordan jeg angriper vedkommende, men hvordan jeg bruker mine kombinasjoner av ferdigheter/utstyr som min karakter har.

Ergo, spillet krever ingenting av det foruten at du vet de beste kombinasjonene og at du har det beste utstyret.

La oss ta et annet eksempel.

Jeg spiller mye bf1942. La oss si at jeg er Engineer. Vedkommende jeg møter er assault/medic. Her har jeg en meget god sjans til å vinne selv om denne personen har mye bedre utstyr enn meg i nærkamp, samtidig som vedkommende jeg møter er "god". Hvorfor det? Enkelt. Brukten av rifle/pistol/expacks gjør at jeg med mine "skills" i det spillet gir meg en fair sjans til å vinne. Ergo, det har ikke bare med våpen å gjøre, men også kunnskap om hvordan du kan angripe en fiende.

Der taper WOW seg fullstendig, derfor skal jeg aldri spille det :thumbup:

Skrevet

Jeg har ikke spilt Wow, men for meg virker det litt kjipt med et spill som ikke har noe endelig mål? Ingen slutt liksom.

Jeg antar at dersom spillerne er seriøse kan man oppnå en slags rollespill følelse, men mest sannsynlig er det her som alle andre steder masse folk som kaller seg ostekake eller andre teite navn og tar bort enhver sjanse til å forsøke å leve seg inn i spillet :p

Skrevet
Flyttes fra "Diskuter spill og tilbehør - PC"

Ble en diskusjon om ett dataspill flyttet fra kategorien "Diskuter spill og tilbehør" til Skjermkort og TV-kort?! :hmm:

ser sånn ut....

go go moderator:P

Skrevet
Nja, jeg kan ta et eksempel. La oss si at jeg er lvl30 og slåss mot en som også er lvl30. Jeg har bedre "outfit" enn personen jeg skal "stå stille og slå på". Om vi to er like gode, dvs at han/hun vet like mye som meg, så vinner jo jeg fordi her går det ikke på hvor eller hvordan jeg angriper vedkommende, men hvordan jeg bruker mine kombinasjoner av ferdigheter/utstyr som min karakter har.

Noe som er en av hovedgrunnene til at jeg ikke liker den typen spill :p

Ble en diskusjon om ett dataspill flyttet fra kategorien "Diskuter spill og tilbehør" til Skjermkort og TV-kort?!

*ler*

Forklaring ^Th0mas^? :)

Skrevet

Men hallo? Hva er det jeg tenker med? Er dette alt jeg syntes er bra med et spill som får 6'er over hele rekka. JA. Hvorfor det? Jeg skal si noen av mine egne hovedpunker:

1. Spillet krever ingen skillz. Den med best utstyr og som vet hvordan man skal bruke det vinner. Tragisk syntes jeg :no:

3. Enkelt. ALT for enkelt, greit jeg blei ikke lvl60 på to dager, men det er heller ikke poenget. Poenget er at det ikke krever spesielt mye av deg.

4. OSV

Hvordan syns du det burde være da? :hmm:

Skrevet

Av en eller annen grunn har jeg nesten ikke spilt onlinerollespill før. Det har virket for tidkrevende, for altoppslukende og for nerdete. Jeg er en opptatt mann, jeg har et aktivt liv, jeg vet ikke om jeg greier å ofre flere timer i døgnet på et enkelt spill.

Men jeg måtte jo prøve World of Warcraft. Alle snakket om det. Sekserne sprutet ut fra terningkast i aviser og blader. «Det perfekte onlinerollespill». «Spillet som vil gjøre onlinerollespill tilgjengelig for alle». Med så mange lovord, så høye salgstall og superutvikleren Blizzard i ryggen kan jo ikke dette slå feil. Eller?

Mitt første døgn i World of Warcraft var for det meste en hyggelig opplevelse. Jeg drepte dyr, ble sterkere, og løp ærend på kryss og tvers for diverse innbyggere. Dette er virkelig en verden jeg kan fordype meg i, tenkte jeg, helt til krigeren DølleDøck og trollmannen Gandalf74 løp forbi og ødela hele illusjonen av å være i en Tolkien-liknende verden.

Og deretter fortsatte det å gå i nedoverbakke med hele spillet. I de følgende dagene drepte jeg enda flere udyr, solgte enda flere ting og fikk penger til å kjøpe bedre ting, som gjorde at jeg lettere kunne drepe enda flere udyr for å skaffe enda mer ting som jeg kunne selge for å få penger til å kjøpe enda bedre ting, slik at jeg kan... ja. Du forstår. Og for å bryte opp i monotonien fikk jeg den store æren av å være bud for diverse innbyggere som vil ha fraktet brød og brev og alt mulig annet skrot. Ved å levere ting for innbyggerne fikk jeg andre ting som jeg kunne selge for penger slik at jeg kunne kjøpe meg bedre ting slik at jeg lettere kunne drepe flere udyr sånn at jeg kunne få nye ting som jeg kunne selge for å få penger til å kjøpe...

Dette kan da ikke være alt, tenkte jeg. Hadde det enda vært noen ferdigheter involvert, men alt det handlet om var å passe på at udyrene ikke kom for nærme, for da ville de angripe, og den eneste ferdigheten du trenger er å passe på å lokke vekk ett og ett udyr fra en flokk slik at man trygt kan drepe dem. Da får man nemlig få ting som man kan selge for å få penger til å kjøpe bedre ting slik at man lettere kan drepe flere dyr som...

Ok, nok nå. Er dette alt? Nei da, det viser seg at man også kan lære seg forskjellige yrker, som å lage mat, sy klær, plukke blomster og urter, osv. Formålet med yrkene er å lage ting som man kan selge slik at man kan få penger som man kan bruke på å kjøpe bedre ting som gjør at man kan drepe udyr lettere for å få ting som man kan selge for å få...

Nei, jeg tror jeg gir meg nå. Spillet er avinstallert og abonnementet oppsagt. Jeg er vant til visse ting når jeg spiller dataspill. Det ene er at spillet har en start og en slutt, det har ikke onlinerollespill. Det handler bare om å skaffe seg penger og bli sterkere og sterkere, ved å utføre monotone oppgaver i det uendelige. Den andre tingen jeg er vant til fra et dataspill er at spillet krever visse ferdigheter av meg. World of Warcraft er så enkelt at selv min bestemor skulle greid å spilt seg opp til level 60. Det eneste som kreves er en utrolig stor mengde tålmodighet. Om man feiler har det ingen konsekvenser i World of Warcraft, man kan fortsette spillet uten noen straff i det hele tatt. Alt du trenger for å komme langt i spillet er utrolig masse tid og store mengder tålmodighet. Og hva vet jeg? Kanskje blir spillet moro etter noen hundre timer, når karakteren er blitt kraftig og man tar del i grupper med andre spillere og bruker taktikker for å greie de vanskeligste oppdragene der udyrene er ekstra farlige og belønningene er ekstra verdifulle. Men jeg har ikke så mange timer å kaste bort, heldigvis.

Noen vil kanskje definere dette som et spill, jeg vet ikke. Det minner mer om en IRC-klient der du kan fordrive tiden med å løpe rundt å drepe udyr for å få ting du kan selge for å få penger til å kjøpe deg bedre ting som du kan bruke til å drepe udyr som gir deg ting du kan selge for å få penger til å kjøpe deg bedre ting som du kan bruke til å drepe udyr som gir deg ting du kan selge for å få penger til å kjøpe deg bedre ting som du kan bruke til å........

(Jeg har ikke skrevet dette selv :innocent: Det er det blogg-skriveren 1337 på vg som har gjort. Men jeg mener mye av det samme. Syntes det var kjedelig. Men det er jo fordi jeg ikke liker den type spill)

Skrevet

4. OSV

Hvordan syns du det burde være da? :hmm:

Ikke missforstå meg, jeg mener ingenting om "hvordan" det burde være.

Det er bare det at dette er den store svakheten til mmorpg syntes jeg. 2 apekatter står der og slår løs på hverandre mens det eneste de kan gjøre er å lage morsomme kombinasjoner ved valg av taktikker.

Det finnes vel ikke noe annet "system" for fight enn akkurat dette. Her taper sjangeren seg veldig, mens andre sjangere som FPS har så ufattelig mye mer å gi på akkurat dette.

Men for all del, de som liker en koselig slosskamp der det ikke kreves annet enn flere hundre timer med fritid, ingen kone/kjæreste som krever litt av deg og en god posjon tålmodighet så er jo dette perfekt.

Men for de som er ute etter å finslipe taktikker som et lag, skills med våpen, bruk av terreng og hardware som er tilgjengelig i spillet, så blir mmorpg tafatt, kjedelig og ingen utfordring :)

Hva skal til for at jeg skulle likt denne typen spill? VELDIG mye mer enn hva sjangeren har å tilby i 2005.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...