Gå til innhold

Sirkulerende overflødighetskontroll (CRC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den får jeg som regel når det gjelder dvd plater, og da er det snakk om at den har problemer med å lese plata pga av skader, riper etc. Vet ikke om det er mulig din gamle disk også har en del bad sectors etc. Har ikke vært bort i det på harddisker.

 

X.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på dette emnet. Jeg får beskjeden på kopiering/ ripping av noen DVDer. Hvor det etter en stund kommer opp at det er feil med lesing fra stasjonen DVDen er i, med kommentaren Sirkulerende overflødighetskontroll (CRC).

 

DVDene er uten noen riper,fett og fysiske skader. Platene spilles av fint på stue DVD spiller og i PCen, fra start til slutt. Feilen kommer kun ved forsøk på kopiering.

Jeg tenker at dette er "feil" som bevisst er lagt inn? Hvordan komme forbi dette?

 

Nå kupper jeg kanskje dette til å gå fra harddisk til DVD...

Lenke til kommentar

Finnes det kanskje et program som kan kopiere dette over til den nye disken?

Dette er situasjonen min

har er 40gb disk som ligger mye data som jeg trenger.

Har kjøpt ny 200gb disk som jeg skal bruke kun til filmer/spill osv..

 

Den gamle 40gb disken skal jeg bruke til os, og for å legge inn os på den må jeg sikkerhetskopiere alle filene inn på den nye 200gb disken.

 

Nå har jeg lagt inn win på den nye disken og skal kopiere filer over til den fra den gamle.....

 

Men da får jeg ofte denne feilmeldingen.

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

CRC = Cyclic Redundancy Check. Brukes vanligvis som en fellesbetegnelse for sjekk av dataintegritet. Altså om det er noen feil på data'ene som maskinen leser. Brukes for å oppdage bit-feil i data. M.a.o så er det en feil på cd'en din som CRC oppdager, men ikke greier å fikse. Dette kan skyldes hardwarefeil på din leser, feil på mediet eller inkomatibilitet mellom leser og mediet. Forsøk med en annen cd/dvd-spiller..

 

(lese hele posten før jeg poster)0o. Jeg ser nå at det gjelder å lese til og fra en disk, men prinsippet er det samme. Det er en bit-feil på en eller flere filer, så den greier ikke å lese data'ene. Mulig det går ann å fikse med et disk-redningsverktøy av en eller annen slag.

Endret av applet
Lenke til kommentar
Feilen kan også skyldes en defekt minnebrikke!

Vedrørende dette problemet på enkelte DVDer så kan jeg ikke forstå at minnet er årsaken. Håper i hvertfall ikke det. Har nytt Gigabyte HK og nytt corsair minne, dette bør da gå greit sammen.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Ja, de problemene du har, kan skyldes noe "så enkelt".

Les her : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

 

Eller her : 48 Bit LBA

1. If the problem with 48-bit LBA means hard drives can only be used up to a maximum capacity of 137 GB, why can't I just partition my 48-bit LBA hard drive into multiple partitions each less than 137 GB to get around the problem?

 

That will not work. If you try it and your system does not meet the requirements necessary for 48-bit LBA, data can become corrupted on partitions which extend beyond the 137 GB limit. The problem with 48-bit LBA involves the absolute sector addressing on the hard drive not simply the address relative to the beginning of each partition on the hard drive. For example, let's say you have a 160 GB hard drive where you have created two partitions. The first is 137 GB and the second 23 GB. In order to properly read and write data to the second 23 GB partition, 48-bits of address are needed to access the correct sectors on the hard drive. Without 48-bit LBA support, drivers with only 32-bits of addressing will only be capable of addressing up to 137 GB on the hard drive

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Det finnes sikkert et program som kan kopiere også CRC feil. Dvs. et program som kopierer alt det blir bedt om, så lenge mediet det kopieres fra ikke er fysisk ødelagt noen steder.

 

Vet noen her om slike program, som ikke bryr seg om CRC feil, eller klarer å hoppe over CRC feil???

I mitt tilfelle gjelder det kopiering fra DVD, så et DVD program med nevnte egenskap til å ignorere CRC feil er også interessant.

Lenke til kommentar
Vet noen her om slike program, som ikke bryr seg om CRC feil, eller klarer å hoppe over CRC feil???

I mitt tilfelle gjelder det kopiering fra DVD, så et DVD program med nevnte egenskap til å ignorere CRC feil er også interessant.

Ja... Det finnes enkelte programmer man kan kjøre fra linux-installasjoner som kopierer bit for bit. dd vil for eksempel kopiere blokk for blokk uten å ta hensyn til eventuelle bitfeil. Men det hjelper ikke om det er disken som raporterer feil. Og det er godt mulig at det er diskens CRC som melder feil..

Last ned en live-eval versjon av knopix eller suse, brenn til cd og boot. Burde finne alt du har av hardware uten at du behøver å løfte en finger og så kan du åpne en terminal og skrive

info dd

eller

man dd

Der finner du all informasjon du trenger for å bruke programmet. Linux behandler en montert dvd på samme måte som en disk (abstrahert) så det burde ikke være noen stor forskjell.

 

Last ned distro her.

 

edit: leifer

Endret av applet
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette er en feil jeg ofte har fått på flere forskjellige maskiner. Det er typisk når man kopierer fra CDR eller DVDR.

Kopieringen går bra i begynnelsen, men etter hvert så går hastigheten ned, og til slutt kommer den utrolig irriterende feilmeldingen. Kan det være software i Windows som har problemer med å kopiere en hel brent CD eller DVD over til HD?

På min nye laptop får jeg alltid denne felmeldingen når jeg kopierer filer fra brente DVD-er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...