Gå til innhold

netshop og feil på pc


Anbefalte innlegg

Faren min bestilte en pc fra netshop for noen uker siden. Og når vi får pc-en så starter den ikke. ikke så farlig det, men når den skal leveres ferdig til bruk og den ikke gjør det er det noe galt. I tillegg står det at det er 3års garanti på pc-en. ikke på stedet, men vi må ned til sandefjord med pc-en, eller sende via posten. hvorfor ha en garanti som er ubrukelig? :mad: Og nå kommer vi til det helt utrolig latterligst jeg har hørt noensinne: hvis vi leverer tilbake pc-en til netshop, skal de faen meg ha 1000kr for bare å ta imot pc-en. :nei: dette kommer i tillegg til å kjøre ned dit/sende pakka med posten. Skulle møtt han som fant på det du. først levere en pc som ikke fungerer, og så skal de ha penger for å ta den imot. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om på stedet service er vanlig andre plasser veit eg ikkje med eg ser at dell tar 998,- meir for 3 års på stedet enn 1 års henteservice.

 

Når det gjeld kravet om 1000,- så er det ganske godt dekka i håndverksloven, der eit produkt har blit spesialtilpassa for kunde så må kunde ta ein del av tapet slegar har ved å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Om på stedet service er vanlig andre plasser veit eg ikkje med eg ser at dell tar 998,- meir for 3 års på stedet enn 1 års henteservice.

 

Når det gjeld kravet om 1000,- så er det ganske godt dekka i håndverksloven, der eit produkt har blit spesialtilpassa for kunde så må kunde ta ein del av tapet slegar har ved å heve kjøpet.

Det er ved heving ja men hva med en vare som ikke fungerer i utgangspunktet? Vil ikke det gå på garanti i stedet?

Lenke til kommentar
Om på stedet service er vanlig andre plasser veit eg ikkje med eg ser at dell tar 998,- meir for 3 års på stedet enn 1 års henteservice.

men f.eks komplett har det 3års på stedet service med. gratis. sikkert en grunn til det.

 

Så vi skal måtte betale for at de ikke klarer å gjøre jobben sin. hvor tåpelig er ikke det? Hvis jeg ikke husker feil, så står det noe om at firma får to forsøk på å rette samme feil, og så kan man ta det som reklamasjon? uten evt. å måtte betale de 1000kronene.

 

Det er ved heving ja men hva med en vare som ikke fungerer i utgangspunktet? Vil ikke det gå på garanti i stedet?

 

Dette virker jo veldig rimelig i forhold til hva jankee sa.

Endret av Eplenektar1
Lenke til kommentar

Har selv kjøpt en laptop fra Netshop nå på nyåret. Var veldig fornøyd med dem, og har også kun hørt positivt om deres kundebehandling. Derfor ble jeg litt overasket nå.

 

At de enten må få varen tilsendt i posten eller levert kan vel forstås, eller hva? De er et forholdsvis lite firma, og har såvidt jeg vet kun lokaler i Sandefjord. At de da ikke har mulighet for å kjøre Norge rundt for å hente/fikse PC'er / PC-deler kan vel forstås...

Og dette med de 1000 kr; Sikker på at det ikke var sånn at du kun måtte betale dette dersom de feilsøkte varen og ikke fant noen feil?

 

Dersom du mente "levere tilbake PCen" som i at du ville få hevet kjøpet så har jeg også forståelse for at de kan kreve litt penger. Du har ikke noe krav om å få hevet kjøpet etter èn returnering. Derimot hvis du får samme feilen etter TO ganger å ha sendt den inn så har du vel retten på din side, og da skal de ikke kreve noe. Tror det er sånn det fungerer hvis jeg ikke tar helt feil

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar

Sitat fra forbrukerkjøpsloven: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren" Hvis du skal reparere pcen skal det ikke koste noe, men hvis du skal heve vil du som tidligere nevnt måtte dekke selgers utgifter ved produksjon av pcen...

Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke var sånn at du kun måtte betale dette dersom de feilsøkte varen og ikke fant noen feil?

nei. Dette var hvis vi skulle sende pc-en i retur, og heve kjøpet.

 

At de enten må få varen tilsendt i posten eller levert kan vel forstås, eller hva? De er et forholdsvis lite firma, og har såvidt jeg vet kun lokaler i Sandefjord. At de da ikke har mulighet for å kjøre Norge rundt for å hente/fikse PC'er / PC-deler kan vel forstås...

 

Skjønner dette av økonomiske årsaker. Fikk akkurat høre at netshop betaler frakt hvis vi sender pc-en.

Lenke til kommentar
Sitat fra forbrukerkjøpsloven: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren" Hvis du skal reparere pcen skal det ikke koste noe, men hvis du skal heve vil du som tidligere nevnt måtte dekke selgers utgifter ved produksjon av pcen...

Heve en vare som allerede er defekt når mottakeren får varen virker vel litt suspekt?

Lenke til kommentar

påpeker bare dette, (tatt direkte fra kjøploven):

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

-Mangel ved pc-en vil da kunne føre til reklamasjon.

Endret av Eplenektar1
Lenke til kommentar
påpeker bare dette, (tatt direkte fra kjøploven):

Unskyld at jeg spør, men hva hadde det utklippet der med din sak å gjøre? Det sto jo stort sett bare forskjellige krav om når du må ha klaget...Ingen som har beskylt deg for å klage seint vel?

 

Selvfølgelig skal de reparere PCen din...Har de sagt noe annet?

Lenke til kommentar

:no:

 

Herregud, hvorfor heve kjøpet fordi maskinen ikke startet?? Sikkert lett å fikse for Netshop i utgangspunktet og dere skulle jo ha en pc uansett. Det trenger ikke å være Netshop sin feil at den ikke virker, bare søk på posten i forumet så finner du fort ut av det.

 

Send den inn så reparerer de den for dere kostnadsfritt og alle blir fornøyd. Jeg mistenker sterkt posten for å ha mishandlet pcen deres :yes: Når jeg var ansatt i post i butikk opplevde jeg litt av vært fra posten sin side for å si det slikt. :no:

 

Det ordner seg nok, Netshop er veldig greie :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Faren min bestilte en pc fra netshop for noen uker siden. Og når vi får pc-en så starter den ikke. ikke så farlig det, men når den skal leveres ferdig til bruk og den ikke gjør det er det noe galt. I tillegg står det at det er 3års garanti på pc-en. ikke på stedet, men vi må ned til sandefjord med pc-en, eller sende via posten. hvorfor ha en garanti som er ubrukelig? :mad: Og nå kommer vi til det helt utrolig latterligst jeg har hørt noensinne: hvis vi leverer tilbake pc-en til netshop, skal de faen meg ha 1000kr for bare å ta imot pc-en. :nei: dette kommer i tillegg til å kjøre ned dit/sende pakka med posten. Skulle møtt han som fant på det du. først levere en pc som ikke fungerer, og så skal de ha penger for å ta den imot. :mad:

jeg ser ikke helt problemet ? hva er det du vil frem til ?

greit, pcen starter ikke, det dere da gjør er å sende den inn til netshop for så å vente på å få pcen tilbake uten feil.

dette er gratis (må vel betale frakt den ene veien).

Lenke til kommentar

Tror nok at den enkleste måten å ordne opp i dette er å ta kontakt med Netshop, tror nok de er mer en nok behjelpelig til å ordne opp i problemet og eventuelt sende deg en lik pc som den du har fått. Ser mer ut som det har vært problemer med posten enn med selve produktet, mange ganger så er det nok det som skjer dessverre.

 

En lur ting når man kjøper noe er å lese salgsbetingelsene, netshop har sitt på det rene om du velger å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Tror eg ville tatt kontakt med support hos NetShop ASAP på tlf. eller mail og fortalt om problemet og antakelig fått "tillatelse" til å åpne kabinettet. Endel hovedkort mangler AGP "lås" bl.a. mitt S939 med PCI-E grafikk, skal ikke rare "dulten" til før grafikk kortet kommer på "skeiva" og mister kontakten med hovedkortet.

Er det så banalt er det sløsing med tid å la Posten bruke ei uke på transport og godt mulig forårsake samme problem på returfrakta..

Lenke til kommentar

Det var vel ditt/faderns valg å kjøpe på Netshop og ikke den lokale Elkjip. Jeg antar det tar litt lengre tid men skal ikke koste deg noe å få den fiksa.

 

Når det gjelder å angre PC kjøp så tar vel de fleste et gebyr for å renske opp og klargjøre PC'n for en ny kunde. Her er det forskjell på en PC og en TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...