Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trøbbel med startmotor og ulyder i svinger


Anbefalte innlegg

Når det er kaldt ute så vil ikke startmotoren slå inn, må alltid renne den igang men etter den er blitt varmet opp litt så starter den. Det tar som regel 2-3 sek. med nøkkelen vridet helt om før den begynner å kinne. Er det noen som vet om startmotoren er gåen? kansje trenge overhaling?

Er den koblet til en kondensator/rele ?

Har en escort xr3i forresten.

 

Så var det et problem til som jeg har hatt lenge:

¨Når jeg kjører så lager den "metall mot metall" lyd i takt med farten. den blir høgere i svinger. Jeg har stor tro på at det ligger rundt hjulstedene men jeg klarer ikke finne ut av det. klør meg i hode.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenningsbrytern kan være ødelagt opp pga jordingsfeil.

Har nemelig opplevd dette selv. det lå nemelig

8A over startbryteren når jeg kjørte pga at

gjordingspunktet til varmeapparatet var ødelagt :roll:

 

 

"metall mot metall" kan være et eller begge lagrene på forhjulene

som er utslitt.

dessverre har jeg opplevd dette også, med det er lett og fikse

Det er forresten et vanlig "problem" på xr3i da disse bilene

blir kjørt relativt hard og brutalt :no:

Endret av zandro
Lenke til kommentar

det med startmotoren ikke vill slå inn.

 

Det er ikke annet enn at innslaget fryser, så når du får varme rundt i området med startmotoren, så løsner dette slik at alt slår inn på normal måte.

 

Er bare å få nån som er litt flink med bil / elektrisk å skifte innslaget, evt hele startmotoren.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

Men er det vanskeligt selv å demontere startmotoren og smøre opp innslaget? Vil ikke rissikere at med det jeg tar av startmotoren så sprette fjører og styr ut :)

Men det med hjullagrene.. må en ikke varme opp lagrene og få dem nøyaktig på?

Må jeg til værksted for å fikse dette?

Lenke til kommentar

vel.. å åpne innslaget og slikt er ikke noen vits for deg å gjøre visst du ikke vet hva du gjør.. er ikke noen fjærer og slikt, men er likså greit å gi den til noen som vet hva de gjør.

Å demontere selve startmotoren avhenger veldig av hvilken bil du har, mange biler trenger du bare å bøye deg ned, løsne 3 skruer og ledninger, og vips, 1 stk startmotor ute, mens andre må du demontorere masse varmeskjold, eksosannlegg og slikt for å komme til.

 

Hjullager, la ett verksted eller noe som vet hva de drivere med fikse dette.

Lenke til kommentar

Har nok et spørsmål til. Eg har ikke så mye peiling på hvordan startmotoren ser ut.

men er nokså sikker på at jeg har funnet den. Men jeg la merke til at den sylindriske delen "der ledningene var koblet til"var skrudd sammen til en større bit med 4 stjernehodeskruer. den delen igjen var festet til motoren med 4 større bolter. Jeg har lite råd og vil ikke sette den på værksted, så jeg lurte på om det ramler ut flere fjører og styr når jeg løsner den store delen, for jeg fikk ikke av den andre.? :whistle:

Lenke til kommentar

Ang starteren.

Kan også være at inslagsreleet begynner å bli gåent.

Opplevde selv på min gamle Datsun 200L.

Måtte under panseret med ledning og hammer for å starte bilen.

Altså starteren la inn dersom den fikk et kakk utenfra.

Forskjellen var at min starter var slik selv om motoren var varm.

Jeg bytta hele starteren med en brukt fra høggeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...