Gå til innhold

Modereringen går over alle grenser


Anbefalte innlegg

Synes rett og slett det begynner å bli håpløst å lese i Amobil sitt forum.

 

Her flyttes og lukkes innlegg såpass mye at det rett og slett blir irriterende/forvirrende å lese (annenhver tråd har et innlegg med info om at det er feilpostet etc.).

 

Jeg synes dette går over alle grenser. Greit nok at dere vil ha et ryddig forum, men dette fører bare til rot.

 

Et fint eksempel er denne: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=386772

Ikke nok med at det hevdes at den er feilpostet, så stenges den også.

Et spørsmål om N-Gage kan se på video har da i utgangspunktet ingenting med programvare å gjøre? Det har med mobiltelefonen.

Det er i alle fall ikke nødvendig å kalle den en "feil-posting". Dersom den skal flyttes og kommenteres bør det heller stå at den "passer bedre her".

Når det flyttes synes jeg dere kan fjerne linken fra det opprinnelige forumet også, slik at det blir mest mulig usynlig.

 

Forumet blir forøvrig ikke "overpostet" heller, så jeg synes det blir litt tullete med alle disse kategoriene. Det kunne helt fint blitt slått sammen et par der. Kan ikke helt skjønne hvorfor det må et eget forum til for å kunne diskutere nye telefoner, og rykter om nye telefoner. Det bør i alle fall reduseres til kun å være rykter.

 

Synes også kategorien "Programmer, spill og OS" er litt irriterende. Den synes jeg i stedet hete Symbian- og java-programmer, og kun omhandle programmer til mobil. Firmware og slikt passer mye bedre i generell diskusjon om en mobiltelefon.

 

Dette var mine 2 cent.

 

Btw: jeg er klar over litt av hensikten med flytting og stenging er å "lære folk en lekse" - etter min mening er det mer irriterende med et slikt opplegget, enn det er med feilposting og slikt.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Notis: Denne posten handler om mobil-forumet, men ble flyttet hit til riktig forum.

 

Heisan.

 

Takk for tilbakemeldinger, det er viktig at vi vet hvordan brukerne ser på modereringen.

 

Det er uten tvil veldig mye stenging av poster på amobil sin del av forumet. Selv vil jeg si til mitt forsvar at jeg aldri føler jeg stenger en post uten å beskrive hvorfor. Den eneste grunnen til at vi flytter og stenger er fordi vi vil oppnå et mer oversiktelig og lærerikt forum. For de som kommer til forumet for å søke informasjon er det greit å ha klare seksjoner å lete i, samt gode emnefelt og alt slikt.

 

Selv skjønner jeg ikke at dette er for mye å tenke gjennom før man poster:

1: Er det postet fra før?

2: Poster jeg i riktig kategori?

3: Forteller emnefeltet jeg bruker hva posten handler om?

 

Om man sørger for å tilfredstille disse tre enkle kriteriene er det mye som skal til for at posten blir stengt. Selv har jeg satt en standard; om diskusjonen i tråden har blitt stor eller brukeren er lite erfaren på forumet blir emnet redigert, tråden flyttet osv.. Om brukeren er erfaren og tråden er relativt fersk blir den stengt.

 

Det har over lang tid vist seg her på forumet at å gjøre endringer for forumbrukerne ikke hjelper. Derimot ved stenging forstår brukerne poenget og gjør et bedre forsøk neste gang.

 

Angående "Rykter og nykomlinger"-forumet vil jeg si at jeg synes det absolutt er på sin plass. Vil man ha et overblikk over det som er "hot" eller det som kommer snart er det bare å ta en titt innom der. I perioder som nå (3GSM, CeBit) osv. er denne forumseksjonen mer populær enn noensinne.

 

Kort oppsummert: Vi gjør det bare for at det skal være lett, raskt og oversiktelig å finne informasjonen man vil ha når man besøker forumet.

 

Dette var ihvertfall min mening. Bare å spørre mer om du lurer på noe. Som sagt, takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

At du ikke liker at tråder er postet i korrekt kategori er forsåvidt ditt valg, men jeg må si meg uenig.

 

Forøvrig er det en feil enkelte moderatorer av og til gjør ved å la en link ligge igjen i det forumet posten egentlig ble postet i. Har påpekt dette ovenfor de jeg i første omgang så dette gjaldt.

Lenke til kommentar

Nå ble faktisk denne tråden flyttet til feil kategori tror jeg . Mitt innlegg gjaldt i alle fall KUN amobil.no sitt forum - ikke resten av hw.no.

 

Jeg sier ikke at feilpostede innlegg ikke skal flyttes, men det får da være grenser. For i amobil sitt forum blir det flyttet og advart, og til og med stengt, selv om det i utgangspunktet ikke er direkte feilpost - men mer en "passer bedre i annen kategori" post. Dersom den passer bedre i en annen kategori, synes jeg heller den kan flyttes direkte, uten link og kommentar. Er det derimot en soleklar feilpost kan det gjøres litt mer ut av det, f.eks gi bruker en advarsel med kommentar.

Lenke til kommentar

Problemet med mobilforumet, er at veldig mange av våre yngste brukere frekventerer der ganske hyppig. Mange av disse har ikke tatt seg bryet med å lese retningslinjene... ihvertfall ikke før de får stengt en tråd eller to. Skulle vi vært mer forsiktige med å flytte og stenge tråder i mobilforumet, ville det gått over alle støvleskaft. For en liten stund tilbake var vi litt mer slepphendte med modereringen i dette forumet, og på grunn av dette ble det så mange feilposter og tråder som "hva slags mobil har morra di" at forumet var nær sagt ubrukelig. Den første tiden kunne jeg fjerne 5-10 slike off-topic poster hver dag. Det er absolutt ikke interessant for brukere å lese hva slags mobil broren til kameraten din har... eller hvor mye du ringer for hver måned... da blir forumet totalt ubrukelig for de som ønsker å bruke det til noe fornuftig. Etter at vi økte trykket med moderering her, ble ting raskt bedret, og for å unngå slike tilstander som det var før, fortsetter vi med en streng linje her inne.

 

Det er brukerne selv som bestemmer hvor strengt vi skal moderere... hadde de fleste klart å følge reglene, hadde det ikke vært behov for så mye moderering... og av den grunn mindre rot.

Lenke til kommentar

QUOTE (Afseth @ 05/03/2005 : 10:55)
Det er absolutt ikke interessant for brukere å lese hva slags mobil broren til kameraten din har... eller hvor mye du ringer for hver måned... da blir forumet totalt ubrukelig for de som ønsker å bruke det til noe fornuftig.

Akkurat dette mener jeg kan være ganske interessant, og det blir vel litt feil hvis det er opp til moderatoren skal bestemme om en tråd er interessant eller ikke, og hvis han finner den uinteressant skal den stenges? Jeg er for øvrig enig i at "hvilken mobil har person x" var uinteressante. :)

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 05/03/2005 : 11:33)
QUOTE (Afseth @ 05/03/2005 : 10:55)
Det er absolutt ikke interessant for brukere å lese hva slags mobil broren til kameraten din har... eller hvor mye du ringer for hver måned... da blir forumet totalt ubrukelig for de som ønsker å bruke det til noe fornuftig.

Akkurat dette mener jeg kan være ganske interessant

Jo hvis det foregår på en skikkelig måte (les: balansert avstemning) kan det ha interresse. Men du vet ilke godt som meg at hvis det bare åpnes en tråd med dette spørsmålet sklir den fryktelig fort ut med masse ot og chatting. Da mister den all nytteverdi.

Lenke til kommentar

QUOTE (enden @ 05/03/2005 : 16:34)
Jo hvis det foregår på en skikkelig måte (les: balansert avstemning) kan det ha interresse. Men du vet ilke godt som meg at hvis det bare åpnes en tråd med dette spørsmålet sklir den fryktelig fort ut med masse ot og chatting. Da mister den all nytteverdi.

Hvis det skjer kan en moderator gi beskjed og slette alle spaminnlegg og deretter komme med en beskjed at med mer OT-prat stenges tråden. Å stenge tråden som første utvei er dumt.

Lenke til kommentar

QUOTE (INGaR @ 05/03/2005 : 19:39)
Hvis det skjer kan en moderator gi beskjed og slette alle spaminnlegg og deretter komme med en beskjed at med mer OT-prat stenges tråden. Å stenge tråden som første utvei er dumt.

Av erfaring hjelper dette meget sjelden. Og skal vi gå tilbake og dobbeltsjekke alle slike tråder i etterkant fører det til mye merarbeid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg vet ikke hvordan det er på mobil-forumet, for jeg er aldri der, men jeg synes at tråder som trådstarter linker til, blir for drøye å stenge. Slike kan flyttes. Det er greit å stenge hvis tråden regelrett er søppel, men hvis det er, som nevnt, en "passer bedre i en annen kategori"-tråd, så bør de ikke stenges.

 

Som sagt vet jeg ikke hvorvidt tråder blir stengt oftere enn de blir flyttet i mobil-delen, fordi jeg bruker ikke den delen av forumet.

Lenke til kommentar

Dette er noe flere av oss har testet en stund.

Det er ment som et forsøk på å få forumbrukerene mer oppmerksomme på riktig bruk av emnefelt. Problemet for oss, som gjør at vi ikke bruker dette i større grad, er at dette krever at vi sjekker tråden (om emnefeltet er endret) og om brukeren rett og slett ignorerer oss og håper noen skal svare i tråden før vi stenger den (dvs. om brukeren er aktiv ellers på forumet).

Lenke til kommentar

QUOTE (jendor @ 09/03/2005 : 20:16)
Nei, det er det ikke noe poeng i. Regner meg som ferdig her, så takk for meg :)

Det er for mange som klager uten å si HVA som er feil... og uten å komme med konkrete forslag til hva som kan gjøres. Mistenker at de egentlig ikke har verken eksempler eller forslag, og da blir det feil å klage som Jendor her gjør. Ett forum blir ikke bra om brukerne bare klager uten å si hvorfor de klager.

 

Din klage blir derfor ikke tatt til etterretning... fordi du rett og slett, slik du fremlegger det nå, egentlig ikke har noe å klage over. Dette blir bare for dumt, Jendor...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...