Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående studentassistentstillinger:

 

Jeg synes hele opplegget burde overhales. Det er for variabel arbeidsmengde i de ulike fagene, og for lite oppfølging av studentassistentene. Jeg har hatt gode studentassistenter, men jeg har også hatt de som ikke engang møter opp i øvingstimene. Det er nok også noen som nærmest bare skriver godkjent på alle øvingene og legger de i ut-hyllen. På den annen side vet jeg av egen erfaring at det kan ta skrekkelig lang tid å rette øvinger når alle vil ha detaljert retting selv om de ikke engang gidder å møte opp i øvingstimene.

 

Hva som kan gjøres vet jeg ikke, men jeg synes ikke ordningen er veldig god slik den er i dag.

Lenke til kommentar

Et forslag er slik det er i Matte3 i år. Var studass i faget i fjor vår, og da var det øvingstimer og lange øvinger som måtte rettes som du nevner.

 

I år var det derimot en prøve hver øvingstime istedet for en øving som skulle leveres. Altså siste 20 minuttene av øvingstimene delte jeg ut en prøve folk måtte gjøre hver for seg og levere når de gikk. Virket som både studenter og studasser var fornøyde.

Studentene: En insj til å møte opp, spark i baken så å si, virket som de fleste faktisk synes det var ok siden timeplanen var lagt opp til det. At det er en liten prøve istedet for 30-40 spørsmål som skal leveres er også greit, så slipper man å gjøre oppgaver der man har forstått temaet bare fordi en må. Man kan altså bruke mer tid på å forstå stoffet heller enn å koke oppgaver for å ha gjort "nok".

Som studass: Slipper å bruke lang tid på å rette, da prøvene er 3-4 oppgaver.

 

Ang. arbeidsmengde er jeg enig, og det er en grunn til jeg har valgt Matte3 noen år nå. :p Trenger ~1 time forberedelse +/- 30m avhengig av om det er noe nytt pensum i år for min del. Ellers sitte 2 timer på sal der jeg hjelper og retter forrige ukes prøve. Får betalt for 7,7t i uka, bruker da ikke mer enn maks 4 timer.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis studassen ikke kommer må du si ifra til fagstaben. Det er kjipt for oss studasser som gjør jobben vår at andre ikke møter opp i timene sine.

 

Studassoppleggene blir overhalt kontinuerlig, for eksempel tror jeg opplegget i Matte 1 skal endres ganske mye neste semester.

 

Når det er sagt synes jeg prøveopplegget i Matte 3 er en utrolig dårlig løsning. Når jeg uansett får en god karakter på eksamen om jeg kommer i øvingstimene eller ikke, gidder jeg ikke bli tvunget til å være på Gløs 08:15 for å ta en prøve. NTNU har allerede mer obligatorisk opplegg enn andre universiteter, og enda mer av det gjør bare hele studietilværelsen om til en barnehage med alkohol. Jeg er glad jeg er kommet så langt i studiene at jeg slipper obligatorisk øvingsopplegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis studassen ikke kommer må du si ifra til fagstaben. Det er kjipt for oss studasser som gjør jobben vår at andre ikke møter opp i timene sine.

Jeg har opplevd det to ganger, den ene gangen sa jeg fra (dog det var mer at stud.assen ikke rettet øvingene), den andre gangen var i 1. klasse hvor jeg "ikke visste bedre".

 

Er helt enig med at det er urettferdig, har selv vært stud.ass i mange fag.

 

Studassoppleggene blir overhalt kontinuerlig, for eksempel tror jeg opplegget i Matte 1 skal endres ganske mye neste semester.

Dette har jeg fått med meg, har selv søkt und.ass i Matte 1 til høsten. Det er ihvertfall ikke øvinger i det hele tatt i de timene som und.assene har ansvar for. Dog er det mer enn bare matte 1 som burde sees på.

 

Når det er sagt synes jeg prøveopplegget i Matte 3 er en utrolig dårlig løsning. Når jeg uansett får en god karakter på eksamen om jeg kommer i øvingstimene eller ikke, gidder jeg ikke bli tvunget til å være på Gløs 08:15 for å ta en prøve. NTNU har allerede mer obligatorisk opplegg enn andre universiteter, og enda mer av det gjør bare hele studietilværelsen om til en barnehage med alkohol. Jeg er glad jeg er kommet så langt i studiene at jeg slipper obligatorisk øvingsopplegg.

Hvor mye er det som egentlig er obligatorisk? Det jeg kan komme på er øvinger de første 2 årene og eventuell lab, samt prosjekter senere. Prøvene kan jeg ikke uttale meg om, da disse ikke fantes da jeg tok fagene.

 

Jeg er enig med at det ville vært optimalt at så lite som mulig var obligatorisk, men nå er det engang slik at NTNU er interessert i å få ned strykprosentene. Det er dessverre slik at det faktisk er studenter som ikke ville gjort noenting dersom det ikke var obligatoriske øvinger.

Lenke til kommentar

nå er det engang slik at NTNU er interessert i å få ned strykprosentene.

Jeg vet ikke om jeg er enig i dette. Jeg har inntrykk av at enkelte mener at høy stykprosent er et tegn på høy faglig standard, eller i hvert fall bruker det som en bortforklaring.

 

Når jeg første er inne på NTNUs ledelses holdninger til karakterer vil jeg også sitere Sigurd Skogestad (professor ved Institutt for kjemisk prosessteknologi, NTNU):

Det har gjennom de siste årene kommet stadige klager fra NTNUs ledelse på at vi er for snille med karakterene mot slutten av studiet. Jeg er ikke enig i at dette er riktig. Man må forvente en forbedring av karakterene siden studentene velger seg inn på det de liker og kan best og siden de også jobber bedre mot slutten av studiet.

Sakset fra denne pdf'en: http://www.nt.ntnu.n..._ud_apr2010.pdf

Lenke til kommentar

Det som er obligatorisk er 8 øvinger i nesten hvert eneste fag de første 2 årene (for studentene på siv.ing. og realfag, vel å merke). Andre universiteter har i stor grad enten ingen obligatoriske øvinger eller tellende prosjekt(er) i stedet for øvinger.

Lenke til kommentar

La det være klart at jeg ikke er uenig (og jeg tror aldri jeg sa det?). Alle de obligatoriske øvingene som studentassistentene må rette i stedet for å gjøre noe som faktisk kunne være til hjelp er en del av problemet.

 

Jeg praktiserer det slik at de som vil ha detaljert retting skriver det på øvingen og får som bestilt. De andre ser jeg gjennom og godkjenner med få unntak. Funker greit for begge parter syns jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg var hard på godkjenning av de to første øvingene, med mye underkjenning. Mye skvip og late mennesker. Dette førte til at de aller, aller fleste kom forberedt til øvingstimen etter det og la ned en god innsats. Selvsagt var jeg mye greie på godkjenningen av de siste øvingene, og bakte brownies i siste øvingstimen

Fungerte egentlig greit.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Samme her. Har aldri hindret noen i å ta eksamen bare de har levert nok, men litt ekstra streng i starten.

 

Når det er sagt synes jeg prøveopplegget i Matte 3 er en utrolig dårlig løsning. Når jeg uansett får en god karakter på eksamen om jeg kommer i øvingstimene eller ikke, gidder jeg ikke bli tvunget til å være på Gløs 08:15 for å ta en prøve. NTNU har allerede mer obligatorisk opplegg enn andre universiteter, og enda mer av det gjør bare hele studietilværelsen om til en barnehage med alkohol. Jeg er glad jeg er kommet så langt i studiene at jeg slipper obligatorisk øvingsopplegg.

Det blir mindre obligatorisk med slik det er i Matte3 nå. 20 minutter obligatorisk ukentlig vs. flere timer på å gjøre alle oppgavene til en øving. Det er så klart en ulempe at man må være fysisk tilstede. Men folk flest virker altså fornøyde.

Lenke til kommentar

Samme her. Har aldri hindret noen i å ta eksamen bare de har levert nok, men litt ekstra streng i starten.

 

 

Det blir mindre obligatorisk med slik det er i Matte3 nå. 20 minutter obligatorisk ukentlig vs. flere timer på å gjøre alle oppgavene til en øving. Det er så klart en ulempe at man må være fysisk tilstede. Men folk flest virker altså fornøyde.

 

Går det ikke med like mange timer som å gjøre en øving til å øve til prøvene? Det inntrykket jeg fikk fra de som hadde matte3 forrige semester

Lenke til kommentar

Går det ikke med like mange timer som å gjøre en øving til å øve til prøvene? Det inntrykket jeg fikk fra de som hadde matte3 forrige semester

Har matematikk 3 dette semesteret. Det er vel i utgangspunktet slik at du kan bruke like lang tid på oppgavene som på en øving, men fordi du ikke må gjøre alt og levere inn kan du bruke tiden din på de områdene av pensum (som blir gitt på prøven) som du ikke har kontroll på, fremfor å gjøre alle oppgavene bare fordi du må ha godkjent. Det blir mer opp til en selv hvordan man vil jobbe. Eneste negative med opplegget er egentlig det at man må møte opp på skolen en gang i uka, selv hvis man ikke har behov for å benytte seg av øvingstimen. Man trenger dog bare å komme innom de siste 20 minuttene for å få tatt testen, og man trenger "bare" å gjøre det 8 av 13 ganger.

Endret av Webmaster Esso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det ikke med like mange timer som å gjøre en øving til å øve til prøvene? Det inntrykket jeg fikk fra de som hadde matte3 forrige semester

Kun "worst case" om en velger å gjøre alle treningsoppgavene (som tilsvarer litt mindre enn en vanlig øving). Dette systemet lar derimot folk øve som det best passer dem. Så istedet for å kverne/koke igjennom oppgaver kan man se på ting man ikke kan så godt eller i hvert fall hoppe over 4-5 ca. like oppgaver når man har skjønt det.

 

Edit: Esso var før meg.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Jeg er positiv til opplegget i matematikk 3. Det var slik da jeg tok lineær algebra første semesteret, bare at det var litt færre prøver (lurer på om det var 4-5 eller noe). Jeg kjenner meg selv godt nok til å kunne si at det er vanskelig å motivere seg for å jobbe med faget (litt avhengig av faget, selvfølgelig) dersom det ikke er noe obligatorisk opplegg. Så for min del er det helt OK.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...