Gå til innhold

Pris på rens av brikke på DSLR


Anbefalte innlegg

Canon Norge sitt serviceverksted krever kr. 744 for rens av CMOS-brikka på mitt D-60. Dette for noe som tar omtrent 3-5 minutter, om jeg ikke tar veldig feil, å utføre. De ville sikkert kreve 7 444 kroner hvis de var sikre på at jeg ikke hadde noen andre alternativer enn å rense brikka hos dem.

Endret av wanderlust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon Norge sitt serviceverksted krever kr. 744 for rens av CMOS-brikka på mitt D-60. Dette for noe som tar omtrent 3-5 minutter, om jeg ikke tar veldig feil, å utføre. De ville sikkert kreve 7 444 kroner hvis de var sikre på at jeg ikke hadde noen annet alternativ enn å rense brikka hos dem.

Dette gjør du selv, med mindre du har seriøse problemer med støvkorn som ikke vil forsvinne.

Lenke til kommentar

Hei

Det vil være litt skummelt første gangen, men så lenge du er forsiktig og ikke legger all din tyngde på bildebrikken vil alt gå bra. Og resultatet (så sant du er nøye) vil bli supert, sikkert bedre enn hva canonfolka får til uansett. Her om dagen utførte jeg min rens nummer 5 på D70'en, og øvelse gjør mester ;)

Kjøpte mitt rensekit hos fotovideo, kosta litt over tusenlappen, men det vil vare til ca 9-12 rens. Med andre ord koster det adskillig mindre å gjøre dette selv. Kan jo også nevne at jeg bruker den største blåsebelgen apotekene selger, den fungerer fin fint også. Men noen støvkorn "limer" seg fast, og da er det kun eclipse rensevæske og sensor swabs som funker.

 

Lykke til! ta sats og hopp i det :yes:

 

mvh. Peter

Endret av zany
Lenke til kommentar

Driver selv og renser mitt Canon 10D.

Kjøpte Pec-pads og eclipse hos fotovideo, og en sensor swab fra usa.

Dette har kostet meg ca. 500,- Og holder til 50-80 rens. (er 100 pec-pads i en pakke, men trenger kansje 2-3 forsøt for å bli fornøyd)

Denne pakken er vel så bra som sensor swabsene som koster mange ganger så mye.

Endret av LeGranDuc
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Canon Norge sitt serviceverksted krever kr. 744 for rens av CMOS-brikka på mitt D-60. Dette for noe som tar omtrent 3-5 minutter, om jeg ikke tar veldig feil, å utføre. De ville sikkert kreve 7 444 kroner hvis de var sikre på at jeg ikke hadde noen andre alternativer enn å rense brikka hos dem.

3759106[/snapback]

 

Sensorrens på Eos 350D kostet 400kr på Japan Foto i Fredrikstad. Har hørt at Japan foto i Oslo (vet ikke hvilken butikk) tok bare 230kr for sensor rens...

 

Er det noen som vet hvor man kan foreta en slik brikkerens billigst mulig (og med bra resultat) ? Helst i Oslo / Østlands område.

Endret av CyborgBASE
Lenke til kommentar

Tja jeg vil tippe "så ofte den trenger det" er ett bra svar her.

 

Hvis man bytter objektiv hele tiden vil jo selvsagt potensialet for støv være mye høyere enn hvis man f.eks. går rundt med ett 18-200 objektiv permanent tilkoblet og så og si aldri bytter.

 

Trixet er vel å ta noen testbilder i ny og ne og gå nøye gjennom dem i etterkant og se om det er smuss.

Lenke til kommentar

Så lenge man blåser rent med jevne mellomrom skal det neppe være behov for å bruke skikkelig rens særlig ofte. Jeg har nå hatt kamera siden i februar, og har ennå ikke behov for skikkelig rens. Ja, det ER støv der, men det synes kun fra f/20 mot himmel/hvit bakgrunn, og så liten blender har jeg til dags dato aldri hatt behov for. Støvet er også mikroskopisk, så det synes kun i full oppløsning. Før eller siden kommer det, men det er altså ikke noe som skjer hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...