Gå til innhold

spille bass-gitar med headsett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd Beyerdynamic DT231 med hodetelefonforsterker fra bassgitar. Det hadde seriøse problemer med løs E-streng på vanlig 4-strengers, kunne ikke spille særlig høyt. På vanlig el.gitar fungerte det strålende.

 

Du trenger en hodetelefon som tåler litt juling, jeg har tro på Beyerdynamic DT770-80 Pro. Dette er en lukket hodetelefon som regnes for noe av det råeste med hensyn til bassgjengivelse. Du trenger også en forsterker med lav utgangsimpedans (altså ikke et vanlig hodetelefonuttak fra forsterker), best resultat får du nok med en hodetelefonforsterker med buffere på utgangen.

 

Det kan fungere, men du burde absolutt prøve før du kjøper. Spør importøren hvor nærmeste butikk er: http://www.njal-hansson.no/

 

Knut

Lenke til kommentar

det headsette så ikke ille ut :hmm:

 

men en slik amp-simulator, kobles den rett i bassen, eller skal den kobles via forsterkern til bassen?

 

funker det med en vanlig hodetelfon forsterker?

 

vil en så enkel amp som dette funke?

 

men angående hodetelefonforsterker kan det bare være en enkel sak, eller må den gi sjikkelig trøkk ( er vel en fordel) men er vel ganske dyrt for en rå hodetelefonforsterke?

Endret av Harry_-_
Lenke til kommentar
det headsette så ikke ille ut :hmm:

 

men en slik amp-simulator, kobles den rett i bassen, eller skal den kobles via forsterkern til bassen?

 

funker det med en vanlig hodetelfon forsterker?

 

vil en så enkel amp som dette funke?

 

men angående hodetelefonforsterker kan det bare være en enkel sak, eller må den gi sjikkelig trøkk ( er vel en fordel) men er vel ganske dyrt for en rå hodetelefonforsterke?

Jeg kjenner ikke til det "virtual amp" greiene, men det er vel ikke noe annet enn en lydeffektboks. Det kan være kjekt, men det er greit å ha hodetelefonene og forsterkeren på plass først.

 

Kjenner ikke til forsterkeren du linker til hos Ljudia, mulig den fungerer. Forsterkeren trenger ikke være noe dyre greier, så lenge den kan levere bra med strøm. Jeg har dessverre ikke eksperimentert så mye med forsterkere på bassgitar, så du bør finne et sted og prøve om det fungerer tilfredsstillende.

 

Knut

Lenke til kommentar

En amp.simulator simulerer effekten av en oppmic'et forsterker og kabinett (som oftest etter eget ønske). Hvis man ikke gjør det (og bruker direct out eller headphones utgang) kan resultatet høres direkte forferdelig ut, spesielt for gitar.

 

For bass er det ikke like kritisk, spesielt ikke hvis man kun bruker "clean bass" lyd uten chorus og andre effekter.

Lenke til kommentar

Ok, mulig at en amp.simulator er nødvendig da... Når jeg tenker meg om så har jo ikke en hodetelefon problemer med å gjengi frekvensområdet en el.bass spiller i. Så da må det være en annen grunn til at hodetelefonene mine ikke taklet løs E-streng.

 

Ta en prat med ei musikkinstrumentsjappe, du finner sikkert noen som har erfaring med dette,

 

K

Lenke til kommentar

Hpx.no har 2 forsterkere. Portacorda til 1.875,- er grei, men med 9v er den muligens ikke kraftig nok... vet ikke.

 

Det er dårlig tilgang på hodetelefonforsterkere foreløpig. Vet at det er noe på gang ila sommeren... Sansynligvis en bærbar sak på 18v til mye lavere pris, blant annet, vet ikke noe datoer.

 

Knut

Lenke til kommentar

Hvis bassen du spiller på er en aktiv bass(at den har batteri) kan du som regel koble den rett inn til et lukket headset som har god bassgjengivelse. Du vil få en lyd som gir deg noe bedre lyd enn det du får hvis du spiller uten noen ekstra forsterkning utenom den akkustiske lyden.

 

Oppsumering:

For å oppnå best mulig resultat bør du kjøpe deg enten:

1. en v(irituell)-amp som simulerer et oppmikket høyttalerkabinett og amp.

2. en liten headset forsterker.

3. kjøpe deg en akkustisk bass som ikke trenger forsterkning.

 

Spiller du i band? Spilt inn noen demo? får vi evt. høre?

 

Hilsen lydteknikker engekri (kan ellers informere om at broren min spiller bass og har hatt den samme problemstillingen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...