Gå til innhold

Kommende laptop trends


ols

Anbefalte innlegg

HTPC kommer sikkert til å ta over for den stasjonære desktop'en, mobilen tar over for laptop, pda vil aldri lenger bli savnet..

 

Tore_v1:

Nei, nei, nei. Den gode trendanalytiker og futurist glemmer aldri hva som er gitt apriori: Menneskets fysiske størrelser og de naturgitte proporsjoer. En mobiltelefon vil adri ta over for en datamaskin! Du vil aldri orke å sitte og fitle med den lille dingsen til seriøst arbeide. Eller du får lyst å se en film!. Ikke alt som er teknisk mulig vil ha interesse.

En laptop er som en bok. Ikke bare åpnes den som en bok, men den er også i prinsippet av bokformat. Dette formatet har vist seg å passe mennesket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HTPC kommer sikkert til å ta over for den stasjonære desktop'en, mobilen tar over for laptop, pda vil aldri lenger bli savnet..

 

Tore_v1:

Nei, nei, nei. Den gode trendanalytiker og futurist glemmer aldri hva som er gitt apriori: Menneskets fysiske størrelser og de naturgitte proporsjoer. En mobiltelefon vil adri ta over for en datamaskin! Du vil aldri orke å sitte og fitle med den lille dingsen til seriøst arbeide. Eller du får lyst å se en film!. Ikke alt som er teknisk mulig vil ha interesse.

En laptop er som en bok. Ikke bare åpnes den som en bok, men den er også i prinsippet av bokformat. Dette formatet har vist seg å passe mennesket!

I forhold til hva som har blitt diskutert, og hva som allerede eksisterer vil ny teknologi ta over for størrelse, tastatur som "stråles" ned på et underlag, utvikling av prosjektor-teknologi som gjør at man kan få 17" prosjektor ut av en form for hendig lerret og innebygd prosjektor i mobilen. Ting som tar plass blir mindre der hvor det ikke går ut over ytelse, ting blir større der dette øker ytelse.. Men, for all del, jeg ser poenget ditt, men jeg er ikke helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Den er faktisk bare 3,6 kg....

 

http://catalog2.panasonic.com/webapp/wcs/s...el=Toughbook-29

 

Og dette ser ut til å være den mest solide av Panasonic sine.

 

 

En interessant link. Se nøye på den allesammen og les specs, eller i det minste “features”. Tenk dere at den får isatt raskeste mobile cpu og et topp grafikkkort. XGA skjerm behøver man ikke skamme seg over, det er på mange måter det beste til krevende spill, og når bærbarhet og universalitet tas i betraktning. (universalitet betyr at bestemor med dårlig syn låner den til sin tvers-over-Canada-tur på terrengscooter).

Men nå kommer det: Tenk dere at en elev i videregående i dag kommer inn i klassen med den. Se det for dere: Han kommer gående inn i klassen, bærende den bærbare I SITT EGET BÆREHÅNDTAK. Han kaster den over noen pultrekker bort på sin egen pult. Han åpner den og gir en rask demonstrasjon, med hele klassen rundt seg . Det blir trengsel og noen velter en full kopp varm sjokolade ned på maskinen. Han tar den med bor til vasken og spyler den ren under vannkrana, uten å slå den av, og fortsetter demonstrasjonen. Tror dere han blir ledd ut, eller noe? Sef blir han ikke ledd ut (eller noe)! Jeg kan garantere at selv Acer Ferrari gutten på sidepulten blir grønn av misunnelse. Og dette er allerede i dag, så å si. See?

 

 

(Obs: mer ment som anskueliggjøring enn akkurat bevis, needless to say)

Lenke til kommentar

Vel, man bør sørge for at disse spritdrevne laptopene ikke blir blinde om ikke annet...

 

Så lenge man kan kombinere holdbarhet med mindre vekt, økt funksjonalitet og prestasjon er det ikke noe som taler for at de ikke skal bli "ruggedized". Om det begynner å gå på bekostning av vekt etc så spørs det.

Lenke til kommentar
Laptopper på brennselceller av sprit tror jeg ikke blir noen umiddelbar suksess. Jeg ser for meg en park av bærbare pcer uten strøm og en gjeng drita fulle foretningsfolk på flyplassene i nær fremtid.

Imotsettning til i dag? Har du sett i barene på flyplasser verden over i dag?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den stasjonære pcen vil bli borte på en god stund. Men folk kommer til å skaffe seg en laptop sammen med denne. Mens den stasjonære vil bli brukt på en annen måte i høyere grad, hvor den vil samarbeide med en bærbar client. Kansje vanlige folk vil ha en server under arbeidspulten, hele familien har vær sin laptop, og alle mobiler vil kommunisere på samme nettverk. Om ikke altor lenge vil serveren din ha kontroll over kjøleskapet ditt, og når du mangler noe gi deg beskjed over nettverket til mobil eller laptop med en handleliste du bekrefter og sender til ønsket dagligvarebutikk. Og en fra butikken kommer og leverer varene hos deg. Pcen vil vurdere hva du bør spiste, og sette sammen et ambefalt kosthold til deg.

 

Jeg tror altså ikke at laptoppen vil ta over for den stasjonære, men den vil ta over noen av oppgavene.

Mobilen vil ikke ta over for laptoppen, men hvorfor ikke kunne ringe med laptoppen?(ja, iptelefon...blablabla... men det skulle ikke ta mye plass med et GSM kort i en laptop heller?:))

 

Laptoppene vil vel få mer fokus på design. Jeg tror at "alt vil være lov", at det både vil være rosa laptopper med runde og gode kanter, og army versoner med gummidotter.

Lenke til kommentar
LOL, tore_v1. Du har tak i noe der.

 

vetahutt, på tross at jeg føler meg danket ut av dine av dine store vyer, her kommer noen flere (korttids!) trends:

 

Den nokså opplagte først: Desktopmonsteret vil være forvist til museer og enkelte typer spesialanvendelse. Ingen vil ha dem hjemme! Den bærbare vil være kraftig nok til hva som helst, og sef helt stillegående. Nye batterityper (brenselsceller på sprit) har slått gjennom, og med lommelerka i bakhånd er all sorger slukket. Spesifikasjonsracet er over. Jeg gjentar: Ingen vil være interessert i spesifikasjonsracet lenger! En typisk test av en bærbar vil konsentrere seg om komfort & brukervennlighet og beskrive utstyrsnivået. Mht til skjerm er ordet ”etterslep” hengt helt av. En personlig bærbar vil være menneskets følgesvenn fra barnehagealder og opp. Levealderen til den enkelte maskinen vil antagelig være høyere enn i dag, kanskje 5 år. Men produksjonen i verden (vi snakker om en global tendens, og utviklingsland på fremmarsj, så vel som som India og Kina med sine par tusen milliarder mennesker vil stort sett hoppe over desktop stadiet)… produksjonen i verden av slike bærbare maskiner vil være enorm, nesten over enhver forestillingsevne. Komponentene spys ut av helatomatiske fabrikker i millioner på millioner av enheter,der man i dag opererer med i høyden titusener. Råstoffbruken er svært lav. OLED skjerm og stadig miniatyriserte komponenter betinger jo dette. Fundamentalt sett vil det gå med ”en neve jord” pluss det som kreves til chassis. (Nå har jeg hoppet 10 år frem). Pga av disse faktorene vil prisene bli så lave at vi ville ledd oss i hjel om vi hadde sett dem, forutsatt reell konkuranse blant produsenter. (ingen selvfølge) Heldigvis ser vi dem ikke (prisene altså). Andre faktorer skal jeg ikke gå inn på, som stadig økte anvendelsesområder, osv, men hovedsaken er at alle faktorene bare forsterker hverandre gjensidig. (obs, foutsetter at verden består i nogenlunde ordnet form!)

Laptopen dør ut med PC formatet.

Se bare på CD plater. Hvem kjøper en CD-rom til laptopen sin?

 

Mobiltelefonen tar over.

Lenke til kommentar

Ja, du har sikkert rett i mye, mr_lf. Når det gjelder design vil til sist disse hersens motestrømmene gi seg, og ting vil eksistere mer side om side.

Aldri vil nok dagens bisarre situasjon gjenta seg: At det er 100 millioner maskiner av en bestemt type i bruk som er bærbare, men som alle mangler håndtak!!!

 

(Joda, jeg vet, håndtak er ikke et tema som skaper visjoner eller oppflammer gemyttene. Men prøv å se det morsomme i det).

 

( Bakenfor det morsomme er det riktignok blodig alvor: Designere i alle land arbeider innbitt for å skape en håndtaksløs verden. Det feminine prinsipp. Ingenting må stikke ut. De siste skanser er ved å falle, og vi får snart bare kjøpt håndtaksløse stekepanner).

Lenke til kommentar
jimhell, jeg har tilbakevist mobiltelefonen i et tidligere inlegg i tråden!

Påstå at laptoper skal være sprutsikre og med håndtak er feil.

"En personlig bærbar vil være menneskets følgesvenn fra barnehagealder og opp"

 

India og Kina vil de gå direkte over til mobil "PC" telefoner.

 

Jeg har opplevd i Japan at mange unge ikke har PC. Bruker mobiltelefonen til det meste.

Se her:

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...399.ece?rfid=bm

 

Hva er det man ikke kan få på en mobiltelefon/PDA som på laptop?

CD-rom?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, jimhell....

Du kan surfe på en mobiltelefon. I nøden spiser fanden fluer. Grunnleggende vil den i overskuelig fremtid forbli det den er i dag, lommetelefon med innebygget email +det vanlige av nitriste gimmics og leketøysfunksjoner).

Den dag du kan bedrive regnskap, avansert billedbehandling, presentasjoner, cad, seriøs lydredigering, filmtitting, simulator, skikkelig spilling osv på den, kan du jo like godt gi den ”gummiknotter og bærehåndtak” og kalle den noe annet. For eksempel…… (sett inn det som passer).

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, jimhell....

Du kan surfe på en mobiltelefon. I nøden spiser fanden fluer. Grunnleggende vil den i overskuelig fremtid forbli det den er i dag, lommetelefon med innebygget email +det vanlige av nitriste gimmics og leketøysfunksjoner).

Den dag du kan bedrive regnskap, avansert billedbehandling, presentasjoner, cad, seriøs lydredigering, filmtitting, simulator, skikkelig spilling osv på den, kan du jo like godt gi den ”gummiknotter og bærehåndtak” og kalle den noe annet. For eksempel…… (sett inn det som passer).

Det med bærehåndtak og gummiknotter kan du glemme på kommende laptoper.

Hvem har sagt at maskin og skjerm må henge sammen?

 

Kommer nok til å bli "laptoper" fremtiden, små, tynne, lette.Som man har hjemme og bruker som en server/backup for mobilen. (man kan jo miste mobilen)

Multimedia laptop med prosjektor til å vise bilde på veggen. Styrer husholdningsprodukter, vaskemaskin, støvsuger osv.

Desktopen blir borte sammen med CD-rom.

 

Som sagt. Mobiltelefonen tar over mye av arbeidet til laptoper.

Mulig at skjermen kommer til å være i brillene. (F.eks. hjelm til F-16 pilot)

Dette er bare snakk om kostnader. Komer på markedet når det blir billig nok.

 

Den nye generasjonen som vokser opp vil heller ha en mobil med funskjoner enn laptop.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja... et lite sideblikk til hva som kan bli en trend.. En bærbar MED håndtak! Nederlandske Tulip som har laget den. Har ikke sjekket ytelse eller noe, men jeg regner ikke med at det er mye å skryte av. Dog, det er diamanter på den..

 

Maskina finner du her...

 

Jeg kommer ikke til å bestille denne før jeg har fire toppa maskiner fra alienware på hybelen... Og kanskje et par feite biler utenfor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...