Gå til innhold

Kan jeg få pengene tilbake? eller et annet produkt


Anbefalte innlegg

Så så jenter. Viftene kjøpte jeg for ei tid siden... Åssen skal jeg finne ut prisen på komplett.no UTEN hovedkort? Nytter ikke å bli frekk Tecker! Er ferdig på skole. Med Elektromekanisk... Du er sikkert ikke den skarpeste kniven i skuffen sjøl. Men takk for hjelpa dere andre. Har fått det inn med teskje nå... :thumbup: .Blei bare så frustrert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig at Tecker gikk langt over streken i sin uttalelse om skole. Begynner å minne mer om personangrep. Det er en rapporteringsknapp du kan bruke om du mener innlegget var upassende.

 

Til trådstarter: Hva mener du med "svært dårlig HK"?... Legger jeg godviljen til når jeg leser det så tror jeg du mener et eldre HK som ikke er helt nytt, feks ett socket A kort, men det kan tolkes anderledes.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle forklare litt om rettighetene ved kjøp og salg, siden det er endel misforståelser. Man må skille mellom salg fra butikk og kjøp utenom fast forretningssted, eksempler på dette er internett/postordre, dørsalg, telefonsalg og messesalg.

 

Salg fra butikk: Ingen lov som sier at du har rett til å levere tilbake noe som helst produkt selv om embalasje ikke er åpnet. (Men noen butikker tilbyr dette som en ekstraservice)

Men garantier (satt fra produsent og evt fra butikk) gjelder. Reklamasjonsretten gjelder og her denne er på 2 eller 5 år avhengig av forventet levetid på produktet og gjenstand for mye diskusjon.

 

Salg fra internett/postordre osv: har har man angrerett i 14 dager dette skal opplyses om i ett eget skjema, hvis dette ikke blir opplyst om har man 3 måneders angrerett, det er litt ulik praksis på hvordan varen skal se ut når den blir levert, men er den uåpnet får du levert den overalt, har du testet den er det ikke alle som lar det levere den tilbake (min anbefaling- gå til rettsak, og sett presedens slik at jeg slipper å gjøre det ;-)). Garantier og reklamasjonsrett er det samme som ved salg fra butikk.

 

Edit: Noen tilføyninger

Endret av SmoPe
Lenke til kommentar
Det er ikke forbudt for en kjøper å gjennomføre en god handel (lav pris) ... på samme måte er det ikke forbudt for en butikk å gjennomføre en god handel (høyere pris). De kan godt ta hundretusenmillionermilliarder for et 286-hovedkort og det vil ikke være ulovlig, så lenge alt de har informert kunden om har vært korrekt.

 

At trådstarter ikke gidder å sjekke priser før du handler, får han ta på sin egen kappe. Du kan verken kreve at butikken skal ha lik pris som andre butikker eller at butikken skal ha like godt utvalg som andre butikker. Du kan ikke engang kreve å få byttet en vare du selv har plukket ut, selv om den ikke passer, så lenge ikke butikken har gitt feil opplysninger om varen.

 

Her i Norge har vi fri markedsøkonomi og fri konkurranse. Det er ikke en barnehage hvor barnehagetante rydder opp i all driten vi roter oss bort i og alle feilene vi gjør.

 

Ikke første gang jeg har betalt skjorta der... Måtte punge ut med 200,- stk for noen uv vifter! (Uten sånn rund katode på) Dette er veldig mye penger for meg, jeg går hverken på jobb eller skole... Så da blir det betydelige beløp... Har ikke hørt eller blitt opplyst om angrerettsloven heller. Da er det vel 3 måneders returrett, uten at jeg trenger å opplyse selger om grunnen. Leste noe sånt på forbrukerportalen eller noe sånt...

 

Du måtte ingenting. Ingen tvang deg til å handle der. Siden du heller ikke har kjøpt via fjernsalg, har du overhodet ingen angre-/bytterett. Synd, trist, leit.

 

Btw: hvis du ikke går på skole eller jobber, hva gjør du da? No offense, men da burde du jo ha god tid til å sjekke priser og tenke deg om før du handler...

Det er ikkje lov å kreve ein urimlig pris for ein vare. det stadfesta av loven...

 

 

http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-011.html

Endret av ghost7
Lenke til kommentar
Det er ikke forbudt for en kjøper å gjennomføre en god handel (lav pris) ... på samme måte er det ikke forbudt for en butikk å gjennomføre en god handel (høyere pris). De kan godt ta hundretusenmillionermilliarder for et 286-hovedkort og det vil ikke være ulovlig, så lenge alt de har informert kunden om har vært korrekt.

 

At trådstarter ikke gidder å sjekke priser før du handler, får han ta på sin egen kappe. Du kan verken kreve at butikken skal ha lik pris som andre butikker eller at butikken skal ha like godt utvalg som andre butikker. Du kan ikke engang kreve å få byttet en vare du selv har plukket ut, selv om den ikke passer, så lenge ikke butikken har gitt feil opplysninger om varen.

 

Her i Norge har vi fri markedsøkonomi og fri konkurranse. Det er ikke en barnehage hvor barnehagetante rydder opp i all driten vi roter oss bort i og alle feilene vi gjør.

 

Ikke første gang jeg har betalt skjorta der... Måtte punge ut med 200,- stk for noen uv vifter! (Uten sånn rund katode på) Dette er veldig mye penger for meg, jeg går hverken på jobb eller skole... Så da blir det betydelige beløp... Har ikke hørt eller blitt opplyst om angrerettsloven heller. Da er det vel 3 måneders returrett, uten at jeg trenger å opplyse selger om grunnen. Leste noe sånt på forbrukerportalen eller noe sånt...

 

Du måtte ingenting. Ingen tvang deg til å handle der. Siden du heller ikke har kjøpt via fjernsalg, har du overhodet ingen angre-/bytterett. Synd, trist, leit.

 

Btw: hvis du ikke går på skole eller jobber, hva gjør du da? No offense, men da burde du jo ha god tid til å sjekke priser og tenke deg om før du handler...

Det er ikkje lov å kreve ein urimlig pris for ein vare. det stadfesta av loven...

 

 

http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-011.html

Når ble 750,- kroner en urimelig pris ? Butikken kunne ha tatt dobbelt pris også uten at det hadde vært urimelig pris.. Koster en del å drive butikk og dette blir dekket igjennom høyere pris på produktene..

 

Dessuten er avansene meget lave for datakomponenter.. så den forskjellen mellom prisen i komplett og den fysiske butikken var på 90,- etter at frakt ble trukket fra.. Kan ikke kalle dette en urimelig pris.. Faktisk så er det billigt når komplett solgte dette HK på salg/tilbud for 500,-

 

Angående UV vifter så er det heller ikke dyrt og du får varen med engang.

 

RScue

Lenke til kommentar
Det er ikke forbudt for en kjøper å gjennomføre en god handel (lav pris) ... på samme måte er det ikke forbudt for en butikk å gjennomføre en god handel (høyere pris). De kan godt ta hundretusenmillionermilliarder for et 286-hovedkort og det vil ikke være ulovlig, så lenge alt de har informert kunden om har vært korrekt.

 

At trådstarter ikke gidder å sjekke priser før du handler, får han ta på sin egen kappe. Du kan verken kreve at butikken skal ha lik pris som andre butikker eller at butikken skal ha like godt utvalg som andre butikker. Du kan ikke engang kreve å få byttet en vare du selv har plukket ut, selv om den ikke passer, så lenge ikke butikken har gitt feil opplysninger om varen.

 

Her i Norge har vi fri markedsøkonomi og fri konkurranse. Det er ikke en barnehage hvor barnehagetante rydder opp i all driten vi roter oss bort i og alle feilene vi gjør.

 

Ikke første gang jeg har betalt skjorta der... Måtte punge ut med 200,- stk for noen uv vifter! (Uten sånn rund katode på) Dette er veldig mye penger for meg, jeg går hverken på jobb eller skole... Så da blir det betydelige beløp... Har ikke hørt eller blitt opplyst om angrerettsloven heller. Da er det vel 3 måneders returrett, uten at jeg trenger å opplyse selger om grunnen. Leste noe sånt på forbrukerportalen eller noe sånt...

 

Du måtte ingenting. Ingen tvang deg til å handle der. Siden du heller ikke har kjøpt via fjernsalg, har du overhodet ingen angre-/bytterett. Synd, trist, leit.

 

Btw: hvis du ikke går på skole eller jobber, hva gjør du da? No offense, men da burde du jo ha god tid til å sjekke priser og tenke deg om før du handler...

Det er ikkje lov å kreve ein urimlig pris for ein vare. det stadfesta av loven...

 

 

http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-011.html

Snurr inn litt da :p

 

Kar du lest §45 ?

 

Jeg siterer:

 

" Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen"

 

Men siden dette er forbrukerkjøp ville det vært mest naturlig å sitere fkjl.§37 første ledd:

 

"§37. Kjøpesummens størrelse

 

Er kjøp inngått uten at prisen følger av avtalen eller av opplysninger selgeren har gitt i annonser, utstillingstilbud e.l., skal forbrukeren betale gjengs pris på avtaletiden for samme slags ting solgt under tilsvarende forhold, for så vidt prisen ikke er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, må forbrukeren betale det som er rimelig under hensyn til tingens art og godhet og forholdene ellers."

 

Kanskje pristiltaksloven er bedre :whistle: :

 

"§ 2. Urimelige priser og forretningsvilkår.

 

Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

 

Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende." :dribble:

 

 

Men uansett så kommer nok ikke kjøpet ditt under noe av dette fordi det i utgangspunktet er lov til å avtale hvilken pris man vil.

 

Dessuten avtalte dere en pris i kassen..

Lenke til kommentar
Men uansett så kommer nok ikke kjøpet ditt under noe av dette fordi det i utgangspunktet er lov til å avtale hvilken pris man vil.

Hvis man er ute etter flere hjemler så er Generalklausulene i Avtalelovens § 36 og § 37 like treffende

 

Man kan ikke avtale hvilken pris man vil dersom det bærer preg av lureri. (PUNKTUM)

 

Trådstarter har ikke blitt lurt. (PUNKTUM)

 

Jeg har sett mye grellere eksempler enn trådstarter kommer med, F.eks. En Twinmos 256 minnepenn i Vgpasasjen som kostet over 800 kroner som samtidig kostet like over 300 kr, på nettet. Vil anta at dette også er greit så lenge det her er snakk om elektronikk som faller ekstremt kjapt i pris i forhold til andre varer (som faktisk stiger i pris).

 

 

Moral: Kjøper man varer over disk må man regne med å betale vesentlig mer enn varen koster på nettet.

Lenke til kommentar

"Alle" vet at prisene varierer. Hvorfor finnes Prisguiden på hw.no ?.

 

Et minimum av initiativ for å undersøke prisene må kjøper har selv ha ansvar for.

 

At en vare er billigere et annet sted er ingen grunn til å kreve avslag/heve kjøpet.

En kan i verste fall risikere at en butikk setter ned prisen dagen etter at du har handlet. Det er surt men den risikoen må en ta som kunde.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...