Gå til innhold

Tredje harddisk vil ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et msi kt4 ultra hovedkort med raid

Har 1 serial ata 160 gb seagate og 1 western 80 gb

Det funker, bestilte ekstra harddisk, ata 100 ( seagate 160 gb)

formatert den i windows på gamlemaskinen, finner den i windows og funker,

men når jeg skal koble den på den på min maskin så vil den ikke boote, funker heller ikke å bytte ut 80 gben og sette inn den nye.

Booting rekkefølgen er riktig, booter fra raid.

jumpere står på slave på ide hardiskene

Hvordan skal jeg få det til å fungere?

håper på svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikker på at den nye funker i det hele tatt?

Mange raid-kontrollere er veldig kresen på at begge harddiskene er likt formatert og av samme type.

Skrevet (endret)

har prøvd å ha windows på den nye, det virket

Men det med raid kontroller, går det ann å skaffe ny? eller ny versjon?

Endret av Amd_Barton
Skrevet

Raid-kontrolleren sitter nok fast på hovedkortet er jeg redd for.

Hvis alle jumperne er rett, og BIOS er satt riktig så skal det funke. Funker de hvis du ikke bruker raid da?

Skrevet
jumpere står på slave på ide hardiskene

Nøyaktig hva mener du med dette?

Om du har en harddisk på en flatkabel (altså gammal IDE) skal den stå som Master.

At du har Sata disker betyr ingenting for jumpersettingen på IDE-disker

Skrevet (endret)

Sett jumperne på begge som CS, da er det kablen som bestemmer hvem som er master og slave. Mitten er slave.

Men så skal ikke begge være slave, om du har 2 disker tilkoblet på samme ide kanal.

Endret av Kjetil Lura
Skrevet

Hva er problemet egentlig? Når du sier at du ikke klarer å boote harddisken, mener du at OS'et er installert på ny harddisken og maskinen starter ikker eller finner du ikke harddisken i Windows? Kommer den fram i BIOS?

Skrevet (endret)

Den har ikke nyinstallert windows, den starter ikke når jeg kobler til den nye i tilleg til de andre

windows er på D: sata

den starter ikke, sataen kan ikke starte alene, må ha 80 gben for å¨boote,

i disk managament står det at sataen er boot og 80gb er system, hjelp,

har ikke mirror raid,

Rart, prøvde å ghoste 80 til 160 og bytte, men det funka heller ikke, tror nok jeg må får den 160 til å bli C: stasjon siden 80 gb er C:

Endret av Amd_Barton
Skrevet

Har enda litt problemer med å forstår helt hva problemet er, men prøver alikevell.

Du har en 160Gb S-ata disk hvor OS er installert og en 80Gb P-ata disk i tillegg. Du bestilte så en ny 160Gb p-ata disk. Denne ble formatert i en annen maskin og funkerte helt flott der. Når du setter den i ny maskinen din så starter ikke maskinen?

Har du sjekket at jumperene på begge p-ata diskene er riktig? Den ene harddisken skal være slave og den andre skal være master. Sjekk at s-ata disken står på primary s-ata inngangen på hovedkortet, gå i bios og sett first boot device (eller hva det heter i MSI bioser..) til å være s-ata. Det må jeg gjøre på min maskin for å klare å boote fra s-ata disken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...