Gå til innhold

hvordan bli' Spill anmelder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel helt ann på. Kan være en idè å sende jobbsøknad med cv til det aktuelle arbeidsstedet. Og så legger du med en anmeldelse av et ganske nytt spill, så får de se hva de kan. Om man får spillene man tester, det vet jeg ikke men om firmaet man tester for er stort nok får man kanskje en liten slump penger.

Skrevet

Først og fremst må du ha en interesse for å skrive. Det nytter ikke med slikt rabl som du skriver i innlegget ditt. Du må skrive skikkelige setninger, slik at du klarer å formidle hva du mener.

Jeg antar egentlig at du ikke liker å skrive, men hvis du er veldig ung så kan du fortsatt ha en sjanse hvis du retter deg opp i norsktimene.

Når det gjelder det å anmelde, så har jeg noen innspill, da jeg har anmeldt en god del musikk i min tid. Jeg lagde noen fanziner og fikk etterhvert masse gratis-CDer i posten. Har også jobbet i avis.

Nå finnes det neppe noen papirfanziner for dataspill, men det finnes nok en bråte fansider på nettet med dataspill-omtaler. Tar for deg det nyeste dataspillet du har, og skriv ned hva du mener om det og send det inn. Alternativ kan du lage en slik side selv med omtaler og litt nyheter og bla bla. Gjør du en god jobb kan du kanskje få tilsendt dataspill etter en stund om du sender eposter til produsentene. Inntil videre får du se på fansiden som en samling skriveprøver, og noe du lærer av.

Når du har anmeldt en god del dataspill, så begynner du å bli passelig dreven og kan sende inn dette som skriveprøve til en eller annen avis eller et blad. Hvis du da skriver bra og lettfattelig får du kanskje anemlde noen spill i ny og ne!

Til å begynne med, iallefall når du er ung, så mangler du erfaring. Men det vet ikke leseren for du må skjule din manglende kunnskap på en måte helt til du har anmeldt såpass mange dataspill at du kan briljere med kunnskapen din.

Mange lesere kommer til å gjøre bomkjøp fordi du anmelder ting du ikke helt har kontroll over. Men det får være deres problem. Du er i en læringsprosess, og de har også fått seg en lærepenge.

Når du har et dataspill foran deg og det er vanskelig å vite helt hva du skal si om det, så er det ikke så dumt og se hva andre skriver om det. Dette betyr ikke at du skal skrive det samme, men det kan få deg til å tenke etter om du er enig eller uenig.

(Det er selvsagt ellers lurt å analysere andres omtaler, for å se hvilke elementer de trekker frem.)

Etterhvert får du erfaring og det går lett å skrive anmeldelser. Men så etter en stund kan det skje to ting:

1. Du synes dette med dataspill er så kult at du har lyst til å skrive om dataspill resten av livet

2. Du blir blasert og etter å ha vært igjennom 100 dataspill på et år blir du drittlei hele greia og går over til Ludo. OK, jeg vet ikke om dette nødvendigvis skjer i samme grad innenfor dataspill som innen musikk, fordi dataspill er hele tiden i en rivende teknologisk utvikling, mens musikken på mange måter gjentar seg. Men du kan garantert bli midlertidig lei. Iallefall til Doom4 kommer osv.

Men som sagt, hvis du ikke kan skrive, så nytter det ikke. Start med det!

Skrevet

Enig me de over her, men når eg skriver på et forum, og kansje av og til in a hurry, blir setningene mine også litt stygge.Slik som denne :whistle:

Skrevet (endret)

fascinerende.. du går virkelig inn for å skrive en setning på 8 ord riktig, jubler over at du har klart det, og det fremdeles er 3 feil på den.

Prøver du å være morsom?

EDIT : graverende skrivefeil :D

Endret av dga01
Skrevet
Takk....Ska prøv og finn et sted på internett....Der skreiv jeg riktig.....Whoooooohooooooooooooo;)

Åtte skrivefeil faktisk. Men ikke la oss lage noen ny klagmur for gramatiske skrivefeil. Hjelp heller gutten.

Skrevet

Haha, jeg husker jeg drømte om det samme fra 11-årsalderen og utover i mitt livs spillepoke. Men jeg mista vel interessen for en stund siden kan jeg tro. Men det er altså én forbanna god grunn til å følge med i norsktimene, Jopsep. Jobb med skriveferdighetene, ellers er du dessverre fortapt.

Skal du ha jobb i et seriøst nettmagasin som sender deg spill gratis, må du nok vente (?) til tidligst femtenårsalderen. Du skal være ganske så talentfull da uansett. Men prøv i vei; forhåpentligvis vil folk beherske seg og prøve å gi deg et løft fremfor å rakke ned på deg. Bare ikke gi opp, du.

Skrevet

Et par ting du må "ha" ...

-En god penn. Skrive riktig og bra. Ha god norsk. Grammatikk, og/å-regler, ingen repetering, osv.

-Interesse for spill. Ikke et problem her på forumet...

Om du mener du har de egenskapene nevnt over, er det bare å skrive et par anmeldelser av spill du nylig har spilt - og sende disse til Gamer, VG, Dagbladet .. Eller andre publikasjoner som driver med spill. Og krysse fingra.

Det funka for meg! :) ..

Skrevet
og sende disse til Gamer, VG, Dagbladet .. Eller andre publikasjoner som driver med spill. Og krysse fingra.

du trenger kanskje ikkje satste så høgt med det første. kanskje lokalavisa er interessert i at du kan skrive nokon små anmeldelser for dei.

Skrevet
og sende disse til Gamer, VG, Dagbladet .. Eller andre publikasjoner som driver med spill. Og krysse fingra.

du trenger kanskje ikkje satste så høgt med det første. kanskje lokalavisa er interessert i at du kan skrive nokon små anmeldelser for dei.

Jepp.

Lokalavisa ville ha meg! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...