Gå til innhold

kjøpte 4 MP kamera, tar 6 MP bilder?


Anbefalte innlegg

kjøpte meg ett digitalt kamera i går, det står 4 megapiksler, men etter å ha undersøkt det og prøvd det litt fant jeg noe inne på menyen, der stod det 4m og 6m, den stod på 4m når jeg kjøpte det, men jeg satte den til 6m og fikk bedre kvalitet på bildene...

 

har jeg ett 6 megapiksler kamera eller 4?

 

har også noen andre ting jeg lurer på:

hva er en makro?

kan jeg bruke makro på alle kameraer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok slik stoners sier.

Det betyr altså at kameraet registrerer 4 millioner forskjellige punkter, men gjør dette om og "tegner" de 2 Mpixlene det mangler slik at det blir seendes ut som 6. Det kan også hende (i og med at det ikke akkurat er noen fotoekspert sjappe) at det var feilannonsert.

 

Makro er en modus som gjør det mulig for kameraet og fokusere på ting som er veldig nærme (vanlighvis <10-3 cm ved full vidvinkel)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har kjøpt kameraet nå nylig, og er svært fornøyd med det. Jeg har bakgrunn som fotograf, og er vant til tyngre utstyr, men ville ha et lite greit kamera for å ta med seg. Bare for å ta med litt tekniske data; det har en billedbrikke på 4.2 MP som kan interpoleres til 6 MP for litt bedre bilder. Særlig i skyggepartier. Kameraet er kjapt. Objektivet kommer meget raskt på plass når kameraet slås på, like fort av igjen. Menyene er gode og raske. Lett å finne frem i. Å skifte modus fra å ta bilder til å vise de går kjapt. Skjermen på 2" følger med uten hakking og fungerer fint både i mørke og utendørs. Det er få skjermer som fungerer godt midt i sola. Kast batteriene som følger med, og kjøpt et sett med oppladbare 2100 eller 2300 mha batterier. Disse holder godt. Det sitter to batterier i kamerat, så kjøp en fire pakning så har du to i reserve. Det følger med en kabel som både går til USB og video inn på en vanlig tv. Veldig greit. Objektivet er forholdsvis lyssterkt, 1:2.9-4.8 på maks zoom. Fullt tilfredstillende. Bilde filene blir fra ca. 1.2 til 1.6 MB med 6 MP. Det følger med et 128 MD SD kort som du får ca. 67 bilder i maks oppløsning. Bildene blir gode. I dårlig lys inne i mørket kan komprimeringen synes i de mørke partiene av bildet, slik de gjør på de fleste kompakt kameraer i dag. Ute gir det gode bilder, uten tvil.

 

Det som imponerer meg er faktisk video funksjonen. 640x480 i 24 fps. (fps=bilder pr. sekund) Koble dette til en TV og det dekker hele skjermen, uten hakking. Det er bare kort størrelsen som bremser lengden på filmen.

 

Kameraet har faktisk en god følelse. Det kjennes ikke så plastikkaktig som mange andre og langt dyrere merker gjør. Gode knapper som sitter der de bør gjøre. Ingen trist plastikk knirking i dette. Rask zoom. Glem den digitale og bruk den optiske zoomen. Tiden fra et bilde tas til det neste kan taes er ikke noe dårligere enn langt dyrere merker. Etter min mening er dette kameraet absolutt verdt de 1190,- jeg ga for det på Coop. Og til de som er redd for service: Kjøp kameraet hos en lokal Prix isteden for de store butikkene. De yter gjerne mer service. Jeg har erfart og kjenner folk som har kjøpt produkter med feil, de har fått ny vare med en gang uten problemer.

 

Instruksjonsboken som følger med er på norsk og svært lettforståelig. Drivere følger med på CD både for PC og Mac. Ellers så er det bare å koble opp kameraet med USB kabelen.

 

Uten at jeg kan slå fast noe som helst, er jeg sikker på at det sitter komponenter i dette kameraet som finnes i andre kjente merker. Kan trygt anbefales. Kan gjerne maile noen testbilder til de som måtte være interesserte.

 

Geir

Endret av Arkadia
Lenke til kommentar
Vel, jeg har kjøpt kameraet nå nylig, og er svært fornøyd med det. Jeg har bakgrunn som fotograf (....)

Enhver fotograf med respekt for seg selv og yrket hadde IKKE kjøpt et kamera på en matbutikk, uansett forbruk og krav (se sigg)

Det innlegget ditt vitner om flere ting: For det første står du ikke for det du sier i. flg. din noe intetsigende signatur. For det andre har du tvilsomt ikke fått med deg meningen hvorfor jeg skrev dette, nemmelig så de som evt. er interessert i å kjøpe kameraet kan lese litt om det først. For det tredje, jeg skrev at jeg skulle ha et lite eksta kamera, og til det fungerer det utmerket.

 

For min del har jeg bare fått bekreftet enda en gang; fotografer er arogante, selvopptatte mennesker uten evne til å sette seg inn i andres behov.

Lenke til kommentar
(...) fotografer er arogante, selvopptatte mennesker uten evne til å sette seg inn i andres behov.

hm, er ikke du fotograf selv? :dontgetit:

 

det jeg sier er at veldig mange kjøper billige kameraer for å spare penger men dette er synd fordi disse billige kameraene tar ikke spes gode bilder i forhold til de litt mer dyrere. Familiebilder, feriebilder osv er jo en viktig del av livet så jeg mener at folk burde satse på litt bedre kvalitet, lense osv. :yes:

 

men jeg skal ikke gå mer off-topic så hvis vil argumentere så kan du PM meg ;)

Lenke til kommentar

Brica kameraet havnet i handlekurven sammen med brød og melk. Er særdeles lite villig til og bruke haugevis med høvdinger på elektroniske gadgets som uansett er utdatert neste år.

Er godt fornøyd med kjøpet sålangt, hadde ikke all verdens forventninger og er positivt overasket. Er ikke noen fotoekspert på noen måte, men synes Arkadia oppsumerte ryddig og greit.

For min del er de to største plussene videoformat på 640x480 og SD brikka på 128mb.

Dessuten er en Norsk bruksanvisning på 58 sider + en 6 siders komme igang folder også på Norsk skjelden vare.

Virker også som det er ganske gjerrig på strømmen ett par Sanyo 2100 NiMH holder greit for noen timer ute med endel fotografering, selv med gradestokken på minus siden

At optikk etc sikkert ikke holder tritt med 8000kr kameraer kan jeg leve med.

Endret av MicroMac
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan få gode kamera av ukjente merker til en billig penge så lenge man ikke har store krav. Merker som Trust eller Mustek bør man holde seg langt unna, mens Brica kanskje er av de bedre billigmerkene. Det man imidlertid fort ser om man sammenligner bildene, er at et billig 4 megapixelkamera til tusenlappen har mer støy enn et 4 megapixelkamera som koster 2000. Man får gjerne med flere optiske feil på kjøpet også, som tønneforming, puteforming, vignettering, mer uskarp optikk og så videre. Men ettersom slike kamera gjerne skarper opp bildene mer enn dyrere kamera (må jo det for å henge med), så ser bildene greie ut ved første øyekast. Ulempen med mye oppskarping er at detaljer blir borte, du får mer støy og andre uheldige følger. I 10x15 blir bildene sikkert bra nok for de som ikke er interessert i best mulig bilder, men blåser man de opp til 20x30 eller tar et utsnitt og blåser opp til 10x15, skal det ikke mye til før man ser god forskjell på bildene fra dette og et kamera til en tusenlapp eller to mer.

 

Men som sagt, har man ikke store krav og holder seg til 10x15, er dette kameraet sikkert et greit kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...