Gå til innhold

NorthQ 4001 PSU, sikring går i sikringskap!


div_

Anbefalte innlegg

nå skal det sies at en strømforsynig på 400 watt trekker mer en 400 watt av støpselet, det er fordi den ikke er 100 % effektiv (det er foresten det som skaper varmen også).

 

men det lyspære trikset til Malvado ville trekke 25 watt, for og få 500 watt må du paralell koble alle lyspærene. (paralell = plusse all watten samen)

 

Edit: noen var vist før meg

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja stemmer vi har 50hz frekvens i spenning pr sekund i strømnettet.

 

paralell=kapasitet (samme volt men høyere Amp)

seriell=styrke (samme amp,høyere

volt)

Er IKKE ekspert nei(derfor jeg lurer)

 

håper dette stemmer jogamaster, så jeg kan puste ut å bare kjøre på:-)

Endret av div_
Lenke til kommentar

Bøyer meg selvfølgelig i støvet for de som har langt bedre strømkunnskaper enn jeg :whistle:

 

Men hvis man kobler 5 Lyspærer på 5 forskjellige Lamper som alle er på og hver enkelt har en effekt på 100W, vil ikke den sammlede effekten bli 500W? Greier ikke akkurat å få det til å stemme at den vil trekke 25W.

Lenke til kommentar
Bøyer meg selvfølgelig i støvet for de som har langt bedre strømkunnskaper enn jeg :whistle:

 

Men hvis man kobler 5 Lyspærer på 5 forskjellige Lamper som alle er på og hver enkelt har en effekt på 100W, vil ikke den sammlede effekten bli 500W? Greier ikke akkurat å få det til å stemme at den vil trekke 25W.

en lyspære på 230V/100W har en motstand:

 

R = U^2/P = 230^2V/100W = 529 ohm

 

Kobler du 5 slike i serie blir motstanden 5 x 529 ohm = 2645 ohm

 

Da blir effekten P = U^2/R = 230^2V/2645ohm = 20W

 

Siden motstanden femdobles vil strømmen bli mye mindre (1/5) og effekten vil synke tilsvarende mye...

 

Om du derimot kobler dem i parallel blir resultantmotstanden (R1^-1 + R2^-1 + R....)^-1 som gir en Rres på 105,8 ohm... da blir effekten 500W

 

:)

 

Liten resistans = Mye strøm = høy effekt = masse W

Lenke til kommentar
ja stemmer vi har 50hz frekvens i spenning pr sekund i strømnettet.

 

paralell=kapasitet (samme volt men høyere Amp)

seriell=styrke (samme amp,høyere

volt)

Er IKKE ekspert nei(derfor jeg lurer)

 

håper dette stemmer jogamaster, så jeg kan puste ut å bare kjøre på:-)

Skjønner ikke helt hva du mener...

 

Nå snakker vi spenningskilde, f.eks batterier?

 

Parallel = samme spenning, flere Ah (Amperetimer)

Seriekobling = Høyere spenning (U1+U2+U...), høyere strøm (Ampere) ved samme last siden strøm og spenning er proporsjonale med en vanlig last..

 

 

 

I = U/R -> Ved en gitt R vil I følge U

Endret av pifler
Lenke til kommentar
Den beste løsningen er nok spiker i sikringsskapet. :tease:

 

Jeg har ikke erfaring med skrusikringer, men er det mulig å bruke en 16A sikring i en 10A holder? Det *kan* være en løsning... :hmm:

Mye ymse forslag her jah! :no:

Det er en grunn til at Bunnskruen er rød og og tar kun 10 amp sikring! f.eks 1,5Kvadrat kabel som ikke skal belastes med mer en 10amp!!

Litt teit og skrive om dette i et forum som kan leses av f.eks en 'guttunge' som utfører handlingen "spiker-istedet-for-sikring" og blir alvorlig skadet som følge av "tips" fra dette forumet...

Lenke til kommentar
paralell=kapasitet (samme volt men høyere Amp)

seriell=styrke (samme amp,høyere

volt)

 

Vel det kommer ann på hva man snakker om. Kobler man sammen flere spenningskilder får man høyere volt (eller spennings som det heter på Norsk) og samme strøm. Kobler man flere motstander (lyspærer,ovner,osv) på en spenningskilde blir ikke spenningen høyere enn spenningen til spenningskilden. Hver motstand vil da få lavere spenning over seg og strømmen vil dermed bli lavere.

 

Ohms lov er en "smule" relevant her, som pifler nevner.

Lenke til kommentar

Ja her kun basis kunnskap på strøm, mye er glemt:-/

 

Har jo en oljeovn på samme kurs, fjerna denne, for sikringa røyk igjen, erstattet det med en mindre krevende ovn. Håper dette kan hjelpe litt

 

Hadde det vært lurt å kjøpt en overspenningsvern å hatt mellom pc'en min grunnet dette?

Lenke til kommentar

Det som kan hjelpe er å slå av ovner når du slår på PC, så setter du på ovnene etter PCen er satt på, da det kun er i det du slår på PC at den bruker mye strøm.

 

Overspenningsvern vil jo aldri skade, om det hjelper er ikke godt å si. Visse typer overspennings vern vil kanskje kunne løse problemet. Dette fordi et overspenningsvern kan lages med en spole i serie med nettspeningen. En spole i seriedemper raske impulser som i et lyn, eller impulsen akkurat i det du slår på PC. Men skulle jeg gamblet pengene mine på om et tilfeldig overspenningsvern vil hjelpe villle jeg sagt at det ikke vil hjelpe på problemet ditt.

Lenke til kommentar

Mente ikke å stoppe sikringsbrudde, men å beskytte delene i pc når det skjedde..

 

Clasen er vel ikke så veldig gode på overspenningsvern..siden jeg ikke er villig til å betale tusner for det.OM jeg kjøper så blir det kanskje der.

 

Vel å slå av ovn før pc og så på igjen er ikke noe problem, tar 2 sek (det er bare det å huske det :p )

Endret av div_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...