Gå til innhold

Hvorfor lager hovedkort lyder?


jonpet55

Anbefalte innlegg

Dette er igrunnen en ting jeg alltid har lurt på: Hvorfor lager et hovedkort lyder? Jeg oppdaget dette først da jeg fikk senket støynivået i PCen min betraktelig. Det kommer som oftest lyder når man endrer oppløsning, og spesielt når man scroller. Jeg har lokalisert lydene, og er 100% sikker på at de er fra HK eller skjermkortet (det er ikke PC-speakeren). Hva kommer dette av? Hvordan kan IC'er lage lyder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer som oftest lyder når man endrer oppløsning, og spesielt når man scroller. Jeg har lokalisert lydene, og er 100% sikker på at de er fra HK eller skjermkortet (det er ikke PC-speakeren). Hva kommer dette av? Hvordan kan IC'er lage lyder?

Dette har jeg hørt endel ganger på en rekke forskjellige forum men jeg har enda ikke hørt noen som har funnet løsningen på det.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke med de lydene du forkarte men hovedkorte lager pip lyder som forteller oss hva som sjer. Når du kjøper hovedkorte får du med en bok, inne i den står det hva enkelte pip betyr!!!!!

 

Det er forsjellige takt på hvert enkelt pip!!!

Forklaringer står i boka

Det er ikke slike lyder det er snakk om.

Lenke til kommentar

En summelyd ikke sant, folk må lese posten bedre:-)

 

Er ikke noe du kan gjøre med det, den kan pluteslig bare forsvinne av seg selv også, har samme lyd i tv, bare mørkere oglitt i pc skjermen avogtil. Det er helt sikkert en av spolene som "summer".

Kan prøve å ha en isolert pinne (IKKE metall) å trykke forsiktig på spolene når pc kjører, for å se om det endrer seg, men for all del ikke prøv å fest noe på spolen.

Lenke til kommentar
Jeg har lokalisert lydene, og er 100% sikker på at de er fra HK ...

Hva slags hovedkort er det du har? Lurer litt på det for har hørt om en del hovedkort som "bråker". Kjekt å vite hva som skal havne på "ikke-røre-med-en-ildtang-en-gang"-lista.

Lyden gjør jo forsovet ikke noe. Det skal en del til før jeg hører den, for å si det sånn. Hovedkortet mitt er A7N8X-E Deluxe.

 

Jeg vet ikke med de lydene du forkarte men hovedkorte lager pip lyder som forteller oss hva som sjer. Når du kjøper hovedkorte får du med en bok, inne i den står det hva enkelte pip betyr!!!!!

 

Det er forsjellige takt på hvert enkelt pip!!!

Forklaringer står i boka

 

Hehe. :p Det er nok ikke en så enkel løsning på "problemet". Dessuten har jeg aldri hørt om hovedkort som lager pipelyder gjennom PC-speakeren når man scroller... Hvis du leser første post ser du hva dette dreier seg om.

 

du får sikkert tak i lydløse hk's hvis det plager det

 

Det er ikke noe problem. Jeg har bare undret på det i all tid, uten å finne noe svar på det. Det er nok 99 % sikkert spolene. Det er iallefall den mest logiske forklaringen jeg kan tenke meg...

 

Er det en slags knattring? Hører du det gjennom pc speakerne eller fra selve hovedkortet?

 

Les første post...

 

En summelyd ikke sant, folk må lese posten bedre:-)

 

Er ikke noe du kan gjøre med det, den kan pluteslig bare forsvinne av seg selv også, har samme lyd i tv, bare mørkere oglitt i pc skjermen avogtil. Det er helt sikkert en av spolene som "summer".

Kan prøve å ha en isolert pinne (IKKE metall) å trykke forsiktig på spolene når pc kjører, for å se om det endrer seg, men for all del ikke prøv å fest noe på spolen.

 

Du er nok inne på noe ja. Lyden er på noen kilohertz. Den er godt innenfor hørbart område; kanskje 3-4 KHz. Lyden skrur seg av og på utrolig fort, så den "klikker" litt ja.

På TV er det noe av det samme ja. Når man får et helt hvitt bilde, hører man den horisontale oppdateringsfrekvensen utrolig godt (15 KHz). Iallefall på eldre TV'er.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Akkurat nå når jeg skriver dette, lager PC'en pin et svakt høyfrekvent hviiiin.

Med alt av spoler, motorer(vifter), og andre ting som er på er HK er det ikke så rart, spør du meg. Siden jeg studerer elektronikk, burde jeg vel egentlig gitt deg et mer vitenskapelig svar, men jeg løser disse problemene med et velrettet spark i skramlekassa :D

Så lenge du ikke lukter brent kondensator kan du nokk sove trykt...

Lenke til kommentar

Har samme problem på serveren min. HK er et Aopen MX4GR.

Lyden duker opp når cpuen får den minste cpu belasting, men ikke idle. f.eks når jeg ser flash eller scroller o.l- Værste av alt er at lyden overdøver cpu viften :ohmy:

Utrolig frustrerende, og nei, kommer ikke fra høytalerene.

"spolene" sier dere. Hvor befinner de seg?

Lenke til kommentar

noen her som har tenkt at det kanskje det er 50hz støy det snakkes om. Det er ikke alle som har gode nok ører til å høre denne støyen men oppstår når det går bittesmå spenninger gjennom husets elektiske anlegg. Mange som er VELDIG opptatt av best mulig lyd i lydanlegget skaffer seg en egen krets for å unngå dette problemet!

Lenke til kommentar
Har samme problem på serveren min. HK er et Aopen MX4GR.

Lyden duker opp når cpuen får den minste cpu belasting, men ikke idle. f.eks når jeg ser flash eller scroller o.l- Værste av alt er at lyden overdøver cpu viften :ohmy:

Utrolig frustrerende, og nei, kommer ikke fra høytalerene.

"spolene" sier dere. Hvor befinner de seg?

Dette her er spoler

 

http://home.online.no/~sondred/Gamle%20sid...er/image002.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...