Gå til innhold

Hvorfor lager hovedkort lyder?


jonpet55

Anbefalte innlegg

Strømen som går gjennom komponenter (IC/prosessor, spoler, mos-fet transistorer etc) har en frekvens (nett strøm har feks 50hz i norge). Vi vet også at forskjellige komponenter har forskjellig frekvens på et hovedkort; minne kan være 400mz, CPU 200 mhz etc.

 

Lyder har som kjent også "frekvenser". Lyd er egentlig "svingninger/vibrasjoner" i matriale. For eksempel så hører vi lyd gjennom vann bedre en gjennom luft (vann har høyere matrial tetthet). I vakum (ingenting) kan man derfor ikke høre noen ting (tror Georg Lucas m.f. har glemt det.. ;)

 

Vel, iom. at strømen har en frekvens så påvirker det materiale rundt lederene i komponentene. Påvirkningen er microvibrasjoner, occilation, og fører til at man ofte kan høre normalt ganske svake lyder fra komponentene/hovedkortet.

 

Mange ganger kan det også dreie seg om interferens. Electroniske signaler som "smitter" over til andre komponenter (som radio støy). Om disse signalene som er på "avveie" kommer inn på feks høyttaler ledning eller forsterker komponenter, så kan man høre denne støyen i høytalerene.

 

Mange bærbare har, pga størelsen (komponenter ligger tett, og det er ikke plass til så mye skjermings materiale) har både hørbar occilation og interferens på høytalere. Hvor mye kan feks varier etter hvor mye strøm/signaler som går gjennom signalprosessoren for grafikk (grafikk prosessor). Mengden signaler vil jo da for eksempel variere etter hvor mye data som behnadles. Mer data når man skroller en med et statisk bilde.

 

Ved bruk av gode (= dyre) komponenter så kan man redusere både egen-occilation og interferens.

Et typisk eksempel er innen HiFi.. mange tror det er bare mengden Watt man betaler for. Man kan få en Surround reciver på 7x100w til 3500,- kr og en til 50.000,- kr. Ser man på den dyreste så har den kanskje dobbelt dempende kabinett med antivibrasjons materiale, opphengt hovedkort og meget god komponent kvalitet. Det er også gjerne tatt hensyn til plassering av komponenter som potensielt kan påvirke hverandre, og ofte kan man finne at trafoer, D/A konvertere og tunere er ekstra issolert og adskilt fra de andre koponentene.

 

Vanskelig å finne et HK uten noen av disse problemene. Det er nok alikevell forskjeller på noen. Pris har ofte en sammenheng... men ikke alltid.

 

kh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm...der var det vitenkapelige svaret jeg var ute etter.

Det er nokk godt mulig at 50Hzen spiller inn. Jeg er så heldig at jeg ikke har noen stikk med jord hvor jeg bor. Hadde jeg hatt det, ville jeg kjøp en skjøtekontakt spesial laget for pc'er med overspennings vern og filter. Disse er ganske dyre, men en billig forsikring uansett:thumbup:

Lenke til kommentar
noen her som har tenkt at det kanskje det er 50hz støy det snakkes om. Det er ikke alle som har gode nok ører til å høre denne støyen men oppstår når det går bittesmå spenninger gjennom husets elektiske anlegg. Mange som er VELDIG opptatt av best mulig lyd i lydanlegget skaffer seg en egen krets for å unngå dette problemet!

Det er ikke 50 Hz støy. Det finnes ikke 50 Hz noe sted i en PC. Da skal man helt tilbake til 8086 maskinene. De hadde 50 Hz powersupply. I alle "nyere" PCer har man switch mode power supply'er. De går på flere KHz for å kunne gjøre det hele mer kompakt (trafoen er langt mindre enn den måtte vært ved 50 Hz). Senere blir spenningen likerettet, så da er det iallefall ikke noe 50 Hz støy...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...