Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP Pro lar seg ikke installere (LØST)


Anbefalte innlegg

Da har vi kjørt W98SE disketten og Fdisk - og meldingen jeg får når jeg taster 4- tallet for å vise partisjonsinformasjon, står det:

 

"Gjeldende harddisk: 1_"

 

Der ble den stående mens cursoren blinket. Vekk derfra kunne jeg ikke komme meg uten å restarte maskina.

 

Edit 2: Etter å ha bootet på nytt - kjørt Fdisk igjen, kunne jeg se at det ikke var angitt en aktiv partisjon. Da har man jo valget å "Aktivere en partisjon" ved å trykke tallet 2. Når jeg gjorde det skiftet DOS- bildet til samme melding som vist først i denne posten lololol.....ny reboot.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare prøv å slett alle partisjoner du ser der.

Går ut fra at det er ingen partisjoner som er utvidet (extended) ?

Problemet er at jeg faktisk ikke ser en eneste partisjon - den viser jo bare meldingen jeg viste til i min forrige post. Skal prøve å opprette en partisjon denne gangen da - for å se hva som skjer da.

 

Ja takk jarmo - jeg tar gjerne noe sterkere enn Valium også........:-P

Lenke til kommentar

Ok - da har jeg prøvd å opprette en primær DOS- partisjon. Da blir maskina stående å blinke mens man ser følgende tekst:

 

"Opprett primær DOS- partisjon"

"Gjeldende harddisk: 1"

 

Derfra kommer man ikke videre annet enn ved å trykke Esc for å returnere til Fdisk- alternativene. Og når jeg så trykker Esc - så skjer det pokker ta meg ingen ting lmao.

 

@jarmo: Om disken min er LL formatert vet jeg faktisk ikke - det er vel rimelig utenkelig, i og med at JEG har ihvertfall ikke angitt at den skal LL- formateres.

 

@ronnyaa:

For syns skyld prøvde jeg også valget med å "fjerne en evnt. partisjon". Dette gikk ikke - da den åpenbart ikke finner noen partisjoner, hverken primære, extendede, logiske eller IKKE- DOS- partisjoner.

 

 

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg nå er helt blank - bortsett fra å enten smelle en stooooor spiker i harddisken, eller å gjøre noe annet desperat.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Du kan kanskje prøve med noen av disse verktøyene :

http://www.ranish.com/part/

 

Venter på svar via msn fra en tidligere kollega som har brukt en del dos partisjonsverktøy for å redigere på NTFS partisjoner, så jeg kommer tilbake med tips når hun har svart meg :yes:

 

EDIT : Ikke gi opp nå da, vi skal finne ut av det, husk at du har en sta nordlending ved din side nå ;)

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Og en enda værre Nord-Trønder.......:-)

 

Jeg skal prøve diagnoseverktøyet fra Samsung først her nå.........

 

Det står at man skal boote med diagnosedisketten i, og deretter skrive A:\Hutil.exe i DOS mode, men hvordan i svartskogen skal jeg få frem ledeteksten A:\ på min maskin? Så fort jeg prøver å trykke en bokstav, kommer det bare en tekst som sier: "Non-System disk or disk error. Replace and press any key when ready".

 

??

 

Tror vel den disketten egentlig er til å bruke fra et Windowsmiljø - der man har tilgang til dosmode.......også bruker man det til å sjekke disken.... :roll:

 

Siste EDIT: Lastet ned og bootet med Samsungs Software Utility. Brukte dette verktøyet til å sette opp disken - og da var det faktisk et eller annet som skjedde. Virket mye mer normal prosedyre enn tidligere. Installerte Win setup- files, fikk beskjed om å boote på nytt som vanlig - for at Windows kunne fortsette installasjonene. Så langt alt vel, men da systemet bootet opp igjen kom en ny feilmelding (selvfølgelig): "Error loading operating system".

 

Microsoft sier at dette er årsaken:

"SYMPTOMS

When you restart your computer after the file-copy portion of Windows XP Setup, you may receive the following error message:

Error loading operating system

CAUSE

This issue may occur if your computer BIOS does not correctly manage or support the capacity of the hard disk on which you are installing Windows XP."

 

Disken er jo en 120 GB'er - så det er bare bull.............

 

Dermed var alt forgjeves - og nå gidder jeg faen meg ikke mer altså........ny disk - here I come......

 

Nei - jeg tror jeg bare kaster inn håndkleet, og kjøper meg en ny disk - ferdig med det.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Har du muligheten å stappe den disken inn i en av de andre maskinene og slette alt av partisjoner ?

Har sikkert blitt krasj med størrelsen om jeg ikke tar helt feil, så å kjøpe en ny disk er litt vel unødvendig....

Kan stappe den inn som slave på en av de andre maskinene - og det er også prøvd - kommer ikke engang opp hverken i BIOS eller Windows på de andre to maskinene jeg har.

 

 

Kræsj med størrelsen? Jeg tror ikke det, fordi diskdiagnoseverktøyet fra Samsung identifiserte den korrekt som 120 GB - og det gjorde Windows installasjonen også - riktignok som 114 GB et eller annet, men det er jo normalt.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Har nå omsider fått kontakt med min tidligere kollega, og hun brukte følgende :

http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html og http://www.ranish.com/part/

 

Har selv tidligere bootet fra en linux plate og slettet alt av partisjoner dersom windows ikke har kjent igjen noe som helst, så det kan være verd ett forsøk.

Dersom det ikke fungerer med det første verktøyet, sa hun at ranish var flott til å fjerne absolutt alle partisjoner på en disk.

 

MEN siden du har problemer med å finne disken på de andre maskinene begynner jeg å helle mot hardware feil i dette tilfellet...

 

Har lagt ved de filene som trenges for å partisjonere, og det skal gjøres på følgende måte :

1. Lag en bootbar diskett

2. kopier inn filene fra den pakkede filen

3. boot fra diskett, og start programmet ved å skrive part.exe

4. fjern alle partisjoner, lagre og start på nytt

5. boot fra windows xp platen og prøv å installer.

partbeta.zip

Lenke til kommentar
Tror jeg ville satset på å prøvd en annen plate om jeg var deg.. eller kanskje cd-rom ? begynner selv å bli tom for ideer...

Siterer bare det ronnyaa sa, og understreker at det kan være så lett. Nesten det samme skjedde med meg når jeg skulle installere Windows XP Pro. Jeg kjørte en XP-cd, begynte å installere windows, ble ikke ferdig. Så når jeg skulle fortsette installasjonen, (hadde alle bios-instillingene "rette") kunne jeg bare installere Windows på nytt. Prøvde med en ny cd, og installasjonen fortsatte... Rare greier...

Lenke til kommentar

Interresant tråd ;)

 

1. Google <Samsung Spinpoint Sudden Death> og du får en god del treff..

Har registret at Samsung har hatt problemer med noen av diskene sine.

Har en Spinpoint selv (160G) og føler meg ikke helt trygg på den, selv om den har oppført seg eksemplarisk i 12 mnd.

 

2. Bekager hvis dette er nevnt tidligere i posten, men har jeg forstått det riktig at bios

ikke gjenkjenner disken i noen av maskinene du har satt den inn i?

 

I så fall ville jeg antatt at den var 'død' - sorry to say.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...