Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP Pro lar seg ikke installere (LØST)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette har jeg siden jeg startet med PC på begynnelsen av 90- tallet aldri vært for, så nå prøver jeg her. Det som skjer er følgende:

 

Skal legge inn XP på en Samsung Spinpoint IDE disk, som har vært ibruk tidligere - for bare 1 måned siden, men da ikke som OS- disk.

Legger inn CD'n, booter fra CD'n, og Cd'n spinner opp, og kommer så langt som til "Setup is checking your systems hardware configuration" - slik som vanlig når Windows forbereder installasjon. Men her slutter morroa - lenger kommer jeg ikke.

 

Forutsetninger som allerede er på plass:

BIOS er helt garantert korrekt satt opp - dette har jeg gjort 1000 ganger.

Disken står alene som master på IDE port 1 - som vanlig.

BIOS er resatt flere ganger - no luck

BIOS er loada med "defaults" bare for å se hvordan det gikk - no luck.

Minnebrikkene er OK - har prøvd 6 andre også - no luck.

Har også prøvd 4 andre disker, både SATA og PATA - no luck.

Det er ingen andre ekspansjonskort i maskina foruten skjermkortet.

PSU er flette ny, og er en Tagan på 480W.

Har prøvd 2 andre PSU'er også - no luck.

Ingen spacere er løse eller "missing"......:-)

Det er heller ikke varmeproblemer.

Har også prøvd andre IDE- kabler - no luck.

Verdien i BIOS for strømsignaler/styrke viser helt normale verdier på alle rails.

 

Hvis dere ser på specsen min, så er det maskinen "Hovedmaskin" det gjelder - bare at jeg har tatt ut alle de andre diskene - og altså prøver med kun èn disk - for å utelukke evnt. andre feil.

 

Jeg regner meg som rimelig godt bevandret når det gjelder PC'er - men her er det en feil som jeg bare ikke kan begripe hvor kommer fra.

 

Det kan kanskje være HK, men det synes jeg forøvrig er litt rart, for da burde det ikke funket i det hele tatt............

 

Og jeg begynner mildt sagt å bli sinnsykt lei..... :green::green:

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken disk et det du prøver å installere på, og husker du hvordan den var partisjonert før ?

Om jeg ikke husker helt feil er problemet at det er en utvidet partisjon på disken, og ingen primærpartisjoner.

Så løsningen kan være å bruke en win98 diskett fra bootdisk.com -> slette alle partisjoner.

Lenke til kommentar

På denne disken har jeg kun hatt en primærpartisjon - ingen extended partisjoner.

 

Men nå har ihvertfall bootdiskene sørget for at jeg kom videre til setupen av Windows. Har kommet meg inn og driver nå og formaterer den (som 1 partisjon). Merkelig at ikke CD'n skulle klare det samme da........ :hmm:

Så får vi se om vi klarer å loade Windowsen over da, når formateringen er ferdig.........

Lenke til kommentar

Well, well - når formateringa var over fikk jeg selvfølgelig feil:

 

The following value in the .SIF file used by Setup is corrupted or missing:

 

Value 0 on the line in section [sourceDisksFiles] with key "SP1.cab."

 

Setup cannot continue.

 

Hvis jeg ikke er helt på jordet så er .SIF en Setup Information File, som her sier at den mangler referanse til SP1. Det var da begredelig for jeg lastet ned den versjonen av setup- discs som var beregnet på den originale Win XP utgaven - og ikke utgaven som referer til ServicePack 1.

Jeg var 100% sikker på at CD- versjonen min av XP var den uten SP1 - og det er jeg nesten sikker på enda. Hvis man har SP1, så er det vanlig at dette står med skrift på selve CD'n.

 

Får vel bare bite i det sure eplet og gjøre alt en gang til da - denne gangen med bootdiskene for SP1........ :roll:

Lenke til kommentar

Ja, det gikk ikke - da ville den bare begynne å installere Windows på nytt..............:-).og det er vel ikke meningen. Den skal jo begynne å copiere over filer hvis alt er som det skal.

 

 

EDIT: Oi - nå var jeg heldig gitt - SP1 bootdiskene hadde jeg fra før gitt........:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Ja, det gikk ikke - da ville den bare begynne å installere Windows på nytt..............:-)

Ja, men var ikke det meningen ?

Dersom du får til å bruke platen går jo det mye raskere enn å bruke disketter...

 

Jeg forklarte meg dessverre for dårlig tidligere men jeg mente følgende :

Start fra diskett -> slett / formater partisjoner -> start på nytt fra plate, og installer.

 

EDIT : Diskett = dinosaur teknologi :p

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Start fra diskett -> slett / formater partisjoner -> start på nytt fra plate, og installer.

Jeg gjør dette akkurat for øyeblikket....:-) Får se hvordan det går.....

 

EDIT: Det gikk ikke nei. Den vil bare starte på nytt enda en gang - i tillegg spør den etter SP1 lol..... Tenker jeg booter med SP1 diskettene jeg........

 

EDIT 2: Svarte nå fikk jeg enda en feilmelding etter disk nummer 2 av SP1: "File \ntkrnlmp.exe could not be loaded. The error code is 7."

Setup cannot continue.............

 

Noen som har en W95 til salgs.........?? Eller rettere sagt: Nå tror jeg jeg tar kvelden, og heller setter meg å spille litt Joint Operations istedet...........blir så oppgitt over sånne ting, så må nesten roe reka litt før jeg blir arg på nabokatta eller noe lignende............. :mrgreen:

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...