Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows XP Pro lar seg ikke installere (LØST)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehehe - gamlefar du liksom lololol....

 

Men nei, den artikkelen hjelper nok ikke - symptomene er ikke slik - og dessuten så er det de samme komponenetene som sitter i maskina i dag, som det har gjort tidligere......

 

Jeg har jo utelukket PSU, RAM, disker og skjermkort - så det begynner å "narrow down"...........

 

I tillegg har jeg skiftet kabler - bruker helt sprett ny IDE kabel til denne disken akkurat nå, har prøvd med diskettstasjonen utkoplet, rambrikker i den ene slot'en etter den andre, ulike brikker, sjekket kabler til optiske drev, sjekket strømkabler til all hardware osv. osv.

 

Det eneste jeg jo da ikke har prøvd er å bytte BIOS- batteri, samt å prøve med et annet HK.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Hei,

 

Følger med på denne tråden fordi jeg har hatt et liknende problem selv.

Det var dog med en AthlonXP og et Abit hovedkort.

 

Samme feil som hos deg. Alle komponenter unntatt HK+CPU ble byttet ut, uten at det hjalp.

 

Det som var snodig var at det var kun WinXPsom feilet. Windows98 /Windows2000 fungerte helt utmerket.

 

Fikk deretter byttet ut HK (med et helt likt, men nytt). Samme feilen.

 

Så mistenker at det er CPUen som er problemet. Bare så rart at det kun er WinXP som lager krøll. Du har ikke mulighet til å bytte CPU?

Lenke til kommentar
Prøv å sett harddisken i en annen pc og kjør installasjonen der..? Bare for å finne ut om det er disken/cd-en/diskettene som er problemet, eller om det er noe med hardwaren i maskina...

Dette er prøvd - fikk det ikke til der heller, men da prøvde jeg den ikke som OS- disk med Windows- installasjon. Prøvde bare å hooke den opp som slave i tillegg til en annen disk. Da ble den heller ikke funnet av hverken BIOS eller Windows............hehehe - smertefult.........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Tror jeg ville satset på å prøvd en annen plate om jeg var deg.. eller kanskje cd-rom ? begynner selv å bli tom for ideer...

Ja - CD'n har jeg mistanke om selv - men den er jo tross alt brukt bare 2 ganger tidligere - da må det være elendig kvalitet MS bruker på sine CD'er.......har til og med ligget i cover inne i en safe.........:-) Annen CD-rom har jeg dog ikke prøvd enda..........men det skal jeg nok prøve - kanskje det går bare med å prøve den i DVD- brenneren (som nå står som slave? Kan bytte den til master - uten å henge på DVD'n som slave.............

Lenke til kommentar

Nei, jeg har faktisk ikke prøvd å vaske den......skal prøve det.

 

Det som er problemet nå, er at formatering av disken går greit. Maskinen begynner deretter å kopiere over system- og oppstartsfiler for Windows på den formaterte disken - alt dette fungerer nå OK.

 

Når så maskinen skal boote på nytt for at Windows skal begynne å kopiere over OS'et til disk, så skjer ikke dette. Det som skjer er at den booter èn gang til fra CD'n - og deretter starter å legge inn system- og oppstartsfiler enda en gang. Det er akkurat som om den har kommet inn i en ond sirkel - den klarer øyensynlig ikke å boote fra harddisken, og samtidig starte initialiseringen av oppstart for Windows.........

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
....Det som skjer er at den booter èn gang til fra CD'n - og deretter starter å legge inn system- og oppstartsfiler enda en gang.....

Ta ut platen når del 1 av installasjonen er ferdig, ta en titt i BIOS å dobbelsjekk at harddisken er med som boot device der.

 

Du har vel forsikret deg om at det finnes en primærpartisjon på disken ?

Lenke til kommentar
Ta ut platen når del 1 av installasjonen er ferdig, ta en titt i BIOS å dobbelsjekk at harddisken er med som boot device der.

Dette er på plass - og har også prøvd å ta ut CD'n - for at den kun skal ha valget å boote fra harddisken.

 

Den partisjonen som blir opprettet ved formatering blir vel en primærpartisjon som standard, så lenge du ikke lager flere partisjoner.

Lenke til kommentar
Edit: Kan f.eks. et smådårlig BIOS- batteri kanskje forårsake slike problemer som jeg har i denne posten? Noen som tør å begi seg ut på en kvalifisert uttalelse om det.....?

Har aldri vært borti at bios batteri av den nyere typen har blitt ødelagt, du har relativt ny hardware, så jeg kan vel si med 99,99% sikkerhet at det ikke er problemet.

Du ville garantert fått spørsmål hver oppstart angående klokke osv dersom det var ødelagt.

Lenke til kommentar

That's what I thought too..........

 

Edit: Hvis det viser seg at en vask ac CD'n var alt som skulle til - skal jeg ta livet av meg altså..........det er for sinnsykt.......!

 

Edit 2: neida - ingen fare, vaskingen gjorde ingen forskjell. Den booter bare opp på nytt fra CD'n og starter å legge inn Setup- filer igjen. Det virker som den liker å holde på med det - i all evighet............!!

 

 

Får prøve 98 disketter da inkl. Fdisk. Jeg har en standard original W98SE oppstartsdisk - den burde vel gjøre samme susen - så slipper jeg å laste ned?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...