Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lage Moped TURBO!


franclin

Anbefalte innlegg

Er nok ikke umulig, men for en fjortiss som skal "trimme" mopeden sin så er det nok umulig ja..

 

Finnes mange typer "trim" til mopeder.. bl.a en vakumboks som øker luftinntaket på motoren.. fungerer sånn passe, men hva faen er vitsen med å rote vekk tid på en moped?

 

At fyren i det hele tatt ikke klarte å se ironien i det med Garret T30 turboen så er nok han så på jordet at han burde faen meg fått lov å kjøpe den å se om han fikk det til å passe :p

 

Får satse på at fyren er vokst opp og begynt å forstå :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tosk! :tease:  se det på en anna måte da.. jeg kommer til å få bedre kjøling til motoren da.. jeg skal lage egen turbo ikke kjøpe en heller.. og hvis du hadde tenkt på samme måte som  meg. hadde du skjønt at det kunne blitt litt bra!  :thumbup:

3705845[/snapback]

 

Du har virkelig bestemt deg har du ikke? Du skal ha en "turbo" på moppisen din uansett om det blir en moppis eller ikke? *Ristepåhodet*

 

Vel, det som blir sagt her er at du kan se bort fra en vifte. En vifte kan ikke levere overtrykk i det hele tatt. En vifte vil heller ikke klare å levere ett høyere trykk enn hva mottrykket i forgasseren kommer til å bli. Ergo kan du likegjerne droppe hele viften.

 

Det er stor forskjell på en turbin og en papstervifte. Hadde det vært så enkelt hadde vel alle motorer i dag kommet med papstervifte istedetfor turbo tror du ikke?

 

Jeg vil si til deg og alle andre unge mopedentusiaster der ute; Hva i alle dager får dere til å tro at dere vet, kan, og forstår mer om motorer enn hva de som har laget dem gjør?

 

Det eneste dere gjør med mopedene er å overbelaste motorene til de enten skjærer seg, eller får en eller annen form for havari.

 

Det er alltid en motlov som dere nærmest aldri tenker på. Virker som om dere tror at feks innmaten i eksospotta er noe ingeniørene har puttet der for å irritere 16-åringene? Ikke tenkt på at eksospotta er med på å bidra til flere gunstige fordeler?

 

Men å montere turbo i en moped? Det er som å bytte ut osten i musefella med sardiner..

 

Men i allefall.. lykke til med jakten på moped. Det fins mange kule modeller der ute nå. Hvis du er den smarte av dere, og ikke mekker den ihjel - så kan du være den av dere som har moped lengst i nabolaget..

 

Lykke til.. :)

Lenke til kommentar
Finnes mange typer "trim" til mopeder.. bl.a en vakumboks som øker luftinntaket på motoren.. fungerer sånn passe, men hva faen er vitsen med å rote vekk tid på en moped?

5591134[/snapback]

 

Vakumboksen øker ikke luftinntaket til mopeden ffs. Den "skyter" den bensinen som ikke forbrennes og bensingass tilbake til sylinderen så man får en slags nos effekt, er ikke alltid merkbart. Men funker bra i ganske mange tilfeller ;)

 

Litt om vakumboks

Endret av Tøråsen
Lenke til kommentar
Filmen som går er ikke en 50 ccm motor. Den er nærmere 160 ccm. Og selv da så har de store problemer med å få kompressoren til å lade. Er ikke nok avgasser.

5593532[/snapback]

 

 

Nå har jeg ikke sett filmen, men til pplysning så lader ikke en kompressor v.h.a. avgasser. Den har reimdrift, en turbo derimot. DEN blir spinner v.h.a. eksos. :)

Lenke til kommentar

Lennart Zander i Sverige bygde en TZR125 med turbo,bremset rundt 80 hk... og en RGV 250...som logisk nok ble twinturbo,siden den er tosylindret... ga 150 hk,rimelig respektabelt. Problemet er som Hondaen sier,man må ha avgasser nok til å drive turboen,og hele ekspansjonskammeret må bygges til turbobruk,siden pulsene i kammeret oppfører seg annerledes med det mye høyere mottrykket som en turbo gir i eksosen. Og å finne en kommersiell turbo laget til 100cm³ 4-takt (som jeg tviler på finnes...og jeg har jobbet med turboer en god stund)...for så å henge den på en moppe.... :nei: Takke meg til GSX-R Turbo... :)

Lenke til kommentar
Filmen som går er ikke en 50 ccm motor. Den er nærmere 160 ccm. Og selv da så har de store problemer med å få kompressoren til å lade. Er ikke nok avgasser.

5593532[/snapback]

 

 

Nå har jeg ikke sett filmen, men til pplysning så lader ikke en kompressor v.h.a. avgasser. Den har reimdrift, en turbo derimot. DEN blir spinner v.h.a. eksos. :)

5671763[/snapback]

 

 

Hallo

 

Jo, er en kompressor som komprimerer luften. Turbinen blir drevet av eksosgassene som igjen driver kompressoren.

 

At du forbinder "kompressor" med overladig vha reimdrevet kompressor er en annen sak. Ikke det jeg mente.

Lenke til kommentar
Er nok ikke umulig, men for en fjortiss som skal "trimme" mopeden sin så er det nok umulig ja..

 

Finnes mange typer "trim" til mopeder.. bl.a en vakumboks som øker luftinntaket på motoren.. fungerer sånn passe, men hva faen er vitsen med å rote vekk tid på en moped?

 

5591134[/snapback]

Nei, en vakumboks fungerer slik: Når du stenger forgasseren vil bensin bli lagret i vakumboksen, så når du åpner forgasseren igjen (gir gass) Vil forgasseren få ekstra bensin fra vakumboksen som vil føre til bedre tenning og da vil du få raskere akselerasjon...

 

Og man KAN sette på turbo på mopeder, man KAN sette på NOS om man vil. Men det er null vits. Motorene tåler ikke dette, de tåler ikke trimsett engang.

 

Hold deg til vanlig trimsett, effektpotte, og størreforgasser. Dreving kan fikses, og litt mikk makk. Men glem turbo, særlig med pop-off!

 

Edit: Leifern var her, effejtpotte :p

Endret av Drunken_Master
Lenke til kommentar
Nei, en vakumboks fungerer slik: Når du stenger forgasseren vil bensin bli lagret i vakumboksen, så når du åpner forgasseren igjen (gir gass) Vil forgasseren få ekstra bensin fra vakumboksen som vil føre til bedre tenning og da vil du få raskere akselerasjon...

Niks...en vakuumboks lagrer reversjonspulsen som kommer når gassen bremses opp og reverserer opp innsuget igjen,og det "tilskuddet" man da får på neste innsugning er det lille trykket som er på vei ut av boksen og inn i innsuget igjen. Dette da forutsatt at boksen er i riktig størrelse,så den er avstemt til motoren. Bensin i mengder gir ikke en ponni,det dreper hele hesteflokken.... bensin i riktig mengde gir mest. Jobben er å få inn luft,ikke bensin,bensin tilsettes bare i passende mengde for å matche luftmengden og få riktig AFR. :)
Lenke til kommentar

Hvordan forhindrer de at turboen blåser all bensin/luft rett igjennom sylinderen og ut eksosen? I og med at eksosporten er det siste som blir sperret av stempelet så vil jo den være åpen så lenge innsugsportene er åpne. Er mottrykket i selve turboen nok? :dontgetit:

 

Edit: Og med tanke på at man kan kvele en moped bare med å stenge eksosen med noen fingre så har jeg vanskelig for å tro at den klarer å drive en turbo noe særlig. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Nei, en vakumboks fungerer slik: Når du stenger forgasseren vil bensin bli lagret i vakumboksen, så når du åpner forgasseren igjen (gir gass) Vil forgasseren få ekstra bensin fra vakumboksen som vil føre til bedre tenning og da vil du få raskere akselerasjon...

Niks...en vakuumboks lagrer reversjonspulsen som kommer når gassen bremses opp og reverserer opp innsuget igjen,og det "tilskuddet" man da får på neste innsugning er det lille trykket som er på vei ut av boksen og inn i innsuget igjen. Dette da forutsatt at boksen er i riktig størrelse,så den er avstemt til motoren. Bensin i mengder gir ikke en ponni,det dreper hele hesteflokken.... bensin i riktig mengde gir mest. Jobben er å få inn luft,ikke bensin,bensin tilsettes bare i passende mengde for å matche luftmengden og få riktig AFR. :)

5681795[/snapback]

 

Denne virker slik: når du stenger av gassen blir overskytende bensingass sugd inn i boksen. Når du da gir gass igjen så vil denne gassen p.g.a. vakumet bli sugd inn i sylinderen. Dette kommer i tillegg til vanlig bensintilførsel. Den øker fyllingsmengden da du trenger det som mest.

 

Det er fra Mc-deler! Men man trenger jo riktig blanding av luft og bensin der å. Det er nok en av grunnene til at det ikke alltid virker på en del mopeder.

Og prinsippet kommer fra Crossere, for bedre akselerasjon.

 

Har ikke SÅ mye peiling på akkurat dette men, dette er hva jeg har lest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...