Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To antenner på ruter?


Anbefalte innlegg

Ta f.eks denne 3Com Ruteren

 

Den har to antenner, hvordan fungerer fordelingen her?

Signalfordeling, hastighet, sending/mottak osv.

 

Hvilke antenner blir brukt til hva og når?

 

Og om man ønsker å sette opp en ekstern antenne, går det å kun bytte den ene antennen med en ekstern antenne, og ha den andre orginal antennen, eller må man ha to eksterne antenner?

 

Håper jeg klarte å formulere meg sånn passe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke uten videre ta av antennene på denne ruteren og sette på ekstern.

Du må da i tilfelle kople selv, er ikke skrukopling på den.

 

Når det er sagt så har jeg både denne ruteren og en d-link med en stor ekstern antenne. 3Com ruteren har faktisk bedre rekkevidde. Mulig det er lokale forhold som spiller inn her men..

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske fra ndervisningen på skolen at den har 2 antenner rett og slett for å gi bedre signaler og større rekkeidde. De fungerer akkuratt likt. Men stilles i vær sin vinkel slik at de oppfatter signaler i vært sitt felt på en måte. hvis jeg klarte formulere meg forståelig :ermm:

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke at antennene er til hvert sitt nett.

 

Det er to antenner der for å øke signalstyrken/rekkevidden. Og eventuelt justere disse ulikt.

 

For at det skal være noe hjelp i dette så må det være to sendere, en til hver antenne, det er jo logisk. Om du skal dele sendestyrken fra en sender til to antenner så forringer det signalet.

 

Om du velger en ruter med skrukopling, eks D-link, så kan du fint bytte ut den ene med en ekstern antenne.

Lenke til kommentar

Her er det forklart hvorfor det brukes 2 antenner. Det ser ikke ut som det er en god ide å bytte ut den ene antennen.

 

http://www.3com.com/other/pdfs/products/en..._Tech_Brief.pdf

 

"The benefit of a diversity

antenna configuration is that the

access point will constantly evaluate

which antenna is receiving the

stronger signal. Once it determines

which of the two antennas receives

the better signal, it will only use that

antenna for the remainder of the

transmitted wireless packet. And

when the access point wants to

respond to that last transmitter it will

automatically use the antenna that

was most recently receiving from the

transmitter. If, for some reason, the

access point is unable to contact the

remote transmitter, it will automatically

switch over to the other antenna

and attempt the transmission again.

As a result, diversity antennas are

ideal for office environments where

flat fading is a problem."

Lenke til kommentar
Si du har en ruter med skrukopling, og to antenner.

Og bytter bare den ene ut med en ekstern antenne, er dette mulig uten konfigurasjon av ruteren?

 

Eller må du ha en ruter som støtter dette?

Hvis du kjøper f.eks. en Linksys WRT54G, så kan du bytte ut den ene antennen med f.eks. en retningsbestemt antenne for kommunikasjon mot et annet hus, og fortsatt ha dekning i ditt eget hus med den andre antennen. Jeg vet det er folk som kjører denne routeren på denne måten, hvis dette er det du vil oppnå.

 

Edit: Ingen spesiell konfigurering i routeren skal være nødvendig.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Tror nok grunnen til at den har 2 antenner er at den støtter 2 ulike trådløse nettverk.

En b, og en g.

Så frem jeg husket korrekt, så kjører b nettet på 11mbit og g nettet på 54mbit.

Derfor er det "2 forskjellige bokser" som styrer de forskjellige frekvensene.

Det ligger i specen for 802.11g-utstyr at det skal være bakoverkonpatibelt med 11b.

Det er derfor kun 1 radio i b/g-rutere, de to antennene er som det blir forklart her for diversity.

Det finnes a/b/g-rutere, og de har selvfølgelig 2 radioer, en for 2.4 GHz og en for 5 GHz.

Lenke til kommentar

Hva er galt med mine tanker?

Deversity antenneoppset fungerer slik:

Er det best signal på høyre; benyttes denne antennen.

Får den ikke kontakt via høyre antenne prøves venstre.

Bytter vi ut venstre med en ekstern utendørs, vil boksen sjekke utendørs/innendørs og velge det som gir best signal.

Ulempen er at det ikke er "backup" antenne.

 

Er det noen som har noen motforestillinger til dette?

Lenke til kommentar
Hva er galt med mine tanker?

Deversity antenneoppset fungerer slik:

Er det best signal på høyre; benyttes denne antennen.

Får den ikke kontakt via høyre antenne prøves venstre.

Bytter vi ut venstre med en ekstern utendørs, vil boksen sjekke utendørs/innendørs og velge det som gir best signal.

Ulempen er at det ikke er "backup" antenne.

 

Er det noen som har noen motforestillinger til dette?

Legg merke til: "remainder of the transmitted wireless packet". Slik jeg leser dette, så betyr dette at dette er et system per overført pakke. Ikke for en hel sesjon. Systemet vil da hele tiden evaluere signalstyrke, og automatisk og raskt bytte mellom antennene per klient. Det står heller ikke at den bruker kun den ene antennen. En annen klient som får bedre signalstyrke via den andre antennen, burde da kunne bruke denne, helt uavhengig av klienter som har best signalstyrke via den første antennen. Husk at disse enhetene er designet for å håndtere opptil 20-30 klienter. Hvor stor sjanse tror du det er for at alle klienter i et område rundt en basestasjon, så har alle best signal på kun den ene antennen?

 

Jeg skjønner ikke helt problemet ditt med "backup"-antenne med utendørs/innendørs. Du vil i med "innendørsantennen" da håndtere alle signal i huset, svake eller sterke, fordi dette er den eneste antennen i huset, omtrent som på routere med kun en antenne. Det er mange som kjører denne inn-/utendørskonfigurasjonen helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...