Gå til innhold

Blir iTunes ulovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter det jeg har hørt blir det ulovlig å distrubiere programvare som lar deg bryte kopibeskyttelsen på cder. iTunes og Creative MediaSource kan vel rippe plater med en gammel type kopibeskyttelse?

Blir ikke disse programmene da ulovlig, eller tar jeg helt feil?

Det er vel foreløpig ikke blitt en lov, og for meg synes det åpenbart at forslaget aldri vil komme noe lengre. Uansett så ville det vært en alvorlig krenkelse av privatlivet. Staten skal IKKE blande seg inn i hva jeg gjør for å kunne lytte til min lovlig kjøpte musikk. Liberale verdier blir skjøvet til side og det nye lovforslaget beskytter hverken platebransjen eller artistene mot tapt inntekt pga. deling av musikk.

 

Det er på tide Norge tar til motmæle og nekter å innføre den nye loven. Den norske staten kaster bort enorme pengesummer på EØS, og det er på tide Norge viser at vi ikke tar imot dritt fra kommunister.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Konsekvensen blir vel at programmet er lovlig, men det vil bli ulovlig å bruke det.

Nei. Det er faktisk lov til å bryte kopisperrer. "Dersom det bare er å trykke på en knapp", ifølge lovteksten. iTunes blir dermed lovlig, men dersom du skriver et eget program for å rippe noe som iTunes ikke klarer er det ulovlig.

Lenke til kommentar
Konsekvensen blir vel at programmet er lovlig, men det vil bli ulovlig å bruke det.

Nei. Det er faktisk lov til å bryte kopisperrer. "Dersom det bare er å trykke på en knapp", ifølge lovteksten. iTunes blir dermed lovlig, men dersom du skriver et eget program for å rippe noe som iTunes ikke klarer er det ulovlig.

Syns den var litt rar og klar for mye tolking.

 

Hvis noen lager ett program som gjør kopisperren lite effektiv (trykke på en knapp for å kopiere) så vil programmet være lovlig, selv om iTunes ikke greier det samme. Står det spesifikk i forslaget at alt skal måles ut ifra iTunes?

Lenke til kommentar

Nei, det står det greiene med knappen. Meningen er at enkle kopisperrer skal behandles som ingen kopisperre, og at gjøre folk som prøver å omgå nye sperrer til forbrytere. Lovteksten er i sin helhet ganske rar.

 

EDIT: Kanskje ikke helt. Den klarer visst opp i den del rot fra tidligere lover om åndsverk.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Dette er lov i dag:

 

* Å laste ned musikk, film og TV-programmer til privat bruk.

 

* Å ta kopier av musikk og film til eget bruk, for eksempel overføre musikk til en MP3-spiller eller film til en bærbar filmavspiller.

 

* Å dele musikk og filmer med nære venner og familie.

 

Dette er forbudt i dag:

 

* Å gjøre musikk og film offentlig tilgjengelig.

 

* Å kopiere eller laste ned programvare du ikke eier originalen av. Dette inkluderer dataspill.

 

Dette blir tillatt dersom den nye loven vedtas:

 

* Å ta kopier av CDer og DVD-filmer i hvilket format du vil dersom disse ikke har såkalt «effektiv» kopibeskyttelse.

 

* Du kan også gi kopier av disse til nære venner og familie.

 

* Du har lov til å bryte en kopisperre dersom det er nødvendig for å spille av på relevant utstyr. Hvis du har kjøpt en CD med kopisperre og den ikke virker i bilen din, så skal du kunne bryte kopisperren og ta en kopi for å spille av den i bilen.

 

Dette blir forbudt dersom den nye loven vedtas:

 

* Å ta kopier av CDer og DVD-filmer med «effektiv» kopibeskyttelse. Det samme gjelder dersom du har kjøpt MP3 på nettet med kopibeskyttelse. Disse musikkfilene kan i så fall ikke f.eks. brennes på en CD med mindre plateselskapene har gitt sin tillatelse.

 

* Å gjøre programvare for bryting av kopisperrer tilgjengelig for andre. Det betyr i praksis at du enten må finne ut hvordan du skal bryte kopisperren selv, eller at noen må bryte loven for at du skal bryte kopisperren.

 

* Å laste ned musikk, film, dataspill, programvare og TV-programmer som du vet er fra en ulovlig kilde.

 

* Å gjøre opphavsrettsbeskyttet musikk, film, dataspill, programvare og TV-programmer offentlig tilgjengelig, slik som loven også er i dag.

Endret av TheMasteR
Lenke til kommentar
* Du har lov til å bryte en kopisperre dersom det er nødvendig for å spille av på relevant utstyr. Hvis du har kjøpt en CD med kopisperre og den ikke virker i bilen din, så skal du kunne bryte kopisperren og ta en kopi for å spille av den i bilen.

Denne er jo litt diffus. Hvem bestemmer hva som er "relevant"?

 

Siden jeg bare har kassettspiller i min råtne gamle bil, så må jeg få lov til å rippe kopibeskyttede cd'er til kassett. Ellers får jeg ikke hørt på min lovlig innkjøpte musikk mens jeg kjører bil :!:

Lenke til kommentar
Definisjonen var vel at du måtte kunne forvente at det gikk - dvs cd spiller i bil bør fungere om du har kjøpt CD. MP3 spillere passer CDplater dårlig inn i...

CDROMen på datamaskiner har jo ofte problemer med å takle diverse cder, ihvertfall fra EMI etter min erfaring... Man har dermed lov til å kopiere platen for å få den til å fungere på datamaskinen, men det blir jo vanskelig ettersom man gjerne er avhengig av datamaskinen for å kopiere den.

Det som går an er å rippe cden til mp3 (det pleier av og til å funke selv om cden er heller lite leservillig), men da har man kanskje brutt loven igjen?

Lenke til kommentar

Du kan forvente å få spille en CD på PCen. Så om kopisperren hindrer deg i det har du lov å bryte den for å spille av CDen på PCen.

 

Mp3-loven for dummies

 

-Du har fremdeles lov til å kopiere til deg og dine venner.

-Rettighetshaverne kompenseres med 52 millioner kroner i året.

-Det er ikke lov å omgå kopisperrene på plater.

-Dersom sperren er ineffektiv (for eksempel om du kan tusje på en cd-plate for å omgå sperren), kan du likevel bryte den.

-Sperren kan også brytes dersom den hindrer avspilling på «relevant utstyr», som bilsteroen og PC-en.

-Mp3-spillere anses ikke som «relevant utstyr».

-Ca 15 prosent av platene til salgs i Norge, har kopisperre.

-Plateselskapet EMI er den ivrigste på kopisperrer, men jobber i dag med løsninger slik du likevel skal få kopiere et visst antall ganger.

 

Statssekretæren via nettavisen

 

edit: rydda litt linker

Endret av m-kane
Lenke til kommentar
Konsekvensen blir vel at programmet er lovlig, men det vil bli ulovlig å bruke det.

Det skulle stemme kremmende bra.

 

den nye loven vil ifølge min tolkning gjøre ripping, deling, nedlastning ulovlig. dette vil si at iTunes fortsatt er 100% lovlig, men det er ingenting å bruke det til. grunnen er at det vil ikke bli mulig å ha musikk på din engen datamaskin.

 

gleder meg til politiet kommer på dør til dør undersøkelse, for å se om folk har musikk på sine PC'er. regner med at denne loven vil gjøre alle under 50 krimineller. og sikkert en del over også.

 

det er noen ting som bare er for dumt, og dette er en av de.

 

:nei:

Lenke til kommentar
Mp3-loven for dummies

...

-Dersom sperren er ineffektiv (for eksempel om du kan tusje på en cd-plate for å omgå sperren), kan du likevel bryte den.

Dette er jo den latterligste loven jeg har hørt på lenge. Man kan bryte sperrer som er ineffektive :!:

 

Hva med å innføre det samme på sykkellåser. Låser som lett kan klippes opp regnes som ineffektive, og det er dermed tillatt. Sånne feite Abus-låser derimot, de vil være strengt forbudt å prøve å åpne opp :roll:

 

Hadde politikerne hatt litt guts skulle de stilt litt krav tilbake til mediabransjen også, og sagt at det skal være forbudt å selge plater med kopisperrer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...