Gå til innhold

Prosjekt beQuiet


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne vite hvor mye du brukte på alt ?

 

Det er utrolig pent gjort , utrolig bra prestert.

Altså, ikea for en knapp utrolig bra!

Antagelig 3 ting en trenger for en sånn oppgave, fantasi, penger, og talent

 

ps, er du elektriker ?

Ska jeg bytter vifte i psu, så kommer bare det til å gå strakt te helvette lissom , atter engang, jævlig pent gjort!

 

3 :w00t: for deg !

 

jeg tok forresten en titt på forumet på sweclocking.com, det var mycket intresant der..

 

"Fint bygge Synd bara att jag inte fattar norska" hehehe, Dem lurte veldig på gittert i taket på kunsten din.. hehhe, morsomme svensker :love:

Endret av Stian_A
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en gang må jeg bare få si at jeg er overveldet over all den positive og gode responsen som er kommet her, det blir nesten litt for mye til tider.... :blush:

 

Ellers må jeg bare beklage min treghet når det gjelder å svare. Jeg skal gjøre så godt jeg kan her og svare på de seneste spørsmålene iallefall!

 

 

En ting jeg lurte på. 

Korleis kobla du scarten?

Har alltid hatt lyst på scart utgang på pcen min.

Jeg koblet signalene fra S-video og lydutgangene på hovedkortet til Scartkontakten etter dette skjemaet (tatt fra mini-ITX.com)

hardware0045b.jpg

 

Om man ønsker å gjøre det litt mer avansert, men med et betydelig bedre resultat, kan man lage en egen VGA > Scart adapter, det finnes en mengde guider til dette på nett, jeg har brukt DENNE med hell.

 

 

Hvordan har du forsikret deg mot oppriping av CD-er når du putter dem inn/tar dem ut av cd/dvd spilleren?

Det har jeg ikke forsikret meg mot egentlig, men kantene er slepet/polert med smergelpapir så de er helt glatte. I tillegg er sprekken såpass stor at det ikke byr på store problemer å stappe i DVDene.

 

 

Hva var det som ble brukt til grillen på topplokket?

I topplokket benyttet jeg meg av helt vanlig gitter fra en blikkenslager, tror det egentlig brukes til beskyttelse over ventilasjonsavtrekk og slikt.

 

 

Vet noen om noe alternativ? eller anbefaler dere heller Meedio eller f.eks MediaPortal?

Jeg vil absolutt anbefalle Meedio, jeg kjøpte den allerede første uka den var ute og har nå brukt den i nesten ett år. Utrolig enkel å sette opp enda enklere å oppdatere og legge til ny funksjonalitet. Alt er automatisert, ingen vanskelig konfigurering for hånd lenger...

Mediaportal her jeg bare prøvd så vidt, ser jo forsåvidt lovende ut, men mener at Meedio har mer å by på rent funksjonsmessig.

Et tredje alternativ som jeg har benyttet meg av lenge er ShowShifter, koster også penger, men verdt en titt den og.

 

 

Men jeg har et spørsmål ang. lagringsmedium. Ser det ble en del spørsmål om dette CF-kortet, så jeg lurer på om det ikke går å lage en tilsvarende maskin, men å bruke iPod harddisk til lagring? Man skulle tru denne var ganske lydløs, og den er jo veldig liten. Er det mulig å kjøpe slike hardisker for privatpersoner?

Det skulle absolutt gå det, det finnes også små microdrives som kan plugges i CF-kort leseren. Jeg tror ellers det skulle være fullt mulig å få fatt på de mini harddiskene som Ipoden er utstyrt med.

 

 

Meget bra guide, og sinnsykt tøff maskin! gratulerer også med førstesiden på hw.no! 

men noe jeg lurer på, hvor kjøpte du kjøleribbene? (de store sorte på sidene...) håper du kommer med en web-shop nå, eller noen andre som har noen sjapper de vet om... (skal modde et 4liters kjøleskap til "vannkjølingsstandard" (dvs mer kjøling))

på forhånd takk!

Takker for tilbakemeldingen!

Kjøleribbene er kjøpt fra Fisher Elektronik via et firma her i Oslo. Skulle du være interessert så bare ta kontakt med meg, jeg har hele katalogen og kan ordne en avtale med frakt og levering.

 

 

Det er godt å se at du får så mye positiv respons, Audun! Den er jo vel fortjent!

 

 

(..selv om jeg ikke har tatt den nærmere i øyesyn enda. Du har ikke et par kalde vel?

Takker! Takker! :)

Du skal så absolutt få tatt den i nærmere øyensyn, jeg har et par andre overraskelser på lager også.... :yes:

Et par kalde står og venter så bare gi meg et pip om du vil ta deg en tur, passer vel best en dag i helgen.

 

 

Jeg vil gjerne vite hvor mye du brukte på alt ?

He! :p

Det er et godt spørsmål og svaret blir den var DYR!

- Raskt regnet ser det vel slik ut ca:

2x600 for kjøleelementene

700 for resten av metallet, ink. kobberkjøler.

3500 for resten av hardware, HK TV-kort, RAM CF-kort

500 for resten av materialer og ekstra utsyr, skruer etc.

Det gir en totalpris på rundt 6000, på toppen av det må du jo legge et par hundre timers jobbing til 100,- timen, så totalprisen blir på rundt 20000,- !!!! :D

 

 

ps, er du elektriker ?

Ska jeg bytter vifte i psu, så kommer bare det til å gå strakt te helvette lissom , atter engang, jævlig pent gjort!

Jeg er hverken elektriker eller har tatt noen annen form for utdannelse innenfor det faget jeg heller.... (på det tidspunktet jeg gjorde denne maskinen, nå går jeg elektro Ingeniør på høyskolen, men det er skikkelig KJEDELIG... :thumbdown: ) Jeg er 100% selvlært og alt jeg kan av slikt har jeg tilegnet meg gjennom nysgjerrighet. Hvis man alltid tar utgangspunkt i settningen "jeg klarer ALT", får man etterhvert til det meste....! :thumbup:

 

Bare stå på så blir alt bra til slutt!

 

 

MVH

 

Audun

Lenke til kommentar
Virkelig bra!!!!!

 

Driver å syssler med noe lignende, fikk mange nye idéer her.

 

Men hvor har du fått tak i kjøleribbene? Har funnet noen men de koster skjorta... 

vis du hadde lest innlegget over så hadde du sett det!

Meget bra guide, og sinnsykt tøff maskin! gratulerer også med førstesiden på hw.no! 

men noe jeg lurer på, hvor kjøpte du kjøleribbene? (de store sorte på sidene...) håper du kommer med en web-shop nå, eller noen andre som har noen sjapper de vet om... (skal modde et 4liters kjøleskap til "vannkjølingsstandard" (dvs mer kjøling))

på forhånd takk!

Takker for tilbakemeldingen!

Kjøleribbene er kjøpt fra Fisher Elektronik via et firma her i Oslo. Skulle du være interessert så bare ta kontakt med meg, jeg har hele katalogen og kan ordne en avtale med frakt og levering.

Endret av jokkakim
Lenke til kommentar
Jeg er 100% selvlært og alt jeg kan av slikt har jeg tilegnet meg gjennom nysgjerrighet. Hvis man alltid tar utgangspunkt i settningen "jeg klarer ALT", får man etterhvert til det meste....! :thumbup:

 

Bare stå på så blir alt bra til slutt!

That's the spirit :thumbup:

Selvlært er vellært.

 

Ser ut til at jeg får lære meg lodding nå. VGA -> Scart høres ut som en skikkelig godbit.

Lenke til kommentar
Virkelig bra!!!!!

 

Driver å syssler med noe lignende, fikk mange nye idéer her.

 

Men hvor har du fått tak i kjøleribbene? Har funnet noen men de koster skjorta...  :no:  :thumbup:

Som "jokkakim" skriver så har jeg forklart dette i min forrige post.

 

Når det er sagt må jeg jo tilføye at disse også kostet skjorta og det vil de gjøre uansett hvor du skaffer de fra....

Jeg ga 600,- stykket det inkulderte frakt fra Tyskland til så egentlig ikke SÅ værst pris.

 

 

 

Ser ut til at jeg får lære meg lodding nå. VGA -> Scart høres ut som en skikkelig godbit.

Sett igang! :thumbup:

 

Den VGA til Scart løsningen der gir et tilfredsstillende resultat, men lurer litt på om den krever at man har RADEON kort. Uansett har jeg en link til et bedre prosjekt, men den sitter jeg ikke på akkurat nå, skal grave den frem når jeg kommer meg hjem igjen.

Lenke til kommentar

Ser at Clas Ohlson selger aluminiumsplater, men de er maks 2mm tykke (77 kr for en 25x40 plate). Jeg lurte på om det var mulig å konstruere selv en kasse i børstet aluminium helt fra roten med disse platene eller om det ville bli for "mykt". Slik jeg har skjønt det er det heller ikke lett å feste alu-plater i hverandre eller? Kanskje det finnes noe vinkel-jern man kunne bygge rammen av og så lime alu-platene fast i rammen etterpå?

 

Har en ide om en selvbygg boks med en integrert touch skjerm på toppen av boksen slik at man kan operere htpc'en uten å ha tv på. Greit hvis man skal bare spille noe musikk. Her er en snerten liten skjerm som hadde funket fint til dette:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306511&cks=PRL

 

Så ser jeg at Plextor har nettopp sluppet en DVD-brenner med slot-in. Sammen med en integrert kortleser (for å overføre bilder fra fotoapparat, og musikk til kort for bærbar mp3spiller) så hadde det vært et digg oppsett. Alt selvsagt basert på et Pentium-M hovedkort/cpu. :p

Lenke til kommentar
Ser at Clas Ohlson selger aluminiumsplater, men de er maks 2mm tykke (77 kr for en 25x40 plate). Jeg lurte på om det var mulig å konstruere selv en kasse i børstet aluminium helt fra roten med disse platene eller om det ville bli for "mykt". Slik jeg har skjønt det er det heller ikke lett å feste alu-plater i hverandre eller? Kanskje det finnes noe vinkel-jern man kunne bygge rammen av og så lime alu-platene fast i rammen etterpå?

Stikk innom en blikkenslager. Der får du sikkert billigere plater, og du får akkurat den størrelsen du vil ha.

Hvis du har en tegning av det du skal lage, kan du helt sikkert få tips om hvordan dette lettest kan settes sammen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har før brugt flash ram, som system drev, men du skal passe meget på for flash ram cellerne kan i gennemsnit kun holde til omkring 100.000 skrivninger/læsninger, og det er faktisk ikke ret meget!!! I mine tilfælde ca. 3 måneders drift før flash ram modulet begynder at danne "bad sectors"...

 

(Man kan dog få nogle specielle, men meget dyre Industrial/Military specificerede moduler, der kan holde til omkring 1.000.000 skrivninger/læsninger.)

 

Jeg ville nok hellere kigge på evt. en 22-25dB. Seagate disk, eller 2,5" notebook disk.

 

 

Ellers meget gennemført! :thumbup: kan specielt godt li dine stik forbindelser på bag siden!

Men du har monteret spolen fra switchmode strømforsyningen på kølepladen, det tror jeg næppe er nogen fordel? nok tvertimod...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Utrolig lekker!! Her har du nok inspirert mange av oss og jeg er en av dem. Ikke vær redd for at artikkelen er lang eller kjedelig. For min del kunne den gjerne vært mye lenger og enda mer detaljert, men skjønner jo at det tar på.

 

Jeg vil ihvertfall si tusen takk for denne artikkelen! Har i ettertid tegnet en htpc selv og setter nok snart igang ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg koblet signalene fra S-video og lydutgangene på hovedkortet til Scartkontakten etter dette skjemaet (tatt fra mini-ITX.com) Jeg koblet signalene fra S-video og lydutgangene på hovedkortet til Scartkontakten etter dette skjemaet (tatt fra mini-ITX.com)

 

 

Om man ønsker å gjøre det litt mer avansert, men med et betydelig bedre resultat, kan man lage en egen VGA > Scart adapter, det finnes en mengde guider til dette på nett, jeg har brukt DENNE med hell.

 

Jeg har tenkt å bruke den siste metoden og koble vga/lyd til en scart-utgang som skal være bak på htpc'en. Jeg kommer til å gjøre som deg å lage et I/O kort. Men på guiden hans, har han koblet vga og lyd til kontakten som skal direkte i tv'en. Hvordan skal man koble når en kobler mot en scart-utgang. Blir det samme koblingskjemaet? Går pin 1 til pin 1, 2-2, 3-3, ....,20-20?

 

Mvh Yngve

Lenke til kommentar
Ble ganske stilig! Hvor mye har herligheten kostet til sammen?

 

vis du leser litt før du poster så hadde du sett det! (:

Jeg vil gjerne vite hvor mye du brukte på alt ?

He! :p

Det er et godt spørsmål og svaret blir den var DYR!

- Raskt regnet ser det vel slik ut ca:

2x600 for kjøleelementene

700 for resten av metallet, ink. kobberkjøler.

3500 for resten av hardware, HK TV-kort, RAM CF-kort

500 for resten av materialer og ekstra utsyr, skruer etc.

Det gir en totalpris på rundt 6000, på toppen av det må du jo legge et par hundre timers jobbing til 100,- timen, så totalprisen blir på rundt 20000,- !!!! :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
mn korsen i ja du fikk til ditta scart greia å slikt da??

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese igjennom hele tråden, hadde du fått svar på det meste. Veldig mye info finnes på http://www.mini-itx.com/, som også DrSpawn har benyttet seg av mye. Å koble s-video og lyd til scart kontakten bakpå er ikke noe kunst:

http://www.mini-itx.com/hardware/images/hardware0045bL.jpg (postet 15 poster lenger e opp)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...