Gå til innhold

Prosjekt beQuiet


Anbefalte innlegg

CF kort har begrenset antall write-cycles ja, så det gjelder å begrense mengden writes som gjøres. Windows er notorisk for all skrivingen som gjøres hele tiden så trikset må være å tweake dette til et minimum. En måte må jo være å forflytte alt over i en ram disk å få systemet til å boote videre der eller kjøre all io mot ramdisk og ikke cf etter oppstart. F.eks. bør man jo kutte ut swap disk totalt og heller utstyre maskinen med nok minne til at dette ikke er nødvendig.

 

PS: Ikke la dette bli en tråd om skrivefeil da, ok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en gang; takker for alle deres positive, overstrømmende og konstruktive tilbakemeldinger, dette hjelper på motivasjonen....! :yes:

 

Jeg skal i tur og orden få svart på alle spørsmålene deres, men for å ta det siste først: ;)

 

Jeg har lenge vurdert dette med å boote OS fra CompactFlash men har lenge hatt inntrykk av at overføringshastigheten er for treg (selv om accesstid er mye bedre enn en harddisk). Men i det siste har for eksempel SanDisk kommet med Extreme III kortene sine som har 20 MB/s overføring. Har du testet denne type kort evt noe tilsvarende for å se om bootingen går raskere, evt en generell ytelsesforbedring?

Jeg kjørte endel read/write tester i begynnelsen og med mitt kort (et 2 år gammelt, "no name" 512MB kort) fikk jeg resultater som lå et stykke under en vanlig HD, men absolutt til å leve med. Med den lette versjonen av Win98 jeg kjører "kaldstarter" maskina på ca 15-20 sek.

De nye kortene du nevner er absolutt spennende å titte nærmere på, hastighetene beveger seg stadig oppover og det er liten tvil om at DET vil ha mye og si på den generelle ytelsen. Det skal jo også nevnes, som jeg forklarer nærmere senere i posten, at et CF kort har en begrenset levetid med en viss mengde "read/writes".

 

 

Samtidig hadde det vært fint å vite mer om win98 installasjonen din, om du har disabled swap space, bruker ramdisk, etc, etc. En ting er sikkert, harddisk er ut, fremtiden ligger i OS boot fra CF og heller hente media/sw fra en server gjemt bort i skapet.

Jeg kjører en lettversjon av win98, den er strippet ned ved hjelp av et program som heter "Win98 Lite". Dett programmet gir deg mulighet til å lage fult fungerende versjoner av win98 helt ned til under 50MB! Jeg har gått for en litt mer utvidet versjon, med endel multimediafunksjoner, på 100MB. Dett gir meg plass på CF kortet til en 300MB swap fil og det jeg trenger av tilleggs software.

Når det gjelder RAMdisk har jeg gjort et par forsøk, som ga lovende resultater, men siden jeg kun sitter på 128MB RAM er det litt vanskelig å få noe praktisk bruk ut av det. Hadde man kjørt 512MB RAM ville det absolut vært en ide å kjøre endel programmer eller swap fila fra RAMdisk.

 

 

 

Og et lite ekstra spørsmål: Tror du (eller dere her i forumet) at man kan bygge seg en tilsvarende lekkerbisken men med et av disse nye små Pentium-M hovedkortene og passivt kjøle en ULV (Ultra Low Voltage) Pentium-M prosessor? Skulle gjerne ha litt mer oomph i CPU'en enn disse VIA kortene klarer nemlig.

DET er et spennende tema og jeg driver med intens utforskning av det i skrivende stund. Mitt neste HTPC prosjekt (jeg sier ikke at jeg har begynt på det enda...!) skal HELT klar bygges opp rundt en Pentium-M. Jeg mener at det skal være fullt mulig å kjøle denne passivt, men mulig man må se på en litt annen, mer solid, løsning enn den jeg har kjørt i dette prosjektet. Det som også vil gjøre et slikt prosjekt lettere idag enn for noen år siden er utvalget av, kraftige, passivt kjølte PSUer som er iferd med å bli temmelig godt (dog litt dyrt!).

 

 

Må igjen beundre håndtverket ditt, ikke mange som legger så mye sjel i arbeidet sitt. Og liker spesielt at du har begrenset disco-preget. Case-moddere som skal ha blinkende lys i burken har jeg ikke forstått så mye av.

Takker og bukker for den kommentaren, jeg setter virkelig pris på at folk forstår seg på slikt. Rendyrket og avballansert design er en stoooor kunst som jeg virkelig setter høyt. "Funksjonalisme" burde være stikkordet for flere..... :yes:

 

 

....jeg har et lite spm: Hvordan funker det å spille av divx-filmer på en slik boks? Ville i utgangspunktet tro at de VIA-cpu'ene ikke holder helt til det formålet? Eller får du hjelp til avspillingen av tv-kortet? Lekte meg med en VIA (Nehemia 800MHz) for noen år siden, og den hadde iallefall aldri klart å spille av noen divx-filmer...

Med det sterkt forbedrede (i forhold til Nehemia 800Mhz) Nehemiah M10000 1Ghz kortet jeg kjører har jeg nok "juice" til å dra selv høykvalitets divx-filmer, men da jobber maskina hardt. Når det gjelder DVD avspilling har koret innebygd hardware decoding av MPEG signaler så den drar de mest stressende scener uten særlig belastnig på CPU. Jeg har enda ikke opplevd noe særlig problemer pga. lite CPU kraft, det måtte være idet jeg ønsker å ta opp/pause TV, men det gjør jeg lite av.

-MEN, skulle jag ha bygd meg et tilsvarende system idag ville jeg altså sett nærmere på Pentium-M løsningen...

 

 

Hva er levetiden til disse CF-kortene om de brukes som systemdisk? Finnes det et rimelig alternativ til CF-kort om en fortsatt ønsker et 100 % lydløst system?

Jeg har fått opplyst at SanDisk oppererer med en garrantert read/write levetid på rundt 4.000.000 skrivninger, dett er et over 2 år gammelt tall så det har helt sikkert forbedret seg. Der er skrivningen til kortet som sliter det ut, lesning har ingenting å si. Med dette i bakhodet kan man se at det kan lønne seg å putte swap fila (som står for hoveddelen av skrivningen til HD) i en RAMdisk.

Ellers har jeg vært i kontakt med folk som har kjørt denne CF-løsningen i over 3 år uten å ha merket noen problemer, etter 3 år er det vel allikevel på tide å gjøre visse utskiftninger... :)

 

 

En liten detalj-kritikk til: En bør bruke stave- og grammatikkkontroll før en publiserer en artikkel. Da vil det hele se enda mer proff ut. F.eks. ser det dumt ut med ordet maskina over alt. Det heter en maskin, den maskinen. Det var også andre feil, men jeg skal ikke gå inn på alt her. Kjør det gjennom en god stave- og grammatikkontroll, så blir det mye bedre.

Takker for konstrutiv kritikk, det er det som bringer oss videre!

Når det gjelder problemstillingen maskina/maskinen så faller det mer naturlig for meg å skrive maskina, syns det gjør teksten mer lettlest. Men dette avhenger helt av hvor man kommer fra og hva man er vant med/vokst opp med.

Jeg skal være mer bevisst på gramatikk i eventuelle fremtidige skriverier....! :thumbup:

 

 

- Eller så må jeg på forhånd få beklage eventuelle skrivefeil i dette innlegget, har ikke tid til korrekturlesning da bussen min går om 5 min. ;)

 

 

Svarer mer senere i kveld....

 

- Audun

Lenke til kommentar

Meget kult prosjekt. Men tenkte jeg skulle bare tipse andre brukere om at det er et firma som heter DANBIT (Danbit.no), og der finner du mye av det ELFA selger til en mye billigere pris.

 

Eks. Tastaturet som er brukt i artikkelen her. 691kr i ELFA, nesten samme til 399kr i DANBIT.

 

Jeg har tidligere meget gode erfaringer med DANBIT. Forhåndsbetaling men da sendte de fraktfritt.

 

Har selv tenkt å lage meg HTPC eller en lydløs stuepc, hvor jeg da har tenkt å bestille smarte løsninger fra DANBIT. Her finner du det meste av industrielle og custom løsninger til data og elektronikk produkter.

 

Har tenkt på det lille minitastaturet, men det er ikke radio på, men IR, noe som trekker mye ned, hvis pc'en ikke står like ved TV, men kanskje i et skap eller bak sofa/stolen. Har også tenkt på pennmus. Ser litt bedre ut på et bord, samt at man kan få dreid et stativ til den.

Lenke til kommentar
Når det gjelder problemstillingen maskina/maskinen så faller det mer naturlig for meg å skrive maskina, syns det gjør teksten mer lettlest. Men dette avhenger helt av hvor man kommer fra og hva man er vant med/vokst opp med.

Jeg skal være mer bevisst på gramatikk i eventuelle fremtidige skriverier....!  :thumbup:

 

 

- Eller så må jeg på forhånd få beklage eventuelle skrivefeil i dette innlegget, har ikke tid til korrekturlesning da bussen min går om 5 min.  ;)

Det er lov med skrivefeil på forumet, det er skrivefeilene i artikkelen jeg kritiserer.

 

Om du sier maskina når du snakker er vel egentlig uvesentlig, siden du ikke skriver artikkelen på dialekt. Maskin er et hannkjønnsord, og skal dermed bøyes likt som bl.a. ordet bil. Altså blir det en maskin, den maskinen. Du skriver da vel ikke den bila? Det er direkte feil å skrive maskina, både på bokmål og nynorsk.

 

Edit: Oi, jeg tok feil. På nynorsk kan en visst velge om maskin skal være han eller hunkjønn. Men er artikkelen på nynorsk?

 

Jeg legger merke til at stadig flere, særlig unge, skriver stadig mer feil. Derfor mener jeg det er viktig at ting som publiseres skal være gode eksempler på hvordan det burde være.

 

Edit: Fra Norsk Språkråd, bokmålsordboka:

maskin m1

m1

stol stolen stoler stolene

bakke bakken bakker bakkene

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar

Hmm minner litt om ein riktig så heftig Xbox PC ... bare MYKJE råere :D ... den er da selvsagt også til salgs eller :p ? hehe ... Viller heller da ha hatt ein 2,5 " IDE harddisk i den ... du får jo dei med 4200rpm å dei bråker da ikkje så mykje , å skulle det ha vært noko problem så kunne du jo alltids ha skrudt heile sullamitten fast i ein av dine enorme kjøleripper samt dekka den med Neopren skum ... skulle ha vært ganske så lydløs da ja ... Flott arbeid !!!

Lenke til kommentar

Særdeles lekker sak.

Akkurat passe med lys og snadder :)

 

Har selv en pc stående som jeg bruker som en slags htpc.

Leste artikkelen din på mymods.net og installerte myHtpc med en gang.

Veldig grei artikkel og lett å sette opp,

men er litt bekymret over at utviklingen på myHtpc er stoppet opp.

 

Får bl.a ikke TVHolic til å funke med siste versjon av XMLTV

(Tenke jeg skulle ha en tvguide selv om jeg ikke har tvkort i burken..)

 

Vet noen om noe alternativ? eller anbefaler dere heller Meedio eller f.eks MediaPortal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...