Gå til innhold

Noen spørsmål om tv-kort


goggen

Anbefalte innlegg

Har vurdert harddiskopptager vs. tv-kort, og bestemt meg for å gå for tv-kort, da dette er mest gunstig sett ut i fra pris og mitt behov.

 

Rent teknisk i leiligheten, så kjører jeg en splitter på tv-uttaket, slik at et signal går til tv og et til pc - eller må jeg gjøre noe mer?

 

På skjemkortet mitt har jeg tv ut - vil det si at jeg kan koble en tv til denne, og se på en tv nr. 2 via pc'en, uavhengig av hva jeg ser på på tv-kortet på pc'en?

 

Hvordan er det med opptak fra tv-kortene, følger det med nødvendig programvare for dette til alle kort? Evt. noen program som er enkle i bruk å foretrekke fremfor andre?

 

Og kan man stille inn opptak på alle tv-kort? (eller avhenger dette av programvaren?)

 

Og sånn forøvrig har jeg skjønt at jeg bør holde meg unna Pinnacle om jeg vil ha et problemfritt liv, samt at dekoding bør skje i tv-kortet for å minske cpu-belastning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har vurdert harddiskopptager vs. tv-kort, og bestemt meg for å gå for tv-kort, da dette er mest gunstig sett ut i fra pris og mitt behov.

 

Rent teknisk i leiligheten, så kjører jeg en splitter på tv-uttaket, slik at et signal går til tv og et til pc - eller må jeg gjøre noe mer?

Du trenger ikke gjøre noe mer nei.

 

På skjemkortet mitt har jeg tv ut - vil det si at jeg kan koble en tv til denne, og se på en tv nr. 2 via pc'en, uavhengig av hva jeg ser på på tv-kortet på pc'en?

Nei, Tv-kortet har kun 1 TV-tuner og kan dermed kun "ta inn" en kanal av gangen. Signalet ut på TV-utgangen går alltid gjennom to trinn inne i PC'n: Analog->Digital i TV-kortet og deretter Digital->Analog i skjermkortet. En slik dobbel konvertering vil alltid gå ut over bildekvaliteten i mindre eller større grad. Jeg vil heller anbefale å kjøpe en splitter til, slik at du får en egen kabel inn til TV-kortet og en egen kabel inn til TV nr.2

 

Hvordan er det med opptak fra tv-kortene, følger det med nødvendig programvare for dette til alle kort? Evt. noen program som er enkle i bruk å foretrekke fremfor andre?

Programvare og drivere følger alltid med. Det går også an å bruke programvare fra andre produsenter. Det finnes en del tips til dette på www.tvcards.com

 

Og kan man stille inn opptak på alle tv-kort? (eller avhenger dette av programvaren?)
Ja, man kan ta opp fra alle TV-kort, men hvilke format man kan lagre i osv avhenger fra produsent til produsent. Jeg tror det er ganske store forskjeller på stabilitet og funksjonalitet fra produsent til produsent.

 

Og sånn forøvrig har jeg skjønt at jeg bør holde meg unna Pinnacle om jeg vil ha et problemfritt liv, samt at dekoding bør skje i tv-kortet for å minske cpu-belastning.

Tja, jeg har hørt at pinnacke har en del bugs i programvaren sin, men det tror jeg gjelder mange andre produsenter også. Du tenker sikkert på Encoding. Det er en fordel om det skjer i hardware ja, men ikke et must om du har en passe ny prosessor. Koding i MPEG eller MPEG2 i middels bra kvalitet går som regel helt greit (i programvre) på CPU'er ned til 1GHz og under. Koding av MPEG4 (DivX, XviD) er noe mer krevente men går som regel helt fint på alt fra 2GHz/2000+ og oppover. Så lenge du ikke skal gjøre noe annet krevende akkurat samtidig så går det fint å bruke PC'n samtidig som du gjør opptak.

Lenke til kommentar
Rent teknisk i leiligheten, så kjører jeg en splitter på tv-uttaket, slik at et signal går til tv og et til pc - eller må jeg gjøre noe mer?

 

Riktig

 

På skjemkortet mitt har jeg tv ut - vil det si at jeg kan koble en tv til denne, og se på en tv nr. 2 via pc'en, uavhengig av hva jeg ser på på tv-kortet på pc'en?

 

Skjønner ikke helt hva du tenker på her... Tv- kortet er en tuner på samme måte som du har i en vanlig tv. Kobler du PCen til TVen så kan du bruke TVen som skjerm 2 og på den måten se tv programmer på TVen via PCen.

 

Hvordan er det med opptak fra tv-kortene, følger det med nødvendig programvare for dette til alle kort? Evt. noen program som er enkle i bruk å foretrekke fremfor andre?

 

Det følger alltid med programmvare som gjør at du kan gjøre opptak. Ikke alltid det beste som følger med, men det finnes masse bra software som enten er gratis eller koster noen få hundrelapper. Hva som er bra henger sammen med hva slags kort du kjøper og hva slags funksjonalitet du ønsker deg.

 

Og kan man stille inn opptak på alle tv-kort? (eller avhenger dette av programvaren?)

 

Det avhenger av programmvaren.

 

Og sånn forøvrig har jeg skjønt at jeg bør holde meg unna Pinnacle om jeg vil ha et problemfritt liv, samt at dekoding bør skje i tv-kortet for å minske cpu-belastning.

 

Har ingen erfaring med Pinnacle selv, men har vel samme inntrykk som deg at det lønner å holde seg unna. Jeg har tv-kort fra terratec, leadtek og hauppauge. Den store forskjellen på kortene er at hauppauge er det eneste med Hardware encoding. Dvs at det er en chip på kortet som encoder tv-signalet til mpeg2 med en gang. Det en encodingen og ikke decodigen som belaster CPUen mest. Min erfaring er du får et mest mulig stabilt system med TVkort basert på hardware encodings chiper. Dessuten er det mer eller mindre en nødvendighet om du har planer om et PVR system.

 

Mitt tips er å kjøpe Hauppauge PVR 150

 

Et kort som gir deg hardvare encoding, stabilitet og ikke minst at hauppauge er sannsynligvis den tv-kort produsenten som har størst software støtte.

 

 

 

edit: slått med 3 min :-)

Endret av hezzi
Lenke til kommentar

Oi, det var ganske tregt... Jeg er litt usikker på om det går bra. Er det den utgaven med 100MHz FSB eller den med 66MHz?

 

Du bør i hvertfall sjekke ut hvilken encoding som kan gjøres i TV-kortet. Normalt kan du komprimere til både VCD og SVCD i hardware. (MPEG og MPEG2) men jeg er usikker på hvilke oppløsninger og innstillinger du må velge for at det skal gå mest mulig flytende i hardware

Lenke til kommentar

Hei. På min HTPC med xp2500 og et Hauppauge PVR250 med hardware encoding så ligger CPU last ved opptak på ca 5 %. Jeg bruker SageTV som programmvare og etter hva jeg har lest på forumet der er kanskje PII 300 i minste laget. Vet flere som kjører på PIII 500 med godt resultat. Men de nevner også at problemet ikke nødvendigvis er selve CPU kraften, men at hardiskkontrolleren som sitter på hovedkortet ikke er rask nok. Det kan tenktes at din PII holder hvis du kjøper en ny IDE/SATA kontroller som ikke koster mer enn noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

Har faktisk et IDE-kontrollerkort liggende, så det kan jeg jo teste etter hvert.

 

Har sett på disse to kortene hos Databutikken.com:

 

*Hauppauge WinTV PVR 150 MCE (Media Center Edition) PCI OEM

 

*Hauppauge WinTV PVR 150 RETAIL PCI

 

MCE er 200 spenn billigere enn den "vanlige" - er det noen som vet hva forskjellene på kortene er? Jeg regner med at MCE funker fint selv om man ikke har MCE-versjonen av XP? Står i hvertfall at det er kompatibelt tilbake til win2k, så jeg regner med det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...