Gå til innhold

Tråden for selvlagde animasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spm. til lubb

 

Er det mulig i det Stickman-prog. å kopiere en frame og lime det inn? Fikk det ikke til...  :blush:

Er det nødvendig det da? Men jeg tror faktisk at det ikke går, har ikke prøvd selv..

du trykker bare på next frame, så beveger du figuren deretter.

Bare for å si det, så kan du ikke lage de mest kompliserte animasjonene.

 

matrix.gif

 

La til et lite eksempel

Endret av lubb
Lenke til kommentar

Får se om jeg får lagt lyd på den, har aldri gjort det i flash før. Får prøve å lære meg i dag.. Jeg legger bare til en animsjon som jeg lagde for en stund siden i det stickfigure programet. Har ikke funnet ut hvordan jeg får høyere fps når jeg gjør det om til gif, derfor går den litt tregt.

nabo.gif

Lenke til kommentar
Har en liten flash på hjemmesiden min nå, ikke så veldig bra, men litt kul kanskje....

 

her :)

Kul den, hvor lang tid tar det å lage noe sånt da? Det er vel action scripting du har tatt i bruk, eller tar jeg helt feil nå? Jeg orker ikke å prøve på sånne ting som det der, er for lat :D

 

Foresten oppdatert beveren min med lyd, første gang jeg har drevet med lyd i flash, så det ble ikke noe mesterverk :wee:

http://img227.exs.cx/my.php?loc=img227&ima...ngscene16ge.swf

Lenke til kommentar
Har en liten flash på hjemmesiden min nå, ikke så veldig bra, men litt kul kanskje....

 

her :)

Kul den, hvor lang tid tar det å lage noe sånt da? Det er vel action scripting du har tatt i bruk, eller tar jeg helt feil nå? Jeg orker ikke å prøve på sånne ting som det der, er for lat :D

 

Foresten oppdatert beveren min med lyd, første gang jeg har drevet med lyd i flash, så det ble ikke noe mesterverk :wee:

http://img227.exs.cx/my.php?loc=img227&ima...ngscene16ge.swf

Tar ikke så fryktelig lang tid å lage. Det som tar lang tid er å finne action-scriptet.

Men kommer tilslutt :D

Lenke til kommentar

Ble litt inspirert av alt det som legges ut i denna tråden, så jeg tenkte jeg kanskje skulle plukke opp igjen gamle bildekunnskaper. Ble jo ikke så ille dette, så får vi se hvor prosjektet går videre; Tenkte å legge til ei stjernetåke i bakgrunnen samt ha romskipet flyende forbi i det kameraet kikker opp mot stjernetåka i starten. Tenkte også å bytte ut romskipet med ett som ikke er laga etter tutorialen i programmet jeg brukte... :)

 

Romskip lander på ukjent planet. (659kB .gif)

Lenke til kommentar
du kunne ikke gi meg action scriptet du brukte?

Det er fult mulig vetu. Jeg fant scriptet på nettet, og en guide der, så ikke tro det at jeg har funnet ut dette by myself :p

 

btw, husker ikke helt hvilken side det var :(

 

// parameters:

//  o = movieclip to hittest against

//  w = width of area to check

//  h = height of area to check

//  d = damping to apply (0.5 here)

 

Movieclip.prototype.col = function(o, w, h, d){

// init:

// default to 100 so don't have to reset on "uncollide"

o._alpha=100

 

var c=0;

var xs=0;

var ys=0;

var diff=0;

var hitFloorX=0;

var hitWallY=0;

 

// for all sentry clips (within perim)

for (i in this.perim) {

 

  // set p.x and p.y to the stage x and y location of this sentry

  this.perim.localToGlobal(p={x:this.perim._x,y:this.perim._y})

 

  // if offstage to BOTTOM

  if (p.y > h) {

  // note x point where sentry hit: hitFloorX

  hitFloorX = p.x

  // and put clip back onstage

  this._y -= p.y - h; 

  }

 

  // if off the stage to the RIGHT

  if (p.x > w) {

  // note point where sentry hit wall: hitWallY

  hitWallY = p.y;

  // dy<0 means clip is moving up so slow

  // its upward movement by half

  if (this.dy < 0) this.dy *= d; 

  // bounce back

  this._x -= (p.x - w)*3;

  }

  // same for if offstage to LEFT

  if (p.x < 0) {

  hitWallY = p.y;

  if (this.dy < 0) this.dy *= d;

  this._x -= p.x*3;

  }

 

  // if the mc passed as a param collided with p

  // (this sentry), set the param mc's alpha to 50

  if(o.hitTest(p.x, p.y, true)){

  o._alpha=50

  }

 

  ys += p.y;  // total y of all sentries

  xs += p.x;  // total x of all sentries

  c++;  // count of sentries

}

 

// after all sentries checked, see if any hit walls and act:

// if went off the bottom:

if(hitFloorX){

  // diff = amount of off-centeredness over floor intersection point

  diff = (xs/c) - hitFloorX

  // (these numbers from experimentation)

  this.r=(this.r + diff*(this.dy/350))/1.2

  this.dy *= -1.4 * d;

  this.dx *= d;

  // if clip is rotating, move it in direction of rotation too

  // (move an amount relative to amount of rotation)

  this.dx += this.r*2;

}

// if hit either side:

if (hitWallY) {

  diff = (ys/c) - hitWallY;

  this.dx *= -1 * d;

}

}

 

// don't have .col show up in loops like the for i in this.perim loop

ASSetPropFlags(MovieClip.prototype, "col", 1);

 

// executable code starts here:

 

_global.gcGravity = 15;

_global.gcDamping = 0.5;

_global.gcStageHeight = 230;

_global.gcStageWidth = 400;

 

// name of two clips on stage

aClips = ["mcBlue", "mcGreen"];

 

// initialize them

eval(aClips[0]).otherClip = eval(aClips[1]);

eval(aClips[1]).otherClip = eval(aClips[0]);

 

for (i in aClips) {

thisClip = this[aClips];

thisClip._x = random(gcStageWidth);

thisClip._y = random(gcStageHeight);

 

thisClip.onPress = function() {

  //trace("in onPress for " + this._name);

  this.r = 0;

  this.startDrag();

  this.oX = _root._xmouse;

  this.pr = true;

};

 

thisClip.onRelease = thisClip.onReleaseOutside = function() {

    this.stopDrag();

    this.pr = false;

};

 

thisClip.onEnterFrame = function() {

  this.col(this.otherClip, gcStageWidth, gcStageHeight, gcDamping);

  // ox is x location of clip in previous frame (=oldx)

  this.ox = this.x;

  this.oy = this.y;

  this.x = this._x;

  this.y = this._y;

  // if user is pressing this clip, set delta x based on where clip was in

  // previous frame (so can tell how fast user is dragging it)

  if (this.pr) {

  this.dx = (this.x-this.ox)*7;

  this.dy = (this.y-this.oy)*7;

  // otherwise, user has let go, so add to dy for gravity, use dx and dy calculated

  // while user was dragging, and then add a smaller delta to x and y each frame

  } else {

  this.dy += gcGravity;

  this.x += this.dx/10;

  this.y += this.dy/10;

  this._x = this.x;

      this._y = this.y;

  }

  this._rotation += this.r;

  // slow rotation each frame

  this.r *= .95;

};

}

 

 

Kan jo uploade fila for den saks skyld:

bounceCollide.fla

Endret av biiig.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...