Gå til innhold

Norsk Utgave, Norsk Garanti. HVA?


Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg litt rundt etter DSLR-kameraer og har til stadighet kommet borti dette begrepet. Norsk Utgave, Norsk Garanti.

Hva er det egentlig dette innebærer? For meg virker dette som et desperat forsøk for de med norske modeller å få solgt deres kameraer dyrere enn de som har EU(tysk)-modell.

 

Denne skremselspropagandaen om at men ikke har "like bra garanti" på en utenlandsk modell kjøpt i Norge liker jeg meget dårlig. Dere som noen gang har hatt et kamera, eller annen type elektronokk for den saks skyld, som har gått i stykker vet meget godt at garantien ofte er null eller meget lite verdt. Det står i kjøpsloven at en garanti må ha bedre betingelser enn de kjøpslovens reklamasjonsrett gir deg. Dette kan tas med en stor klype salt. Det er så-og-si alltid en rekke punkter med små skrift som tar fra deg retten til de noenganger usannsynlige gode garanti-vilkårene.

 

Når uhellet først er ute, er det så og si nesten alltid snakk om reklamasjon. Garantien dekker produktfeil som følge av produksjonsfeil, noe som er uhyre sjelden( 1-2%kanskje). Som oftest er det kjente svakheter ved gjeldende kamera-modell som er grunnlag for klage/garantisak/reklamasjon. Da må man benytte seg av reklamasjonsretten som ofte strekker seg så langt som 5 år (noen produkter, som klær, 2 år).

 

Hva er da poenget med denne "Norsk Utgave, Norsk Garanti"-en? Er det meningen at man skal BETALE for garanti?

 

Dette er min foreløpige oppfattelse av "Norsk Utgave, Norsk Garanti"-saken, og vil med dette innlegget få flere innspill og dermed kanskje bli litt klokere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så finner du ofte kameraer solgt i fotoforretninger i Norge med norsk garanti rimeligere enn EU-modeller.

Ta deg en tur f.eks til Oslo og se på prisene på kameraer i en forretning like ved Egertorget. Og sammenlign så med EU-priser + porto og avgifter.

 

For det andre. Når f.eks. Canon'en din kjøpt med norsk garanti svikter er du

sikret god service og rask reparasjon når du har norsk garanti.

 

Når EU-modellen din svikter og må sende den i posten til utlandet, da er du gråhåra før du får den igjen.

Lenke til kommentar
For det første så finner du ofte kameraer solgt i fotoforretninger i Norge med norsk garanti rimeligere enn EU-modeller.

Ta deg en tur f.eks til Oslo og se på prisene på kameraer i en forretning like ved Egertorget. Og sammenlign så med EU-priser + porto og avgifter.

 

For det andre. Når f.eks. Canon'en din kjøpt med norsk garanti svikter er du

sikret god service og rask reparasjon når du har norsk garanti.

 

Når EU-modellen din svikter og må sende den i posten til utlandet, da er du gråhåra før du får den igjen.

Kan hende jeg har uttrykt meg litt feil i innlegget. Det er snakk om norske utgaver og europeiske utgaver solg i Norge av norske butikker. Komplett selger Canon kamera i tysk utgave til en billiere pris en den norske utgaven.

AVMedia selger "Norsk Utgave, Norsk Garanti" og reklamerer med dette som et fortrinn, noe som kan oppfatter som at garantien på disse er bedre en de som er europeiske. Den reelle forskjellen på disse to er det at du er sikret en norsk brukerveiledning med den norske, og kanskje en dans eller svensk med den europeiske.

Lenke til kommentar

Hvis Komplett har kjøpt et parti kameraer fra f.eks Polen, så er det neppe noen norske importører som tar garantiansvar. Jeg tror heller ikke Komplett betaler reparasjoner av egen pung.

Du sender kameraet til Komplett. De sender videre til Polen. Og samme vei tilbake. Til Komplett og så til deg.

Du blir sikkert temlig irritert på den tiden det tar og lånekmera tror jeg du kan se langt etter.

Men blir ventetiden lang, som den helt sikker blir", da kan du jo bare ta en telefon til verkstedet i Polen og purre på dem.

Lenke til kommentar

Når uhellet først er ute, er det så og si nesten alltid snakk om reklamasjon. Garantien dekker produktfeil som følge av produksjonsfeil, noe som er uhyre sjelden( 1-2%kanskje). 

 

Feil p.g.a. produksjonsfeil er det som dekkes av reklamasjonsretten. Feil som ikke skyldes produksjonsfeil kan ikke reklameres på etter norsk kjøpslov. For slike tilfeller må du ha en annen garanti.

 

Som oftest er det kjente svakheter ved gjeldende kamera-modell som er grunnlag for klage/garantisak/reklamasjon. Da må man benytte seg av reklamasjonsretten som ofte strekker seg så langt som 5 år (noen produkter, som klær, 2 år).

En produksjonsfeil er da ikke noe mindre en produksjonsfeil selv om den er kjent.

 

Hva er da poenget med denne "Norsk Utgave, Norsk Garanti"-en? Er det meningen at man skal BETALE for garanti?

 

Man må altid betale for garanti, til og med norsk kjøpslov's reklamasjonsrett må du betale for. Dette er naturligvis ikke noe som dukker opp på en egen linje på regningen eller som kan velges bort, men betale for det må du. En garanti er ikke noe annet enn en forsikring. Noen kan man velge om man vi kjøpe, andre (som den norske reklamasjonsretten) må man kjøpe uansett.

 

Når det gjelder 'norsk utgave' ting så betyr det normalt at det finnes en norsk importør som tar ansvar for produktet om butikken ikke skulle opprettholde sitt ansvar ved feil. Gråimporterte varer kan ofte være vanskelige å få reparert under garanti siden importøren som gjerne kontrollerer verkstedene med riktig kompetanse ikke vil ta ansvar for slike varer. Dermed må butikken enten bruke andre verksted eller sende varen utenlands. Ideellt sett burde ikke dette være noe som du som sluttkunde burde bekymre deg om så lenge butikken ikke går over ende, men i realiteten kan nok dette påvirke hvilke reelle klagemuligheter du har under garanti på produktet.

Lenke til kommentar

Dersom man kjøper direkteimportert utstyr i en norsk butikk må man være sikker på at butikken ikke går konk i garanti/reklamasjonstiden, det er ikke lett å spore leverandøren i utlandet etterpå...

 

Alle sier at det tar "lang" tid å reparere ting i utlandet, er det noen som har noen eksempler? Har ennå ikke sett noen tall fremlagt.

Lenke til kommentar
Dersom man kjøper direkteimportert utstyr i en norsk butikk må man være sikker på at butikken ikke går konk i garanti/reklamasjonstiden, det er ikke lett å spore leverandøren i utlandet etterpå...

 

Alle sier at det tar "lang" tid å reparere ting i utlandet, er det noen som har noen eksempler? Har ennå ikke sett noen tall fremlagt.

Dette innlegget sto her på forumet 18.01.2005:

 

 

genesis Post:#30 Skrevet: 18/01/2005 : 23:35

 

 

Bruker

 

Gruppe: Medlemmer

Innlegg: 1822

 

 

Det er 70 dager (!) siden jeg mottok ett ikke-fungerende 20D fra itbutikken for første gang.

 

Prosessene har siden gått utrolig seint.

Behandlingen av meg som kunde, og behandlingen av problemet har vært latterlig dårlig.

 

Det som skremmer meg er at jeg er såpass sikker på å motta samme kamera, med samme feilen en tredje gang. Jeg har rett å slett ikke tro på at folk i det systemet har klart å fikse noesomhelst, og jeg tror heller ikke de vil stille opp med ett nytt kamera. Ved samme feil skal jeg ihvertfall kreve pengene tilbake og bestille det fra en skikkelig plass.

 

Forresten så har prisfallet på de 70 dagene gjort at itbutikken ikke lenger er den plassen det prismessig svarer seg å ha kjøpt kamera.

 

 

 

POENGET_

Skulle jeg noengang komme i lignende situasjon, så skulle jeg så absolutt krevd en midlertidig erstatning. Ikke for å faktisk bruke den, men for at slike #U/¤()U()U%¤#()DSF skal lide økonomisk. I min retur-prosess har jeg måttet ventet mange uker ekstra, og brukt masse mer tid/krefter bare pga. idioti fra itbutikkens og Canons side.

 

Om vi alle krevde midlertidige erstatninger, ville selgerne kjenne det litt, og måtte få øyene opp for raske behandlinger!

 

Dette innlegget har blitt redigert av genesis, 18/01/2005 : 23:37

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Og dette sto 19.01.2005

 

ru-barma Post:#34 Skrevet: 19/01/2005 : 15:20

 

 

Bruker

 

Gruppe: Medlemmer

Innlegg: 89

 

 

At ITbutikken(.dk) bruker lang tid er IKKE uvanlig, i hvertfall ikke i mitt tilfelle! Jeg var en gang kunde hos dem, og hadde kjøpt et Sapphire Radeon 9700 kort til rundt 2500,- Etter en mnd fungerte ikke skjermkortet mer og jeg sendte det tilbake. Det tok hele 48 dager før jeg hadde kortet tilbake i maskinen min! Etter mange telefoner, e-poster og henvendelser i fra foreldre så svarte de til slutt.

 

8 dager etter at jeg fikk dette nye kortet så var det samme feil. Jeg sendte selvsagt kortet tilbake, og denne gangen tok det 62 dager før de overhodet hadde sendt kortet til meg i posten. Hele saken endte med at (faktisk) Posten hadde rotet vekk pakken og jeg fikk igjen ~2700kr. Har aldri snakket med ITbutikken siden da, og jeg er bare glad om de sletter meg fra kundedatabasen!

 

Som sagt, jeg råder dere til ALDRI å kjøpe noe fra ITbutikken når det gjelder service. Om du skulle være så uheldig å måtte ringe, så treffer du KANSKJE en norsk person (på det norske nummeret) på¨kveldstid, men til gjengjeld er han meget hyggelig kar fra Nord-Norge som får fart på sakene der nede i Danmark.

 

 

Mvh

Rune

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det absolutt tryggeste er å handle med norsk garanti og kjøpslov over disk i Norge.

 

Du har krav på omlevering dersom du får et ikkefungerende peodukt.

Lenke til kommentar

Jeg kontaktet Canon om dette emet for noen måneder siden og fikk dette svaret fra dem: (spørsmålet gjaldt vel og merke garanti på kjøp i utenlandske nettbutikker, men svaret er alikevel kanskje av interesse):

 

"Generelt kan du ta utgangspunkt i at alle Canon produkter har 1 år garanti fra produsent Kjøpsloven gir derimot sluttbrukere inntil 5 års reklamasjonsrett på visse deler av produktet. Det vil si deler som er ment og vare vesentlig lenger enn 1 år. Som til eksempel elektroniske deler, er det derimot snakk om mekaniske deler stiller saken seg annerledes. Da dette kan anses for å være deler i bevegelse som man må forvente slitasje på avhengig av hvilke deler det er snakk om

 

Andre ting som kan være kjekt å vite:

 

Produkter kjøpt i utlandet eller på Internett omfattes ikke av den utvidede reklamasjonsretten i kjøpsloven. (Internettkjøp utenfor Norge) Produkter kjøpt i Europa har derfor kun 1 år fabrikkgaranti fra Canon Europa Produkter kjøpt utenfor Europa har ingen garanti i Europa med mindre det følger med et World Wide Warranty card fra Canon. Vær oppmerksom på at kortet kun gjelder for det aktuelle produktet, og skal derfor sjekkes opp mot serienummer på produktet. Men for at dette skal være gyldig må det være utfylt med alle data og stemplet av autorisert Canon forhandler i det aktuelle land."

 

 

MVH Thomas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Petersveistrup: Tydelig at du ikke helt vet forskjellen på norsk og EU utgave av kameraene, for det er mange grunner til at norsk utgave er dyrere. For fordelene med å kjøpe norsk utgave fremfor EU utgave er mange. De fleste grunnene er nevnt allerede, men jeg tar en oppsummering.

 

*Du får nordisk bruksanvisning (norsk, svensk eller dansk). EU modeller kan i verste fall ha bruksanvisning på kun f.eks. tysk eller spansk (ille om man ikke forstår det).

 

*Du er sikret utstyr som passer til norske stikkontakter og annet utstyr.

 

*Om produktet går i stykker, kan det leveres til en hvilken som helst forhandler av det merket som sender det direkte til norsk importør. Kjøper du EU modell, MÅ produktet leveres i den butikken du kjøpte det fra. Går butikken konkurs, må du selv slite med å finne ut hvilken importør butikken har brukt (nær sagt umulig når den er lagt ned) og må selv betale utgiftene det vil være med å sende kameraet til utlandet. Du har uansett mistet fem års reklamasjonsrett ettersom butikken som har krav på å gi deg det, er nedlagt.

 

*Du er sikret raskest mulig reparasjon og lettere tilgang til låneutstyr. Hvis butikken ikke har låneutstyr på hånden, kan de få det raskt fra norsk importør. Det er også lettere å krangle direkte med verksted/importør om de hevder det er f.eks støtskade, vannskade eller lignende og du vet det ikke er det.

 

*Du er også sikret velvilje fra norsk importør om du har andre ting du lurer på. Har du EU modell, har de ingen plikt til å hjelpe deg med noe som helst.

 

Grunnen til at norsk modell er dyrere, er ikke bare fordi man får norsk garanti og reklamasjonsrett. Det er fordi avgifter og mange ting generelt er dyrere i Norge enn i utlandet. EU modeller importeres til en billigere pris enn om de kjøpes fra norsk importør, så i realiteten er det ikke norsk modell som er dyrere fordi det er norsk modell... det er EU modell som er billigere fordi det ikke er norsk modell.

Lenke til kommentar
Andre ting som kan være kjekt å vite:

 

Produkter kjøpt i utlandet eller på Internett omfattes ikke av den utvidede reklamasjonsretten i kjøpsloven. (Internettkjøp utenfor Norge) Produkter kjøpt i Europa har derfor kun 1 år fabrikkgaranti fra Canon Europa Produkter kjøpt utenfor Europa har ingen garanti i Europa med mindre det følger med et World Wide Warranty card fra Canon.

Stemmer ikke HELT.

 

kjøper man et kamera i en europeisk nettbutikk og disse leverer det direkte til deg i Norge, har du norsk forbrukerkjøpslov å støtte deg til. Du vil altså ha 5 års reklamasjonsfrist på dette.

 

kjøper man dog et kamera i en vanlig butikk i europa siter du verre i det. Da må du først reklamere til butikken direkte. hjelper ikke dette tar man kontakt med det norske Clearing House som tar reklamasjonen videre for deg.

 

Da gjelder det lands kjøpslov + garantien til f.eks Canon.

 

 

kjøper man kamera i en norsk butikk har man 5 års reklamasjonsrett uansett og reklamasjon fremmer du enten til butikken du kjøpte produktet, importøren denne butikken benytter, eller produsent. Det er helt opp til deg. Går butikken konkurs og de har importert produktet selv, kan du altså reklamere ovenfor produsent som vil være bundet av norsk lov.

Lenke til kommentar
kjøper man et kamera i en europeisk nettbutikk og disse leverer det direkte til deg i Norge, har du norsk forbrukerkjøpslov å støtte deg til. Du vil altså ha 5 års reklamasjonsfrist på dette.

Her er jeg uenig... hvis butikken er i Frankrike (f.eks) uten norske kontorer, vil butikken kun være bundet av fransk kjøpslov. Det er importøren av kameraet som skal tilby garanti/reklamasjon, og den franske importøren kan ikke holdes ansvarlig for at en fransk butikk selger kameraet videre til for eksempel Norge. Men du har også butikker som f.eks Nomatica som har sider på norsk, og kanskje også kontorer i Norge. Denne butikken vil da være bundet av norsk kjøpslov, fordi Norge er ett av de landene de direkte posisjonerer seg mot.

Lenke til kommentar
kjøper man et kamera i en europeisk nettbutikk og disse leverer det direkte til deg i Norge, har du norsk forbrukerkjøpslov å støtte deg til. Du vil altså ha 5 års reklamasjonsfrist på dette.

Her er jeg uenig... hvis butikken er i Frankrike (f.eks) uten norske kontorer, vil butikken kun være bundet av fransk kjøpslov. Det er importøren av kameraet som skal tilby garanti/reklamasjon, og den franske importøren kan ikke holdes ansvarlig for at en fransk butikk selger kameraet videre til for eksempel Norge. Men du har også butikker som f.eks Nomatica som har sider på norsk, og kanskje også kontorer i Norge. Denne butikken vil da være bundet av norsk kjøpslov, fordi Norge er ett av de landene de direkte posisjonerer seg mot.

Gjengir bare informasjon publisert av forbrukerrådet.

 

Så lenge nettbutikken har mulighet for å levere i norge, har det ingenting å si i hvilket land den er registrert eller hvor lageret befinner seg.

 

kjøpet blir inngått i Norge, da det er her kunden mottar varen.

Lenke til kommentar
Så lenge nettbutikken har mulighet for å levere i norge, har det ingenting å si i hvilket land den er registrert eller hvor lageret befinner seg.

kjøpet blir inngått i Norge, da det er her kunden mottar varen.

Mulig det er slik, men hvor ofte blir det praktisert tror du? Og hvor mange utenlandske butikker er interessert i å la seg styre av det norske forbrukerrådet? De får ikke gjort noe med butikker som bryter reglene uansett.

 

Uansett er forbrukerrådet en gjeng med uvitende tullinger. Hvis man spør ett spørsmål, får man forskjellige svar etter hvem man snakker med. Og det er så mange tvetydigheter og uklarheter i lovtekstene at det er umulig å hele tiden vite hva som er rett. Hva regnes f.eks som "urimelig kostnad" for butikken? Varierer det fra butikk til butikk? Og hvor mye må du opp i pris for at en vare er ment å vare vesentlig lenger enn to år?

Lenke til kommentar
Så lenge nettbutikken har mulighet for å levere i norge, har det ingenting å si i hvilket land den er registrert eller hvor lageret befinner seg.

kjøpet blir inngått i Norge, da det er her kunden mottar varen.

Mulig det er slik, men hvor ofte blir det praktisert tror du? Og hvor mange utenlandske butikker er interessert i å la seg styre av det norske forbrukerrådet? De får ikke gjort noe med butikker som bryter reglene uansett.

 

Uansett er forbrukerrådet en gjeng med uvitende tullinger. Hvis man spør ett spørsmål, får man forskjellige svar etter hvem man snakker med. Og det er så mange tvetydigheter og uklarheter i lovtekstene at det er umulig å hele tiden vite hva som er rett. Hva regnes f.eks som "urimelig kostnad" for butikken? Varierer det fra butikk til butikk? Og hvor mye må du opp i pris for at en vare er ment å vare vesentlig lenger enn to år?

Sant som du sier. Kan ikke stole på forbrukerrådet dessverre.

 

Er visst EU-regler som også gjelder for Norge gjennom vår elskede EØS-avtale. Gjennomføringen av klagen blir sannsynligvis foretatt av det gjeldende lands Clearing House, som nevnt tidligere, så forbrukerrådet vil ikke ha noe med saken å gjøre.

 

Ellers, forskjellen på EU-garanti og norsk garanti blir nok ikke mer enn en forventet lengre behandlingstid av servicesaker og at man ikke får med norsk manual. tipper du finner den på nettet uansett, så det er jo ikke så farlig.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hos BH photovideo i New York selger de en USA og en IMPORTED variant. USA varianten selges litt dyrere enn IMPORTED(grey market).

USA varianten kan repareres fritt innenfor garantien hvor som helst i verden, mens IMPORTED varianten må sendes til butikken i New York for garantireparasjon.

Denne nettbutikken kan anbefales på det varmeste for rask og god service, og ikke minst BILLIG, selv etter du har lagt til moms og frakt. :D

 

Der kjøpte jeg også en 7 års extended warranty for min Canon 17-40 L linse.

Hvis noe går galt med linsa innenfor disse 7 årene, trenger jeg ikke å sende linsa til USA.

Jeg må bare sende en e-mail til MACK(som de heter), med informasjon om hva som er galt og hvor mye det vil koste hos en lokal forhandler å reparere dette, så får jeg en tillatelse fra dem til å reparere feilen og de får regningen på dette etterpå. :)

Endret av progmetal
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Når uhellet først er ute, er det så og si nesten alltid snakk om reklamasjon. Garantien dekker produktfeil som følge av produksjonsfeil, noe som er uhyre sjelden( 1-2%kanskje). 

 

Feil p.g.a. produksjonsfeil er det som dekkes av reklamasjonsretten. Feil som ikke skyldes produksjonsfeil kan ikke reklameres på etter norsk kjøpslov. For slike tilfeller må du ha en annen garanti.

 

Dette er feil, er du ikke kjent med kjøpsloven kontankt forbrukerrådet. Reklamasjonsretten gir deg selvfølgelig reklamasjonsrett på feil som ikke er direkte produksjonsfeil. Et produkt som er ment å vare i 5 år skal vare i 5 år. går det i stykker pga. slitasje etter 2 år med vanlig bruk kan du reklamere på dette. Det vet du vel?

 

 

Når det gjelder kjøpsloven betaler du like mye for denne som veitrafikkloven og alle andre lover, dette blir for absurd å argumentere med....

Lenke til kommentar
Petersveistrup: Tydelig at du ikke helt vet forskjellen på norsk og EU utgave av kameraene, for det er mange grunner til at norsk utgave er dyrere. For fordelene med å kjøpe norsk utgave fremfor EU utgave er mange. De fleste grunnene er nevnt allerede, men jeg tar en oppsummering.

 

*Du får nordisk bruksanvisning (norsk, svensk eller dansk). EU modeller kan i verste fall ha bruksanvisning på kun f.eks. tysk eller spansk (ille om man ikke forstår det).

 

Du kan da last ned denne fra produentens hjemmeside. Smak og behag.

*Du er sikret utstyr som passer til norske stikkontakter og annet utstyr.

Hvilke europeiske land bordtsett fra storbritannia har andre støpsler? Spenningen er den samme i hele europa (10 V høyere i GB, uten betydning.)

 

*Om produktet går i stykker, kan det leveres til en hvilken som helst forhandler av det merket som sender det direkte til norsk importør. Kjøper du EU modell, MÅ produktet leveres i den butikken du kjøpte det fra. Går butikken konkurs, må du selv slite med å finne ut hvilken importør butikken har brukt (nær sagt umulig når den er lagt ned) og må selv betale utgiftene det vil være med å sende kameraet til utlandet. Du har uansett mistet fem års reklamasjonsrett ettersom butikken som har krav på å gi deg det, er nedlagt.

Det kan du ikke.. Prøver du å levere et kamera som ikke har en servicesenter-avtale med importøren/produsenten blir du belastet gebyr for at de skal ta seg av dette. Det har jeg selv erfart så det nytter ikke å diskutere på dette, prøv selv.

 

*Du er sikret raskest mulig reparasjon og lettere tilgang til låneutstyr. Hvis butikken ikke har låneutstyr på hånden, kan de få det raskt fra norsk importør. Det er også lettere å krangle direkte med verksted/importør om de hevder det er f.eks  støtskade, vannskade eller lignende og du vet det ikke er det.

 

Låneutstyr har du like lite/mye tilgang på når det er snakk om norsk selger. Det er jo samme selgeren det er snakk om, og han har jo det samme lovverket å forholde seg til for alle varene han selger. Om en vare er merket "EU" er den selvfølgelig ikke undratt noen lov.

Du kan krangle med verkstedet om du vil, men jeg krangler alltid med butikken, det er de du har et kundefrohold med og de du kun har rett til å klage til, de skal da videreformidle dette.

 

*Du er også sikret velvilje fra norsk importør om du har andre ting du lurer på. Har du EU modell, har de ingen plikt til å hjelpe deg med noe som helst.

Hvor har du dette fra? Jeg har Nikon kamera kjøpt i Belgia, har ofte fått hjelp fra nikon i norge når jeg trenger deler ol.?

Endret av petersveistrup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...