Gå til innhold

Norsk Utgave, Norsk Garanti. HVA?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvor lang tid det går før vi får en prinsippdom vedrørende direkteimporterte kameraer i en norsk rettssal. Med det store "gråimport"-markedet vi har nå kan det ikke ta så lang tid før det skjærer seg for noen. Hadde ikke gambling vært ulovlig i Norge kunne vi hatt et veddemål her på forumet :hmm: Vi kunne jo alle ta en tur innom Afseth på Carl Johan og brukt ham som bookmaker :laugh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såkalte "EU"-modeller er ikke noe annerledes enn "norske" modeller - med unntak av bruksanvisningen! (Kanskje dog med unntak av innlagt språk på selve kameraet - men normalt kommer det med norsk installert) Jeg har kjøpt Eos 350D og fikk med bruksanvisning på engelsk. Helt ok for min del. Apparatkabelen til laderen som fulgte med mitt "EU"-kamera var av "norsk" type - og selv om den ikke hadde vært det, så spiller det ingen rolle - apparatkabelen er standard og finnes i enhver elektrobutikk for en femtilapp - ellers har du garantert allerede 5 stykker av denne hjemme allerede.

 

Ser det er noen som snakker om at man ikke får "norsk" garanti og "norsk" reklamasjonsrett hvis man kjøper "EU"-modell. Dette er selvsagt bare vås fra ende til annen. Forbrukerkjøpsloven gjelder selv om man kjøper en "EU"-modell i en norsk butikk/nettbutikk, og man har like mange rettigheter som om man skulle ha kjøpt en "norsk" modell. Og det er vel ikke så mange som kjøper dyrt fotoutstyr fra en helt ukjent sjappe. Selv kjøpte jeg mitt kamera på Japan Photo - de har vært i markedet lenge, og kommer neppe til å forsvinne med det første. Og om de skulle forsvinne om et års tid eller 2 - so what? "Tapet" mitt ville være max. et par tusenlapper mtp. verditap, slitasje osv. Og om et par års tid har jeg nok anskaffet et nytt og bedre dSLR ;)

 

Ang levering i hvilken som helst butikk: Prøv å levere noe til rep. i en butikk hvis du ikke har kjøpt det der. Tipper folk blir overrasket over å høre at butikken enten tar seg godt betalt for å formidle reparasjonen, eller at de rett og slett nekter, slik at man må levere apparatet der man kjøpte det.

 

Skjønner ikke hvorfor folk henger seg så veldig opp i dette med "EU"-modeller - når det samtidig er helt OK for folk flest å kjøpe og importere den nye, brukte bilen sin fra en eller annen ukjent bilbutikk i Tyskland.. Det er uansett ikke mange tusenlappene man evt. "taper" dersom, mot formodning, absolutt alt skulle gå til helvete med kameraet ditt ;)

 

Kjøp "EU"-modell med god samvittighet om du skjønner en engelsk bruksanvisning!

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
Du kan da last ned denne (bruksanvisning) fra produentens hjemmeside. Smak og behag.

Det er sjelden du finner nordisk utgave på nettet. Ofte finner man engelsk, men jeg og mange med meg liker å sitte og bla i papirutgaven mens man sitter med kameraet i sofaen eller noe sånt, fremfor å stirre på en skjerm. Skal du skrive den ut, så er det mange ark. og det tar større plass enn de små "bøkene" som gjerne følger med selve kameraet.

Hvilke europeiske land bordtsett fra storbritannia har andre støpsler? Spenningen er den samme i hele europa (10 V høyere i GB, uten betydning.)

Er det engelsk modell da, så må man i det minste passe på at man får med norsk støpsel. Det er butikken pliktig å legge med.

Det kan du ikke.. (levere kameraet til en hvilken som helst forhandler av det merket). Prøver du å levere et kamera som ikke har en servicesenter-avtale med importøren/produsenten blir du belastet gebyr for at de skal ta seg av dette. Det har jeg selv erfart så det nytter ikke å diskutere på dette, prøv selv.
Ja, de tar ofte et gebyr om du ikke har kjøpt det der, men ikke alle gjør det. Og det er uansett billigere enn om butikken du kjøpte det fra har gått nedenom og hjem, og du har mistet all reklamasjonsrett. Norske modeller kan også leveres direkte til norsk importør om du bor i nærområdet, og det medfører det ikke noen ekstra gebyrer.
*Du er sikret raskest mulig reparasjon og lettere tilgang til låneutstyr.

Låneutstyr har du like lite/mye tilgang på når det er snakk om norsk selger. Det er jo samme selgeren det er snakk om, og han har jo det samme lovverket å forholde seg til for alle varene han selger. Om en vare er merket "EU" er den selvfølgelig ikke undratt noen lov.

Du kan krangle med verkstedet om du vil, men jeg krangler alltid med butikken, det er de du har et kundefrohold med og de du kun har rett til å klage til, de skal da videreformidle dette.

Ja, du har RETT på lånekamera, men hva om de ikke har et på lager da? Skal du tvinge de til å lage et til deg? Har butikken avtale med norsk importør har de mye enklere tilgang på å stille et kamera til disposisjon. Skal de vente på et fra utlandet (som oftest Polen), så kan det ta mange ekstra dager slik at de ikke holder 7-dagers fristen.

*Du er også sikret velvilje fra norsk importør om du har andre ting du lurer på. Har du EU modell, har de ingen plikt til å hjelpe deg med noe som helst.

Hvor har du dette fra? Jeg har Nikon kamera kjøpt i Belgia, har ofte fått hjelp fra nikon i norge når jeg trenger deler ol.?

5352871[/snapback]

Nå har du vel strengt tatt ikke rukket å få hjelp fra de så mange ganger ettersom de ble stiftet for to måneder siden. Men tviler ikke på at du kan ha fått hjelp av de (evt. Interfoto som hadde agenturet på Nikon før), men de har ikke plikt til å gi deg f.eks. gratis support.

 

I tillegg sparer du sjelden mye penger på dette. Japan Photo ligger ofte på samme pris som butikker med norsk/nordisk modell, og noen ganger er de til og med dyrere. Noen ganger er de også billigere, men sjelden mer enn et par-tre hundrelapper.

 

Og skulle alt skjære seg (at butikken nekter å ta tak i saken) så kan du ta saken direkte med importør/verksted. Da kan det være at saken løser seg i løpet av et par dager, og du slipper å vente måneder og år på behandling i de rette rettsinstanser. Forbrukerrådet er bare regnet som et rådgivende organ, og butikker har ikke plikt til å rette seg etter det de bestemmer. Dette kan kun et lovgivende organ gjøre.

Lenke til kommentar
Selv kjøpte jeg mitt kamera på Japan Photo - de har vært i markedet lenge, og kommer neppe til å forsvinne med det første.
Flere større kjeder sliter sterkt i disse tider (langt mindre fremkalling av film fører til mange konkurser). Click-kjeden sa takk for seg for en stund tilbake, selv om de var store i Norge. Japan Photo måtte nylig få en nødoverføring med penger fra hovedkontoret (i Tyskland?), men spørs hvor lenge hovedkontoret gidder å holde liv i en kjede i et land de taper penger på (i Sverige er det ikke mange Japan Photo igjen nå, de er blitt blant de minste kundene til Canon Sverige). FotoKnudsen har det heller ikke lett om dagen... de taper så mye på enkelte av sine butikker (bl.a. Oslo Kameraservice) at de prøver å selge de, men ingen ønsker å kjøpe de.

 

Kjøp "EU"-modell med god samvittighet om du skjønner en engelsk bruksanvisning!

 

Flere andre småbutikker i Oslo holder på å gå konkurs. En stenger dørene til nyttår. Hovedårsaken til at de små butikkene går konkurs er manglende fremkalling, konkurransen med nettet, og de store glupske kjedene sin mulighet til å tjene mer penger på EU modeller (og utkonkurrere de små som kun har mulighet til å kjøpe norske modeller).

 

Når "alle" de vanlige butikkene er borte, bortsett fra El-kjøp, Expert og lignende der de sjelden vet spesielt mye om det du spør om, hvor skal du da kunne gå og ta og prøve kameraene du lurer på å kjøpe? Veldig mange, spesielt de som ikke har så god erfaring med dette fra før, ser disse butikkene som en ekstremt verdifull ressurs.

Lenke til kommentar

Trist utvikling, dette. Det samme skjedde med spesialbutikkene for stereo (de har ikke forsvunnet helt enda) og matvarebutikkene (de er nesten helt erstattet nå). Det hjelper heller ikke at mange av oss handler på nettet. Før i tiden pleide vi fotointeresserte å møtes i fotosjapper på lørdager, nå er det ikke slik lenger. Vet bare om en butikk som har et slik miljø fremdeles, og den selger ikke nye kamera, og jeg har aldri sett et digitalkamera der (utenom mitt. Jo, en gang var en kar innom med en Epson RD-1 og kjøpte et Leitz-objektiv). I steden møtes vi på nettet, uten muligheten å tafse litt på kamera til han vi prater med.

Slik er utviklingen. På den positive siden virker det som om det er flere som tar foto på alvor i dag enn før. Det skyldes kanskje slike fora som dette. Ser i alle fall at det ukentlig dukker opp nye som får stor glød etter å ha deltatt i en tråd eller to, men jeg synes likevel vi skal krysse fingrene for at den gammeldagse fotobutikken overlever (i alle fall noen i hver by).

Lenke til kommentar
Flere andre småbutikker i Oslo holder på å gå konkurs. En stenger dørene til nyttår. Hovedårsaken til at de små butikkene går konkurs er manglende fremkalling, konkurransen med nettet, og de store glupske kjedene sin mulighet til å tjene mer penger på EU modeller (og utkonkurrere de små som kun har mulighet til å kjøpe norske modeller).

Når "alle" de vanlige butikkene er borte, bortsett fra El-kjøp, Expert og lignende der de sjelden vet spesielt mye om det du spør om, hvor skal du da kunne gå og ta og prøve kameraene du lurer på å kjøpe? Veldig mange, spesielt de som ikke har så god erfaring med dette fra før, ser disse butikkene som en ekstremt verdifull ressurs.

5354197[/snapback]

 

Da er det kanskje ikke liv laga likevel. Jaget etter overskudd er så stort at mange bedrifter legges ned fordi overskuddet ikke er stort nok. Er det dette som skjer her også? EU-modeller kan butikkene også importere selv - og det gjør de vel også?

 

Kostnadsnivåene er jo astronomiske når man må betale dyr leie for butikklokaler midt på Karl Johan. Er det slik i distriktene? Fremkalling kan butikkene fortsatt leve på - det er mange som ikke kan/vil/gidder printe sine egne bilder, selv om muligheten er der.

 

Tror spesialbutikkene overlever helt fint :) Folk begynner å innse at Elkjøp/Expert er stedet der man kjøper hvis man selv er så opplyst at man vet hva man skal ha.

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
Da er det kanskje ikke liv laga likevel.

Det er ikke meningen å være frekk, men jeg tror ikke du har nok innsikt i denne bransjen til å uttale deg om den... det virker ihvertfall ikke sånn. La meg svare på det du skriver:
Jaget etter overskudd er så stort at mange bedrifter legges ned fordi overskuddet ikke er stort nok. Er det dette som skjer her også?
Enkelte kamera må faktisk selges uten fortjeneste på grunn av stor konkurranse. Her er spesielt Ixus modellene fra Canon utsatt. Skal disse selges med normal kalkyle (her snakker vi kalkyler på ca.1,3-1,4 hvor nesten alt spises opp av momsen (1,25)) vil man ikke få solgt noen fordi alle vil selge disse billigst mulig for å trekke kunder. Og da havner man i en sirkel som er bra for kunden, men som butikken ikke tjener penger på. Det ender med at man selger kameraet med null fortjeneste, og håper at kunden kjøper et minnekort og en veske med kameraet. Normalt har en butikk en fortjeneste på 4-500 kroner på andre kamera til 3-4000 kroner, og dette skal dekke ansatte, lokaler, strøm, administrasjon og alle andre utgifter en bedrift har.
EU-modeller kan butikkene også importere selv - og det gjør de vel også?
Skal det lønne seg å importere kamera selv, må man ha en rimelig stor kundekrets, og små lokale butikker har ikke det. Da er man bundet til norske modeller, enten man vil eller ikke.
Kostnadsnivåene er jo astronomiske når man må betale dyr leie for butikklokaler midt på Karl Johan. Er det slik i distriktene?
Du sier det slik det er... kostnadsnivåene er astronomiske, men før gikk det ann å ha butikk på Karl Johan fordi konkurransen var mindre, flere fremkalte bildene sine og det fantes ikke EU modeller, internett og å handle utenlands var det vel ingen som en gang tenkte på.
Fremkalling kan butikkene fortsatt leve på - det er mange som ikke kan/vil/gidder printe sine egne bilder, selv om muligheten er der.
Unnskyld meg, men har du noe som helst grunnlag for det du sier her? Ja, det er mange som ikke gidder å printe sine egne bilder, men er du i det hele tatt klar over hvor mange bilder en butikk printer nå i forhold til før? Før kunne man ha 4-5000 print på en vanlig dag... nå ligger det på gjennomsnittelig 2-400. Altså under 10%. Prøv også å få inn i hodet på en digitalkamerabruker at det å ha bildene i album er noe spesielt. Noen har skjønt det, men de fleste sitter og glor på PC-skjermen eller TV-skjermen til tross for at det ikke yter bildene rettferdighet.
Tror spesialbutikkene overlever helt fint :)

Ja, hvis du vil tro det, så vær så god. Men her er en liten liste som kanskje er litt interessant. Tar her utgangspunkt i Oslo og de butikkene jeg kjenner til.

 

Click-kjeden: Nedlagt for 3(?) år siden

Phos Foto: Konkurs

Lømorks: Gått konkurs og startet opp igjen noen ganger, sliter med inkassokrav pr. dags dato.

Hofman Fotokopi: Legges ned til nyttår

Oslo Kamerservice: FotoKnudsen prøver å selge butikken fordi den er et tapssluk, men ingen ønsker å kjøpe den. Forsvinner vel bare etterhvert.

Foto-Huset: Klarer seg vel ganske bra pga. ørsmå lokaler og små kostnader, men evt. overskudd er minimalt.

Foto&Video: Har ikke hatt overskudd enda, men mest pga. aggressiv markedsføring og et mål om å danke ut konkurrenter på lavest pris. Etterhvert må også de sette opp prisen på produktene for å tjene penger. Store investeringer øker behovet for dette.

Preus Foto: Kjenner ikke til kostnadene denne butikken har.

Japan Photo: Måtte nylig få overført en større sum penger fra hovedkontoret for å kunne fortsette drift i Norge. Ikke mye liv-laga i Japan Photo i Sverige.

Folk begynner å innse at Elkjøp/Expert er stedet der man kjøper hvis man selv er så opplyst at man vet hva man skal ha.

5354927[/snapback]

Ikke alle er så opplyst at de kan kjøpe kamera på El-kjøp og Expert. Og hvorfor begynner folk å "innse at det er stedet der man kjøper"? De er ikke spesielt billig, untatt på luretilbud som de har en eller to av på lager. Igjen, ikke for å være frekk, men du bør kanskje ha mer fakta på bordet før du kommer med så bastante påstander? Jeg jobber for en av de overnevnte butikkene, og sitter med litt informasjon som andre kanskje ikke får tak i unntatt om de graver og leter litt.

Lenke til kommentar

Håper du har rett i det, men jeg er pessimist. Glad jeg selv hører til et "classic camera"-miljø. Vi treffes i hvertfall i real world av og til. Kjempegøy når noen har med seg noe man ikke har sett før. Takket være bl.a. Voigtländer dukker det til og med opp nye neo-klassiske modeller av og til, så det skjer nye ting i vår verden (en gang i skuddåret) også, he he.

Lenke til kommentar
Håper du har rett i det, men jeg er pessimist. Glad jeg selv hører til et "classic camera"-miljø. Vi treffes i hvertfall i real world av og til. Kjempegøy når noen har med seg noe man ikke har sett før. Takket være bl.a. Voigtländer dukker det til og med opp nye neo-klassiske modeller av og til, så det skjer nye ting i vår verden (en gang i skuddåret) også, he he.

5355330[/snapback]

Regner med at du svarte på nomorebs sitt innlegg. Bare for å oppklare slik at folk ikke tror du håpte det jeg skrev var rett :!:

Lenke til kommentar
Det er ikke meningen å være frekk, men jeg tror ikke du har nok innsikt i denne bransjen til å uttale deg om den...(osv)

Vi kan vel uansett være enige om at fotobutikkene ikke kan regne med å leve i fortiden... Utviklingen går fremover, og kanskje er det rett og slett ikke bruk for fotobutikker lenger? Bransjen har uansett vært klar over ganske lenge at den digitale verdenen har nærmet seg med stormskritt, og at gammeldags filmbasert fotografering er på vei ut.

 

Å kjøpe et kamera i en hvilken som helst fysisk butikk, selv om den selger "norske" modeller, er et sjansespill. Man vet ikke om de overlever, om jeg skal tolke det du skriver på rett måte. Dermed er valget enkelt for mange - man kjøper der man får mest for pengene. Det er ingen vanvittige fordeler med å kjøpe såkalt "norsk" modell - butikken som selger disse kan like gjerne gå konkurs, som en butikk som selger "EU"-modeller... :D Enig?

 

Du sier det slik det er... kostnadsnivåene er astronomiske, men før gikk det ann å ha butikk på Karl Johan fordi konkurransen var mindre, flere fremkalte bildene sine og det fantes ikke EU modeller, internett og å handle utenlands var det vel ingen som en gang tenkte på.

Så fotobutikkene har igrunnen levd en ganske velbeskyttet tilværelse.... om det er bra eller dårlig at de ikke gjør det lenger, vet ikke jeg - men det er nå engang slik at det er svært få bransjer som er beskyttet mot konkurranse.

 

Ja, det er mange som ikke gidder å printe sine egne bilder, men er du i det hele tatt klar over hvor mange bilder en butikk printer nå i forhold til før? Før kunne man ha 4-5000 print på en vanlig dag... nå ligger det på gjennomsnittelig 2-400. Altså under 10%. Prøv også å få inn i hodet på en digitalkamerabruker at det å ha bildene i album er noe spesielt. Noen har skjønt det, men de fleste sitter og glor på PC-skjermen eller TV-skjermen til tross for at det ikke yter bildene rettferdighet.

Fotobutikkene levde svært godt på fremkalling og print av alle de elendige bildene som folk tok, og fortsatt tar. Forskjellen er nå bare at forbrukerne slipper å betale for sine egne drittbilder :) De kan isteden slette de 90% av bildene som suger. Dog er jeg 100% enig med deg i at altfor få skriver ut bildene sine.

 

Folk begynner å innse at Elkjøp/Expert er stedet der man kjøper hvis man selv er så opplyst at man vet hva man skal ha.

Ikke alle er så opplyst at de kan kjøpe kamera på El-kjøp og Expert. Og hvorfor begynner folk å "innse at det er stedet der man kjøper"? De er ikke spesielt billig, untatt på luretilbud som de har en eller to av på lager.

Tror du misforsto meg litt - kanskje jeg skrev det litt krøkkete - jeg mener at de som ikke har særlig greie på hva de skal ha neppe bør benytte seg av Elkjøp o.l. De som derimot har god peiling og kunnskap om gjenstanden de skal kjøpe, kan like gjerne kjøpe den på Elkjøp, nettbutikk o.l. fremfor i en dedikert fotobutikk dersom de finner et godt tilbud der. Elkjøp er ikke stedet for fagkunnskap - det vet stort sett de aller, aller fleste. Ble det like klart som ertesuppe nå? :D

 

Jeg føler meg mer enn kompetent nok innen foto til å kunne ta mine egne avgjørelser om hva som er bra eller ikke, og ut fra det velge innkjøpssted for det jeg ønsker å anskaffe, etter pris. Om det måtte bli Elkjøp, nettbutikk eller dedikert fotobutikk - vel, det er min eksklusive rett som forbruker :) I've got all the power! Muuuhahaaa! Og så lenge jeg er beskyttet like godt ved kjøp av "EU"-modell som "norsk" modell så spiller det ingen rolle for meg. Da tar jeg personlig den billigste.

Lenke til kommentar
Vi kan vel uansett være enige om at fotobutikkene ikke kan regne med å leve i fortiden... Utviklingen går fremover, og kanskje er det rett og slett ikke bruk for fotobutikker lenger? Bransjen har uansett vært klar over ganske lenge at den digitale verdenen har nærmet seg med stormskritt, og at gammeldags filmbasert fotografering er på vei ut.
Jeg synes uansett det er trist om fotobutikkene forsvinner. Ikke bare fordi jeg jobber i en (har jo planer om å komme meg videre i livet etterhvert uansett), men fordi jeg føler ekspertise og kunnskap er langt høyere i disse butikkene enn man normalt finner på f.eks El-kjøp og nettbutikker som selger alt fra dobørster til datamaskiner (ok, alt i elektriske komponenter da, ihvertfall :) ). Jeg opplever også veldig ofte at kunder som er innom er enig med meg i akkurat dette, og hører stadig at de er glade for at de valgte oss i stedet for f.eks El-kjøp ettersom vi fortalte sannheten, og faktisk visste hva vi snakket om. Da gjør kunden et valg som er tilpasset hans eller hennes krav, og har ikke blitt lurt til å kjøpe noe som er for bra, eller noe som er for dårlig. For mer nå enn før er det viktig å gå et sted der betjeningen vet hva de snakker om, rett og slett fordi utviklingen innen digitalt går så mye fortere, og det er såpass mye mer å sette seg inn i og huske, at butikker som driver med mer enn kamera har problemer med å lære betjeningen opp i alt. El-kjøp og Expert har problemer med at betjeningen skal litt om alt, mens betjeningen i spesialforetninger skal kunne mye om litt (det de selger). Personlig går jeg fortsatt til spesialforetninger om jeg skal ha stereoanlegg, TV'er eller lignende, og holder meg stort sett ganske langt unna El-kjøp. For de som ikke har prøvd, er det milevis forskjell på kunnskapsnivåene og kundeservice på El-kjøp vs. spesialforetninger. Ble mye det her, men moralen er at jeg mener spesialforetninger fortsatt har livets rett, og at mange mener det. Problemet er bare at konkurransen fra de store kjedene er for stor ("falsk" konkurranse ettersom det stort sett er luretilbud og "spar 2000 kroner" når de er dyrere enn konkurrentene) slik at mange lar seg lure og kanskje ender opp med utstyr som er alt for mye for de.
Å kjøpe et kamera i en hvilken som helst fysisk butikk, selv om den selger "norske" modeller, er et sjansespill. Man vet ikke om de overlever, om jeg skal tolke det du skriver på rett måte. Dermed er valget enkelt for mange - man kjøper der man får mest for pengene. Det er ingen vanvittige fordeler med å kjøpe såkalt "norsk" modell - butikken som selger disse kan like gjerne gå konkurs, som en butikk som selger "EU"-modeller... :D Enig?
Jeg er enig i at butikker som selger norske modeller har like stor sjanse til å gå konkurs, som butikker som selger EU modeller. Men her har vi den største forskjellen på EU og norsk modell. Har du norsk modell kan du sende kameraet til importør selv og få alt dekket på reklamasjonstiden. De fleste butikker sender også kamera til importør for deg selv om du ikke har kjøpt det der, mot et lite gebyr (typisk en hundrelapp eller to). Hvis du derimot har kjøpt en EU modell, så er ikke importør ansvarlig for reklamasjonstiden, men butikken der du kjøpte kameraet. Og er den butikken konkurs, så er det faktisk ingen som kan stå ansvarlig for deg. Da må du selv bekoste reparasjon, og i de fleste tilfeller kommer dette på nesten halvparten av det kameraet er verdt, og i noen tilfeller lønner det seg å kjøpe nytt kamera.

 

Så fotobutikkene har igrunnen levd en ganske velbeskyttet tilværelse.... om det er bra eller dårlig at de ikke gjør det lenger, vet ikke jeg - men det er nå engang slik at det er svært få bransjer som er beskyttet mot konkurranse.
Alle butikker har levd en ganske velbeskyttet tilværelse, og kanskje har det blitt for mange av de av den grunn? Kanskje jevner det seg mer ut jo flere som forsvinner. Men fakta er at fotobutikker og databutikker er de som opplever størst konkurranse i dagens samfunn. Klesbutikker og lignende har gjerne kalkyler på minst 4-5, mens foto og databutikker må nøye seg med 1,5 i beste fall. Halvparten av dette etes opp av momsen. Og hvorfor er det så mye større konkurranse her? Spesielt fotoprodukter er det veldig enkelt å kjøpe fra utlandet og nettet. Klær er det verre med, fordi man gjerne vil prøve klærne først (man bør prøve et kamera først også, men de fleste skjønner ikke at det faktisk er viktig). Av den grunn har mange kjeder begynt å importere fra utlandet, for å danke ut alle de irriterende små spesialistforetningene slik at de, som uansett har overskudd av alle andre typer varer, får mer overskudd og blir enda større. Det nærmer seg monopol om El-kjøp, Expert og Lefdal skviser ut flere småbutikker nå (ihvertfall to av disse er jo eid av samme eiere, så noen reell konkurranse er det heller ikke her).
Fotobutikkene levde svært godt på fremkalling og print av alle de elendige bildene som folk tok, og fortsatt tar. Forskjellen er nå bare at forbrukerne slipper å betale for sine egne drittbilder :) De kan isteden slette de 90% av bildene som suger. Dog er jeg 100% enig med deg i at altfor få skriver ut bildene sine.
Mye rart som fremkalles, jeg er enig med deg i det. Men selv om man nå kan luke bort dårlige bilder, så er det fortsatt et veldig fåtall som leverer bildene sine til fremkalling. Og de som leverer, sender gjerne over nettet til masseproduksjonslaboratorier som lager bilder til en krone stykket... kvaliteten blir gjenspeilet i prisen, men de fleste tror bare at bildene blir så dårlige og vet ikke at de kan bli mye bedre.

 

Tror du misforsto meg litt - kanskje jeg skrev det litt krøkkete - jeg mener at de som ikke har særlig greie på hva de skal ha neppe bør benytte seg av Elkjøp o.l. De som derimot har god peiling og kunnskap om gjenstanden de skal kjøpe, kan like gjerne kjøpe den på Elkjøp, nettbutikk o.l. fremfor i en dedikert fotobutikk dersom de finner et godt tilbud der. Elkjøp er ikke stedet for fagkunnskap - det vet stort sett de aller, aller fleste. Ble det like klart som ertesuppe nå? :D

 

Jeg føler meg mer enn kompetent nok innen foto til å kunne ta mine egne avgjørelser om hva som er bra eller ikke, og ut fra det velge innkjøpssted for det jeg ønsker å anskaffe, etter pris. Om det måtte bli Elkjøp, nettbutikk eller dedikert fotobutikk - vel, det er min eksklusive rett som forbruker :) I've got all the power! Muuuhahaaa! Og så lenge jeg er beskyttet like godt ved kjøp av "EU"-modell som "norsk" modell så spiller det ingen rolle for meg. Da tar jeg personlig den billigste.

5355610[/snapback]

De som vet hva man skal ha, går gjerne etter pris (der jeg jobber, er prisen på mange produkter faktisk konkurransedyktig med både nett, EU modeller og store kjeder, men folk tror fortsatt at nettet og El-kjøp er billigst uansett), mens de som er i tvil og vil ha veiledning, bør gå til spesialforetninger. Dessverre er det mange som hadde hatt behov for veiledning som ikke skjønner det selv også.

 

For de av oss som foretrekker det, synes jeg det er utrolig synd om disse foretningene forsvinner. Faktisk burde de som vanligvis kjøper på nett/El-kjøp, også støtte opp om de små butikkene, selv om det totalt kanskje blir en hundrelapp eller to dyrere, for disse butikkene har stort sett også mye mer spesielt tilleggsutstyr på lager enn større kjeder, har bedre muligheter til å skaffe ting som ikke er på lager raskt og vet hva du trenger av utstyr til akkurat det kameraet. Butikken jeg jobber i er en av veldig få (den eneste?) i Oslo som normalt har ladere og batterier til alle Canon og Nikons digitalkamera på lager. Det er vel seriøst ingen som synes det er positivt at disse butikkene sliter. En dag har du plutselig bruk for en selv... men da er de kanskje borte for lengst...

 

Nå tror jeg at jeg har argumentert ganske grundig for at jeg synes større kjeder og deres utskvising av andre butikker med feige metoder og EU modeller er et onde, ikke bare for de berørte butikkene, men også for kundene... selv de som tror de klarer seg med kun internett eller El-kjøp.

Lenke til kommentar

Eg jobba i ein butikk før som solgte både kamera, printere og dobørste.

Skal glatt innrømme at det ikkje var alle kollegaene mine som var like oppdaterte når det gjaldt teknisk spesifikasjoner på diverse ting.

Og fortjeneste? Vel, USB kabelen du kjøpte i tilleg til skriveren, tjente vi meir på enn kva vi tjente på sjølve skriveren.

 

Hadde ein person fra Canon Norge innom, han fortalte at dei hadde estimert antall uframkalte bilder på pcer i Norge til 5mrd.

 

Dette var for eit år siden, tviler på at det tallet har gått tilbake.

Lenke til kommentar

5 mrd, ja. Tviler ikke på det. Det siste året har jo antall digitalkamera økt kraftig... antallet solgte digitalkamera pr. år øker jo jevnt og trutt, så antallet bilder som kun finnes på harddisk er nok en del større nå enn for et år siden. Ikke misforstå, jeg synes digitalkamera er en genial liten oppfinnelse, men det er synd at ikke flere forstår fordelen med å ha bildene på papir. Noen skriver ut på egen skriver, men det er dyrere enn å få de fremkalt på en lab (der det brukes ekte fotopapir og kjemi), og bildene har langt lavere holdbarhet.

 

EDIT: Men nå går vi jo faktisk langt off-topic.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Jeg er igrunnen veldig enig med alt du skriver, afseth - det er synd om spesialbutikker blir borte - ikke bare fotobutikker. Men det viser seg jo, at spesialbutikkene får en renessanse nå. Mange har innsett at Elkjøp ikke er stedet å handle dersom man vil ha god veiledning. Eller at de beste matvarene ikke fås kjøpt på Rema 1000. Dog kan man handle produkter på Elkjøp om man har kunnskapene om det man skal kjøpe.

 

Tilbake litt mer on-topic: Jeg tør nok påstå at risken ved å kjøpe en "EU"-modell ikke er større enn om man kjøper en "norsk" modell.

Og igjen synes jeg egentlig det er litt merkelig at folk henger seg så veldig opp i det - mens å importere en brukt bil fra et annet land er helt greit... :D Følger det med norsk instruksjonsbok til den tyske Audien man importerer? Bare en liten tanke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...