Gå til innhold

Blir dere klokere av dette trance-HATERE?


Calcuta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må si at etter å ha lest dette, så har jeg like liten respekt for trance som jeg alltid har hatt og alltid kommer til å ha. Trance kommer aldrig til å være musikk i mine ører.

Fyren du siterer har en del håpløse argumeneter. "The good sound" i mixen sier han er basert på samme prinsippene som i et trance spor. En god sound i en inspilling med ordentlige instrumenter basere seg på ganske mange faktorer som ikke kan modifiseres skikkelig i mixen. Faktorer hvis utføres dårlig/feil, ikke kan rettes opp i mixen. F.eks instillinger på forsterkere, valg av vreng, valg av gitarer, plassering av mikrofoner,  trommelyd osv osv. (dette kan selfølgelig forandres i mixen, men er det dårlig i utgangspunktet, vil det aldrig bli bra). Dessuten ER gitaristen "gud". En studiotekniker kan aldrig få en dårlig gitarist til å høres gudommelig ut. Men en gudommelig gitarist kan få en studiotekniker til å "høres" gudommelig ut. Og gitarister, sangere og trommisser ler ikke av trance fordi den er "elektronisk modifisert". De ler fordi trance er elektronisk skapt, uten noen form for ferdighet på et instrument. Å trykke på knotter, klikke å peke på en skjerm kvalifiserer ikke som et instrument i mine øyne. En trance  "artist" opptrer aldrig live heller, noe som er en viktig del for en musiker. En trance "artist" opptrer ikke engang live i studio. Så nei, jeg kommer ikke til å STFU som du sier, neste gang noen kaller trance for musikk.

du har rett og slett missforstått

 

og du, JO!! med litt mixing går det faktisk ann å få en dårlig gitarist til å høres bra ut

Det klarer du nok aldri. En dårlig gitarist vil ikke klare å spille gjennom en krevende sang feilfritt. Rett og slett. Dessuten så kan du lett høre når en dårlig gitarist spiller en sang. Jeg spiller gitar selv og har sammenliknet siste 2 åra med en kamerat av meg som ligger 3 år foran meg i skills. Du hører så sinnsykt godt på gjennomføringa av sangen. Er utrolig mye som skal stemme for at du skal spille sangen riktig! Samspillet mellom høyrehånda og venstrehånda er ekstremt viktig. Hjelper lite om du er møkkarask med fingra på venstrehånda hvis du ikke klarer å følge i 100% riktig tempo med plekteret. Dette er noe du absolutt ikke klarer å "mixe" i studio. En dårlig gitarist er en dårlig gitarist samma hvor mye du mixer. Seff kan du få han til å høres bedre ut, men laangt ifra bra og enda lenger ifra bra nok!

Lenke til kommentar

norpheus: hvis eg hadde brukt noen uker med gitaren så skulle eg nok lagd en sang, men om den blir bra? Folk som lager trance musikk har i de fleste tilfeller flere år med erfaring(gjerne med fks. gitar) og kan dette med harmonier og slikt. En kan med ejay lage musikk på en to tre, men det er sannsynligivs bare.... helt elendig. Akkurat som noen med gitar ikke kan lage god musikk på 1-2-3.

 

Kan eg igjen minne på at folk sa mye det samme om mange band som lagde musikk med analoge synther og gitar fosterkere på 60 tallet? Var folk som mente at fks. Pink Floyd kun var bra fordi de hadde masse "gimmicks". Veldig få som vil si det samme idag.

 

 

Etter mitt syn så har et hvert individ som sier at hvilken som helst musikk eller musikktype ikke er musikk indirekte sagt: Eg er en arrogant tosk som synes at det eg ikke liker ikke er musikk.

Selv så liker eg ikke trance, men eg ser forsatt på det som musikk. Det kan være elendig musikk, men forsatt musikk.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot elektronisk musikk generelt, men jeg misliker Trance-musikk sterkt. Og det er IKKE fordi det er modifisert elektronisk, men fordi jeg synes at det som regel ikke låter bra. I mine ører er det kjedelig og monotont å høre på. Og nei; en gitarist kan ikke høres guddommelig ut bare ved hjelp av miksetriksing. Det virker som fyren som skrev innlegget har misforstått hvorfor jeg, og en del andre, misliker Trance sterkt.

 

Ang. Pink Floyd synes jeg de er utrolig bra fordi debrukte Synthen på en særegen og genial måte. Det beste synthbandet i mine øyne. Ved hjelp av synth/digitale hjelpemidler har man nå mange flere muligheter med musikk, men jeg synes Trance er et negativt avkom av det.

 

Jeg vil si jeg har bred musikksmak, og liker elektronika, men ikke trance og techno fordi det er kjedelig og monotont. Av elektronikaband liker jeg bl.a. Ralph Myers and the Jack Herren band. Også er jeg litt lei av fjortisuttrykk som "STFU"...

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Å, ver så snill og gidd dette her ein gang til...

Trance er da fortsatt for helvete musikk sjølv om enkelte meiner det ikkje er det fordi "det ikkje er laga med instrument, men med data". Kor i gyldendals store bok om definisjon på musikkk står det at det ikkje kan være laga på data?

 

Eg er ikkje glad i trance, techno osv. i det heiletatt sjølv, men eg respekterer det som musikksjanger og eg klarer å respektere at andre folk liker det.

Det kan godt hende at det er lettare å lage ei god trancelåt enn f.eks ei god metallåt, men dette velgjer eg å ikkje uttale meg om sidan eg faktisk aldri har prøvd det før, og det tykkjer eg ikkje at andre som ikkje har prøvd burde gjere heller! Kom med fakta eller drit i å uttale deg. Og eg skal vedde på at nesten alle her som seier det er så kjempelett å lage trance her aldri har prøvd sjølv, eller ikkje har prøvd stort meir enn ejay. Eg tvilar òg veldig sterkt på at eg sjølv hadde fått til å lage ei bra trancelåt.

 

La da folk få høyre på akkurat faen kva dei vil, og respekter at andre høyrer på anna musikk enn deg sjølv. Trance er musikk enten du liker det eller ikkje. EOD.

 

Mvh. 1 stk. metalhead.

 

Edit: Heia TLZ og Oleway!

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot elektronisk musikk generelt, men jeg misliker Trance-musikk sterkt. Og det er IKKE fordi det er modifisert elektronisk, men fordi jeg synes at det som regel ikke låter bra. I mine ører er det kjedelig og monotont å høre på. Og nei; en gitarist kan ikke høres guddommelig ut bare ved hjelp av miksetriksing. Det virker som fyren som skrev innlegget har misforståt hvorfor jeg, og en del andre, misliker Trance sterkt.

 

Jeg vil si jeg har bred musikksmak, og liker elektronika, men ikke trance og techno fordi det er kjedelig og monotont. Av elektronikaband liker jeg bl.a. Ralph Myers and the Jack Herren band. Også er jeg litt lei av fjortisuttrykk som "STFU"...

Elektronika er ok musikk, ikke helt min type, men fortsatt bra! Har selv veldig bred musikksmak, for å ta noen eksempler: Bon Jovi, Nightwish, Dimmu, Children of Bodom, Metallica, Iced Earth, Manowar, Hammerfal osv..

Altså pop, rock, heavy, power, trash, death, black metal. Klassisk er heller ikke så ille! Men trance.. off.. aldri i verden om jeg hører på det for å nyte det. Hører kun på det når jeg MÅ. Samma gjelder listepop som Kurt Nilsen, musikk som Britney Spears og andre smikedokker. Rap liker jeg heller ikke..

 

Smaken er som baken, men jeg synes uansett ikke trance kan regnes som musikk på lik linje som metal, spess ikke de gamle banda som Metallica, Iron Maiden, Judas Priest som har holdt på en halv menneskealder..

 

Og ingen kan komme her å si at en dårlig gitarist + litt mixing kan høres ut som en bra gitaist, det går bare ikke!

Lenke til kommentar
Ang. Pink Floyd synes jeg de er utrolig bra fordi debrukte Synthen på en særegen og genial måte. Det beste synthbandet i mine øyne. Ved hjelp av synth/digitale hjelpemidler har man mye fler muligheter med musikk, men jeg synes Trance er et negativt avkom av det.

Jeg lovte meg selv at jeg ikke skulle involvere meg i dette, men jeg må få lov til å nevne at Pink Floyd hadde kanskje en av verdens mest uttrykksfulle GITARISTER i besetningen, David Gilmour. Syd Barret var den første, men han var mer eller mindre........gal.

 

*går ned fra talerstolen*

 

T'Weed

 

edit: navn er jo greit å slenge rundt seg

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Å, ver så snill og gidd dette her ein gang til...

Trance er da fortsatt for helvete musikk sjølv om enkelte meiner det ikkje er det fordi "det ikkje er laga med instrument, men med data". Kor i gyldendals store bok om definisjon på musikkk står det at det ikkje kan være laga på data?

 

Eg er ikkje glad i trance, techno osv. i det heiletatt sjølv, men eg respekterer det som musikksjanger og eg klarer å respektere at andre folk liker det.

Det kan godt hende at det er lettare å lage ei god trancelåt enn f.eks ei god metallåt, men dette velgjer eg å ikkje uttale meg om sidan eg faktisk aldri har prøvd det før, og det tykkjer eg ikkje at andre som ikkje har prøvd burde gjere heller! Kom med fakta eller drit i å uttale deg. Og eg skal vedde på at nesten alle her som seier det er så kjempelett å lage trance her aldri har prøvd sjølv, eller ikkje har prøvd stort meir enn ejay. Eg tvilar òg veldig sterkt på at eg sjølv hadde fått til å lage ei bra trancelåt.

 

La da folk få høyre på akkurat faen kva dei vil, og respekter at andre høyrer på anna musikk enn deg sjølv. Trance er musikk enten du liker det eller ikkje. EOD.

 

Mvh. 1 stk. metalhead.

 

Edit: Heia TLZ og Oleway!

Ganske enig i det du sier der, med et par unntak. Trance er kanskje ikke så lett å lage, men i forhold til metal (som krever et tiår med erfaring og konstant øving) synes jeg det blir for lett. Dessuten synes jeg metal er mer komplett, du har jo en vokalist (noe trance forsåvidt mangler), gitarist, bassist og trommis med mange års erfaring. Litt motetning til en småmusikalsk fyr som sitter alt for mye foran skjermen. Dessuten mangler trance den viktige live-delen, den delen synes jeg teller mye for musikken! Det å se og høre heltene spille på scenen er noe heeelt for seg selv!

 

Respekterer at folk hører på sånn musikk, men synes musikken er dårlig, ensformig og ikke minst ufullstendig!

Lenke til kommentar
Ang. Pink Floyd synes jeg de er utrolig bra fordi debrukte Synthen på en særegen og genial måte. Det beste synthbandet i mine øyne. Ved hjelp av synth/digitale hjelpemidler har man mye fler muligheter med musikk, men jeg synes Trance er et negativt avkom av det.

Jeg lovte meg selv at jeg ikke skulle involvere meg i dette, men jeg må få lov til å nevne at Pink Floyd hadde kanskje en av verdens mest uttrykksfulle GITARISTER i besetningen, David Gilmour. Syd Barret var den første, men han var mer eller mindre........gal.

 

*går ned fra talerstolen*

 

T'Weed

 

edit: navn er jo greit å slenge rundt seg

Det har jeg fått med meg veldig bra, men det var litt offtopic når det gjelder akkurat den biten... Jepp, han var genial, en av de mest uttrykksfulle gitaristene.

Lenke til kommentar
Ang. Pink Floyd synes jeg de er utrolig bra fordi debrukte Synthen på en særegen og genial måte. Det beste synthbandet i mine øyne. Ved hjelp av synth/digitale hjelpemidler har man mye fler muligheter med musikk, men jeg synes Trance er et negativt avkom av det.

Jeg lovte meg selv at jeg ikke skulle involvere meg i dette, men jeg må få lov til å nevne at Pink Floyd hadde kanskje en av verdens mest uttrykksfulle GITARISTER i besetningen, David Gilmour. Syd Barret var den første, men han var mer eller mindre........gal.

 

*går ned fra talerstolen*

 

T'Weed

 

edit: navn er jo greit å slenge rundt seg

Det har jeg fått med meg veldig bra, men det var litt offtopic når det gjelder akkurat den biten... Jepp, han var genial, en av de mest uttrykksfulle gitaristene.

Nja, vet ikke helt det.....her snakkes det jo om elektronisk vs gitarister så ræva flagrer....poenget var vel å si noe om at det ene ikke utelukker det andre. (ok, syltynn :!: )

 

T'Weed

Lenke til kommentar
..........I så fall blir dere det aldri ->

 

Les dette her og prøv og vis mer respekt og kunnskaper neste gang; og det gjelder spes. metal heads! *Tatt fra trance.nu*:

 

"I always say, it´s just a matter of basic parts .....rockbands: 3-6, trancetracks: 30 :p

 

No seriously, I know your problem cause I studied at the sae college where you have lots of rockmusicians who always tell you the same about trance and studiobased producing.

Facts that they don´t understand - when a band is mixed in a professional studio, the good sound is based on the same rules as in a trancetrack. The only difference is the basis, where the sound comes from. When a guitarist is recorded, the engineer compresses, cuts, eqs, delays sometimes every single note...but the guitarist thinks, he is the god hearing the results of good engineering.

So when a guitarist or drummer or singer or whatever tells me, my music isn´t real music because it is "electronoically modified", I can do nothing but laugh.

Creating professional trance and electrotracks is a much more complex matter than most people know. As you said, it is quite difficult to make a good mix with all these different elements.

I totally respect bands that make "handmade" music and people who are magicians with an instrument. I just wish sometimes, these people would also demonstrate respect for electronic musicians."

 

Gjør det og STFU neste gang!

 

:yes:

Konge! Denne ska jeg quote vær gang noen sier at Trance ikke e musikk!!

 

En trance  "artist" opptrer aldrig live heller, noe som er en viktig del for en musiker.

Det finnes Trance artister som opptrer live, Infected Mushroom f.eks.

 

Ikke gløm Dj Taucher eller Paul noeland (Husker ikke navnet :p)

Endret av Lonely Wolf
Lenke til kommentar
Konge! Denne ska jeg quote vær gang noen sier at Trance ikke e musikk!!

Beklager, men det sier nok ingenting om at Trance er musikk eller ei. Dropp det innlegget som ikke sier noe som helst, og heller referér til definisjonen for musikk...

Endret av Oleway
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...